Jag hade cordurakläder och gick omkull, gled inte långt utan ca 5m och de var helt söndernötta bara på den lilla biten och där det var skydd fanns det inget textil kvar. Nu kör jag i skinn istället.
Dessa 5m var i ca 70km/h... det var en bil som gjorde glidturen kort...
Att handla på nätet är kanon, gjorde det själv, men det gäller att veta storleken först och den går inte att gissa sig till utan du MÅSTE prova just det ställ du vill ha först. Jag var till Lelles och provade igenom totalt 7 olika ställ... en 48 kunde jag inte få på mig... en 50 var för stor... en annan 50 var för liten och det ställ som det blev satt perfekt och det var en 48... det gäller även från samma tillverkare men olika modeller, jag köpte ett Alpinestar Charger stl 48 och Alpinestar Octane 48 kunde jag inte ens få på mig.
De flesta som kör ihjäl sig brukar ha riktiga värstingställ med knäpuckar, ryggpuckel, kolfiber och gudvetallt. Skydd ska man ju förstås ha, men det är ju inga avlatsbrev direkt. Tar det illa mot tex ett träd så är det färdigt oavsett ställ. Det måste man inse om man ska köra hoj. Det är dock en vanlig livslögn att tro motsatsen. Speciellt hos bultenpiloter.
Jag försökte faktiskt köpa ett ställ utan ryggpuckel men det gick inte, de flesta nya ställ har det.