Biltema = kanontema!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kolfiberdam dödar elmaskiner, därför byter jag efterhand till luftdrivna,
köpte inte den där slipen utan en något bättre och billigare på ebay.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Hur är deras nya allround MC stövlar? Ser något bättre ut än deras förra. 599.- låter ju väldigt bra. Är stövlar samma som med övrig skyddsutrustning, dvs priset talar sitt klara språk? Kan ju testa att de inte går att böja hur som helst, dvs att de är styva i fotsulan.:confused:

Vet inte riktigt vad du menar med att priset talar sitt klara språk. Om du är av åsikten att billigt är lika med skit så ska du såklart inte köpa dem. Det finns ju inte mycket värre med hojåkning än att ha en gnagande känsla av att materialet inte är på topp.

Jg köpte dem i somras för att ha som backup när mina vanliga inte hunnit torka. Och det var en regnig sommar så de användes flitigt. De är sköna och har inte drabbats av något som helst fel. De ger ett intryck av att skydda som man förväntar sig... styva som en allround-stövel, normalt tjockt material osv. Men hur säkerheten faktiskt är kan man inte veta utan att de testats av något testföretag eller myndighet.

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Vet inte riktigt vad du menar med att priset talar sitt klara språk. Om du är av åsikten att billigt är lika med skit så ska du såklart inte köpa dem. Det finns ju inte mycket värre med hojåkning än att ha en gnagande känsla av att materialet inte är på topp.

Jg köpte dem i somras för att ha som backup när mina vanliga inte hunnit torka. Och det var en regnig sommar så de användes flitigt. De är sköna och har inte drabbats av något som helst fel. De ger ett intryck av att skydda som man förväntar sig... styva som en allround-stövel, normalt tjockt material osv. Men hur säkerheten faktiskt är kan man inte veta utan att de testats av något testföretag eller myndighet.

Nä, billigt är absolut inte alltid synonymt med skräp. Tyckte bara att det verkade billigt. Har fortfarande kvar Biltema stöveln som fanns innan denna. De går hur lätt som helst att böja i sulan, vilket jag inte tycker om. Därför har jag nu även kollat deras nya touringstövlar. Tyvärr samma här. Inte tillräckligt styva för att jag ska känna mig säker med dem vid olycka. En MC stövel bör vara ordentligt förstärkt i foten och inte gå att böja neråt.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
.......
Undvik deras hjullagersatser om ni planerar att köpa nya koniska bak till en Audi A4, till exempel. Mekaniker bytte bägge sidor utan att protestera mitt val av lager. Ena sidan började morra efter 50 mil och andra efter 200 mil. Byt till SKF eller FAG så blir det billigare.

Efter att ha verkat i verkstadsindustrin som både inköpare och konstruktör, och även som konsument av diverse komponenter till både bilar och mc så har jag nog stött på de allra flesta tillverkare av kullager på marknaden. och MÅNGA tillverkare av tex. kullager märker sina produkter med sitt eget namn och förpackar dom i sina egna förpackningar.
Men man kan även köpa dom med sin egen "märkning" och i sina egna förpackningar, förutsatt att man köper ett större parti.
Man säljer också "omärkta" kullager i bara oljepapper i större kartonger till storförbrukare.

Tror inte Biltema är så stor förbrukare att dom får sina kullager "märkta" med sitt namn, möjligtvis kan dom köpa lager i sin förpackning.

Så det mest troliga är att mekanikern hade "en dålig dag" och drog åt för hårt, inte fyllde koppen med tillräckligt med fett, eller tappade lagret på golvet så att skit fastnade i fettet.
Kan ju också vara att just det lagret du köpte hade ett tillverkningsfel,och om du åkt tillbaka med det så hade du troligtvis fått ett nytt. Det får du aldrig på Mekonomen eller hos "fina butiken" eftersom du öppnat förpackningen!

/KentW

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Äntligen har jag lyckats hitta 1 påse stiftkontakthus & 1 påse hylskontakthus, 2 poliga på Biltema.
Dessa skall ju ha funnits i sortimentet senaste året men oh nej... Inte fan har de funnits i någon av affärerna.
Men nu så hittade jag 1 påse av vardera. Det var för övrigt de sista påsarna som fanns. Så ni andra får inga..
:arsele

44-152_l.jpg
44-153_l.jpg

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Äntligen har jag lyckats hitta 1 påse stiftkontakthus & 1 påse hylskontakthus, 2 poliga på Biltema.
Dessa skall ju ha funnits i sortimentet senaste året men oh nej... Inte fan har de funnits i någon av affärerna.
Men nu så hittade jag 1 påse av vardera. Det var för övrigt de sista påsarna som fanns. Så ni andra får inga..
:arsele

View attachment 380237
View attachment 380238

Du glömde inte själva stiften och hylsorna hoppas jag.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä, billigt är absolut inte alltid synonymt med skräp. Tyckte bara att det verkade billigt. Har fortfarande kvar Biltema stöveln som fanns innan denna. De går hur lätt som helst att böja i sulan, vilket jag inte tycker om. Därför har jag nu även kollat deras nya touringstövlar. Tyvärr samma här. Inte tillräckligt styva för att jag ska känna mig säker med dem vid olycka. En MC stövel bör vara ordentligt förstärkt i foten och inte gå att böja neråt.

Jo. Jag tycker också att dom stövlarna är lite för mjuka för min smak.
Men det hänger nog mer ihop med vilken typ av stövlar det är.
Kollar du runt lite så upptäcker du att dom flesta stövlar för touringbruk är ganska mjuka. Jag misstänker att det är för att man avsiktligt för dom sådana för att det inte ska bli alltför obekvämt att gå runt med stövlarna när man kliver av hojen.
Racingstövlar är betydligt styvare för att skydda bättre. Där har man inte kompromissat lika mycket. Man utgår ifrån att komfort när du kliver av hojen och ska gå en bit har mindre betydelse.

Sen finns det såklart mjukare och hårdare touringstövlar.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Efter att ha verkat i verkstadsindustrin som både inköpare och konstruktör, och även som konsument av diverse komponenter till både bilar och mc så har jag nog stött på de allra flesta tillverkare av kullager på marknaden. och MÅNGA tillverkare av tex. kullager märker sina produkter med sitt eget namn och förpackar dom i sina egna förpackningar.
Men man kan även köpa dom med sin egen "märkning" och i sina egna förpackningar, förutsatt att man köper ett större parti.
Man säljer också "omärkta" kullager i bara oljepapper i större kartonger till storförbrukare.

Tror inte Biltema är så stor förbrukare att dom får sina kullager "märkta" med sitt namn, möjligtvis kan dom köpa lager i sin förpackning.

Så det mest troliga är att mekanikern hade "en dålig dag" och drog åt för hårt, inte fyllde koppen med tillräckligt med fett, eller tappade lagret på golvet så att skit fastnade i fettet.
Kan ju också vara att just det lagret du köpte hade ett tillverkningsfel,och om du åkt tillbaka med det så hade du troligtvis fått ett nytt. Det får du aldrig på Mekonomen eller hos "fina butiken" eftersom du öppnat förpackningen!

/KentW
Biltema har haft problem tidigare med hjullager som inte hållit.
De var tvugna att återkalla lagren till första generationens V70 då folk började "tappa" hjulen efter bara några mil.

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
ingen :(
Somsagt depåstöd bak, kanon!
Mc batteri, kanon!
Mc stövlarna, kraftigt underkänt, Höll inte ens 4veckor! Sprack i sömmen vid dragkedjan. Dock var passformen bra.
Domkraften(billigaste varianten) dålig men de ska nog inte vara några problem att byta in den. Aldrig ngt problem med de där :tummenupp

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Alltid gillat Biltema, Men nu har de skitit i det blåskåpet.

Var där och köpte lite bromsvätska 5.1, racingolja och oljefiltret fick jag inte med mig hem, 45 min försökte jag luska fram vilket filter det är, pratade med personalen i lillabutiken då de har vissa grejer där. Men varken deras lilla katalog, datasystem eller hemsidan gick det att hitta oljefiltret till rätt hoj.

Fan har de gjort? har de slutat sälja filter till R hojar eller är det Biltema Haninge som är kassare än kass?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Alltid gillat Biltema, Men nu har de skitit i det blåskåpet.

Var där och köpte lite bromsvätska 5.1, racingolja och oljefiltret fick jag inte med mig hem, 45 min försökte jag luska fram vilket filter det är, pratade med personalen i lillabutiken då de har vissa grejer där. Men varken deras lilla katalog, datasystem eller hemsidan gick det att hitta oljefiltret till rätt hoj.

Fan har de gjort? har de slutat sälja filter till R hojar eller är det Biltema Haninge som är kassare än kass?
Oljefilter skulle jag aldrig köpa på B-tema! Där går min gräns:7peta

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Oljefilter skulle jag aldrig köpa på B-tema! Där går min gräns:7peta

Kört bana hårt med biltemas filter och 6000mil gata och min maskiner spinner hur fint som helst.

Det ät bara att köpa och dela på ett om du inte tror mig att det är ett riktigt bra filter.

Sen är frågan hur väl ska ett oljefilter jobba? Ska den göra vatten med urin och avföring drickbart eller ska den ta upp partiklar i oljan som är skadliga.
Alltid lika kul när okunskapen skapar denna rädsla.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Köpte filter till min gamla VFR 750f -87 där. Den årsmodellen av hojen fanns inte med i deras listor men med lite detektivjobb fann jag att VFR 750 använder samma filter som VF 750 och den fanns med i Biltemas listor.
Så kolla upp några andra hojar som använder samma typ av filter som din så ska du se att du kan hitta ett filter som passar.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Domkraften(billigaste varianten) dålig men de ska nog inte vara några problem att byta in den. Aldrig ngt problem med de där :tummenupp

Jag tycker den ær øver førvæntan bra faktiskt :)

Det enda som man kan klaga på ær væl lyfthøjden, men den gør ju sitt jobb :tungan

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kanske dags att ta och öppna upp ett Biltema filter och ett Honda original bara för att kolla.

Och gör en labbanalys på papperets filtrerings och flödesförmåga :tummenupp
Bara titta ger inget, olika materialval kan ge avsevärda synliga skillnader som kan misstolkas kraftigt :fakta

Testa oljefilter kan ju vara nåt testuppslag för Bike eller annan motortidning, är original bättre eller samma som pirat etc etc. Spelar det nån roll för filteringen och flödet om man kör hel/halvsyntet eller mineralolja :confused:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Wiseguy> Jag har provat använda samma typ av kontakt fast 5-poligt som jag beställt via Ebay. Tyckte det var sjukt struligt att jobba med. Lyckades inte få ihop det i slutändan. Blev 5-polig icke-vattentät variant från Kjell & Co istället som var mycket lättare att jobba med. Har du lyckats använda denna framgångsrikt?

För 2-poligt som inte behöver vara vattentätt så tycker jag mini-tamiya kontakter är rätt nice. Små och gör vad de skall. Finns också på Kjell.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...