Biltema batteri

Nagy

www.smcskane.com BKK
Gick med
22 Apr 2003
Ort
I Skogen
Hoj
R6a
Info från Yuasas hemsida nedan:

Yamaha - YZF-R6 1999-2000 600cc
Battery Family: Maintenance Free
Battery Type: YT12B-BS

Voltage: 12
Capacity: 10
Dimensions: 6" x 2 3/4" x 5 1/8"
Weight: 7.6 lbs.
Metric Dimensions: 150mm x 69.0mm x 130.0mm
Metric Weight: 130 kg
Polarity:
Acid Volume: 0.50
Amps: 1.0
C.C.A.: 125
 

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
2046332 Du köper alltså inte att mitt exemplar var dåligt på något sätt, utan menar att det var mitt fel att batteriet lade ner verksamheten? I så fall håller jag för en gångs skull inte med doktorn. Jag är övertygad om att det var något knas med mitt batteri, och att det inte var mitt fel att det blev det. :)

Najaaaa, det sa jag inte! Jag uttalade mig generellt! Och jodå du kan NOG fått ett dåligt ex, och det är väl så att bland billighetsbatterier finns fler dåliga ex/1000 så visst jodå.
Men de batterier som är utan defekter funkar ju lika bra som dyra. Det var det jag menade.
Men jag var otroligt oklar och straffar mig själv med trettio snabba på platsen!

Lazy skrev:
2046348
C.C.A.: 125

CCA är ett viktigt tal.
DET viktigaste skulle jag vilja säga, ochdet säger väldigt mycket om batteritillverkarens ambitioner och batteriets kvalitetsnivå.
Ett högt CCA-tal är alltså bra.

Vad är CCA?

Cold Cranking Amps (CCA) är det maxiamla antalet Ampere ett batteri kan krama ur sig i kallt tillstånd per en viss tidsenhet. Vad kallt är minns jag inte men skulle tro att det är minus 20 C.
Dåliga batterier har låga CCA-tal.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
2046385 Najaaaa, det sa jag inte! Jag uttalade mig generellt! Och jodå du kan NOG fått ett dåligt ex, och det är väl så att bland billighetsbatterier finns fler dåliga ex/1000 så visst jodå.
Men de batterier som är utan defekter funkar ju lika bra som dyra. Det var det jag menade.
Men jag var otroligt oklar och straffar mig själv med trettio snabba på platsen!

Hehe, ok! :) Som vi alla vet finns det ett visst lingvistiskt brus på den här informationskanalen, så det är la inte konstigt att missförstånd uppstår ibland.

Jag tror att jag tolkade ditt inlägg ungefär som att alla syrabatterier skulle vara precis lika bra eller dåliga så att allt hänger på hur man sköter om dom, och reagerade på det eftersom jag tyckte att jag faktiskt gjorde allting rätt (eller i alla fall o-fel) med mitt batteri.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Dr.Bike skrev:
...Vad kallt är minns jag inte men skulle tro att det är minus 20 C.
Dåliga batterier har låga CCA-tal.
De vanligaste standarderna som används för CCA är EN och SAE. Likheten mellan dessa är att båda mäts vid -18°C. En test enligt EN går till på följande vis: Batteriet kyls till -18°C och belastas med den angivna strömmen mätt i ampere i 10 sekunder. Efter belastningen ska slutspänningen inte vara lägre än 7,5 volt. Batteriet får vila i 10 sekunder, varefter det belastas med 60% av den angivna strömmen i 73 sekunder och spänningen får då inte sjunka under 6 volt.

I en test enligt SAE belastas batteriet med den angivna kapaciteten i 30 sekunder. Slutspänningen ska vara minst 7,2 volt.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
MostWanted skrev:
2045732
80-250_l.jpg


.... Vem fasen köper ett batteri för 1000kr nu när det finns för 170kr!


-det vet du om ett par år :pannkyss
 

Dr.Bike

Guest
-ah skrev:
2046814 -det vet du om ett par år :pannkyss

Då köper han ett nytt för 170 och har ff MINST 700 kronor över till öl!
Jag repeterar: JAg hade mitt Biltemabatteri i 10 år, och knäckte det själv.
;) :krama
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hoppas dem är bra, köpte ett idag och det skall kopplas upp mot Ctek'n sen jävlar :yoparty
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Köpte ett batteri från Biltema till min GSXR 400. Den närmaste storleken jag kom var lite för liten för hållaren samt att polerna satt på andra sidan vilket gjorde att jag fick förlänga både plus och minuskabel. Lite mek men det fukar ju nu och billigare är det.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Alla som undrar om vilka som passar... varför inte ta fram linjalen eller nått o mäta erat nuvarande batteri? Bara en tanke.. :tummenupp
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Köpte ett nytt batteri på Biltema förra året. Kommer hem och märker att det inte tar emot laddning! Åker tillbaka och reklamerar, inga problem, jag får ett nytt. Men petig som jag är, har jag med mig multimetern och mäter alla (10-15st) batterier de har i lager, inget hade mer än 7V i vilospänning!

Det blev ett NYTT på Mekonomen, visserligen dyrare men fungerande.

Slutsats: Hade jag hittat ett batteri med 12,8V hade det säkert inte varit sämre än Yuasa batteriet, men det låga priset har en baksida, kvalitetskontroll-felprocent.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
FZ1 skrev:
2047528 Köpte ett nytt batteri på Biltema förra året. Kommer hem och märker att det inte tar emot laddning! Åker tillbaka och reklamerar, inga problem, jag får ett nytt. Men petig som jag är, har jag med mig multimetern och mäter alla (10-15st) batterier de har i lager, inget hade mer än 7V i vilospänning!

ALLA batterier som jag har köpt har endast varit "torrladdade" dvs. dom måste laddas upp från grundladdning dom levereras med.

De senaste var ett till min gamla "blade" som först skulle fyllas med "syra"
från den medföljande "laddaren", sen laddas under minst 10tim före ibruktagandet.

Kanske de var så med dom du mätte på också......

KentW
 

Dr.Bike

Guest
FZ1 skrev:
2047528 Köpte ett nytt batteri på Biltema förra året. Kommer hem och märker att det inte tar emot laddning! Åker tillbaka och reklamerar, inga problem, jag får ett nytt. Men petig som jag är, har jag med mig multimetern och mäter alla (10-15st) batterier de har i lager, inget hade mer än 7V i vilospänning!

Det blev ett NYTT på Mekonomen, visserligen dyrare men fungerande.

Slutsats: Hade jag hittat ett batteri med 12,8V hade det säkert inte varit sämre än Yuasa batteriet, men det låga priset har en baksida, kvalitetskontroll-felprocent.

Vill minnas att Biltema lagerhåller sina batterier som torrladdade, och ska fylas med syra innan och helst oxå laddas.
Såvitt jag vet står INGA batterier fyllda på hyllan.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
2047595 Vill minnas att Biltema lagerhåller sina batterier som torrladdade, och ska fylas med syra innan och helst oxå laddas.
Såvitt jag vet står INGA batterier fyllda på hyllan.

Mitt Biltema-batteri var faktiskt fyllt och klart. Har det inte dykt upp nån lag som säger att man inte får hantera syra utan tillstånd från Socialstyrelsen eller nåt sånt? Hörde det av killen jag köpte mitt nya batteri av.
 

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Ort
Down under
Hoj
KawaHonda
Dr.Bike skrev:
2047595 Vill minnas att Biltema lagerhåller sina batterier som torrladdade, och ska fylas med syra innan och helst oxå laddas.
Såvitt jag vet står INGA batterier fyllda på hyllan.

Batterierna lagerhålls torrladdade och fylls med syra i butikerna. Efter påfyllning håller uppnår de ca 75% av kapaciteten. Bör helst laddas innan användning. Problemet är att vissa batterityper ibland står länge på hyllorna i butiken (efter fyllning) och då tappar sin kapacitet. Brukar vara bäst att be personalen fylla batteriet på plats så man vet att det är nytt. Finns risk för påbörjad sulfatering om spänning sjunker så lågt som 7 volt (eller vad någon nämnde).
 

Dr.Bike

Guest
Muggen skrev:
2047616 Ni snackar inte om dem här nu va? ska ju va underhållsfria bla bla bla...
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/80/Large/80-250_l.jpg

Om du kikar lite på bilden så ser du sex lock. Är det ett MF batteri innehåller det syra på samma sätt som ett vanligt, fast den absorberas oftast i en glasväv.
Batteriet är sedan helt tätt = ingen påfyllning behövs senare. MEn en första påfyllning behövs ju när batteriet är nytt.
Vet ej om det görs på fabrik eller vid leverans.

Gäller det däremot Gelbatterier är de ju helt slutna redan från början.

Ronin skrev:
2047625 Batterierna lagerhålls torrladdade och fylls med syra i butikerna. Efter påfyllning håller uppnår de ca 75% av kapaciteten. Bör helst laddas innan användning. Problemet är att vissa batterityper ibland står länge på hyllorna i butiken (efter fyllning) och då tappar sin kapacitet. Brukar vara bäst att be personalen fylla batteriet på plats så man vet att det är nytt. Finns risk för påbörjad sulfatering om spänning sjunker så lågt som 7 volt (eller vad någon nämnde).

Jaoo, men jag vill minnas att man slutat med att fylla batterier eftersom de ju står och självurladdar ca 0,1 V per dag eller nåt sånt. Och då de inte laddar batterierna så KOMMER de oundvikligen att bli förstörda.
Så ja - de HAR säkert gjort så, men jag TROR inte att de gör så NU.
Så sa iaf en av killarna i Västerås.

PacMan skrev:
2047619 Mitt Biltema-batteri var faktiskt fyllt och klart. Har det inte dykt upp nån lag som säger att man inte får hantera syra utan tillstånd från Socialstyrelsen eller nåt sånt? Hörde det av killen jag köpte mitt nya batteri av.

Det är helt riktigt, och därför säljer inte Biltema batterisyra på flaska längre...*snyft* Det var perfekt att chocka igång gamla slut batterier med, en slags HLR.

Därför har oxå Biltema en separat fyllnadsanläggning i skydd bakom "kulisserna" dit de tar ditt batteri som du valt, fyller det, och sedan ger det till dig.
 

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Ort
Down under
Hoj
KawaHonda
PacMan skrev:
Mitt Biltema-batteri var faktiskt fyllt och klart. Har det inte dykt upp nån lag som säger att man inte får hantera syra utan tillstånd från Socialstyrelsen eller nåt sånt? Hörde det av killen jag köpte mitt nya batteri av.

Tidigare sålde de batterisyra på 1l flaskor och MC batterien torrladdade. P.g.a att många köpare inte visste skillnad på batterisyra och batterivatten :3freak så tog man bort syran. Det förekom både att folk köpte torrladdade batterier och försökte aktivera dem med vatten (= förstört batteri) eller att man, efter att ha fyllt batteriet, hällde ut syran direkt i avloppen...

Dr.Bike skrev:
Jaoo, men jag vill minnas att man slutat med att fylla batterier eftersom de ju står och självurladdar ca 0,1 V per dag eller nåt sånt. Och då de inte laddar batterierna så KOMMER de oundvikligen att bli förstörda.
Så ja - de HAR säkert gjort så, men jag TROR inte att de gör så NU.
Så sa iaf en av killarna i Västerås.

Kan kanske skilja från butik till butik. Jag refererar till LKPG där jag arbetat tidigare.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dr.Bike skrev:
2047630 Om du kikar lite på bilden så ser du sex lock. Är det ett MF batteri innehåller det syra på samma sätt som ett vanligt, fast den absorberas oftast i en glasväv.
Batteriet är sedan helt tätt = ingen påfyllning behövs senare. MEn en första påfyllning behövs ju när batteriet är nytt.
Vet ej om det görs på fabrik eller vid leverans.

Gäller det däremot Gelbatterier är de ju helt slutna redan från början.

Såhär ser mitt ut, jag antar att det är ett gelbatteri. har jag fel?
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top