Biltema batteri

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Kvalitetsbatteri???
Hade ett exide (Tudor) där en cell gav upp i efter ett år, "omöjligt att lämna tillbaka" trots två års garanti köpte ett Biltema för en tredjedel av priset för exide, fungerar klockrent nu på tredje säsongen (trots ett par djupurladdningar)
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Kvalitetsbatteri???
Hade ett exide (Tudor) där en cell gav upp i efter ett år, "omöjligt att lämna tillbaka" trots två års garanti köpte ett Biltema för en tredjedel av priset för exide, fungerar klockrent nu på tredje säsongen (trots ett par djupurladdningar)


Vaddå??"omöjligt att lämna tillbaka" ??:confused:
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Garanti på batterier har en tendens att vara lite som på hemelektronik. Går prylen sönder skyller ÅF på felaktigt handhavande och vips gäller inte garantin....

Näe, vips så är det inte så, det som gäller är att företaget ska bevisa att du har gjort fel (omvänd bevisbörda) så det är bara att stå på sig då mjuknar dom snabbt, lite segare om produkten är mellan än ett o tre år. Men du har reklamationsrätten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Näe, vips så är det inte så, det som gäller är att företaget ska bevisa att du har gjort fel (omvänd bevisbörda) så det är bara att stå på sig då mjuknar dom snabbt, lite segare om produkten är mellan än ett o tre år. Men du har reklamationsrätten.

Klart du har rätten på din sida men sen när blev det entydigt med att vinna, det är rätt lätt som företag att hävda att batteriet utsatts för felaktig behandling på samma sätt som mobiltelefonföretag säger "fuktskada" så fort en telefon slutar fungera.

Fast det är bara min erfarenhet av säljare av dyrasomfan batterier....
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Vaddå??"omöjligt att lämna tillbaka" ??:confused:

Hej har inte sett ditt inlägg tidigare men läs och begrunda

Reklamationsrätt

En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte är nöjd med varan och talar om på vilket sätt du tycker att den är felaktig. Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en
garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden. För varor inköpta före den 1 april 2005 är reklamationstiden bara två år.

Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag. Du ska alltså kunna räkna med att kapitalvaror som till exempel bilar, hemelektronik och vitvaror fungerar felfritt under en lång period, därför är reklamationsrätten treårig.

Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.

Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel. Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga. Kan du visa att du inte använt den på ett felaktigt sätt, att det saknas tecken på att du misskött varan eller att den råkat ut för en olyckshändelse räcker det normalt som bevisning.

Reklamationen måste göras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader har det skett i rätt tid. Skälig tid kan vara längre än två månader om du har giltig orsak, till exempel att du varit sjuk eller på en resa. Tänk på att alltid försöka reklamera så snart som möjligt!
Om inte företaget bryr sig om ditt klagomål är det bra att göra en skriftlig reklamation. Behåll en kopia av reklamationen så att du i efterhand kan visa när du reklamerat och vad du har klagat på.
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Själv köpte jag ett A123 Speedcell Powerpack 2.3 Ah från en kille i tyskland (googla på durbahn).
Det kommer att ersätta ett yaosa YT4 2,3Ah.
Skillnaden är 370 gr för det nya och 1100 gr för det gamla.
yaosat ersatte i sin tur ett 8Ah batteri på drygt 3 kg.
Och det nya har ett cca på 300A mot YT4:ans 50 (som räckte bra att starta en 400 cc V4)
Summa summarum så finns det vikt att spara på batterier om man är ute efter det.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
köpte ett biltema gel batteri idag. ställde de på laddning 6 timmar satte de i hojjen. Bare knäppte i reläna. De orkade inte rubba på veven. Bytte till mitt anra batteri som ja har och de orkade dra runt hojjen i 20 sec (skulle få upp oljetryck efter rengöring av tråg, sil etc). Så ja e skeptisk. låter de stå på alddning i natt så får vi se.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
köpte ett biltema gel batteri idag. ställde de på laddning 6 timmar satte de i hojjen. Bare knäppte i reläna. De orkade inte rubba på veven. Bytte till mitt anra batteri som ja har och de orkade dra runt hojjen i 20 sec (skulle få upp oljetryck efter rengöring av tråg, sil etc). Så ja e skeptisk. låter de stå på alddning i natt så får vi se.
Mätte du upp batteriet och levererade det efter deras specar?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Haft biltemabatteri i 3 hojjar och funkat prima i alla.

KTMen var tung som fan att få igång, men gick prima efter byte till B-tema.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Mätte du upp batteriet och levererade det efter deras specar?

hm batterit har exakt samma mått. de är 8 amp istället för 10 som orginalet är. Mer har ja inte mätt.

man tycker ju de bore orka dra runt startmotorn ett varv iaf.?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hm batterit har exakt samma mått. de är 8 amp istället för 10 som orginalet är. Mer har ja inte mätt.

man tycker ju de bore orka dra runt startmotorn ett varv iaf.?

Det måste vara fel på ditt exemplar, jag skulle byta.
 

Dr.Bike

Guest
hm batterit har exakt samma mått. de är 8 amp istället för 10 som orginalet är. Mer har ja inte mätt.

man tycker ju de bore orka dra runt startmotorn ett varv iaf.?

Har du provat med annat batteri/startkablar från bilen eller liknande?
Funkar det då så vet du ju.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För flera år sedan köpte jag Biltema batteri till min Ducati, det vart aldrig ordning på det och det var PRECIS att motorn gick runt. Ibland fick man liksom jobba lite med stratknappen.

Sen köpte jag ett inte så mycket dyrare GLOBAL batteri i Länna, som har fabriksförsäljning.

Då jävlar snurrade det ordentligt. Jämt.

I scootern har det gått åt 2 st biltema batt på 3-4 år.

Nu har jag satt på en huvudströmbrytare, pajar även detta batteri så är det slutchansat på Biltema, iaf gällande batterier.

OBS, JAG HAR EN C-TEK, precis som alla andra, och jag tvekar inte att använda den...:hihi
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Funkar inte på min 954,,,,,,,,, Köpte Varta och det funkade.

Biltemabatterier = dåliga

Jag har en 929'a.......orginalbatteriet klarade inte "förra" ägarens vinterhantering, orkade "bara" två år.

Har numera ett BILTEMA......det är på väg ut på sin FEMTE säsong nu, joo jag
SKÖTER OM mina batterier, brukar underhållsladda dom varannan månad under
vintern.

Jag har ett BILTEMA i min Banhoj också......

Och i Husvagnen........

Och i Racebussen........

Och i Fruns bil......

KentW

P.S. På förra banhojen hade jag också ett Biltema, den hade ingen generator
monterad så efter en hel bandag så gick det lite tungt de sista starterna.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har en 929'a.......orginalbatteriet klarade inte "förra" ägarens vinterhantering, orkade "bara" två år.

Har numera ett BILTEMA......det är på väg ut på sin FEMTE säsong nu, joo jag
SKÖTER OM mina batterier, brukar underhållsladda dom varannan månad under
vintern.

Jag har ett BILTEMA i min Banhoj också......

Och i Husvagnen........

Och i Racebussen........

Och i Fruns bil......

KentW

P.S. På förra banhojen hade jag också ett Biltema, den hade ingen generator
monterad så efter en hel bandag så gick det lite tungt de sista starterna.

Orginalbatteri 10-amp, Biltema 8-amp borde funka, men.

Jag kan ju bara se hur det funkade på min hoj,,,, det var bra snurr på batteriet men det räckte inte till för att få start på hojen och då påstods det att det finns inte tillräckligt med startström och hur man vet det har jag ingen aning om, men det fick jag till svar så nu får biltemabatteriet stå på hyllan tills vidare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ah anger det totala energiinnehållet i ett batteri.
CCA (Cold Cranking Amperes) är den storhet som talar om hur mycket ström ett batteri kan lasta ut momentant. CCA anger det antal amper ett batteri kan ge under 30 sekunder vid -18 °C utan att spänningen faller under 7,2 V.

Sedan får man själv uppskatta hur stor cca man behöver till sin hoj.
Jag tror att biltemas hojbatterier kan duga bra till många hojar men kanske inte till tex min hoj som har en startmotor på 1.4 kw och originalbatteriet utbytt mot ett rejsbatteri med cca=300. Men till tex en 600 cc radfyra kanske ett biltemabatterierna dugare fint.
Det beror ju helt på vad för hoj man har, och om biltemaalternativet till den hojen har ett lägre CCA är originalbatteriet tex.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Testade biltemas gel till min Aprilia men efter två byten och inget riktigt fart på startmotorn kollade jag upp CCA på biltemas gel och jämförde mot Yuasa
och det skillde rejält både på pappret och i verkligheten när jag fick i nytt yuasa var det stor skillnad på hur bra den orkade dra runt på starten jämfört med biltema batteriet.
CCa värdena om jag inte minns helt fel Biltema 160 och Yuasa 200.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top