Vilka fantasier (alternativt kvalificerat skitsnack) Att en hjälm "skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst" bara för att den råkar ha en certifiering. Säg att du skojar....
Om du tror att du får bättre skyddseffekt i hjälmen för att den är dyrare så är du tyvärr lurad. Det är inte skyddseffekten du betalar mer för. Det är andra saker.
dom hjälmar som finns och är godkända enligt ECE R22/05 är ganska likvärdiga ur skyddshänseende. Några är lite bättre på vissa punkter och några är lite sämre. Vissa av dom dyrare hjälmarna är sämre än vissa av dom billigare.
Testnormen för hjälmar säger att du skall ge hjälmen slag med en viss styrka i ett antal punkter och hjälmen får inte släppa igenom för mycket av smällen. Dom hjälmar som säljs med märkningen uppfyller kraven men ingen hjälm har några jättestora marginaler tillgodo.
Det är ingen fantasi. Det är konstaterat. Dels finns sharp som sätter betyg på hjälmar efter skyddseffekten och där ser man rätt tydligt att det inte finns något tydligt mönster på vilka hjälmar som är lite bättre än andra. Dels har det gjorts oberoende tester som visat samma sak. Bland annat var det väl Plus som testade en Nolan och jämförde med en hjälm för en tredjedel av priset (Jag tror att det var en Ican hjälm från Jula Eller om det var Biltemas hjälm) och den billigare hjälmen visade sig vara bättre. Nolan hjälmen råkade dessutom hamna alldeles över gränsen på en av mätpunkterna i pannan. (Dvs en aning sämre än godkänt)
Dock var det testet ett test på ett enda exemplar av varje hjälm och visade snarare att det finns variationer mellan olika hjälmar av samma modell om du frågar mig.
Dessutom är det så att när smällen är så kraftig att hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är resten av kroppen (som är utanför hjälmen) så sönderslagen att man har väldigt små chanser att överleva i praktiken.
Dom små skillnader som finns mellan hjälmarna är inte relaterade till priset och är av ytterst marginell betydelse då det som är utanför hjälmen i alla fall gått sönder så mycket när hjälmen spricker.
Såvida du inte har hjälmen för att sätta den på en provdocka och släppa ett städ på den för att mäta genomslagskraften förstås. Men då är det återigen inte säkert att den dyraste hjälmen är den bästa.
Med det sagt. Jag har själv en Schuberth på huvudet när jag kör. Men jag tror inte för ett ögonblick att den skyddar ett dugg bättre än en hjälm från Biltema. Den sitter bättre, är tystare, har bätte ventilation och ventilationsreglage, tätt visir med pinlock, inbyggt solvisir, snyggare mm.
Det är det du betalar för när du köper en dyrare hjälm. Inte någon ökad skyddeffekt.
Jag säger inte att du inte ska köpa en dyr hjälm om du gillar den av vilken anledning som helst. Den hjälmen som sitter bäst är bäst och den hjälmen som du tycker är snyggast är den du tycker är snyggast. Vill man lägga pengar på sånt så gör man det. Jag gör det själv. Men tro inte att du får ett bättre skydd.
Ska man dra andra liknande paralleller så var det väl Lidls ryggskydd som var bättre än många av dom etablerade märkena som Dainese m fl. Det betyder ju inte att du inte ska köpa ett Dainese ryggskydd om du vill ha det av vilken anledning som helst. Det är fortfarande ett bra ryggskydd.