För att ta det andra. om Biletema exklusive hjälmar
Biltema, har liksom andra “lågpriskedjor” typ Clas Ohlson, Kjell & Co och IKEA (tillsammans med Internet) pressat priserna. Från början hade flera av dessa kedjor apbilliga saker till dubiös kvaliteet. Detta har förändrats till att bli något dyrare och bättre kvaliteet. Tex. har ju nästan var man en IKEA-säng hemma för en bråkdel av vad en säng kostade förr.
Så, även Biltema pressar priserna. Sen är det si och så med kvallen. Men inte är den så usel att prylarna är oanvändbara. Klart att vissa saker typ verktyg inte alltid håller yrkesmannanivå, men ofta räcker den för de allra flesta. Och de som behöver top-notch går nån annanstans.
Jag personligen önskar att de utökar sitt mc-sortiment. Inte för att jag köper där men bara för att pressa priserna ute hos mc-butikerna. Vissa priser hos den lokala mc-handlaren kan gott sänkas. De behöver anpassa sig eller helt enkelt gå i konken. Tyvärr. Jag har ingen lust att föda dem mer än nödvändigt.
Ryggskydd Biltema CE Level 2 380 pix
MC-Boden Halvarsson CE Level 2 1700 pix
(Om det sen är exakt samma skyddskvallite lämnar jag åt oberoende mätinstitut att avgöra
)
När jag övningskörde tjackade jag grejorna från Biltema som jag sen successivt bytt ut, men att gå till en mc-bod och köpa full gear att övningsköra med ramlar ju upp över 10 tkr direkt. Då är det ju ett alternativ att köpa billiga och (fula) Biltemagrejor och sen när lappen är i näven fundera på utrustning,. Skinnjacka eller allväder? Då är det lättare att slanta upp mera deg och gå och prova och känna bland ett stort sortiment.
Så Biltemas mc-prylar räcker håller tillräcklig kvalite för att fisa runt på grusplan och krypköra och ta körkort med. Sen vill jag ha annat. Mest för att utseendet på en del grejor inte tilltalar mig. Och för att jag kör i skinn.
Så min röst i tråden är Ja, Biltema är bra för sitt syfte. Ju mer konkurrensutsatta butikerna blir desto bättre för mig som konsument.