Skrotnisse
What would Shervin do?
Tråden startas av en ZX-10R ägare så jag vad har jag med en Suzuki SV650S att säga mer än att samma olja dvs 10W-40 rekommenderas i Suzukis handbok. Men går det inte får tag i 10W-40 så finns en tabell med andra möjliga oljor i handboken.
Från -20C till +30C 10W-30
Från -20C till +40C och varmare 10W-50
Från -15C till +40C och varmare 15W-40 och 15W-50
Från -10C till +40C och varmare 20W-50
eftersom jag aldrig kör vid 0 eller kallare så går det bra att köra med 15W-40 eller 20W-50 under säsongen för mig. API grad enligt Suzuki SF eller SG
Vidare om oljan enligt Suzuki: "Låt motoroljan cirkulera innan du kör. Låt motorn gå på tomgång en stund efter du startat mortorcykeln. Detta gäller både vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter."
Jag kör på Biltema olja. Jag byter olja och oljefilter efter 200mil till 300mil. I princip efter varje "liten rundtur på 200 mil eller mer". Och byter olja och filter innan jag ställer den inför vintern. Tror inte den mår dåligt av ny ren olja regelbundet. Oftare än serviceintervallen.
Och börjar kopplingen att slira efter oljebyte så skulle jag inte byta olja. Jag skulle kolla kopplingsfjädrar, kopplingslameller och alla injusteringar av kopplingen. Och slirar kopplingen vid maxgas med kall motor så är det för mig enbart ett tips: "Köp inte den hojen, den motorn har misshandlats".
Varken viskositeten eller kopplingens funktion är något mått på kvaliteten.
De flesta skulle utan vidare kunna köra på en rak 30 eller 40 olja, eftersom motorcyklarna bara körs på sommaren.
Men en multigrade får fram oljan till smörjpunkterna fortare vid kallstart = lite mindre slitage.
Kanske.
En rak olja lämnar en bättre film kvar från förra smörjningen.
Tidigare skulle man undvika stora viskositetsspann eftersom dessa oljor ibland kolappsade totalt när man hamnade utanför mätområdet.
Det skall vara löst nu.
För hög viskositet stjäl bara effekt.
Olika oljor fungerar olika bra ihop med olika kopplingsmaterial.
De flesta här kör vätskekylda motorer i plusgrader och byter olja årligen.
Biltemas olja är fantastiskt mycket bättre än vad motorn behöver.
Har någon överhuvudtaget hört talas om ett haveri som berott på att oljan inte skött sitt jobb?
Undantaget vattenuppblandad olja och teflonsabotage, men gärna inkluderande uteblivna oljebyten.