Biltema = kanontema!

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
De små kompressorerna är direktdrivna så där finns ingen rem, förövrigt så kan du köpa kilrem nästan var som helst skulle till och med gissa på att OK har någon som passar.

Den här har ingen kilrem. Den här har massor med spår i sig (på insidan). Jag letade ganska länge innan jag ringde Jula och frågade om de hade reservdelar.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Orkar inte läsa igenom alla sidor - någon som har erfarenhet av deras kompressor? Tänkte skaffa mig en liten, 20 - 30liter, för enklare tryckluftsmek... (har sett att Jula också har några i rimlig prisklass)
De flesta tryckluftsverktyg är rätt törstiga på luft..
Min 50 liters tank anser jag.
20-30 blir "ett försök" - sen vänta...Duger på sin höjd till renblåsning.
Du ska ju ha lite tryck kvar till verktyget också! Inte bara "ha luft"
Just nu är det ett 3-fas V-block med 100l tank i garaget.
Räcker till färgsprutan också..
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Grymma svar alla - tack och bock.

Visst skulle jag gärna ha en 100 liters med 3fas ;D
Men jag ska bara pumpadäck, blåsa rent, skuva av en & annan mutter och kunna driva en liten slipmaskin - då borde en mindre variant räcka till?!? Jag har ju faktiskt ingen aning, utan det är priset som styr. Max 2 papp inkl slang med kopplingar vill jag lägga.

Nån kom med en smart ide att kolla hur mkt verktyget behöver - men hur fanken vet jag det?

(det här kanske är fel tråd för det här? sry i så fall) :)
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Grymma svar alla - tack och bock.

Visst skulle jag gärna ha en 100 liters med 3fas ;D
Men jag ska bara pumpadäck, blåsa rent, skuva av en & annan mutter och kunna driva en liten slipmaskin - då borde en mindre variant räcka till?!? Jag har ju faktiskt ingen aning, utan det är priset som styr. Max 2 papp inkl slang med kopplingar vill jag lägga.

Nån kom med en smart ide att kolla hur mkt verktyget behöver - men hur fanken vet jag det?

Läs på verktyget :tummenupp

Skall du köra mutterdragare och slipmaskin så går det mer luft än bara pumpa/blåsa iaf.

/Anders
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Grymma svar alla - tack och bock.

Visst skulle jag gärna ha en 100 liters med 3fas ;D
Men jag ska bara pumpadäck, blåsa rent, skuva av en & annan mutter och kunna driva en liten slipmaskin - då borde en mindre variant räcka till?!? Jag har ju faktiskt ingen aning, utan det är priset som styr. Max 2 papp inkl slang med kopplingar vill jag lägga.

Nån kom med en smart ide att kolla hur mkt verktyget behöver - men hur fanken vet jag det?

(det här kanske är fel tråd för det här? sry i så fall) :)

Tja. Det enklaste sättet att få reda på hur mycket luft som ett verktyg kräver är väl att läsa specarna som allt annat.
Står det att en mutterdragare drar 450 liter så är det så. I en del fall står det inte och då får man utgå ifrån att den drar ungefär som andra liknande verktyg.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Men jag ska bara pumpadäck, blåsa rent, skuva av en & annan mutter och kunna driva en liten slipmaskin - då borde en mindre variant räcka till?!? ll) :)
Är ju två lägen s a s..
Renblåsning, pumpa däck är ju "engångsjobb", då är det tanken som buffrar luft.
"kunna driva en liten slipmaskin" blir ett problem, då är det kompressorns kapacitet som bestämmer vad du kan och inte..
Du tar ju luft hela tiden, >10sek i stöten, och då är 20l-tanken för länge sen tom och kompressorn startar..
en sån här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=104045
tar 450minutliter...

Denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=116142
tar 130l/m
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Grymma svar alla - tack och bock.

Visst skulle jag gärna ha en 100 liters med 3fas ;D
Men jag ska bara pumpadäck, blåsa rent, skuva av en & annan mutter och kunna driva en liten slipmaskin - då borde en mindre variant räcka till?!? Jag har ju faktiskt ingen aning, utan det är priset som styr. Max 2 papp inkl slang med kopplingar vill jag lägga.

Köp en liten kompressor för renblåsning alt ska du ha den till slipning etc så köp en rejälmen dyrare.

Ska man kunna slipa/muttra etc något vettigt så måste kompressorn ge minst 4-500 liter som fri avgiven luftmängd.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Nån som testat Biltemas Expoxylim som kan säga om det är bra eller skit. Det är i alla fall jäkligt billigt 29 kr.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Såg att dom hade fått in bromsbelägg till firebladen, någon som vet hur dom är mot de beläggen man köper hos mchandlarn? Jag har kört med både skivor och belägg till bilarna därifrån och aldrig haft några problem, onormalt slitage, vibrationer etc.
Biltema 150kr mot goldfren 330kr

Kommer troligtvis köpa dom och prova iaf :näsblod
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Såg att dom hade fått in bromsbelägg till firebladen, någon som vet hur dom är mot de beläggen man köper hos mchandlarn? Jag har kört med både skivor och belägg till bilarna därifrån och aldrig haft några problem, onormalt slitage, vibrationer etc.
Biltema 150kr mot goldfren 330kr

Kommer troligtvis köpa dom och prova iaf :näsblod
Även om biltema har mycket bra produkter så skulle jag aldrig riskera att bli utan bromsar på bågen.
Visst på en bil där du har fyra däck med tillhörande bromsar men inte på en hoj som bromsar 90% med ett. Även om det kostar 180kr extra så se det som en jävligt billig livförsäkring.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Även om biltema har mycket bra produkter så skulle jag aldrig riskera att bli utan bromsar på bågen.
Visst på en bil där du har fyra däck med tillhörande bromsar men inte på en hoj som bromsar 90% med ett. Även om det kostar 180kr extra så se det som en jävligt billig livförsäkring.

Det där tror jag ju är en enormt kraftig överdrift från din sida.

Jag tror knappast att beläggen plötsligt skulle förångas och försvinna ut i tomma intet och ta resten av bromssystemet med sig.
Worst case är att man överhettar bromsarna och får svampiga bromsar och innan man blir totalt utan bromsar på det sättet så märker man att allt blir svampigt och man får klämma hårdare.

Däremot är det så att beläggen som biltema säljer är avsedda för gatbruk och är därför inte avsedda för riktigt hård körning.
Med andra ord. Har man en båge som är ordentligt tung eller en båge med bra fartresurser och man vet med sig att man pressar bromsarna ganska hårt är dom beläggen inte rätt val en då ska man hålla sig ifrån hela segmentet standardbelägg och istället gå på dom som är avsedda för hårdare körning.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag körde biltemas bromsbelägg på min Firestorm på Anderstorp utan några som helst problem. Detta tillsammans med billiga vågskivor från ebay (Hong Kong). Kan inte säga att jag märkte nån skillnad mot originalskivor/belägg.
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Vissa grejer är prisvärda.

Av egen erfarenhet:

Crossdäck: BRA
Depåstöd: BRA
Kedjespray: BRA

Spolarvätska: SKIT
Bromsrengöring: SKIT
Motortvätt: SKIT

Deras olja o filter skulle jag inte ens våga köra med i
en 10.000 kronors bil... varför chansa?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Köpte en hink på Biltema idag. Har inte testat den än men jag tror den kommer att leverera vad den lovar.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Så nu är det inte längre Statoil? Och inte heller OKQ8, för om så vore fallet borde du veta det eftersom du jobbar där, rätt? Så då är den nya miljondollarfrågan: Vilken är Biltemas nya leverantör av smörjmedel?


Ingen aning. När jag frågade fick jag en lätt ryckning på axlarna och "det går väl utomlands" till svar..

+
Billiga (300kr)
Lättmonterade
Jämn och fin värme

Men värmen funkade trots att handtagskanten blev aningen soft efter min behandling... :död

Jag ångrar att jag inte fick :tummenupp ur och köpte dem redan innan förra vintersässongen.


Ngn som har testat att kapa ngn cm ute i kanten?
Går det eller förstör man värmeslingorna då?
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Om dom nu har bytt leverantör av olja, så är det högst märkligt
att dom fortfarande har exakt samma klassningar på oljorna.

Kanske säljer dom ut det gamla lagret först, men varför har då tex
Mc-oljan bytt flaska, men har indentisk klassning med den gamla?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top