Startbatterier har en viss självurladdning. Spänningsförlusten över tid beror dock väldigt mycket på kvaliten av blylegeringen som fabriken användt.
Det finns hutlöst dyra ren-bly-batterier- prisklass 1200 SEK - som har liten självurladdning, så liten att man faktiskt inte behöver underhållsladda över vintern, om förbrukare är frånkopplade.
Och i den andra änden av skalan finns det batterier som laddar ur sig själva på ett par veckor.
Vissa hojar, i synnerhet BMWs första ABS-modeller, kräver uppenbart en förhållandevis hög spänning för att fungera, och då kan det vara motiverat med ett batteri som man vet håller en hög kvalité. Och inte minst spänning.
Är det bara startmotorn som ska dra runt är det väl egalt. Den klarar sig nog med 10 volt ett par varv också.
Det finns hutlöst dyra ren-bly-batterier- prisklass 1200 SEK - som har liten självurladdning, så liten att man faktiskt inte behöver underhållsladda över vintern, om förbrukare är frånkopplade.
Och i den andra änden av skalan finns det batterier som laddar ur sig själva på ett par veckor.
Vissa hojar, i synnerhet BMWs första ABS-modeller, kräver uppenbart en förhållandevis hög spänning för att fungera, och då kan det vara motiverat med ett batteri som man vet håller en hög kvalité. Och inte minst spänning.
Är det bara startmotorn som ska dra runt är det väl egalt. Den klarar sig nog med 10 volt ett par varv också.