Biltema = kanontema!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Angående Biltemas leverantör av olja: Detta svar fick jag från ett mail jag skickade dom, där jag frågade vilken leverantör av olja dom hade.

"När Biltema förhandlar sina inköp, bortförhandlas ursprungsmärkningen. Detta för att vi ska kunna hålla de låga priser vi gör.
När det gäller olja så är det API och ACEA specifikationerna som styr vilket krav biltillverkaren ställer på oljan till din bil.
Jag kan säga så som att det finns inte många oljeproducenter i världen i dag, Biltema använder sig av en av de främsta"

Inte en millimeter klokare blev man på det iaf.

ABSOLUT!

1. Det är inte BILTEMA som TILLVERKAR oljorna man säljer.

2. "Det är API och ACEA specifikationerna som styr vilket krav biltillverkaren ställer på oljan till din bil."

Vad mer behöver vi som konsument veta....?

Jo...en grej till.....

3. Priset, men det finns ju både på nätet och i katalogen.

/KentW

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Vad mer min son?

Jag vill veta ALLT. :)

Jag råkar faktiskt tycka att det är intressant att läsa om kinematiska viskositeter, TBN, viskositetsindex osv. Inte för att jag är rädd för att köpa en olja som inte är lämpad för mitt fordon, utan för att det är kul att se hur dom olika oljorna skiljer sig åt, och vad det är man betalar för.

Just därför har jag viljat veta om det fortfarande är Nynäs som är leverantör för Biltema. Det är ju även Statoils leverantör, och genom dom kan man läsa produktbladen, vilka Biltema inte listar.
På så vis kan jag jämföra biltemaoljro specifikt, mot andra.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag råkar faktiskt tycka att det är intressant att läsa om kinematiska viskositeter, TBN, viskositetsindex osv. Inte för att jag är rädd för att köpa en olja som inte är lämpad för mitt fordon, utan för att det är kul att se hur dom olika oljorna skiljer sig åt, och vad det är man betalar för.

Just därför har jag viljat veta om det fortfarande är Nynäs som är leverantör för Biltema. Det är ju även Statoils leverantör, och genom dom kan man läsa produktbladen, vilka Biltema inte listar.

Det finns flera sätt att få reda på ett relevant produktblad faktiskt.
Ett av dom är som du säger att få reda på vem som tillverkar oljan och få tag på produktblad därifrån. Dock är det så att Biltema i sina avtal troligen förbundit sig att inte avslöja vem som är tillverkare då dom antagligen säljer samma olja dyrare i en annan förpackning genom andra distributionskanaler.

Det enklare sättet är att kontakta Biltema och fråga efter produktblad för oljan.
Produktbladet är ju mer eller mindre reklam för oljan och dom vill säkerligen göra reklam för oljan så att dom skulle neka dig produktbladet finner jag osannolikt. Likaså finner jag det ytterst osannolikt att dom inte skulle ha ett produktblad till sin olja.
Däremot verkar det inte som om dom lagt ut produktbladen på hemsidan men det betyder inte att dom inte finns.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Det är ju även Statoils leverantör, och genom dom kan man läsa produktbladen, vilka Biltema inte listar.

Det kanske finns en anledning till varför informationen inte finns lättillgänglig (inte bara för att vara billig).

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kanske finns en anledning till varför informationen inte finns lättillgänglig (inte bara för att vara billig).

Den anledningen heter garanterat lat webbmaster.
Produktbladen finns. Jag har läst det själv tidigare men jag vet inte riktigt vart jag har det.
Produktbladen är inte så viktiga för att sälja olja. Dom flesta köper olja i alla fall utan att läsa några produktblad alltså blir det inte så viktigt att lägga ut produktbladet på hemsidan.
Men dom har produktblad och det skulle förvåna mig om dom inte mailade över ett till dig om du ber om det.

Det produktblad jag läste om deras oljor var i alla fall identiskt i varje stavelse med Statoils produktblad sånär som på att det ju stod biltema istället för statoil på biltemas. Dock var ju det här innan biltema bytte leverantör.

Dr.Bike

Guest

Det har du helt rätt i! :tummenupp

Olja är inte smörja! :mattias
Det är viktigare än så!

Och ja, det är roligt att läsa om allt det där, men vi måste bena ut problemet lite ytterligare.
Eller iaf i minst två ben.

- Det ena: Du behöver inte veta allt det där för att kunna handla rätt olja (vilket du oxå helt riktigt påpekar) Det du behöver veta står på förpackningen (i stort sett).

- Det andra: Jodå, det hade som sagt varit artigt och trevligt om alla oljeförsäljare tillhandahöll ALL (väsentlig) teknisk information... ;) Det hade iaf gjort mitt "arbete2 så oerhört mycket lättare :D
Och här hade du och jag + några till närmast sörjande kunnat hålla långa seanser med att snacka smörja. *host* JAg menar olja! ;)

Kanske en dag på en pub nära dig med en ÖL* i näven...

*i Tyskland heter f.ö olja just öl...men jag menade svensk ÖL, eller tysk, men då inte olja.... Gick det att hänga med där?

Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Det har du helt rätt i! :tummenupp

Olja är inte smörja! :mattias
Det är viktigare än så!

Och ja, det är roligt att läsa om allt det där, men vi måste bena ut problemet lite ytterligare.
Eller iaf i minst två ben.

- Det ena: Du behöver inte veta allt det där för att kunna handla rätt olja (vilket du oxå helt riktigt påpekar) Det du behöver veta står på förpackningen (i stort sett).

- Det andra: Jodå, det hade som sagt varit artigt och trevligt om alla oljeförsäljare tillhandahöll ALL (väsentlig) teknisk information... ;) Det hade iaf gjort mitt "arbete2 så oerhört mycket lättare :D
Och här hade du och jag + några till närmast sörjande kunnat hålla långa seanser med att snacka smörja. *host* JAg menar olja! ;)

Kanske en dag på en pub nära dig med en ÖL* i näven...

*i Tyskland heter f.ö olja just öl...men jag menade svensk ÖL, eller tysk, men då inte olja.... Gick det att hänga med där?

Haha, stämmer bra det där. Jag har tänkt detsamma - detta skulle man diskutera i några timmar med likasinnade (idioter) över ett par bira.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Älskar oljedebatten! Den är lika kul som dessa ställer till med i HiFi-världen:

Transparent-RMM_f1.jpg

Fast där brukar folk ryka ihop mer!

Åter till topic är biltemas mekanikerhandske superb. Har hårdtestat den i ett par dagar nu genom att slänga 8 lastbilslass med skit och använt den som arbetshandske. Fantasktisk hållbarhet.
Har även mekat lite med den, bytt hjul och liknande, och den har förhindrat att jag brutit naglar också. Bra för mina frökenhänder.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Köpte en hink på Biltema idag. Har inte testat den än men jag tror den kommer att leverera vad den lovar.
Köpte då Plåthinken för att kunna aska ur Bastukaminen,och för det verkar den funka. Vet inte om den dock är tät då jag inte testat med vatten.:va

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
För alla oss som köpt matlådor hos ICA handlarn & byggt om till..
Finns det nu en utmanare, handla en låda på Bilema för att bygga om till en matlåda..priset,200skr..

Bifogat

• IMG_6014.jpg
    IMG_6014.jpg
    228 KB · Visningar: 331
Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det finns 3 olika däckjärn för MC-däck.
Är det något som skiljer dem åt förutom priset?
Ska man sattsa den dyra varianten eller är det att kasta pengarna i sjön när den billigaste kostar hälften så mycket?

Billig - Däckjärn (10-201) 42,90 kr (Billigast) (Billigast?)
Medel - Däckjärn (10-203) 79,90 kr (Billigare)
Dyr - Däckjärn (10-204) 109,00 kr (Billig)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det finns 3 olika däckjärn för MC-däck.
Är det något som skiljer dem åt förutom priset?
Ska man sattsa den dyra varianten eller är det att kasta pengarna i sjön när den billigaste kostar hälften så mycket?

Billig - Däckjärn (10-201) 42,90 kr (Billigast) (Billigast?)
Medel - Däckjärn (10-203) 79,90 kr (Billigare)
Dyr - Däckjärn (10-204) 109,00 kr (Billig)
Den billigaste är lite för mjuk för styva däck.
Den medeldyra är gedigen och bra.
Den dyraste har jag ingen koll på.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Någon som har koll på hur bromsskivorna (bil :näsblod) är i kvalitet o funktion? eller ska man köra på de gamla vanliga brembo...?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0