Biltema = kanontema!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Wiseguy> Jag har provat använda samma typ av kontakt fast 5-poligt som jag beställt via Ebay. Tyckte det var sjukt struligt att jobba med. Lyckades inte få ihop det i slutändan. Blev 5-polig icke-vattentät variant från Kjell & Co istället som var mycket lättare att jobba med. Har du lyckats använda denna framgångsrikt?
Inte testat den ännu, har ju inte varit det enklaste att få tag i :tungan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och gör en labbanalys på papperets filtrerings och flödesförmåga :tummenupp
Bara titta ger inget, olika materialval kan ge avsevärda synliga skillnader som kan misstolkas kraftigt :fakta

Testa oljefilter kan ju vara nåt testuppslag för Bike eller annan motortidning, är original bättre eller samma som pirat etc etc. Spelar det nån roll för filteringen och flödet om man kör hel/halvsyntet eller mineralolja :confused:
Göra det på Mythbustervis. Papper från filtret fastsatt ovanpå en öppningen på en flaska med olja, sen vänder man upp och ned på den och räknar tiden det tar att flöda igenom en viss mängd.

Fast jag håller med dig om att ett tidningstest med lite labbande syn på det hela vore roligt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Wiseguy> Jag har provat använda samma typ av kontakt fast 5-poligt som jag beställt via Ebay. Tyckte det var sjukt struligt att jobba med. Lyckades inte få ihop det i slutändan. Blev 5-polig icke-vattentät variant från Kjell & Co istället som var mycket lättare att jobba med. Har du lyckats använda denna framgångsrikt?

För 2-poligt som inte behöver vara vattentätt så tycker jag mini-tamiya kontakter är rätt nice. Små och gör vad de skall. Finns också på Kjell.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med struligt.

men har man bara en presstång med rätt käft så monterar man en 5 polig på mindre än 5 minuter, en 4 polig på 4 osv.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Jag har sett ett orginal Duccefilter o ett motsvarande B-temafilter som skurits upp
och det jag kunde se var att det var hälften så mycket filterpapper i B-temas.
Sen skulle det vara intressant att veta vid vilket tryck den inbyggda ventilen öppnar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kört bana hårt med biltemas filter och 6000mil gata och min maskiner spinner hur fint som helst.

Det ät bara att köpa och dela på ett om du inte tror mig att det är ett riktigt bra filter.

Sen är frågan hur väl ska ett oljefilter jobba? Ska den göra vatten med urin och avföring drickbart eller ska den ta upp partiklar i oljan som är skadliga.
Alltid lika kul när okunskapen skapar denna rädsla.

Jag är lite smårädd för att det skall släppa ifrån sig ludd.
Därför håller jag mig till märkesfilter.
Det är ju inte så mycket pengar att spara.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är lite smårädd för att det skall släppa ifrån sig ludd.
Därför håller jag mig till märkesfilter.
Det är ju inte så mycket pengar att spara.

Luddet, det kan jag förstå. Själv funderar jag på vad det är för material i kopplingslamellerna (våtkoppling) och vart kopplingsmaterialet tar vägen när lamellerna slits ner? Och hur tex ramlagren trivs med olja blandad med kopplingslamell. Eller fastnar lamellmaterialet i oljefiltret?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Luddet, det kan jag förstå. Själv funderar jag på vad det är för material i kopplingslamellerna (våtkoppling) och vart kopplingsmaterialet tar vägen när lamellerna slits ner? Och hur tex ramlagren trivs med olja blandad med kopplingslamell. Eller fastnar lamellmaterialet i oljefiltret?

Själv startar man aldrig hojen, ut torrkör hela sommaren på garage uppfarten. Är rädd för att starta och slita allt i motorn.

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Kanontema.
Sprak när jag monterade o sen omöjliga o få av hela:tummenupp :mad:

Lärdom. Köp riktiga saker så fick bli ett uppsätt "ktm" istället.
Mjuka o tunna :banana:tuttar

601164_10200089115168889_558030498_n.jpg

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Kanontema.
Sprak när jag monterade o sen omöjliga o få av hela:tummenupp :mad:

Lärdom. Köp riktiga saker så fick bli ett uppsätt "ktm" istället.
Mjuka o tunna :banana:tuttar

Haft dom på två hojar utan problem, gillar att dom är lite tjockare, passar när man har fullvuxna händer. Problem med glapp i en omkopplare, men den byttes utan gny. Rekommenderar en steglös effektregulator, finns på E-bay för 30-50 kr. Då slipper man önska ett effektläge mellan 1/2 och 1/1.

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Hårdplast inne i så sprak när dom tvingades på styret. Bemöda mig inte med o koppla in skräpet.
Biltema har väldigt väldigt bra saker o många väldigt väldigt dåliga så är de bara.
O dessa värmehandtag ingår i de sistnämda .
Att gämföra mot dom tunnare, mjukare o 4 läges reglerings handtagen jagfick för
Lite mer än dubbla kostnade mot biltemas gör de värt varända kr :)

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
View attachment 380574

Någon som vet hur deras ryggsäck håller sig? Bra kvalite?

En sån har jag köpt, men inte haft så länge (4 veckor) och den funkar ju än så länge =)! rätt sjyst planering på pack utrymme i den samt i botten ligger det en liten korv som man kan plocka ut och dra över den (ett regnskydd). men för biltemas pengar så är det inte så blodigt för en väska

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Låter man nippeln vara "öppen" och sen är det bara pumpa eller måste man öppna och stänga?

Edit : Skriver om på datorn.

Det du gör är att kopplar på backventilen på slangen, trär igenom den fria ändan genom locket, på med kopplingen(den minsta kromade saken) och trär på den svarta slangen som du sedan fäster på nippeln.

Nu behöver du bara öppna nippeln, ta av locket på bromsvätskehållaren och pumpa och fylla på så det aldrig blir tomt i koppen.

SKIT smidigt! Se bara till att ha massa papper runt för det kan skvätta när du pumpar.

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Edit : Skriver om på datorn.

Det du gör är att kopplar på backventilen på slangen, trär igenom den fria ändan genom locket, på med kopplingen(den minsta kromade saken) och trär på den svarta slangen som du sedan fäster på nippeln.

Nu behöver du bara öppna nippeln, ta av locket på bromsvätskehållaren och pumpa och fylla på så det aldrig blir tomt i koppen.

SKIT smidigt! Se bara till att ha massa papper runt för det kan skvätta när du pumpar.

nice! :tummenupp

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Köpte mig bromsluftare för 45 kronor idag.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/

Ingen aning om varför jag inte köpte den till min förra hoj, men denna vart det en barnlek och tog mig fem minuter per ok, rekommenderas verkligen till er som pumpar för hand och har er!

Den funkar bra men om du köper denna så får du två till samma låga pris fast utan flaska, men då tar du bara en petflaska istället.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19148/
Petflaskan tar du sedan med dig till återvinningscentralen.

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
View attachment 380574

Någon som vet hur deras ryggsäck håller sig? Bra kvalite?

Jag körde med en sån rygga hela förra säsongen. Kvaliteten är det inga fel på! Alla blixtlås och remmar har klarat sig bra. De två fickorna på midjeremmen är grymt smidiga, och jag saknar dem faktiskt lite på min nya ryggsäck. Med en tungt packad väska så kunde det dock bli lite jobbigt, då i stort sett all vikt hamnade över axlarna.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024