Biltemaolja Förstörde Min Mc

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Ja vad säger man..? Biltema är väl bra men som vanligt får man väl vad man betalar för. Iblandgör man klipp men oftast inte :hihi
Men som någon skrev, dom har bra verktyg åxå.

Dr.Bike

Guest
abethebabe skrev:
2301906 gekås säljer gammal renad olja likaså biltema= skitolja, varför tror du att dom e så billiga :confused:

Sicket bullshit...

TinaTjejen skrev:
2301847 De har samma märke :7peta
Men: Klövermjölk= Biltema
Arla/Milko o.s.v.= kvalität

Inte svårt att gissa vilka som blir lidande av lågt pris på mjölk. :(

Billig parfym, billiga bilar, billig mat.
Smarta val??

EDIT: Klövermjölk är inte SÄMRE mjölk, annat än för producenterna då de får sämre betalt.

Tror vi får ha en oljelektion med damen!

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Har man blitema-olja i sin hoj så kan man inte var rädd om den.
Jag kan ha biltema-luftfiler till min opel -72 men.......................................................................................................................................................
Skrämmande att någon testar det billigaste blodet som finns till sin pärla!!!
Dra gränsen några snäpp högre så överlever både du och hojen några säsonger till.

edit.
Ska väl inte döma ut biltemas grejor totalt men mina och andras erfarenheter säger att det funkar till en viss gräns men mc-motorer som är mycket mer krävande behöver det bästa för att fungera!

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
2301965 Min sambo var på Norrmejerier på studiebesök nyligt, precis när dom lanserade billig mjölk för att möta konkurrensen från b la Klöver.
Vilken mjölk tror ni hälldes i "lågpriskartongerna"? Exakt samma mjölk som i normalpriskartongerna...dessutom så fylldes den värsta konkurrenten Arlas förpackningar på samma transportband, återigen med samma mjölk...

Men klöver kanske använder sämre kor för sin mjölk?

Den som blir lidande är ju våra inhemska producenter, dvs vi själva eftersom det är vi som står vid transportbanden och jobbar, dvs fler jobb försvinner utomlands...snacka om att binda ris för egen rygg...
Vi konsumenter köper ju bevisligen den billiga mjölken från Klöver, annars så hade den inte funnits i butiken...:arsele

Helt rätt igen - och det är samma med Biltemaoljan.
Produceras naturligtvis inte av Biltema själva, utan i ett större känt Svenskt raffinaderi (gissa vilket :rolleyes: ) hälls sedan i olika förpackningar.

EN för de blåögda trångsynta som VILL betala mer, för det har de lärt sig att uttala som ett mantra: Dyrt = bra.

Sen att man halar fram tekniska specar, och VISAR att: Denna produkt A = B spelar ingen roll. Öronen är stängda.
Liknar religionsdebatten - och är lika fnoskigt.

En ANNAN förpackning för de mer vidsynta som kan tänka sig köpa en bra produkt till ett ännu bättre pris...

Men (som jag alltid sagt) man måste VETA vad man köper.
Allt är inte guld som glimmar, och alla billiga oljor är inte bra.

TÄNK (I have a dream) om de intoleranta ville lyssna.

Däremot (visserligen en annan debatt) har Niklasinorr och Tinatjejen HELT rätt i att när vi röstar med plånboken, så kan Svenska jobb ligga i vågskålen.
Ett aktivt val vi alla kan göra.

stefur skrev:
2304213 Har man blitema-olja i sin hoj så kan man inte var rädd om den.
Jag kan ha biltema-luftfiler till min opel -72 men.......................................................................................................................................................
Skrämmande att någon testar det billigaste blodet som finns till sin pärla!!!
Dra gränsen några snäpp högre så överlever både du och hojen några säsonger till.

Exakt vad VET du stefur, om Biltemas oljor?

Enlighten us, Bitte!

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Visst är jag som andra att det som kostar mer måste vara bättre men mina erfarenheter av biltemas olja är annan temperatur på motorn mer oljud (tunnare/mindre smörjning) ...

edit:
Övertygar ni mig om motsatsen så är jag med.
Tycker själv att oljan är alldeles för dyr då jag byter med jämna mellanrum för att hålla motorn i trim :)

edit2:
köpte biltemas luftfilter till bilen förra veckan och det är inget pappfilter utan ett skumgummifilter med plåtnät runt.
Vilket är bevisat mycket sämre än pappfilter.
hmmm..........

tar gärna en motbevisning så jag törs sätta i mitt nya luftfilter i bilen och slipper köpa nytt.

Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
imaster skrev:
2304263Notera de nästan identiska värdena. Notera också de nära på identiska hanteringsråden. Vem tror du tappar olja till Biltema?
Jag gjorde ett helt ovetenskapligt test på min VTR för något år sedan. Körde först ett par hundra mil med Statoil Racingway och bytte sedan till Biltema Racing (efter att ha läst alla oljetrådar). Körde ytterligare ett par hundra mil innan ännu ett oljebyte. Därefter jämförde jag spilloljorna och även de nya oljorna. Återigen 100% ovetenskapligt och 100% amatörmässigt. Det var helt omöjligt för mig att skilja på oljorna (inga mätinstrument användes). Ingen av spilloljorna var som vatten. Doft, färg, viskositet och smak (Yummmie! :näsblod ) var "normal".

Motorn spann fint med båda oljorna. Ingen skillnad i temperatur eller mekansikt välljud. Växellåda och koppling fungerade också helt klanderfritt. Ingen skillnad överhuvudtaget!
Vad kan man dra för slutsats av detta? Förmodligen inte mycket förutom att min VTR trivdes bra med både fulolja (renad spillolja a'la Biltema :hihi ) och finolja från Statoil.

Dr.Bike

Guest
stefur skrev:
2304246 Visst är jag som andra att det som kostar mer måste vara bättre men mina erfarenheter av biltemas olja är annan temperatur på motorn mer oljud (tunnare/mindre smörjning) ...

edit:
Övertygar ni mig om motsatsen så är jag med.
Tycker själv att oljan är alldeles för dyr då jag byter med jämna mellanrum för att hålla motorn i trim :)

edit2:
köpte biltemas luftfilter till bilen förra veckan och det är inget pappfilter utan ett skumgummifilter med plåtnät runt.
Vilket är bevisat mycket sämre än pappfilter.
hmmm..........

tar gärna en motbevisning så jag törs sätta i mitt nya luftfilter i bilen och slipper köpa nytt.

Jodå det har du rätt i, att det går att hitta produkter på Biltema som inte är top of the line (självfallet skulle jag vilja flika in)
MEN - det FINNS grejer som ÄR bra.

Därav skrev jag: "Allt är inte guld som glimmar, och: man måste VETA vad man köper"

Så visst, det finns maaaassor med saker jag INTE köper på Biltema, men återigen massor jag köper.
Många förbrukningsartiklar t.ex

Men alla människor "orkar" inte veta, leta fakta, ta till sig och förstå. DÅ är det lättare att slå ifrån sig och kategorisera:
- Jag köpte ett dåligt luftfilter på Biltema, alltså är ALLT skit där.

Detta är en psykologisk förträngningsmekanism, som för grottmänniskan gjorde att det gick att överleva, och för nutidsmänninskan ett sätt att inte bli överinformerad, då vi hela tiden översköljs av olika (ofta motstridiga) uppgifter.
Att då göra det enkelt för sig och bara kapa i infon är bekvämt, praktiskt, och tyvärr... ibland ett stort misstag.
Just kapandet av information ligger snubblande nära fördomar.

D.v.s en inneboende misstänksamhet mot allt som är annorlunda, eller avviker från någon norm som vi lärt sedan barnsben.
Detta parat med oviljan att "lära om, lära nytt, göra annorlunda" gör att vi hellre kör på i gamla hjulspår.
Det må gälla vår uppfattning om homosexuella, färgade, religiöst avvikande, eller en så simpel grej som konsumentprodukter, som i detta fall avviker från det vi lärt oss som mall: Dyrt = Kvalite´...

En dyr "lärdom" i alla ovanstående fall om man inte är kompromissvillig, eller villig att lära nytt, och ser förändring av sitt eget beteende som något positivt.

My 2

Last edited:

Wesst

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
2304231 Helt rätt igen - och det är samma med Biltemaoljan.
Produceras naturligtvis inte av Biltema själva, utan i ett större känt Svenskt raffinaderi (gissa vilket :rolleyes: ) hälls sedan i olika förpackningar.

EN för de blåögda trångsynta som VILL betala mer, för det har de lärt sig att uttala som ett mantra: Dyrt = bra.

Sen att man halar fram tekniska specar, och VISAR att: Denna produkt A = B spelar ingen roll. Öronen är stängda.
Liknar religionsdebatten - och är lika fnoskigt.

En ANNAN förpackning för de mer vidsynta som kan tänka sig köpa en bra produkt till ett ännu bättre pris...

Men (som jag alltid sagt) man måste VETA vad man köper.
Allt är inte guld som glimmar, och alla billiga oljor är inte bra.

TÄNK (I have a dream) om de intoleranta ville lyssna.

Däremot (visserligen en annan debatt) har Niklasinorr och Tinatjejen HELT rätt i att när vi röstar med plånboken, så kan Svenska jobb ligga i vågskålen.
Ett aktivt val vi alla kan göra.

Exakt vad VET du stefur, om Biltemas oljor?

Enlighten us, Bitte!

Något som jag har funderat länge på är: hur vågar Motul m.fl. ta ut sådana rövarpriser som dom gör :confused: Tänk om ett helt vetenskapligt test skulle utföras och resultatet av det skulle ofelbart visa....det finns överhuvudtaget inga kvalitetsskillnader alls mellan dyra & billiga oljor (syftar främst på Biltema v.s Motul m.fl.). Skulle då t.ex. Motul fortfarande kunna försvara sina hutlösa priser??? Vad jag försöker säga är hur f-n vågar "Dyroljorna" riskera att ett sånt test offentliggörs?...Har ett sånt test redan gjorts, ja då kan man bortse från ovanstående :) Jag tillhör f.ö. en av dom idioterna som kör Motul, eller fått "påhälsning därbak av elefanter" som en mogen herr Andersbrink uttryckte det.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Wesst skrev:
2304697 Något som jag har funderat länge på är: hur vågar Motul m.fl. ta ut sådana rövarpriser som dom gör :confused: Tänk om ett helt vetenskapligt test skulle utföras och resultatet av det skulle ofelbart visa....det finns överhuvudtaget inga kvalitetsskillnader alls mellan dyra & billiga oljor (syftar främst på Biltema v.s Motul m.fl.). Skulle då t.ex. Motul fortfarande kunna försvara sina hutlösa priser??? Vad jag försöker säga är hur f-n vågar "Dyroljorna" riskera att ett sånt test offentliggörs?...Har ett sånt test redan gjorts, ja då kan man bortse från ovanstående :) Jag tillhör f.ö. en av dom idioterna som kör Motul, eller fått "påhälsning därbak av elefanter" som en mogen herr Andersbrink uttryckte det.

Läs tidningen Råd&Rön, där finns det sådana tester flera gånger per år, inte oljor än vad jag vet men...
Till exempel sängar, där den billigaste sängen (7000kr, från OBS! tror jag) spöade Hästens 35000 kronors säng med hästlängder (ursäkta vitsen:))

Det intressanta är att Hästens sängar inte bryr sej, dom vet att en massa människor dels inte läser Råd&Rön och att flertalet som läser tidningen ÄNDÅ tycker att "-Ja, men Hästens sängar skall ju vara så bra, så jag köper nog en i allafall..."

Vi är såååå rädda för att göra fel, göra bort oss eller ta felaktiga beslut, köper vi Motul så är vi iallafall säkra på att få en bra produkt, vilket det ju är... jmf med att köpa Biltema och inte vara helt säker...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Wesst skrev:
Vad jag försöker säga är hur f-n vågar "Dyroljorna" riskera att ett sånt test offentliggörs?

Utöver Hästens, jämför t.ex. Shell V-Power. Allt går att sälja med mördande reklam. Kan dock konstatera att av alla mina motorras har inte motorolja varit en av ingredienserna utan andra mekaniska påfrestningar. Orkar man inte läsa oljetråd #1 och #2 får man finna sig i att bli tagen där bak av en elefant. :näsblod

Wesst

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Hojlös
andersbrink skrev:
2304944 Utöver Hästens, jämför t.ex. Shell V-Power. Allt går att sälja med mördande reklam. Kan dock konstatera att av alla mina motorras har inte motorolja varit en av ingredienserna utan andra mekaniska påfrestningar. Orkar man inte läsa oljetråd #1 och #2 får man finna sig i att bli tagen där bak av en elefant. :näsblod
Nu är ju inte oljetråd 1 & 2 min bibel även om det är bra läsning, de finns ett liv utanför oljetrådarna också. Alltså menar du att jag får svar på mina funderingar om jag läser dessa trådar igen?

Dr.Bike

Guest
timm skrev:
2301990

# luftkompressor (orkar ej dra runt då tempen är under +10)

Om du byter ut den tjocka assfaltsliknande geggan i kompressorns vevhus till en mer lättflytande kompressorolja... så ska du se att det funkar.
Du kan knappast lasta Biltema för att tillverkaren har hällt i denna tjära.

Exakt detta hände mig nyligen när jag köpte en kompressor på Jula.
Jag häpnade när jag skulle tappa ur "oljan" ur tråget, och den var som Ohoj kolasås direkt ur kylen!
Kpte då en liter kompressorolja - gissa var? ;) - jepp, på Biltema. Den rann betydligt lättare, och nu är det inga problem längre.

Och det är väl det hela tråden handlar om? Att veta vad man köper.
Att Biltema, Jula, Clas Olson m.fl inte hinner klimatanpassa sina kompressorer som tillverkas i medelhavsländerna måste man förstå, då skulle priserna raka i höjden.
Min egen kompressor stod bara och murrade och det rök från motorn, så jag tänkte: jahaja, garantiärende!
Gamla oljan tog tio minuter att tappa av, med tryckluft!!!
Haja: Jag satte blåspistolen mot lufthålet i påfyllmingskorken så det blev tryck i vevhuset, och först då började tjäran att glöffa ut...

Så byt du olja i kompressorn och återkom med en rapport :tummenupp

Wesst skrev:
2304974 Nu är ju inte oljetråd 1 & 2 min bibel även om det är bra läsning, de finns ett liv utanför oljetrådarna också. Alltså menar du att jag får svar på mina funderingar om jag läser dessa trådar igen?

Hallå! Jodå jag har sett dina fundringar, och ja, svaren finns i de trådarna.
Läs bara med öppna ögon och leta inte eftersvar du "vill" ha, dvs negligera saker du inte redan accepterar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Saxat från Vi Bilägares "felanmälanssida", kolla åtgärden...:)

Modell: S70 Årsmodell: 2000

Fel: Ojämn tomgång.

Kommentar: Svårt att hålla stabil tomgång när man stannar, t.ex. vid trafikljus. Ibland tjuvstannar bilen och ibland går varvet upp till 1400 v för att sedan bli normalt.

Åtgärdat, när/var: Bilbolaget Sundsvall Rengöring av spjällhus,laddning nya programvaror. Verkar avhjälpa problemet. Kör OK/Q8 helsyntet.Rekommenderas ej av Volvo. Bilbolaget anser att Mobil 1 SKA/måste användas för att undvika detta problem.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Niklasinorr skrev:
2307076 Saxat från Vi Bilägares "felanmälanssida", kolla åtgärden...:)

Modell: S70 Årsmodell: 2000

Fel: Ojämn tomgång.

Kommentar: Svårt att hålla stabil tomgång när man stannar, t.ex. vid trafikljus. Ibland tjuvstannar bilen och ibland går varvet upp till 1400 v för att sedan bli normalt.

Åtgärdat, när/var: Bilbolaget Sundsvall Rengöring av spjällhus,laddning nya programvaror. Verkar avhjälpa problemet. Kör OK/Q8 helsyntet.Rekommenderas ej av Volvo. Bilbolaget anser att Mobil 1 SKA/måste användas för att undvika detta problem.

:skrämd :näsblod

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hahaha...Nästan helrenovering, rengöring av spjällhus (det är ju där som skit runt spjället t.ex kan orsaka såna här grejer) samt byte av PROGRAMVARA (=egentligen ett nytt motorbeteende) kurerade detta....
Men ändå ville de lixom få med oljan på ett hörn... hehhehehe det är humor!

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Fortfarande så skulle jag aldrig köra på biltemas motorolja när jag och vänner och bekanta genom åren köpt tillbehör och verktyg som inte har hållit måttet och gått sönder.
Möjligt att biltemas olja funkar men skulle aldrig chansa när så många av biltemas produkter håller så låg kvalité.

Många av biltemas verktyg och tillbehör är löjligt billiga och när dom ofta falerar så förstår man varför.

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Wesst skrev:
2304697 Något som jag har funderat länge på är: hur vågar Motul m.fl. ta ut sådana rövarpriser som dom gör :confused: Tänk om ett helt vetenskapligt test skulle utföras och resultatet av det skulle ofelbart visa....det finns överhuvudtaget inga kvalitetsskillnader alls mellan dyra & billiga oljor (syftar främst på Biltema v.s Motul m.fl.). Skulle då t.ex. Motul fortfarande kunna försvara sina hutlösa priser??? Vad jag försöker säga är hur f-n vågar "Dyroljorna" riskera att ett sånt test offentliggörs?...Har ett sånt test redan gjorts, ja då kan man bortse från ovanstående :) Jag tillhör f.ö. en av dom idioterna som kör Motul, eller fått "påhälsning därbak av elefanter" som en mogen herr Andersbrink uttryckte det.

Bra poäng.
Vart finns oljetesterna???
Är skeptisk mot Biltemas olja pga den dåliga kvalité som dom oftast har på övriga artiklar.
Har vridigt sönder många biltema-verktyg och pajat ett antal biltema-prylar genom åren pga att dom köper in dom biligaste lösningarna.
(vet av erfarenhet, då jag själv jobbar inom detaljhandeln)

Dr.Bike

Guest
stefur skrev:
2310674 Fortfarande så skulle jag aldrig köra på biltemas motorolja när jag och vänner och bekanta genom åren köpt tillbehör och verktyg som inte har hållit måttet och gått sönder.
Möjligt att biltemas olja funkar men skulle aldrig chansa när så många av biltemas produkter håller så låg kvalité.

Många av biltemas verktyg och tillbehör är löjligt billiga och när dom ofta falerar så förstår man varför.

Du har i princip rätt men tänker fel.
Biltemas olja har ingenting med deras verktyg att göra.
Jämförelsen och parallellen du drar är skenlogisk.

Eller har du slutat handla på ICA bara för att de hade en rutten banan i fruktdisken? Trots att du skulle ha Köttfärs?

grunden är ALLTID att man måste veta vad man köper och vilken kvalite´man ska ha. Deras verktyg VAR nog dålga FÖRR. Nu finns ju serien med 10 års garanti, av vilka jag köpt en del saker och jag har SVÅRT att hitta bättre kvalite´bland "vardagstillverkare". Man måste upp på Snap On osv för att få bättre, och även här haltar jämförelsen om man ens gör den.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...