Biltema = kanontema!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hällde deras mc mineralolja 15/40 i Sevenfiftyn en gång.Det slutade med att hojen gick märkbart varmare och blev helt omöjlig i växellådan samt ett markant slirande på höga varv.Nä tack för denna Biltemaolja i framtiden.

Pratade senare med en mc mekaniker som sa att Biltemas mc oljor passade bäst i gamla bilmotorer vilket jag inte tvivlar en sekund på.Allt är inte dåligt på Biltema med tanke på priset vs kvaliten men det gäller förmodligen att sortera bland deras produkter beroende på hur rädd man är om fordonet som ska stå ut med alltför billigt slabb.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har använt deras racing olja länge. Inget att klaga på. Min nuvarande moppe är lite äldre och går bra med den oljan. Förra likaså. Säger inte att den är bäst eller något ditåt, bara att den fungerat utmärkt för mig. Inga motorras än:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Synd, när det var just åsikten jag bad om! :D

Frågan är vad du skall med åsikter till. Där finns folk som gillar och ogillar precis alla oljor på marknaden. Att döma ut en olja baserat på vad någon internetexpert tycker är meningslöst. Placeboeffekten är för stor och ingen gör några vetenskapliga tester...

"Kopplingen började slira när jag bytte till XXXX". Jaha var det för att din koppling var på upphällningen och fräsch hal olja tippade den över kanten eller var det fel på oljan?

"Lådan blev svårjobbad av XXXX". Ja där finns oljor som fungerar bättre och sämre i vissa lådor men en modern japanlåda kan man hälla i nästan vad som helst i. Det är för mycket placebo och tyckande och folk som jämför äpplen med päron. "Min låda blev klonkig kall när jag bytte från XXXX10w40 till YYY15w50". Ja det är en förväntad effekt och inte oljans fel utan idioten till användare.....

Personligen anser jag Motul 300V vara det bästa som går att köpa för pengar men skall jag betala själv så blir det Q8 SBK Racing. Hade mycket väl kunnat köra med Biltema har provat deras racing med goda resultat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Suzuki ska enligt manualen köras på API SF eller API SG olja. Detta innebär omkring 1200-1300 ppm zink och fosfor. Vilket minskar slitaget på hårt pressade ytor som kamnockar. Moderna oljor som API SM har mindre än 600ppm zink och fosfor. Jag hittade hos Biltema att deras Turbodiesel 15W-40 uppfyllde kravet på hög zink och fosfor halt. Inga problem under de 1500mil jag kört Sukkan med Biltema Turbodiesel.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Moderna dieselmotoroljor innehåller höga halter av zinkdialkylditiofosfat ZDDP för det skyddar motorn och det finns inget krav skydda katalysatorn från fosfor. För normalt finns ingen katalysator i avgassystemet till en dieselmotor. Fosfor minskar livslängden på katalysatorn och är orsaken till att halten ZDDP av politiska/tekniska skäl minskar i moderna oljor för bensinmotorer. Inklusive
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
som har låg halt ZDDP.
Det finns ytterligare ett undantag för begränsningarna av ZDDP i moderna oljor: Performanceoljor för "racing".
Ett exempel är
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
En vän med BMW R90S kör på Biltema 5W-50. Och när han kommer hem från Frankrike i slutet av november har hojen rullat mer än 47000 mil. Han köpte den i början av 1980-talet. Och hojen är borrad två gånger, senast vid 38000 mil. Han har torrkoppling så frågan för mig var: Funkar Biltema 5W-50 med våtkoppling? Så i somras bytte jag till Biltema 5W-50 i sukkan och har kört ca 100 mil. Inga problem. Ingen slirande koppling.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kört ca 8000 mil fördelat på 3 olika hojar med Biltemas helsyntet. Inga problem.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Frågan är vad du skall med åsikter till. Där finns folk som gillar och ogillar precis alla oljor på marknaden.

Tja, vad ska man med ett forum till om man inte kan utbyta erfarenheter och åsikter? Självklart frågar jag för att era erfarenheter är värdefulla för mig. Bara för att det finns många olika åsikter innebär inte det att dessa inte har något värde. Jag funderar på att testa Biltemas olja men om alla hade dåliga erfarenheter av den hade jag avstått. Utifrån vad jag fått för svar vågar jag testa.

Personligen anser jag Motul 300V vara det bästa som går att köpa för pengar men skall jag betala själv så blir det Q8 SBK Racing. Hade mycket väl kunnat köra med Biltema har provat deras racing med goda resultat.
Tack! :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att det finns många olika åsikter innebär inte det att dessa inte har något värde.

Boris har redan svarat dig, men åsikter och tyckande har noll och inget värde alls. Tvärtom är det skuggridåer som döljer verklig fakta och kan lura dig att välja en sämre produkt.

Vill du ha bra information så kan du läsa specifikationerna på oljeflaskan. Jämför sedan med vad som står i din manual och för all del, jämför även med någon dyr olja.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Boris har redan svarat dig, men åsikter och tyckande har noll och inget värde alls. Tvärtom är det skuggridåer som döljer verklig fakta och kan lura dig att välja en sämre produkt.

Vill du ha bra information så kan du läsa specifikationerna på oljeflaskan. Jämför sedan med vad som står i din manual och för all del, jämför även med någon dyr olja.

Jag förstår er poäng, men kan inte riktigt hålla med om att "åsikter och tyckande har noll och inget värde alls". Men jag tänker inte fortsätta att argumentera om det i denna tråden. :) Men annars en intressant diskussion i sig. Jag är oavsett nöjd med de svar jag fått och tackar för dessa. :Bugar
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
5W 50 helsyntenten har jag kört hojar säkert 20-25 tusen mil - aldrig sett slitage på kamnockar eller så.

5W-40 eller 10W 40an?? däremot benämns som en lågfriktions olja -den kan nog ställa till med trubbel för kopplingen på en effektstark hoj.



Edit:

Den senaste har rullat 8000 mil på 5W 50an - året runt med 1000 milaintervall.
Noll oljerelaterat slitage - kammarna ser ut som nya.





Min Suzuki ska enligt manualen köras på API SF eller API SG olja. Detta innebär omkring 1200-1300 ppm zink och fosfor. Vilket minskar slitaget på hårt pressade ytor som kamnockar. Moderna oljor som API SM har mindre än 600ppm zink och fosfor. Jag hittade hos Biltema att deras Turbodiesel 15W-40 uppfyllde kravet på hög zink och fosfor halt. Inga problem under de 1500mil jag kört Sukkan med Biltema Turbodiesel.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Moderna dieselmotoroljor innehåller höga halter av zinkdialkylditiofosfat ZDDP för det skyddar motorn och det finns inget krav skydda katalysatorn från fosfor. För normalt finns ingen katalysator i avgassystemet till en dieselmotor. Fosfor minskar livslängden på katalysatorn och är orsaken till att halten ZDDP av politiska/tekniska skäl minskar i moderna oljor för bensinmotorer. Inklusive
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
som har låg halt ZDDP.
Det finns ytterligare ett undantag för begränsningarna av ZDDP i moderna oljor: Performanceoljor för "racing".
Ett exempel är
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
En vän med BMW R90S kör på Biltema 5W-50. Och när han kommer hem från Frankrike i slutet av november har hojen rullat mer än 47000 mil. Han köpte den i början av 1980-talet. Och hojen är borrad två gånger, senast vid 38000 mil. Han har torrkoppling så frågan för mig var: Funkar Biltema 5W-50 med våtkoppling? Så i somras bytte jag till Biltema 5W-50 i sukkan och har kört ca 100 mil. Inga problem. Ingen slirande koppling.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hällde i Biltemas racingolja i banhojen. Kopplingslir efter ett pass. Fan. Beställde nya lameller och fjädrar i ren frustration men fick för mig att bara byta olja bara för att prova. Castrol racingolja. Kopplingen slutade slira med en gång. Men det är klart, Biltema. Det funkar ibland, och ibland inte. Kommer säkert massa inlägg om att Castrol är skit, kopplingen slirar med den osv, men inte min.

Den dyra oljan blir i mitt fall betydligt billigare än den billiga oljan. Det finns ju garanterat bättre oljor än Castrol, inte det jag säger.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Igår bytte jag till Castrol och för att vara heeelt säker på kopplingsslir toppade jag med en skvätt Biltema också. :rolleyes:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hällde i Biltemas racingolja i banhojen. Kopplingslir efter ett pass. Fan. Beställde nya lameller och fjädrar i ren frustration men fick för mig att bara byta olja bara för att prova. Castrol racingolja. Kopplingen slutade slira med en gång. Men det är klart, Biltema. Det funkar ibland, och ibland inte. Kommer säkert massa inlägg om att Castrol är skit, kopplingen slirar med den osv, men inte min.

Den dyra oljan blir i mitt fall betydligt billigare än den billiga oljan. Det finns ju garanterat bättre oljor än Castrol, inte det jag säger.

Eftersom jag inbillar mig sett nån tråd om att nån bankört med en R1 och Biltema MC-Racingolja så blir jag nyfiken, Din hoj vilket fabrikat? Vilken modell? Vilken årsmodell?
För rimligen måste det finnas olika typer av kopplingsbelägg.
Och det vore bra kunna se vilka hojar som passar med vilken olja.
Och vilka som inte passar ihop.
Biltema Racing oljan är API SM(?) vilket innebär låg halt ZDDP.
Och enligt ett inlägg av Jörgen Karlsson i en tråd förbättrar ZDDP greppet i våtkoppling (om jag inte missförstod Jörgen Karlsson)
"Castrol Racing" "luktar" för mig ZDDP.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Eftersom jag inbillar mig sett nån tråd om att nån bankört med en R1 och Biltema MC-Racingolja så blir jag nyfiken, Din hoj vilket fabrikat? Vilken modell? Vilken årsmodell?
För rimligen måste det finnas olika typer av kopplingsbelägg.
Och det vore bra kunna se vilka hojar som passar med vilken olja.
Och vilka som inte passar ihop.
Biltema Racing oljan är API SM(?) vilket innebär låg halt ZDDP.
Och enligt ett inlägg av Jörgen Karlsson i en tråd förbättrar ZDDP greppet i våtkoppling (om jag inte missförstod Jörgen Karlsson)
"Castrol Racing" "luktar" för mig ZDDP.
Yamaha R6, -00. Jag vet inte vad det är i oljorna men Biltemas var bortkastade pengar, plus en ny kopplingssats som ligger och samlar damm. Orka byta lameller bara för att jag har sådana liggandes, när de gamla fungerar perfekt.

Har alltid tänkt ska aldrig hälla i deras mc-olja, men så säger ju många den är så bra så bra. Så jag tänkte: "Alla kan ju inte ha fel, någon borde veta bättre än mina förutfattade meningar"
Så fick jag vatten på min kvarn och den knappt använda fuloljan hamnade i återvinningen.
Köpte deras classic olja till min gamla BMW och den smorde in stövlarna riktigt bra. Fast det skyller jag på hojen...

Men jag hävdar fortfarande att allt på Biltema är inte skit. Plastpåsarna man bär hem grejorna i duger finfint som soppåsar efteråt. Till exempel...

Undvik deras hjullagersatser om ni planerar att köpa nya koniska bak till en Audi A4, till exempel. Mekaniker bytte bägge sidor utan att protestera mitt val av lager. Ena sidan började morra efter 50 mil och andra efter 200 mil. Byt till SKF eller FAG så blir det billigare.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Nu blev det lite oljetråd av detta, men man ska alltid vara medveten om att när man byter oljetyp i en hoj med våtkoppling så kan slir uppträda just för att lamellerna är väl marinerade i den föregående oljan, och att ett byte kan innebära slir av just den anledningen.

Om en hoj slirar med en viss typ av olja med nya lameller så kan jag köpa argumentet, men skyll inte på nya oljan om du har gått på en annan olja tidigare.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top