Biltema MC-olja, Racing 10W–40

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tråden startas av en ZX-10R ägare så jag vad har jag med en Suzuki SV650S att säga mer än att samma olja dvs 10W-40 rekommenderas i Suzukis handbok. Men går det inte får tag i 10W-40 så finns en tabell med andra möjliga oljor i handboken.
Från -20C till +30C 10W-30
Från -20C till +40C och varmare 10W-50
Från -15C till +40C och varmare 15W-40 och 15W-50
Från -10C till +40C och varmare 20W-50
eftersom jag aldrig kör vid 0 eller kallare så går det bra att köra med 15W-40 eller 20W-50 under säsongen för mig. API grad enligt Suzuki SF eller SG
Vidare om oljan enligt Suzuki: "Låt motoroljan cirkulera innan du kör. Låt motorn gå på tomgång en stund efter du startat mortorcykeln. Detta gäller både vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter."
Jag kör på Biltema olja. Jag byter olja och oljefilter efter 200mil till 300mil. I princip efter varje "liten rundtur på 200 mil eller mer". Och byter olja och filter innan jag ställer den inför vintern. Tror inte den mår dåligt av ny ren olja regelbundet. Oftare än serviceintervallen.
Och börjar kopplingen att slira efter oljebyte så skulle jag inte byta olja. Jag skulle kolla kopplingsfjädrar, kopplingslameller och alla injusteringar av kopplingen. Och slirar kopplingen vid maxgas med kall motor så är det för mig enbart ett tips: "Köp inte den hojen, den motorn har misshandlats".

Varken viskositeten eller kopplingens funktion är något mått på kvaliteten.
De flesta skulle utan vidare kunna köra på en rak 30 eller 40 olja, eftersom motorcyklarna bara körs på sommaren.
Men en multigrade får fram oljan till smörjpunkterna fortare vid kallstart = lite mindre slitage.
Kanske.
En rak olja lämnar en bättre film kvar från förra smörjningen.

Tidigare skulle man undvika stora viskositetsspann eftersom dessa oljor ibland kolappsade totalt när man hamnade utanför mätområdet.
Det skall vara löst nu.

För hög viskositet stjäl bara effekt.

Olika oljor fungerar olika bra ihop med olika kopplingsmaterial.

De flesta här kör vätskekylda motorer i plusgrader och byter olja årligen.

Biltemas olja är fantastiskt mycket bättre än vad motorn behöver.
Har någon överhuvudtaget hört talas om ett haveri som berott på att oljan inte skött sitt jobb?
Undantaget vattenuppblandad olja och teflonsabotage, men gärna inkluderande uteblivna oljebyten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om du nu vet så mkt kan du väl utveckla, vem är den säkra källan?

Jag tror inte han är så intresserad av att bli outad här.
Men han jobbar på Biltema.

Jag jag såg det, det var ju jag som gav dig pluspoäng för det då, men ändå pratas det om OKQ8 och biltema efteråt i tråden, så man får spotta på stenen.

Aha, de där pluspoängen har jag aldrig fattat :gnissla
 
Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
undrar om en polares idé skulle ge något.
hans idé var att testa "sammanhållningen" i oljan genom att hälla upp en skvätt "finolja" i en vispskål, och Biltemas racing i en annan och köra vispen utav helvete... han menar på att man skulle kunna se skillnad i hur oljan skulle skumma/fördelas eller vad det heter, alt hålla ihop olika länge visptid... kan inte några facktermer här men det kan säkert en kunnig rätta till :tungan
skulle egentligen räcka med mixerstaven fan :yoparty...
någon lust testa :öl
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Vet inte hur vetenskapligt det är men go for it, på med dem på plattan med så de blir en sådär 80-90 grader värma och sen vispa skiten ur dem...filma och lägg upp på tuben när det skvätter varm olja över hela köket :)

Tror inte frugan min skulle uppskatta dyliga äventyr med köksinventarie...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du verkar känna nån som jobbar på Biltema som vet var oljan kommer ifrån, så tips nu var oljan kommer ifrån. Du behöver ju inte röja källan.
Ett Brittiskt Oljebolag har jag ju sagt.
Jag vill inte röja källan eller avslöja något som ni inte tjänar något på att veta ändå.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sen biltema började sälja sin olja hittade jag ett märke som har identiska flaskor som biltemas oljor. Märket är Carlube och verkar vara ett engelskt märke.

De som köpt biltema oljan har kanske noterat att vänder man och kollar på baksidan av flaskan vid flaskhalsen är det identisk med Carlubes flaskor, och kollar man på baksidan av carlubes flaskor ser de idenstiska ut som biltemas framsida.

Tror de valt att göra detta med flit för att inte missleda oss konsumenter.

Kolla själva på Carlubes 1L flaskor och avgör :)
http://www.google.se/search?q=carlu...=mode&cd=2&ved=0CBgQ_AUoATgK&biw=1386&bih=747
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Motoaction har kampanj på Shell advanced 10w40 för 59:-/l. Jag klippte fyra liter till gixxern precis. Tror ni den är vettig att hälla i?
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Kan inte tala för alla men har testat att köra biltemas olja resp. en riktigt bra racingolja i en hoj som har en hårdväxling mellan friläge-1 och 2-1 osv och det va MARKANT skillnad. Den dyrare oljan gav ett mycket mjukare växlingsläge osv, det va verkligen natt och dag. Men då va det på en hoj där man verkligen känner när man växlar på dom låga växlarna :p Sen vet jag inte om det har med kopplingstillsats i oljan att göra? Biltemas saknar väl det eller har en väldigt "kass" sådan har jag för mig? Så att den inte smörjer kopplingen lika bra? Som sagt, jag har kännt skillnaden och juag komemr nog ha svårt att peta i biltema-olja i en hoj igen efter den testen. Och 555kr tyckte jag va billigt mot den oljan jag köper. Brukar ligga på en 800:-/4L ungefär :O men men...smakar det så kostar det
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Motoaction har kampanj på Shell advanced 10w40 för 59:-/l. Jag klippte fyra liter till gixxern precis. Tror ni den är vettig att hälla i?
Lät som ett bra pris. Jag vet att verkstan på Honda center i Ludvika har kört med Shell Advance i många år när de servar hojar. Tror inte det är nån dålig olja.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top