Biltema=Skittema

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Handlar mycket på Biltema men vill varna för deras miljöavfettning:mad:
På blankpolerad aluminium ger den fula missfärgningar:huvet
Den luktar som fälgtvätten och är då frätande på ytor som saknar ytbehandling
Har använt OK:s förut utan problem.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Varning för biltemas vinklade luftventiler.
Dom monteras med en mutter på insidan fälgen. Köpte 4st, drog gängpaj på allihop med bara fingrarna. Funkar ungefär lika bra som en M20 mutter på en M12 bult.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag har precis beställt led blinkers från touringbutiken. Inte billigast men jag hoppas de håller. Lite otydlig sida bara, det stod: Pris/sats Motstånd ingår.
Vissa firmor kallar ett par för "sats", andra fyra st. På touringbutikens sida var det inte utsatt. Får väl se vad som dimper ner i brevlådan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag har precis beställt led blinkers från touringbutiken. Inte billigast men jag hoppas de håller. Lite otydlig sida bara, det stod: Pris/sats Motstånd ingår.
Vissa firmor kallar ett par för "sats", andra fyra st. På touringbutikens sida var det inte utsatt. Får väl se vad som dimper ner i brevlådan.

Fattar nada ... Vad har Touringbutiken med Biltema att göra. :va
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Varnar för biltemas filterolja för skumfilter, köpte en dunk när jag var där av bekvämlighetsskäl men den fungerade inte alls! Hur mycket man än hällde på blev det inget klibbigt alls, oljan kändes mer som ATF eller motorolja än filterolja.

Fick bli en rush ner till CEC och köpa filterolja som fungerar
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Varnar för biltemas filterolja för skumfilter, köpte en dunk när jag var där av bekvämlighetsskäl men den fungerade inte alls! Hur mycket man än hällde på blev det inget klibbigt alls, oljan kändes mer som ATF eller motorolja än filterolja.

Fick bli en rush ner till CEC och köpa filterolja som fungerar

Det kallas handhavandefel.
Biltemas är den jag upplevt som allra klibbigaste o jävligaste.
Men man måste som med alla andra filteroljor låta den torka, först då blir den klibbig så när du öser på mer o mer förstår jag att den aldrig blir klibbig :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det kallas handhavandefel.
Biltemas är den jag upplevt som allra klibbigaste o jävligaste.
Men man måste som med alla andra filteroljor låta den torka, först då blir den klibbig så när du öser på mer o mer förstår jag att den aldrig blir klibbig :D

Torkar olja? märkligt :va

som alla andra filteroljor, NEJ. Alla jag använt mig av tidigare har klibbat direkt. Liksom den jag köpte på CEC senast, en skvätt olja i filtret så klibbar det i långa trådar som en blöt ehmrm...

Ska prova detdär men låta oljan torka, återkommer.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Handlar mycket på Biltema men vill varna för deras miljöavfettning:mad:
På blankpolerad aluminium ger den fula missfärgningar:huvet
Den luktar som fälgtvätten och är då frätande på ytor som saknar ytbehandling
Har använt OK:s förut utan problem.

Avfettning skall man vara lite eftertänksam och läsa på lite om oavsett leverantör.
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
jag har kört med biltemas miniblinkers i 1500 mil, dom funkar klockrent än. däremot är deras motstånd till ledblinkers skit.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag har precis beställt led blinkers från touringbutiken. Inte billigast men jag hoppas de håller. Lite otydlig sida bara, det stod: Pris/sats Motstånd ingår.
Vissa firmor kallar ett par för "sats", andra fyra st. På touringbutikens sida var det inte utsatt. Får väl se vad som dimper ner i brevlådan.
Varför behöver du 4 st motstånd?
Två räcker...om de har rätt värde på reistans och effekt
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
jag har kört med biltemas miniblinkers i 1500 mil, dom funkar klockrent än. däremot är deras motstånd till ledblinkers skit.

På vilket sätt...?
Eller bara skit ändå...

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Visst så är det nog, synd bara att det kan innebära mycket merarbete om man tex. får ställa sig och riva en framvagn samt göra en ny framvagnsinställning.
Sen är det ju så att det ovanligt ofta är förknippat med "otur" att handla hos dom.:D

Vad satt den "framvagnen" på för bil....?

Till min VW T4 finns det inte så mycket delar på Biltema, men i Tyskland..........

- 2st frambromsskivor, ventilerade....
- 2satser bromsklossar.....
- 2satser montersdetaljer......

VW "orginal" i Sverige....: 4320:-
Mekonomen pirat".........: 3865:-
Ebay .........................: 865:- inkl. frakt hem till min postlåda.

Grabbens tjej har en VW Passat som framvagnen i vanlig VW kvalitet var tokslut inför besiktningen
Jag har inte de exakta priserna men skillnaden mellan VW original i Sverige och VW orginal i Tyskland var ungefär densamma som på min bromsskivor.

Idag finns det massor av "Näthandlare" som köper direkt från grossisterna i Europa och Asien, och tjänar grova pengar på att vi inte handlar själva över nätet.

Ett exempel:
http://www.ebay.de/itm/VW-PASSAT-32...108087681?pt=DE_Autoteile&hash=item5184117581

Det priset kan inte ens Biltema konkurrera med.

/KentW
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Torkar olja? märkligt :va

som alla andra filteroljor, NEJ. Alla jag använt mig av tidigare har klibbat direkt. Liksom den jag köpte på CEC senast, en skvätt olja i filtret så klibbar det i långa trådar som en blöt ehmrm...

Ska prova detdär men låta oljan torka, återkommer.

Ja alltså inte torkar så den blir torr, utan som när man spiller coca cola o den torkar, då blir de klibbigt satan det blir inte som vatten som bara torkar bort.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Varnar för biltemas filterolja för skumfilter, köpte en dunk när jag var där av bekvämlighetsskäl men den fungerade inte alls! Hur mycket man än hällde på blev det inget klibbigt alls, oljan kändes mer som ATF eller motorolja än filterolja.

Fick bli en rush ner till CEC och köpa filterolja som fungerar

Dränk in filtret, vrid ur det lite grann och låt det ligga över natten. Sen har du rena rama flugpappret.
Har kört med den oljan länge nu, och kan inte klaga på den. Snarare tvärtom, klibbigt shit! :tummenupp
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Var in på Biltema Sundsvall igår.. Kvaliteten på prylarna tar jag inte upp här, men servicen..
Hur kan det komma sig att det nästan alltid står en snorhyvel bakom kundservice-disken och rapar upp " Ledsen den är tyvärr slut" till 80% av kunderna i kön?
Har dom inget lagersystem som varnar när saldot på detaljerna understiger ett visst antal för att kunna beställa från centrallagret INNAN hyllorna gapar tomma!?:va
Jaja, leveranserna därifrån kanske kommer på vissa dagar, men det är bara en dålig ursäkt tycker jag.
Har jobbat med lagerhållning själv så jag vet att det förmodligen beror på lathet eller okunskap och det är jävligt irriterande.
Har reagerat på detta tidigare för många år sen då jag skickade ett mail till Biltemas kundservice. Ett par dagar senare vart jag uppringd av en jeppe som först inte ville presentera sig men påstod sig jobba på Biltema S-vall. Han ömsom klagade och hotade mig. Ett av de skummaste samtal jag haft faktiskt. Istället för att ta till sig av kritiken så fortsätter dom i samma stil. Nya lokaler men samma arbetssätt.
En bajskorv blir ju inte en choklad/negerboll för man rullar den i socker..
Har handlat min sista pryl hos dom.
Ville bara skriva av mig..:mad:
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Biltema i Gävle har visserligen en del unga anställda, men vissa av dom är i alla fall lite serviceminded. Jag köpte en garagedomkraft för 179:- häromdagen, som visade sig läcka som ett såll. Hade jag varit lite vaksam så hade jag sett detta i butiken, för emballaget var lite fuktat. Men jag bara tog den första bästa. Nåja, jag chansade och rev upp den, och gjorde det jag skulle med den. Efteråt ser och hör jag hur det pyser ifrån kolven. Perkele, och kvittot hade jag kastat i vanlig ordning. Men det var då inga problem att få en ny domkraft. :tummenupp

Och allt annat jag köpt där har faktiskt varit till belåtenhet. Nu finns det ju visserligen en annan tråd angående Biltemas bra saker, så detta inlägg kanske hör hemma där, men domkraften läckte ju trots allt. :tungan
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var in på Biltema Sundsvall igår.. Kvaliteten på prylarna tar jag inte upp här, men servicen..
Hur kan det komma sig att det nästan alltid står en snorhyvel bakom kundservice-disken och rapar upp " Ledsen den är tyvärr slut" till 80% av kunderna i kön?
Har dom inget lagersystem som varnar när saldot på detaljerna understiger ett visst antal för att kunna beställa från centrallagret INNAN hyllorna gapar tomma!?:va
Jaja, leveranserna därifrån kanske kommer på vissa dagar, men det är bara en dålig ursäkt tycker jag.
Har jobbat med lagerhållning själv så jag vet att det förmodligen beror på lathet eller okunskap och det är jävligt irriterande.
Har reagerat på detta tidigare för många år sen då jag skickade ett mail till Biltemas kundservice. Ett par dagar senare vart jag uppringd av en jeppe som först inte ville presentera sig men påstod sig jobba på Biltema S-vall. Han ömsom klagade och hotade mig. Ett av de skummaste samtal jag haft faktiskt. Istället för att ta till sig av kritiken så fortsätter dom i samma stil. Nya lokaler men samma arbetssätt.
En bajskorv blir ju inte en choklad/negerboll för man rullar den i socker..
Har handlat min sista pryl hos dom.
Ville bara skriva av mig..:mad:

Bakom kunddisken har de dyra småprylar. Är sakerna lågfrekventa vet du som bekant att det blir svårt att styra om man ska ha lite koll på kapitalbindningen också (visst man kan alltid lägga upp ett stort lager som täcker alla kundönskningar, men eftersom lågfrekventa prylar brukar täcka en absolut majoritet till sortimentet så försår du vad det innebär om en majoritet av sortimentet skulle ha lagernivåer decentraliserat som täcker alla kundönskningar). Lägg på säsongsvariationer på ekvationen och det blir inte lättare. Det kan vara så enkelt att de har en på hyllan och när den säljer så fyller de på med en till från centrallagret. Med schemalagda ruttdagar så har du inte prylarna dagen efter heller. Och jag har lite svårt att tro att Biltema räknar kostnaden för brist som speciellt hög. Biltema har inte service som säljande idé, de har låga priser.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Köpte biltemas kedjeverktyg och gav mig på att nita en liten 520kedja... Det sprutade bitar av verktyget i ansiktet på mig... Blev att byta till ett nytt, samma resultat! Va fan!? Och inte ett märke på kedjelåset! Blev lack, lämna tillbaka skiten och åkte till lokale mcprylfirman och skaffa ett verktyg för 300kr mer av märket Oxford. Nita kedjan i ett nafs och har nitat 20+ kedjor till sen dess... Mitt riktvärde är, kan man nita kedjan med biltema verktyget, är kedjan gjord av härdat stearin...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte biltemas kedjeverktyg och gav mig på att nita en liten 520kedja... Det sprutade bitar av verktyget i ansiktet på mig... Blev att byta till ett nytt, samma resultat! Va fan!? Och inte ett märke på kedjelåset! Blev lack, lämna tillbaka skiten och åkte till lokale mcprylfirman och skaffa ett verktyg för 300kr mer av märket Oxford. Nita kedjan i ett nafs och har nitat 20+ kedjor till sen dess... Mitt riktvärde är, kan man nita kedjan med biltema verktyget, är kedjan gjord av härdat stearin...

Såg ett test nyligen i MC-tidning BIKE? av just Biltemas nitverktyg. Det gick sönder precis som ditt. Så undvikes.
Kör själv med nitverktyg från
http://www.addemoto.se/
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top