Muggen skrev:
2047616 Ni snackar inte om dem här nu va? ska ju va underhållsfria bla bla bla...
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/80/Large/80-250_l.jpg
Om du kikar lite på bilden så ser du sex lock. Är det ett MF batteri innehåller det syra på samma sätt som ett vanligt, fast den absorberas oftast i en glasväv.
Batteriet är sedan helt tätt = ingen påfyllning behövs senare. MEn en första påfyllning behövs ju när batteriet är nytt.
Vet ej om det görs på fabrik eller vid leverans.
Gäller det däremot Gelbatterier är de ju helt slutna redan från början.
Ronin skrev:
2047625 Batterierna lagerhålls torrladdade och fylls med syra i butikerna. Efter påfyllning håller uppnår de ca 75% av kapaciteten. Bör helst laddas innan användning. Problemet är att vissa batterityper ibland står länge på hyllorna i butiken (efter fyllning) och då tappar sin kapacitet. Brukar vara bäst att be personalen fylla batteriet på plats så man vet att det är nytt. Finns risk för påbörjad sulfatering om spänning sjunker så lågt som 7 volt (eller vad någon nämnde).
Jaoo, men jag vill minnas att man slutat med att fylla batterier eftersom de ju står och självurladdar ca 0,1 V per dag eller nåt sånt. Och då de inte laddar batterierna så KOMMER de oundvikligen att bli förstörda.
Så ja - de HAR säkert gjort så, men jag TROR inte att de gör så NU.
Så sa iaf en av killarna i Västerås.
PacMan skrev:
2047619 Mitt Biltema-batteri var faktiskt fyllt och klart. Har det inte dykt upp nån lag som säger att man inte får hantera syra utan tillstånd från Socialstyrelsen eller nåt sånt? Hörde det av killen jag köpte mitt nya batteri av.
Det är helt riktigt, och därför säljer inte Biltema batterisyra på flaska längre...*snyft* Det var perfekt att chocka igång gamla slut batterier med, en slags HLR.
Därför har oxå Biltema en separat fyllnadsanläggning i skydd bakom "kulisserna" dit de tar ditt batteri som du valt, fyller det, och sedan ger det till dig.