Bakom kunddisken har dom inte bara lågomsättande saker. Där finns också de små lättsnattade sakerna och jag har inga problem med det. Vad jag har problem med är att se hur det skulle vara nåt problem att höja beställnings-saldot i deras affärssytem med säg 5 st detaljer av det de har lite mindre omsättning på?
Tror inte att biltema som koncern binder upp allt för mycket lagervärde på det även nationellt sett. Brytarspetsar, lite glödlampor, relän, ja såna saker. Det är förmodligen inte de sakerna som skapar gröna siffror i bokslutet ändå, sålda eller inte.
Kostnaden för brist är otroligt mycket högre än att binda upp några smådetaljer som lagervärde när det resulterar i en förlorad kund, och det är aldrig bara en..
Det har du rätt i, som jag även skrev om än kanske inte lika tydligt - att bakom disken har de små och dyra prylar = lättsnattat.
Låt oss göra exemplet lite tydligare med vad jag menar. Mitt argument bygger på två delar;
-Decentraliserat lager (butikerna) innebär alltid högre kapitalbindning jämfört mot ett centraliserat lager (central lager).
-Majoriteten av av ett sortiment är lågfrekvent.
Djupare förklaring:
- Med ett centraliserat lager kan ett större antal kunder förses. Därmed sprider man ut behovet jämnare över tiden (statistiskt sett). Lagernivån på stället blir högre, men inte så hög som lagret hade varit ifall de decentraliserade lagrena hade kunnat tillfredställa behovet fullt ut (de decentraliserade lagrena tillfredställer till en viss del - ofta har de sakerna hemma, men inte alltid).
- Har vi ett urval med artiklar så är det osannolikt att alla säljer lika bra. Väldigt ofta återfinns en 80/20 fördelning (t.ex. 20% av artiklarna står för 80% av omsättningen, googla pareto-regeln om du vill läsa mer.). Samma mönster återfinns ofta i hur artiklar tas ut - vilken frekvens de har. 20% av artiklarna står för 80% av uttagen. Att styra de lågfrekventa artiklarna (de 80% som inte står för 80% av omsättningen i exemplet ovan) är utmaningen. Visst kan man lösa det genom att ha en hög beställningspunkt. Men eftersom vi pratar om majoriteten av artiklarna som ska ha en förhållandevis hög beställningspunkt kommer det innebära att mycket kapital binds där.
Gör vi det på alla decentraliserade lager, på alla våra 80% lågfrekventa artiklar så innebär det pengar. Stora pengar.
Visst, just den pryl man absolut behöver just nu är alltid kritisk. Men det säger ju inget om andra ofta också behöver den.
Sen din teori om att de inte har service som säljargument/idé utan låga priser..
Om du har rätt i det så måste de vara det första företag som överlever i detaljhandeln enbart på lågt pris. Speciellt som kvaliteten är minst sagt blandad... Då måste dom ju leva i någon villfarelse att de har så otroligt högkvalitativa saker till så fruktansvärt låga priser så att dom har råd att pissa på/tappa kunder? Det har dom inte.
Logiken säger ju motsatsen:
Ju sämre skit du kränger, ju mer slipad måste du ju vara som försäljare och kunna erbjuda bra service.
Ok, oavsett så har iaf jag handlat färdigt där och feltema kommer förmodligen att överleva det med.
Världen är inte digital i den mening i att man endera enbart satsar på att ha låga priser eller att enbart erbjuda service. Service innebär inte, likt vad du och telefonoperatören TRE tro, att ha många säljare som kan kränga bra. Utan mycket handlar om vad de kan erbjuda annars som kunden uppskattar; du vill kunna få rådgivning i vilka torkarblad som funkar bäst på din bil, vilken olja som passar i din motor, veta att det är bra kvalitet på prylarna etc, kort väntetid på att få hjälp. Av biltemas affärsidé så är låga priser en central idé. Sedan har de service i form av att inte vara kräsna på returer (väl medvetna om sin ibland bristfälliga kvalitet), ha väl intrimmad logistikapparat (lagerhållning!!) osv.