Biltema MC-olja, Racing 10W–40

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har gjort tre oljebyten på min hoj med B-tema oljan i år.
Och två stycken på andras hojar.

Funkar hur bra som helst.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Deras tvåtaktsoljor luktar helt olika, så det stämmer inte på den punkten åtminstone.
Va? :va
Om jag sprutar parfym på skit så är det fortfarande samma skit...

Poängen är att de kan ha tillsatt nått krafs i "fin"-oljan som gör att den luktar annorlunda, men själva oljan kan ju fortfarande vara samma.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Däremot detta med Biltema och Statoil, vettefan om det är en riktigt seglivad myt eller om det är på riktigt, har hört det många gånger men aldrig riktigt sett några bevis..

Biltema är inte Statoil längre.

De har bytt leverantör, och det enda jag kan säga om den är att den är Brittisk.
Och detta är från garanterat säkra källor. Punkt.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Funkar hur bra som helst.

Fast problemet är väl att ingen vet vad som skulle hända om man
i stället körde på deras billigaste standardolja för 35:-/litern? :va
Troligen inga problem alls.

Fast man vill ju helst slippa gropar i visiret på grund av sand i oljan. :rolleyes:

Har själv kört Yamaha Diversion 600 och Beluga 125 på biltemas 'racingolja'.
Motorerna funka väl som vanligt, men inga knäskrap, lite besviken! :gnissla

/e
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fast problemet är väl att ingen vet vad som skulle hända om man
i stället körde på deras billigaste standardolja för 35:-/litern? :va
Troligen inga problem alls.

Fast man vill ju helst slippa gropar i visiret på grund av sand i oljan. :rolleyes:

Har själv kört Yamaha Diversion 600 och Beluga 125 på biltemas 'racingolja'.
Motorerna funka väl som vanligt, men inga knäskrap, lite besviken! :gnissla

/e

Det funkar nog minst lika bra, sålänge klassningen är högre eller samma som motorn är anpassad för.

På min Skyline kan jag köra på den billigaste oljan, eftersom den högsta klassningen som fanns när den var ny, inte går att få tag på idag, inte ens i 35 kronors klassen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tråden startas av en ZX-10R ägare så jag vad har jag med en Suzuki SV650S att säga mer än att samma olja dvs 10W-40 rekommenderas i Suzukis handbok. Men går det inte får tag i 10W-40 så finns en tabell med andra möjliga oljor i handboken.
Från -20C till +30C 10W-30
Från -20C till +40C och varmare 10W-50
Från -15C till +40C och varmare 15W-40 och 15W-50
Från -10C till +40C och varmare 20W-50
eftersom jag aldrig kör vid 0 eller kallare så går det bra att köra med 15W-40 eller 20W-50 under säsongen för mig. API grad enligt Suzuki SF eller SG
Vidare om oljan enligt Suzuki: "Låt motoroljan cirkulera innan du kör. Låt motorn gå på tomgång en stund efter du startat mortorcykeln. Detta gäller både vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter."
Jag kör på Biltema olja. Jag byter olja och oljefilter efter 200mil till 300mil. I princip efter varje "liten rundtur på 200 mil eller mer". Och byter olja och filter innan jag ställer den inför vintern. Tror inte den mår dåligt av ny ren olja regelbundet. Oftare än serviceintervallen.
Och börjar kopplingen att slira efter oljebyte så skulle jag inte byta olja. Jag skulle kolla kopplingsfjädrar, kopplingslameller och alla injusteringar av kopplingen. Och slirar kopplingen vid maxgas med kall motor så är det för mig enbart ett tips: "Köp inte den hojen, den motorn har misshandlats".
 
Last edited:

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Många hojar har ju låga krav på olja, tom så att biltemas halvsyntet bilolja duger...
Men så får man höra att koppling å växellådan inte funkar med bilolja...??
Borde det inte stå ngt om det i instruktionsböckerna isf??
Någon som vet?
:va


inte för att jag måste spara 30kr per oljebyte men jag är nyfiken....
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Biltemas racingolja funkar bra. Vill du vara ball: Ljug, och säg att du kör på Motul 300V, så blir det slut på diskussionen.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Va? :va
Om jag sprutar parfym på skit så är det fortfarande samma skit...

Poängen är att de kan ha tillsatt nått krafs i "fin"-oljan som gör att den luktar annorlunda, men själva oljan kan ju fortfarande vara samma.

Men nu skrevs det att oljan kommer från samma cistern och tappas bara upp på olika dunkar.. Detta stämmer bevisligen inte, åtminstone inte för tvåtaktsoljan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Många hojar har ju låga krav på olja, tom så att biltemas halvsyntet bilolja duger...
Men så får man höra att koppling å växellådan inte funkar med bilolja...??
Borde det inte stå ngt om det i instruktionsböckerna isf??
Någon som vet?
:va


inte för att jag måste spara 30kr per oljebyte men jag är nyfiken....

Häller du i olja för bil i hojen och du har våtkoppling så finns det risk att du får problem med slirande koppling.
Har du inte våtkoppling går det att köra med olja för bilar.

Gällande oljekvalitet så har du helt rätt.
Dom flesta hojar i standardutförande har så låga krav på oljan att det är svårt eller omöjligt att få tag på så dålig olja i Sverige.
Dom flesta syntetoljor som säljs i Sverige håller API klass SL eller SM. Många hojar kräver inte mer än SH.
 

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -08
en lastbilsförare i vårt mc-garage var på ngt centrallager där de satta på ettiketter o dylikt ( vet ej om de tömde i ) o enligt de som jobba där gick dunkarna till vänster till statoil o de till höger till biltema ,, samma olja


Japp, samma olja som levereras till statoil/biltema ... Har en nära anhörig som jobbar med detta :D
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Har testat både biltemas racing och ok/Q8 20liters dunk båda funkar minst lika bra men lika olja tror jag inte det är.. Biltemas är ljusare än den andra när man häller upp dom och jämför.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Har testat både biltemas racing och ok/Q8 20liters dunk båda funkar minst lika bra men lika olja tror jag inte det är.. Biltemas är ljusare än den andra när man häller upp dom och jämför.

Statoil o Biltema lika, INTE OKQ8!! :hörupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top