Tack. Att jag valde att bemöta dravlet med "du har fel" var en direkt reaktion på din något utdragna och meningslösa text. Du väljer dock inte att redogöra för dina fackkunskaper inom hjälmar respektive provning.
Jag har tidigare läst eller skummat igenom både Snell och ECE 22.05. Besitter dock inga fackkunskaper inom området hjälmar eller skyddsutrustning.
Att du väljer att "bevisa" ditt påstående, dvs att så fort en hjälm är certifierad mot en standard så är den i princip lika bra som alla andra hjälmar som uppfyller samma standard med en länk till Sharp gör det inte till en sanning.
Jobbar med produktutveckling av en produkt som har relativt stor potential att bli farlig, det finns mycket omfattande standard att ta hänsyn till och vi är certifierade att testa och certifiera våra egna produkter så jag tycker att jag har, om än begränsad så viss fackkunskap om testning och baserat på det så anser jag att... du fortfarande inte har rätt.
Hur var det nu med fackkunskaperna? Vad vet jag, du kanske har jävligt mycket i bagaget?
EDIT: jag har fö inte ifrågasatt dina fackkunskaper, jag frågade efter dom vilket jag tycker är befogat med en så tvärsäker attityd.
Jag vet egentligen inte vad mina fackkunskaper har med saken att göra. Det handlar ju mer om att titta på all den information som finns tillgänglig och bilda sig en uppfattning.
Eftersom du så ihärdigt verkar vilja veta vilka mina fackkunskaper är så kan jag avslöja att jag jobbar inte med hjälmtillverkning och har således inte några formellan fackkunskaper i ämnet.
Dock har jag jobbat med kvalitetssäkring och certifieringar sedan 2000 vilket blir några år.
Men som sagt. Det är inte jag som tagit fram den fakta som jag baserar min ganska bestämda åsikt och för att kunna bilda sig en uppfattning baserad på tillgänglig fakta är inte något man nödvändigtvis måste ha formella fackkunskaper för. Man kommer ganska långt med att vara påläst privatperson.
Den testnorm som föreskrivs är väldigt tydlig på vad en hjälm måste klara. Samtidigt är det väldigt högt ställda krav vilket medför att det är extremt svårt att klara den med några större marginaler om man inte gör en väldigt stor hjälm eller liknande och då får man en totalt osäljbar produkt. För en hjälm som är 50% större än alla andra hjälmar och väger dubbelt så mycket skulle väldigt få köpa.
Det mönstret blir också väldigt tydligt om man läser dom tester som trots allt görs emellanåt och publiceras i MC tidningar eller på nätet. Hjälmarna uppfyller kraven med mycket små marginaler. I dom fall man får underkända resultat så är det frågan om enstaka exemplar som på någon testpunkt hamnar aningen sämre än normen vilket troligen kan härledas till normala variationer i produktionsprocessen.
Exakt finns ju inte som bekant. Det är därför man pratar om normalfördelningar, standardavikelse, Sex Sigma mm...
Tittar du på dom tester som publicerats dom senaste åren och går in och granskar dom resultat som lagts upp på Sharps hemsida så är mönstret väldigt tydligt. Variationerna är väldigt små och det finns inget statistiskt samband mellan pris och skyddseffekt. I varje fall inget som man kan säkerställa.
Faktum är att jag aldrig någonsin läst ett test som antytt att någon hjälm varit avsevärt sämre eller bättre än normen men massor av tester som visar att hjälmarna utan undantag ligger väldigt nära gränsen för vad normen kräver.
Dvs det finns massor med fakta som säger att hjälmarna ur skyddshänseende är väldigt likvärdiga och mig veterligen ingen fakta som säger att det är några större skillnader.
Ur det så är det väldigt svårt att dra några andra slutsatser än att skyddseffekten är likvärdig om man jämför hjälmar av olika fabrikat och prisklasser. Åtminstone så länge som man håller sig till godkända MC hjälmar.
Och om någon fabrikant skulle börja skaffa sig marknadsfördelar genom att sälja en undermånlig hjälm men ändå märka den med certifieringen så skulle det garanterat upptäckas och andra hjälmfabrikanter skulle genom tips till tillsynsmyndigheter alternativt regelrätta stämningar se till att det upphörde.
Schubert, Shoei, Arai m fl har ju inget intresse i att Biltema, Jula m fl ska sälja hjälmar som skyddar lika bra som deras hjälmar för en bråkdel av priset. Kunde dom på ett enkelt sätt få bort det så skulle dom nog se till att fixa det.
Däremot är det andra saker som man får för pengarna när man köper en dyrare hjälm. Men det är relaterat till helt andra saker än skyddseffekt.
Har du någonstans hittat någon fakta som stödjer din tes att en dyrare hjälm automatiskt är bättre?
Eller har du något som stödjer din uppfattning att en hjälm från Biltema skulle vara undermånlig ur skyddhänseende.
Och för att förtydliga. Återigen. Jag har själv inte en Biltemahjälm när jag kör. Jag har en Schuberth. Och det valet har jag gjort för att den har en massa andra egenskaper som jag värdesätter. Däremot är jag övertygad om att den inte skyddar ett dugg bättre.