Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Vad har ni för åsikter om deras olja + filter?
Statoil var åtminstone tidigare deras leverantör. Resten är bara åsikter och jag avstår helst från att tycka.
Statoil var åtminstone tidigare deras leverantör. Resten är bara åsikter och jag avstår helst från att tycka.
Synd, när det var just åsikten jag bad om!
Frågan är vad du skall med åsikter till. Där finns folk som gillar och ogillar precis alla oljor på marknaden.
Tack!Personligen anser jag Motul 300V vara det bästa som går att köpa för pengar men skall jag betala själv så blir det Q8 SBK Racing. Hade mycket väl kunnat köra med Biltema har provat deras racing med goda resultat.
Bara för att det finns många olika åsikter innebär inte det att dessa inte har något värde.
Boris har redan svarat dig, men åsikter och tyckande har noll och inget värde alls. Tvärtom är det skuggridåer som döljer verklig fakta och kan lura dig att välja en sämre produkt.
Vill du ha bra information så kan du läsa specifikationerna på oljeflaskan. Jämför sedan med vad som står i din manual och för all del, jämför även med någon dyr olja.
Min Suzuki ska enligt manualen köras på API SF eller API SG olja. Detta innebär omkring 1200-1300 ppm zink och fosfor. Vilket minskar slitaget på hårt pressade ytor som kamnockar. Moderna oljor som API SM har mindre än 600ppm zink och fosfor. Jag hittade hos Biltema att deras Turbodiesel 15W-40 uppfyllde kravet på hög zink och fosfor halt. Inga problem under de 1500mil jag kört Sukkan med Biltema Turbodiesel.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Moderna dieselmotoroljor innehåller höga halter av zinkdialkylditiofosfat ZDDP för det skyddar motorn och det finns inget krav skydda katalysatorn från fosfor. För normalt finns ingen katalysator i avgassystemet till en dieselmotor. Fosfor minskar livslängden på katalysatorn och är orsaken till att halten ZDDP av politiska/tekniska skäl minskar i moderna oljor för bensinmotorer. Inklusive
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/
som har låg halt ZDDP.
Det finns ytterligare ett undantag för begränsningarna av ZDDP i moderna oljor: Performanceoljor för "racing".
Ett exempel är
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
En vän med BMW R90S kör på Biltema 5W-50. Och när han kommer hem från Frankrike i slutet av november har hojen rullat mer än 47000 mil. Han köpte den i början av 1980-talet. Och hojen är borrad två gånger, senast vid 38000 mil. Han har torrkoppling så frågan för mig var: Funkar Biltema 5W-50 med våtkoppling? Så i somras bytte jag till Biltema 5W-50 i sukkan och har kört ca 100 mil. Inga problem. Ingen slirande koppling.
Ska inte försvara biltema dock har ja flera polare som hällt Castrol olja i sina hojar och kopplingen har börjat slira så det där verkar ju variera.Kommer säkert massa inlägg om att Castrol är skit, kopplingen slirar med den osv, men inte min.
Hällde i Biltemas racingolja i banhojen. Kopplingslir efter ett pass. Fan. Beställde nya lameller och fjädrar i ren frustration men fick för mig att bara byta olja bara för att prova. Castrol racingolja. Kopplingen slutade slira med en gång. Men det är klart, Biltema. Det funkar ibland, och ibland inte. Kommer säkert massa inlägg om att Castrol är skit, kopplingen slirar med den osv, men inte min.
Den dyra oljan blir i mitt fall betydligt billigare än den billiga oljan. Det finns ju garanterat bättre oljor än Castrol, inte det jag säger.
Yamaha R6, -00. Jag vet inte vad det är i oljorna men Biltemas var bortkastade pengar, plus en ny kopplingssats som ligger och samlar damm. Orka byta lameller bara för att jag har sådana liggandes, när de gamla fungerar perfekt.Eftersom jag inbillar mig sett nån tråd om att nån bankört med en R1 och Biltema MC-Racingolja så blir jag nyfiken, Din hoj vilket fabrikat? Vilken modell? Vilken årsmodell?
För rimligen måste det finnas olika typer av kopplingsbelägg.
Och det vore bra kunna se vilka hojar som passar med vilken olja.
Och vilka som inte passar ihop.
Biltema Racing oljan är API SM(?) vilket innebär låg halt ZDDP.
Och enligt ett inlägg av Jörgen Karlsson i en tråd förbättrar ZDDP greppet i våtkoppling (om jag inte missförstod Jörgen Karlsson)
"Castrol Racing" "luktar" för mig ZDDP.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |