Som jag ser det är vi alla som vill ta ansvar för vår egen körning rejält körda på några års sikt.
Folk verkar vilja kasta sig huvudstupa in i baksätet på sina egna bilar och kokonga in sig med en latte, en bra bok och kanske lite digitalt umgänge med sina kompisar runt om i världen.
Kvar står vi som faktiskt vill köra själva och ta konsekvenserna av att leva här och nu.
Min uppfattning är att vi själva till viss del kan styra hur lång tid det tar innan vi ligger hogtied i våra egna bagageutrymmen och HAL-9000 sköter framfarten.
Kan vi i större utsträckning än i dag hålla oss under radarn och inte dödsbomba just de mest trafikerade sträckorna, eller försöka jaga klick på vår egna dumheter a'la Spökgösta så tror jag man kanske kan suga ut 5-10 år extra ut motorcykeln som vi känner den.
Hade vi dessutom inte haft alla fyllkörningarna och de rent kriminella som nödvändigtvis skall ut och försöka kamma åt sig Darwin Awards att kämpa mot så fanns det nog några år till att nyttja.
I projektet att försöka hålla liv i den individuellt styrda och manövrerade motorcykeln så ingår också ett tydligt "rösta med fötterna" mot alla som försöker påskynda utvecklingen mot spionövervakade försäkringar, kontrollerande elektronik och tvingande utrustning. Det måste svida att försöka göra oss till passagerare.
Moderna Försäkringar är dom som verkar driva utvecklingen hårdast just nu.
Moderna äger Bilsport, och drivs av Danskt management, även om jag vill minnas att kapitalet kommer från Island. Hur det nu är möjligt...
Så här marknadsför Moderna sin försäkring för bilar tillsammans med appen Enerfy, i bland annat Expressen:
Pladdrande i telefon, kaffekopp i handen, inga händer på ratten, blicken borta i tjottahejti. Bilen kanske inte ens framförs?
Men varför står den ute i körbanan då?
En perfekt illustration över vad vi har att kämpa emot varje dag ute i trafiken.
http://kampanj.expressen.se/enerfy/...a-kan-du-sjalv-paverka-din-forsakringspremie/
Inroparna är att det är "modernt", "digitalt", "miljövänligt" och att man "slipper betala för andras misstag".
Det där sista resonemanget är extra intressant
Äntligen slipper du betala för mycket för din bilförsäkring.
Nu finns nämligen en helt ny digital lösning, framtagen för dig som kör bra eller som inte kör så mycket.
– De allra flesta har för dyr försäkring och nu behöver den här gruppen inte betala för andra som åker snålskjuts, säger Enerfys grundare Sten Forseke.
...eftersom det handlar om just försäkringar.
Vem "åker snålskjuts" på en försäkring egentligen? Och, vem skall ta smällarna om alla betalar "rätt premie"? Försäkringsbolagets aktieägare...? Skulle inte tro det.
Det handlar om att man med värdeladdade ord försöker skilja ut en skock människor till att känna sig utvalda, känna sig speciella, inbilla sig att dom är föregångare.
"Aduvet, jag kör så bra att jag kan ha en app som tar ner mina försäkringskostander..." utan att reflektera att minst 75% av alla bilister anser sig köra bättre än genomsnittet...
Det finns en hel massa ekvationer som inte går ihop när det gäller "Pay as you drive" men en sak är klar:
det är inte försäkringsbolaget som förlorar.
Det intressanta sker när man vänder på kuttingen: säg att du till och från kör som ett svin: klipper spärrfält, kör om trots mötande trafik, tränger dig in i luckor som andra tvingas skapa åt dig.
Trafikfara? Någon som stör rytmen och samspelet i trafiken?
"Jo men vaddå? Jag betalar för det! Det kommer på min räkning nästa månad, men jag har råd med det."
Tror inte att man tänkt så långt.