Biltema=Skittema

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Bakom kunddisken har de dyra småprylar. *text*..
Och jag har lite svårt att tro att Biltema räknar kostnaden för brist som speciellt hög. Biltema har inte service som säljande idé, de har låga priser.
Bakom kunddisken har dom inte bara lågomsättande saker. Där finns också de små lättsnattade sakerna och jag har inga problem med det. Vad jag har problem med är att se hur det skulle vara nåt problem att höja beställnings-saldot i deras affärssytem med säg 5 st detaljer av det de har lite mindre omsättning på?
Tror inte att biltema som koncern binder upp allt för mycket lagervärde på det även nationellt sett. Brytarspetsar, lite glödlampor, relän, ja såna saker. Det är förmodligen inte de sakerna som skapar gröna siffror i bokslutet ändå, sålda eller inte.
Kostnaden för brist är otroligt mycket högre än att binda upp några smådetaljer som lagervärde när det resulterar i en förlorad kund, och det är aldrig bara en..

Sen din teori om att de inte har service som säljargument/idé utan låga priser..
Om du har rätt i det så måste de vara det första företag som överlever i detaljhandeln enbart på lågt pris. Speciellt som kvaliteten är minst sagt blandad... Då måste dom ju leva i någon villfarelse att de har så otroligt högkvalitativa saker till så fruktansvärt låga priser så att dom har råd att pissa på/tappa kunder? Det har dom inte.
Logiken säger ju motsatsen:
Ju sämre skit du kränger, ju mer slipad måste du ju vara som försäljare och kunna erbjuda bra service.
Ok, oavsett så har iaf jag handlat färdigt där och feltema kommer förmodligen att överleva det med.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bakom kunddisken har dom inte bara lågomsättande saker. Där finns också de små lättsnattade sakerna och jag har inga problem med det. Vad jag har problem med är att se hur det skulle vara nåt problem att höja beställnings-saldot i deras affärssytem med säg 5 st detaljer av det de har lite mindre omsättning på?
Tror inte att biltema som koncern binder upp allt för mycket lagervärde på det även nationellt sett. Brytarspetsar, lite glödlampor, relän, ja såna saker. Det är förmodligen inte de sakerna som skapar gröna siffror i bokslutet ändå, sålda eller inte.
Kostnaden för brist är otroligt mycket högre än att binda upp några smådetaljer som lagervärde när det resulterar i en förlorad kund, och det är aldrig bara en..

Det har du rätt i, som jag även skrev om än kanske inte lika tydligt - att bakom disken har de små och dyra prylar = lättsnattat.

Låt oss göra exemplet lite tydligare med vad jag menar. Mitt argument bygger på två delar;

-Decentraliserat lager (butikerna) innebär alltid högre kapitalbindning jämfört mot ett centraliserat lager (central lager).
-Majoriteten av av ett sortiment är lågfrekvent.

Djupare förklaring:
- Med ett centraliserat lager kan ett större antal kunder förses. Därmed sprider man ut behovet jämnare över tiden (statistiskt sett). Lagernivån på stället blir högre, men inte så hög som lagret hade varit ifall de decentraliserade lagrena hade kunnat tillfredställa behovet fullt ut (de decentraliserade lagrena tillfredställer till en viss del - ofta har de sakerna hemma, men inte alltid).

- Har vi ett urval med artiklar så är det osannolikt att alla säljer lika bra. Väldigt ofta återfinns en 80/20 fördelning (t.ex. 20% av artiklarna står för 80% av omsättningen, googla pareto-regeln om du vill läsa mer.). Samma mönster återfinns ofta i hur artiklar tas ut - vilken frekvens de har. 20% av artiklarna står för 80% av uttagen. Att styra de lågfrekventa artiklarna (de 80% som inte står för 80% av omsättningen i exemplet ovan) är utmaningen. Visst kan man lösa det genom att ha en hög beställningspunkt. Men eftersom vi pratar om majoriteten av artiklarna som ska ha en förhållandevis hög beställningspunkt kommer det innebära att mycket kapital binds där.
Gör vi det på alla decentraliserade lager, på alla våra 80% lågfrekventa artiklar så innebär det pengar. Stora pengar.

Visst, just den pryl man absolut behöver just nu är alltid kritisk. Men det säger ju inget om andra ofta också behöver den.


Sen din teori om att de inte har service som säljargument/idé utan låga priser..
Om du har rätt i det så måste de vara det första företag som överlever i detaljhandeln enbart på lågt pris. Speciellt som kvaliteten är minst sagt blandad... Då måste dom ju leva i någon villfarelse att de har så otroligt högkvalitativa saker till så fruktansvärt låga priser så att dom har råd att pissa på/tappa kunder? Det har dom inte.
Logiken säger ju motsatsen:
Ju sämre skit du kränger, ju mer slipad måste du ju vara som försäljare och kunna erbjuda bra service.
Ok, oavsett så har iaf jag handlat färdigt där och feltema kommer förmodligen att överleva det med.

Världen är inte digital i den mening i att man endera enbart satsar på att ha låga priser eller att enbart erbjuda service. Service innebär inte, likt vad du och telefonoperatören TRE tro, att ha många säljare som kan kränga bra. Utan mycket handlar om vad de kan erbjuda annars som kunden uppskattar; du vill kunna få rådgivning i vilka torkarblad som funkar bäst på din bil, vilken olja som passar i din motor, veta att det är bra kvalitet på prylarna etc, kort väntetid på att få hjälp. Av biltemas affärsidé så är låga priser en central idé. Sedan har de service i form av att inte vara kräsna på returer (väl medvetna om sin ibland bristfälliga kvalitet), ha väl intrimmad logistikapparat (lagerhållning!!) osv.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tack aborren för ett uttömmande svar.
Biltemas bokslut/ekonomi intresserar mig föga.
De gånger jag frågat om direkta råd så har de mest bollat till någon annan som i sin tur har stått som ett fån.
Du försvarar tomma hyllor och det är ok. Eller förklarar rättare sagt men det blir inte jag gladare av. Jag är fortfarande tomhänt..
Ville inte doktorsavhandla ämnet, bara släppa ut lite ilska över att de saker som säljs med fina bilder i katalogen faktiskt inte existerar när jag önskar köpa dem. Du får kalla det vad du vill men jag kallar det skit.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller de rejält utskällda
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
så hade jag dem från 2010 tills 2012 då jag sålde SV650S. Utan problem. Samma med de som jag har på Sprint RS. Men jag har ju bytt ut den slang som medföljer från Biltema mot en tightare krympslang och tätat sladdhålet i blinkersna med silikon.
Men skittema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ysning-ovrigt/Glodlampsanslutning-2000033973/
Efter 200 mil så slocknade den ena H4 strålkastarlampan. Vi kontroll så var "jordstiftet" på H4 lampan svartoxiderat och plasten på utsidan hade smält närmast där jordstiftet var anslutet. Nypet var dåligt redan vid montaget av glödlampanslutningen och nu var nypet så dåligt att det gick att skaka ut H4 lamporna ur glödlampanslutningarna. Undvikes. Förmodligen finns bättre på närmsta BIL / MC demontering.
Köpte en sådan här för några år sedan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Balaklava-2000022379/
Hur elastisk som helst. Hittade den inte i våras och besökte Biltema. Den nya varianten var oelastisk !
Men hade förstås lägre pris för Biltema. Bara lämna tillbaka. Hittade den gamla efter lite sökande, skönt.
Men som allt annat, nya leverantörer minst en gång om året. Kan ju vara bättre nu.
Olja: Har som många andra köpt en 4 litersdunk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-Racing-10W40-2000022967/
Men sedan jag upptäckt hur ofta Biltema byter oljeleverantör (varje gång det kommer ett nytt SDB) och hur halten av ZDDP zinkdialkylditiofosfat, ett skyddmedel för svårsmorda delar som kamsläpor och kamaxlar ändras, Tex 20150527 kan det blivit 0%. För 0% är mindre än 2,5% (<2,5%).
Så blir det numera SBK Racing 10W-50 från SWEDOL.
 

Bifogat

  • 20160317-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    262.2 KB · Visningar: 37
  • 20141126-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    168.7 KB · Visningar: 35
  • 20150527-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    262.1 KB · Visningar: 43
Last edited:

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Biltema=Skittema heter la tråden enna :7peta

Kan vara trevligt att även försvara de lite. Jag tror att många förväntar sig för mycket av Biltemas produkter och jämför de med produkters som är tre gånger dyrare.. Det har ju aldrig några problem att reklamera och lämna tillbaka saker på Biltema, så jag tycker inte att de förtjänar så mycket skit som de får.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
("Tigsvetsaren" För övrigt, en bekant fick nedslag på besiktningen på en styrled, han gick o köpte en på B-tema, den gick igenom ombesiktningen för att efter ett år och 800 mil senare få nedslag igen, kvalitet eller???)

Det måste ha varit till en VW Passat......deras framvagnar är designade för att stå på en parkeringsplats!!

Dom måste renoveras ungefär var 500-700 mil! Oavsett var delarna inhandlats nånstans.


/KentW
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top