Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det jag inte gillar med den här affärsidén är att jag kan:
Köra mot rött ljus så ofta jag kan,
Skita i allt vad väjningsplikt och stopplikt heter,
Köra om på fel sida eller i vägrenen,
Köra på trottoarer och cykelbanor,
Köra mot trafiken,
Köra mot enkelriktat,
Ligga 40cm bakom nån på motorvägen,
I största allmänhet bete mig som ett jävla rövhål i trafiken....

Så länge jag håller hastighetsgränserna kommer jag belönas med en lägre försäkringspremie. Ett jävla konstigt sätt att premiera riskfri körning.

Skulle vara perfekt på enduro, kommer sällan över 30km/h i genomsnitt....
Den är man då laglydig i alla lägen... :D
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hur är läget 2017 ?

Kör Bilsport och MC glatt vidare på sina GPS baserade försäkringar?
Har Svedea fortfarande inga GPS baserade försäkringar eller planer på att införa?

Jag har fått förslag från Svedea i posten och min tanke är att jag nog ska byta från Bilsport & MC till Svedea.
Men om Svedea har, eller snart kommer att, införa GPS baserad försäkring så är det ingen mening med att göra det av den anledningen.

Så därför undrar jag om läget är samma som förra året?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Måste fråga. Jag har Bilsport & Mc men ingen gps baserad premie. Det är väl valfritt eller? De är billigast och har bäst villkor för mig än så länge. Har dessutom varit väldigt bra att ha att göra med när olyckan varit framme. Är det så att de bara erbjuder gps baserade försäkringar nu? I så fall blir det ju byte nästa gång.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Måste fråga. Jag har Bilsport & Mc men ingen gps baserad premie. Det är väl valfritt eller? De är billigast och har bäst villkor för mig än så länge. Har dessutom varit väldigt bra att ha att göra med när olyckan varit framme. Är det så att de bara erbjuder gps baserade försäkringar nu? I så fall blir det ju byte nästa gång.

Det kanske bara är en möjlighet för de med extrema premier?
Gamla trötta gubbar slipper:hej
Personligen kommer det aldrig på någon "spion-apparat" på mina hojar :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur är läget 2017 ?

Kör Bilsport och MC glatt vidare på sina GPS baserade försäkringar?
Har Svedea fortfarande inga GPS baserade försäkringar eller planer på att införa?

Jag har fått förslag från Svedea i posten och min tanke är att jag nog ska byta från Bilsport & MC till Svedea.
Men om Svedea har, eller snart kommer att, införa GPS baserad försäkring så är det ingen mening med att göra det av den anledningen.

Så därför undrar jag om läget är samma som förra året?

Måste fråga. Jag har Bilsport & Mc men ingen gps baserad premie. Det är väl valfritt eller? De är billigast och har bäst villkor för mig än så länge. Har dessutom varit väldigt bra att ha att göra med när olyckan varit framme. Är det så att de bara erbjuder gps baserade försäkringar nu? I så fall blir det ju byte nästa gång.

Bilsport & MC kör vidare med sina s.k. Smart-försäkringar med GPS-övervakning. Svedea har inga GPS-baserade försäkringar. Om de har några planer på det kan nog bara de själva svara på. Skadar ju inte att fråga dem och säga att det inte är aktuellt att teckna försäkring hos dem om detta är något de tänkt börja med.

Det enda jag vet är att skall vi påverka bolagen att inte köra vidare på det här spåret måste det få en kännbar ekonomisk konsekvens för dem att göra det och de måste få veta anledningen till att vi väljer bort dem. Då räcker det inte att välja en försäkring hos samma bolag som inte är GPS-baserad, utan det handlar om att byta till ett försäkringsbolag som inte går i denna riktning. Samtidigt informerar man tydligt bolaget man lämnar att man gör det av just denna anledning.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste fråga. Jag har Bilsport & Mc men ingen gps baserad premie. Det är väl valfritt eller? De är billigast och har bäst villkor för mig än så länge. Har dessutom varit väldigt bra att ha att göra med när olyckan varit framme. Är det så att de bara erbjuder gps baserade försäkringar nu? I så fall blir det ju byte nästa gång.

Det enda jag vet är att skall vi påverka bolagen att inte köra vidare på det här spåret måste det få en kännbar ekonomisk konsekvens för dem att göra det och de måste få veta anledningen till att vi väljer bort dem. Då räcker det inte att välja en försäkring hos samma bolag som inte är GPS-baserad, utan det handlar om att byta till ett försäkringsbolag som inte går i denna riktning. Samtidigt informerar man tydligt bolaget man lämnar att man gör det av just denna anledning.


Själv har jag dragit bort 4 försäkringar från Bilsport och lagt tre av dem hos Svedea istället.
En hoj avställd. Ytterligare en hoj kvar hos Bilsport för att behålla kontakten.

Svedea har fått veta varför jag flyttar till dem, Bilsport har fått veta varför jag flyttar från dem.

Talade med Svedea på mässan i år om framtiden vad gäller spionförsäkringar, och dom "följer utvecklingen, givetvis, men planerar inget liknande i dagsläget"


Rykten säger att det var Moderna som okänsligt/Danskt tvingade igång detta även hos Bilsport emot deras varningar, och att dom nu skördar frukterna av idiotin.

För min del gav flytten (flykten...) från Bilsport billigare försäkringar, eller rent av påtagligt billigare försäkringar, men jag hade faktiskt kunnat acceptera även en höjning i premie bara för att känna att jag inte längre göder någon som inte förstår sig på motorcyklismens villkor.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tack för svar:tummenupp
Kände inte till detta i höstas på min huvudförfallodag:huvet Det blir storflytt (flykt) av alla mina fordon nästa gång.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För min del har jag undvikit dem eftersom de inte försäkrar SportHojar. De tar en del av mina hojar men den med bäst väghållning och bromsar vill de inte ha...

Men de verkar vara duktiga på att ta hand om skador så de har tydligen många försäkringstagare som behöver använda försäkringen. :tungan

Att jag behövt använda försäkringen få gånger under 35 år i sadeln borde inte vara svårt att kolla så risknivån borde vara låg. Säkra pengar in med låg risk borde göra mig intressant som kund.

Folksam hade mig som helkund i mer än 10 år och jag använde bärgning en gång då jag fått punktering.

När de pissar på mig byter jag men vad gör vi när alla pissar på oss? Inte bara mig med SportHoj utan även de som är "säkra" att försäkra?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det här är ett test där man sänker premien för att få ut ett bredare spektrum för sina analyser av data.
i förlängningen så kommer det snarare bli så att dagens belopp blir för den krypkörande och högre premie för den gasglada, har svårt att se att det finns någon som helst vilja för försäkringsbolagen att minska sin omsättning bara för att man lyckats sålla ut lugnare förare.

I en smartphone är det väl bara att bygga motsvarande app som simulerar en lugn körning på önskad sträcka.
Så i förlängningen kommer det här inte bli mobiltelefonbaserat då det är för enkelt att manipulera data.
Jag tror det blir en egen "puck" som försäkringsbolaget tillhandahåller gratis....alltså gratis som i att det är inbakat i premien.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Talade med Svedea på mässan i år om framtiden vad gäller spionförsäkringar, och dom "följer utvecklingen, givetvis, men planerar inget liknande i dagsläget"

Tack för ditt svar!
Det svaret räcker för mig i dagsläget.

Kollade svedea.se

På min äldre hoj.
Även om jag väljer
Självrisk 2500kr utan ABS
Skyddsutrustning endast hjälm
Utlåning till förare lika gammal som jag eller äldre
XL tillägg
(SMC medlem, inlåst nattförvaring)

Så får jag ändå 700kr lägre premie än hos Bilsport & MC.

700kr är en struntsumma kanske vissa av er säger. Men på en försäkring för ca 2500kr är det även en stor andel av summan.


På den andra hojen går det upp mot vad jag fick betala förra året. Men då fick jag också 30% rabatt för första året.
Räknar man bort den rabatten blir det ungefär det samma.


Jag kan välja försäkring av ideologiska skäl och få billigare försäkring på köpet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det här är ett test där man sänker premien för att få ut ett bredare spektrum för sina analyser av data.
i förlängningen så kommer det snarare bli så att dagens belopp blir för den krypkörande och högre premie för den gasglada, har svårt att se att det finns någon som helst vilja för försäkringsbolagen att minska sin omsättning bara för att man lyckats sålla ut lugnare förare.

I en smartphone är det väl bara att bygga motsvarande app som simulerar en lugn körning på önskad sträcka.
Så i förlängningen kommer det här inte bli mobiltelefonbaserat då det är för enkelt att manipulera data.
Jag tror det blir en egen "puck" som försäkringsbolaget tillhandahåller gratis....alltså gratis som i att det är inbakat i premien.

Ja, jag tror att de försäkringar med tillhörande appar som börjar dyka upp är ett sätt för försäkringsbolagen att börja förbereda både sig själva och kunderna för det som komma skall.

Jag tror inte det kommer att handla om varken mobiltelefon eller "puck" framöver. Många nya bilar har redan tekniken som krävs inbyggd och från och med 2018 kommer det gälla alla nya bilar, då det blir lagkrav på s.k. e-call. Ett flertal biltillverkare håller på och bygger upp plattformar där t ex försäkringsbolag kan erbjuda tjänster i bilarna. Detta lär komma till motorcyklar också. Tekniken kommer bli inbyggd, så småningom lagstadgad och den våta drömmen för såväl försäkringsbolag som lagstiftare är att övervakning successivt blir det enda realistiska alternativet att teckna en försäkring.

Ur lagstiftarnas perspektiv blir det ett sätt att kunna ersätta betydligt kostsammare trafiksäkerhetsåtgärder med en åtgärd som i princip är gratis för staten. Ur försäkringsbolagens perspektiv blir det ett sätt att öka lönsamheten, då de tror sig kunna bli av med de försäkringstagare som ger dem de största kostnaderna. Många konsumenter kommer glatt acceptera erbjudandet, då det känns modernt och framtidsinriktad, samtidigt som de sparar några kronor på premien. Kanske kan det till och med upplevas som ett sätt att trycka till sina mottrafikanter: "jag som kör så försiktigt vill minsann inte vara med och betala för alla fartdårar".
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tror inte det kommer att handla om varken mobiltelefon eller "puck" framöver. Många nya bilar har redan tekniken som krävs inbyggd och från och med 2018 kommer det gälla alla nya bilar, då det blir lagkrav på s.k. e-call. Ett flertal biltillverkare håller på och bygger upp plattformar där t ex försäkringsbolag kan erbjuda tjänster i bilarna. Detta lär komma till motorcyklar också. Tekniken kommer bli inbyggd, så småningom lagstadgad och den våta drömmen för såväl försäkringsbolag som lagstiftare är att övervakning successivt blir det enda realistiska alternativet att teckna en försäkring.

Om man skulle köpa en ny bil om 1-2 år så kommer den ha alla dessa E.T. phone home grejer...?
Har kollat en del på MCM och Haltechs databoxar verkar riktigt bra.
Blir så klart merkostnad och en del jobb...
Men man skulle kunna skaffa sådana grejer och kasta ut originalsystemet om man vill. Eller?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om man skulle köpa en ny bil om 1-2 år så kommer den ha alla dessa E.T. phone home grejer...?
Har kollat en del på MCM och Haltechs databoxar verkar riktigt bra.
Blir så klart merkostnad och en del jobb...
Men man skulle kunna skaffa sådana grejer och kasta ut originalsystemet om man vill. Eller?

Kommer så klart gå att kringgå det hela med olika tekniska lösningar, men försäkringsbolagen kan ju också välja att skriva in i villkoren att om man gör detta får man inte ut ersättning på försäkringen. Du får ett enkelt val - kör med övervakning eller kör utan gällande försäkring.

Hur skall man då förhindra att utvecklingen går åt detta hållet? I längden går nog trenden åt det här hållet alldeles oavsett, men det går åtminstone att fördröja utveklingen genom att:
  • Tillräckligt många aktivt visar att de inte är intresserade av detta, så att det blir en dålig affär för de bolag som väljer att gå denna väg.
  • Visa att det går att köra trafiksäkert och ge bolagen låga skadekostnader, trots utebliven övervakning - dvs att köra smart och hålla sig på hjulen
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som jag ser det är vi alla som vill ta ansvar för vår egen körning rejält körda på några års sikt.
Folk verkar vilja kasta sig huvudstupa in i baksätet på sina egna bilar och kokonga in sig med en latte, en bra bok och kanske lite digitalt umgänge med sina kompisar runt om i världen.

Kvar står vi som faktiskt vill köra själva och ta konsekvenserna av att leva här och nu.
Min uppfattning är att vi själva till viss del kan styra hur lång tid det tar innan vi ligger hogtied i våra egna bagageutrymmen och HAL-9000 sköter framfarten.

Kan vi i större utsträckning än i dag hålla oss under radarn och inte dödsbomba just de mest trafikerade sträckorna, eller försöka jaga klick på vår egna dumheter a'la Spökgösta så tror jag man kanske kan suga ut 5-10 år extra ut motorcykeln som vi känner den.
Hade vi dessutom inte haft alla fyllkörningarna och de rent kriminella som nödvändigtvis skall ut och försöka kamma åt sig Darwin Awards att kämpa mot så fanns det nog några år till att nyttja.

I projektet att försöka hålla liv i den individuellt styrda och manövrerade motorcykeln så ingår också ett tydligt "rösta med fötterna" mot alla som försöker påskynda utvecklingen mot spionövervakade försäkringar, kontrollerande elektronik och tvingande utrustning. Det måste svida att försöka göra oss till passagerare.

Moderna Försäkringar är dom som verkar driva utvecklingen hårdast just nu.
Moderna äger Bilsport, och drivs av Danskt management, även om jag vill minnas att kapitalet kommer från Island. Hur det nu är möjligt...

Så här marknadsför Moderna sin försäkring för bilar tillsammans med appen Enerfy, i bland annat Expressen:

M3Jg8ed.jpg


Pladdrande i telefon, kaffekopp i handen, inga händer på ratten, blicken borta i tjottahejti. Bilen kanske inte ens framförs?
Men varför står den ute i körbanan då?
En perfekt illustration över vad vi har att kämpa emot varje dag ute i trafiken.

http://kampanj.expressen.se/enerfy/...a-kan-du-sjalv-paverka-din-forsakringspremie/


Inroparna är att det är "modernt", "digitalt", "miljövänligt" och att man "slipper betala för andras misstag".
Det där sista resonemanget är extra intressant

Äntligen slipper du betala för mycket för din bilförsäkring.
Nu finns nämligen en helt ny digital lösning, framtagen för dig som kör bra eller som inte kör så mycket.
– De allra flesta har för dyr försäkring och nu behöver den här gruppen inte betala för andra som åker snålskjuts, säger Enerfys grundare Sten Forseke.

...eftersom det handlar om just försäkringar.
Vem "åker snålskjuts" på en försäkring egentligen? Och, vem skall ta smällarna om alla betalar "rätt premie"? Försäkringsbolagets aktieägare...? Skulle inte tro det.

Det handlar om att man med värdeladdade ord försöker skilja ut en skock människor till att känna sig utvalda, känna sig speciella, inbilla sig att dom är föregångare.
"Aduvet, jag kör så bra att jag kan ha en app som tar ner mina försäkringskostander..." utan att reflektera att minst 75% av alla bilister anser sig köra bättre än genomsnittet...

Det finns en hel massa ekvationer som inte går ihop när det gäller "Pay as you drive" men en sak är klar:
det är inte försäkringsbolaget som förlorar.


Det intressanta sker när man vänder på kuttingen: säg att du till och från kör som ett svin: klipper spärrfält, kör om trots mötande trafik, tränger dig in i luckor som andra tvingas skapa åt dig.
Trafikfara? Någon som stör rytmen och samspelet i trafiken?

"Jo men vaddå? Jag betalar för det! Det kommer på min räkning nästa månad, men jag har råd med det."

Tror inte att man tänkt så långt.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kommer så klart gå att kringgå det hela med olika tekniska lösningar, men försäkringsbolagen kan ju också välja att skriva in i villkoren att om man gör detta får man inte ut ersättning på försäkringen. Du får ett enkelt val - kör med övervakning eller kör utan gällande försäkring.

Hur skall man då förhindra att utvecklingen går åt detta hållet? I längden går nog trenden åt det här hållet alldeles oavsett, men det går åtminstone att fördröja utveklingen genom att:
  • Tillräckligt många aktivt visar att de inte är intresserade av detta, så att det blir en dålig affär för de bolag som väljer att gå denna väg.
  • Visa att det går att köra trafiksäkert och ge bolagen låga skadekostnader, trots utebliven övervakning - dvs att köra smart och hålla sig på hjulen

OfT
Om vi pratar bil så krävs det mer för att man ska landa på taket än för att välta en motorcykel.
Var någon gång åskådare på ett Bilsport event, En dag på strippen.
Har för mig att de hade som regel att om man hade en bil som var kapabel att köra 402m på under 10 sekunder att de krävde att bilen hade godkänd skyddsbur.
Dodge ska lansera en Challenger Demon som är så snabb helt original. "Fastest production car".
Men i de flesta fall är bilar som är så snabba knappast original.

De som kör någon form av avancerad offroad eller hillclimbing eller dylikt är väl också ganska sannolikt att någon gång landa på taket. Men där brukar det också vara kraftigt modifierade fordon.

Annars är väl sannolikheten att landa på taket/volta med bil ganska liten om inte föraren är någon som totalt saknar riskmedvetenhet/omdöme?


Sen går det naturligtvis att hålla sig på hjulen och ändå smälla med en bil...



OnT

Att försöka undvika olyckor och skador på både sig själv, andra och sitt och andras fordon är alltid ett mål med varje körning.

Jag hoppas att jag inte kommer kosta Svedea en krona och att de kan ta en del av vinsten att ge som bidrag till SMC till deras fortsatta arbete för motorcyklisternas bästa. :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
OfT
Om vi pratar bil så krävs det mer för att man ska landa på taket än för att välta en motorcykel.
Var någon gång åskådare på ett Bilsport event, En dag på strippen.
Har för mig att de hade som regel att om man hade en bil som var kapabel att köra 402m på under 10 sekunder att de krävde att bilen hade godkänd skyddsbur.
Dodge ska lansera en Challenger Demon som är så snabb helt original. "Fastest production car".
Men i de flesta fall är bilar som är så snabba knappast original.

De som kör någon form av avancerad offroad eller hillclimbing eller dylikt är väl också ganska sannolikt att någon gång landa på taket. Men där brukar det också vara kraftigt modifierade fordon.

Annars är väl sannolikheten att landa på taket/volta med bil ganska liten om inte föraren är någon som totalt saknar riskmedvetenhet/omdöme?


Sen går det naturligtvis att hålla sig på hjulen och ändå smälla med en bil...



OnT

Att försöka undvika olyckor och skador på både sig själv, andra och sitt och andras fordon är alltid ett mål med varje körning.

Jag hoppas att jag inte kommer kosta Svedea en krona och att de kan ta en del av vinsten att ge som bidrag till SMC till deras fortsatta arbete för motorcyklisternas bästa. :tummenupp


En dikeskörning med bil slutar inte helt ovanligt med att bilen rullar över på tak. Helt ovesäntligt egentligen.

Väldigt många som vintertid sätter sin bil i vajerräcket pga att dom saknar förmågan att köra 120kmh i snöyran. Skulle vilja veta vad den kostnaden är. En bil blir i princip skrotfärdig när den varit in i vajerräcket.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tekniken kommer bli inbyggd, så småningom lagstadgad och den våta drömmen för såväl försäkringsbolag som lagstiftare är att övervakning successivt blir det enda realistiska alternativet att teckna en försäkring.
Ett moln på himlen för försäkringsbolaget är kanske hur man löser frågan med att flera kan köra samma fordon, föraransvar vs ägaransvar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett moln på himlen för försäkringsbolaget är kanske hur man löser frågan med att flera kan köra samma fordon, föraransvar vs ägaransvar.

Det "finurliga" med upplägget är att det inte kräver ägaransvar för att fungera i försäkringsbolagens och myndigheternas ögon. Det handlar inte om övervakning för att bevisa om du har begått ett brott eller inte, utan enbart om att försäkringsbolaget använder din körprofil som underlag för att beräkna premien för fordonet. Skulle du låna ut hojen/bilen till någon som kör på ett sätt som påverkar premien i negativ riktning får du leva med det, på samma sätt som att din premie går upp om du lånar ut bilen till någon som krockar bilen. Redan idag blir ju premien dessutom högre hos många bolag om du väljer att kunna låna ut fordonet, särskilt till yngre personer.

Sätt detta i händerna på en marknadsförare och vi får se positiva budskap av typen: "nu behöver du inte längre få en högre premie om du vill kunna låna ut hojen/bilen till din välartade 21-årige son - så länge han håller hastighetsgränsen och undviker häftiga accelerationer och inbromsningar behåller du samma premie".

Myndigheter och lagstiftare jublar. Utan att det kostar dem ett öre och utan krångliga lagförändringar får de nu ett effektivt verktyg som håller nere hastigheterna på vägarna, därför att det nyttjar en av de faktorer som mest påverkar människors beslutsfattande - pengar.

 
Last edited by a moderator:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Snart huvudförfallodag på min MT. Då blir det till att lämna Bilsport för Svedea.
Hur har ni gjort för att understryka anledningen tiill bytet? Skrivit brev till någon ansvarig?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top