Biltema batteri

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har du provat med annat batteri/startkablar från bilen eller liknande?
Funkar det då så vet du ju.

jo ja provae batterit som sitter i min andra hoj. en exakt likadan gsxr 1000 k5. den drog ju runt starten i 20 secunder utan att nämnvärt mattas. Så om ett 10 amp batteri med samm mått orkar dra starten 20-30 sec. så borde biltemas 8 amp batteri iaf orka dra runt starten. De gör de inte. Just nu står batterit med en anna laddare än den ctek ja har för å prova så de inte är något med laddarn. Men de va mest bara för å prova. Dom får tillbaka sin dynga nästa gång jag åker till göteborg. Då får de bli något annat:)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vilka tillverkare gör det?
/N. Yfiken


+1

Är det bara jag som tycker batteriköp är lite som ett lotteri..?
Yuasa, biltema, whatever, har man tur så håller det hur länge som helst, eller 2 säsonger

Nåt man bör tänka på när man köper ett batteri är att få ett nysyrat och därefter laddat

Biltema syrar nog upp 300 batterier och ställer i hyllorna, utan att ladda .. Då gäller det definitivt att ha tur när man handlar
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
+1

Är det bara jag som tycker batteriköp är lite som ett lotteri..?
Biltema syrar nog upp 300 batterier och ställer i hyllorna, utan att ladda .. Då gäller det definitivt att ha tur när man handlar

Så här gör jag på biltema - har alltid med mig en spänningsmätare, då kan man se vilket batteri som är bra laddat (sist var det till gräsklipparen och fick mäta några stycken innan jag fann ett som var ok)
Sedan är det alltid laddning först som gäller, före det används
 

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
Men här kan ja kanske få hjälp... Jag tänkte köpa ett nytt batteri till min r1 ifrån -01 och har kollat på biltemas hemsida men tycks inte hitta något som passar va de gäller måtten å så, är det någon här som har köpt ifrån biltema till en r1a så vore jag tacksam för att få ett artikelnummer eller dyligt...
Jerker
 

frallansson

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Nässjö
Hoj
Yamaha XS 400 SE -84
Jag har en Yamaha XS 400 SE -82. Måste köpa nytt batteri, men har inte möjlighet att åka och kolla vad det ska vara för batteri. Någon som vet vad det heter eller storlek?
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
när jag köpte mitt biltemabetteri tog jag med det gamla in i butiken o jämförde.
Enligt snubben som jobbade på den avdelning så är samtliga batterier oladdade som står på hyllan och ska laddas innan montering.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Tjenare experter

Jag har ett Yuasa YTX12-BS (150x87x130) som är stendött och ska bytas.
Såg att biltema har gelbatteri i samma storlek men undrar nu om man kan köpa de med polerna "bak-och-fram"?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080

Alla bilder visar batteri med polerna tvärtom mot mitt nuvarande batteri och det finns ingen chans att jag kan få på en sådant.

Tack på förhand
/Eilert
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
är det bara jag som har missat något... eller är det så att INGEN har klagat på biltema? det är nog första tråden som innefattar dom isf.

jag tycker som många andra.
biltema har vissa grejjer är bra, om inte annat för priset. ska dit och köpa batteri jag me. funderade på kedja.. men jag var för feg. kunde inte med tanken på loggon på varenda länk. hehehe
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tjenare experter

Jag har ett Yuasa YTX12-BS (150x87x130) som är stendött och ska bytas.
Såg att biltema har gelbatteri i samma storlek men undrar nu om man kan köpa de med polerna "bak-och-fram"?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080

Alla bilder visar batteri med polerna tvärtom mot mitt nuvarande batteri och det finns ingen chans att jag kan få på en sådant.

Tack på förhand
/Eilert

Jag har kört med biltemas gelbatteri i flera av mina bajkar. De har hållt i flera år och funkar lika bra som andra dyrare. Första gången jag montera ett i en R1:a såg jag inte att polerna satt omvänt och blåste bara en säkring som tur var. Inga större problem dock å fixa med sladdarna.
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Så polerna är verkligen spegelvända alltså, trodde bara att det var biltemas bilder :p
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan ni inte bara vända batterierna så polerna kommer rätt? :D
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Har det hänt nåt positivt på biltema fronten vad gäller batterier? skulle haft ett nytt till min gsxr1000 k5 som har original måtten 150mmx87mmx105mm vilket skulle ni rekommendera?
deras gel: 80816
eller underhållsfritt: 80256, det är dock 10mm högre, nån som vet om det ryms?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gel batteriet behöver inte sitta rakt upp.
Så har man ett lutande batteri när det är monterat eller kör mycket på bakhjulet (så batteriet lutar) => Gelbatteri
Det underhållsfria jag har i sukkan lutar dock ca 30 grader. Och det har gått bra.
Är nu inne på 3e sommaren.
Om 80256 får plats?
Prova och lägg nått som är 10mm högt i botten på batterilådan.
Eller klistra fast under det gamla kassa betteriet och kolla om det går att få plats i hojen. Skruva dit kabelskor osv och att det går att få dit det som sitter ovanför batteriet utan problem.
Annars är det ju bara köpa 80816.
Tänk på att batterier laddar ur sig på hyllan i affären så första åtgärden är att sätta det på laddning
med svag ström (mindre än 1A) tills det är uppe i 14,4V under laddning.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top