Biltema ställ?

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag fick lära mig av både körlärare och vid uppkörning för licens att kör i det du vill vurpa i. Det ligger faktiskt lite sanning i det.
Jag har åkt arsel-kana med goretex av betydligt dyrare variant än biltemas och jag kan lova dig att det blir hål efter mindre än 1 sekund. sen gäller det att bara glida på skydden. jag skulle inte ha Biltemas kläder som första val när det gäller hojkläder.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Är det sk "goretex kläder" du är ute efter är "cordura" bland de bättre materialen och betydligt bättre i blött skick än skinn. Dainese, rukka,m alpinestars mfl dyrare textilställ använder cordura medans billigare ställ ofta använder sig av ngn slags nylon. Skinn är däremot bättre så länge det är torrt.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Är det sk "goretex kläder" du är ute efter är "cordura" bland de bättre materialen och betydligt bättre i blött skick än skinn. Dainese, rukka,m alpinestars mfl dyrare textilställ använder cordura medans billigare ställ ofta använder sig av ngn slags nylon. Skinn är däremot bättre så länge det är torrt.

Mest ute efter något som inte kostar satan och som gör någon nytta :)

/R
 

pherna

Kung?
Gick med
10 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
03 Kawasaki z1000
Skydd o kläder är värt att lägga pengar på, snåla inte när det gäller det!!!
Safety First!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Självklart inte, vill mest veta vad man får för pengarna. Skinn är det som gäller vet jag nu :)

Vad kan ni rekomendera för skinnställ?!

/R

Köp du ngt ställ du trivs med och som har ce-godkända skydd osv. Granska kvaliten på detaljer som tex blixtlås och foder. Det är ofta när sånt pajar som man får hiva stället. Ska du köra mycket i regn så skaffa ett textilställ men se då som sagt till att det har tex cordura eller dyligt material och inte blott nylon. Om du ändå ska kolla på bla textilställ, så åk ut och tittat på biltemas vetja. Detaljerna säger ju ofta en del om livslängden och kvaliten. Har man tittat och klämt på lite olika märken så brukar man även som amatör få en magkänsla för vilken som känns mest välgjort. Tänk på att du ska få plats med ryggplatta när du provar storlekar.


Det absolut viktigaste för säkerheten är nämligen att köra med omdöme och defensivt. De flesta som kör ihjäl sig brukar ha riktiga värstingställ med knäpuckar, ryggpuckel, kolfiber och gudvetallt. Skydd ska man ju förstås ha, men det är ju inga avlatsbrev direkt. Tar det illa mot tex ett träd så är det färdigt oavsett ställ. Det måste man inse om man ska köra hoj. Det är dock en vanlig livslögn att tro motsatsen. Speciellt hos bultenpiloter.
 
Last edited:

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Bra tips!

Sitter och skummar blocket nu efter skinnställ. Alltid varit lite intresserad av att gå klädd i svart skinn...

Bra puck där Jörgen, klart man ska skaffa sig en egen uppfatting. Blir kolla runt i butiker mm nu.

/R
 

pherna

Kung?
Gick med
10 Apr 2007
Ort
falköping
Hoj
03 Kawasaki z1000
Självklart inte, vill mest veta vad man får för pengarna. Skinn är det som gäller vet jag nu :)

Vad kan ni rekomendera för skinnställ?!

/R


Det bästa du kan göra, om du är osäker, är att åka till en mc firma, prova några kläder, allväder och skinn. Ställa frågor osv, det finns kläder/skydd i alla prisklasser. Känn dig för vad du gillar bäst.
Jag började för några år sen med allväder ställ men har nu gått över till skinnställ, allväder = kanon när det är sämre väder.

good luck chuck
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag köpte ett probiker ställ ifrån sportsbike.se

Billigt, duger o vurpa i en gång kanske, men sen har det väl fyllt sin funktion o då kan man skaffa nytt.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Av egen erfarenhet säger jag skinnställ som sitter bra, några kronor extra och du kan slippa onödiga skador som kan bli men för livet.

Just nu åker jag i ett Alpinestar skinnställ som jag vurpat med 2 ggr och det syns knappt. Innan hade jag ett måttbeställt PSI skinnställ som inte heller var svindyrt och det var det bästa stället ever :) Sen ska man nog satsa på även bra stövlar och handskar som jag tror många snålar på för har man otur och gör en skitvurpa så e de så lätt och bryta fingrar mm och då e man glad om man har ett par bra hanskar som minskar risken för det.. För de e fan inte kul å missa nästan en hel säsong pga det.. I know...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra tips!

Sitter och skummar blocket nu efter skinnställ. Alltid varit lite intresserad av att gå klädd i svart skinn...

Bra puck där Jörgen, klart man ska skaffa sig en egen uppfatting. Blir kolla runt i butiker mm nu.

/R


Bara du avstår lack och läder.
Annars vill nog ingen vara i dina kläder.
Iaf inte när du på Donken inträder :whip
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Bara du avstår lack och läder.
Annars vill nog ingen vara i dina kläder.
Iaf inte när du på Donken inträder :tuttar

Härligt rimm men folk kommer vara på mig som limm...

Ska checka in utbudet i hufvudstaden i helgen. Vilka butiker bör jag besöka? Någon som köpt grejor från utlandet? Är själv en ebayoholic så ska sondera terrängen där med.

/R
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Det GÅR faktiskt att prata till sig bättre pris med vissa handlare..
Har själv pratat ner runt 5k på ny utrustning och då är jag inte världens bästa prutare men jag var ärlig och sa som det var. "Bättre pris tack eller så går jag till nästa handlare" och bättre pris vart det.

Låt INTE priset styra när det gäller ditt liv, 10000 mot 5000 och halvinvalid om olyckan är framme?
Vad väljer du?

Hoppas du hittar något mannen =)

*Edit*
Min erfarenhet, går inte in på detalj, av ett Alpinstars High Octane 2 delat ställ samt andra tillhörande skydd är att det gjorde sitt jobb. Klarade mig vid livet och utan dem hade jag nog faktiskt varit mer eller mindre jord vid detta laget.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag hade cordurakläder och gick omkull, gled inte långt utan ca 5m och de var helt söndernötta bara på den lilla biten och där det var skydd fanns det inget textil kvar. Nu kör jag i skinn istället.
Dessa 5m var i ca 70km/h... det var en bil som gjorde glidturen kort...

Att handla på nätet är kanon, gjorde det själv, men det gäller att veta storleken först och den går inte att gissa sig till utan du MÅSTE prova just det ställ du vill ha först. Jag var till Lelles och provade igenom totalt 7 olika ställ... en 48 kunde jag inte få på mig... en 50 var för stor... en annan 50 var för liten och det ställ som det blev satt perfekt och det var en 48... det gäller även från samma tillverkare men olika modeller, jag köpte ett Alpinestar Charger stl 48 och Alpinestar Octane 48 kunde jag inte ens få på mig.

De flesta som kör ihjäl sig brukar ha riktiga värstingställ med knäpuckar, ryggpuckel, kolfiber och gudvetallt. Skydd ska man ju förstås ha, men det är ju inga avlatsbrev direkt. Tar det illa mot tex ett träd så är det färdigt oavsett ställ. Det måste man inse om man ska köra hoj. Det är dock en vanlig livslögn att tro motsatsen. Speciellt hos bultenpiloter.

Jag försökte faktiskt köpa ett ställ utan ryggpuckel men det gick inte, de flesta nya ställ har det.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top