Biltemas bromsbelägg?

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Honda CBR 600
Hej!

Funderar lite kring Biltemas nya mc-avdelning. är ute efter ett par nya (eller ja, 2 par) bromsbelägg till cbr 600-99. Det är ju en grymt skillnad i pris (129kr/par mot 359 kr/par på Bike tex), men har de tallat något på kvaliten kanske? tänkte ifall någon har en uppfattning eller åsikt om detta?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
En reflektion bara.. om.. jag säger OM nu dessa bromsklossar sabbar dina skivor så blir det rätt dyrt för dig. Många menar på att man ska hålla sig till org. beläggen. Jag har inga erfarenheter själv, men org. klossarna kanske är billiga med tanke på skivorna. Det är lite så jag resonerar.

//KaliZ

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
En reflektion bara.. om.. jag säger OM nu dessa bromsklossar sabbar dina skivor så blir det rätt dyrt för dig. Många menar på att man ska hålla sig till org. beläggen. Jag har inga erfarenheter själv, men org. klossarna kanske är billiga med tanke på skivorna. Det är lite så jag resonerar.

//KaliZ

Hur skulle dom sabba skivorna? Lär väl knappast hända, sen kanske dom suger, det har jag ingen aning om.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

//KaliZ

har aldrig köpt orginal när jag bytt själv utan köpt andra belägg av kända tillverkare,tror nog inte slitaget på skivan blir större för det.provade biltemas belägg på xr 650n o dom funkar ok men på gixxern vette fan om jag vill prova biltemabeläggen ,risken är nog större att däckverkstan förstör skivorna än beläggen gör det ,har fått 2 skivor förstörda av verstäder på dom 14 år jag kört hoj men inga belägg har skrotat skivor än så länge

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Biltema padsen är precis lika bra som många budget aftermarket. Inte lika bra som Brembo/Nissin/Carbone Lorraine/mfl men duger utmärkt för vanlig gatåkning.
De kommer inte att äta upp din skiva.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bara att handla, helt jä...la sjukt vad de ska ha för orginal. Kör man inte snabbt på bana kan det aldrig i världen motivera mig att köpa 3-4 gånger dyrare pads

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Har bara kört 15 mil på gatan än men de har varit helt odramatiska, känslan lika med original. Håller dom hälften så många mil blir det ett ekonomiskt rätt val.
Återstår att se hur de beter sig på bana, tappar dom broms förmågan efter två varv spelar inte priset någon roll...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hur skulle dom sabba skivorna? Lär väl knappast hända, sen kanske dom suger, det har jag ingen aning om.

Som jag skrev, inga egna erfarenheter... Bara min negativa inställning. Kan det jeflas så gör de det! Sparar man pengar i en ände så försvinner dem i en annan ände. :huvet
Trots att folk påvisar motsatsen så lever jag fortfarande i tron om att man får vad man betalar för. Tror inte det spelar så stor roll, så länge man håller sig till kända märken, dock. MEN ingen skänker bort något i dagsläget... handlar om prioriteringar. Kanske har dem prutat bort egenskaper man inte värdesätter iaf.. det är något man får ta ställning till.

Vore toppen om alla springer iväg och köper biltemas bromsbelägg och bekräftar att dem är minst lika bra.. i vått, torrt, aktiv gatåkning eller bankörning. Då skulle vi alla spara en massa pengar.

Högst personlig åsikt = jag är skeptisk. :rolleyes:

//KaliZ

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Trots att folk påvisar motsatsen så lever jag fortfarande i tron om att man får vad man betalar för. Tror inte det spelar så stor roll, så länge man håller sig till kända märken, dock. MEN ingen skänker bort något i dagsläget... handlar om prioriteringar. Kanske har dem prutat bort egenskaper man inte värdesätter iaf.. det är något man får ta ställning till.......................
//KaliZ

En egenskap som "billigare" märken "prutat" bort är ju den "dyra" reklamen...
men det är ju inte bara av godo.....sponsringen "prutas" också bort.

Men många pengar blir det.........."Allt går att sälja med mördande reklam..osv"

KentW

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Sparar man pengar i en ände så försvinner dem i en annan ände. :huvet
Trots att folk påvisar motsatsen så lever jag fortfarande i tron om att man får vad man betalar för. Tror inte det spelar så stor roll, så länge man håller sig till kända märken, dock. MEN ingen skänker bort något i dagsläget... handlar om prioriteringar. Kanske har dem prutat bort egenskaper man inte värdesätter iaf.. det är något man får ta ställning till.

Vore toppen om alla springer iväg och köper biltemas bromsbelägg och bekräftar att dem är minst lika bra.. i vått, torrt, aktiv gatåkning eller bankörning. Då skulle vi alla spara en massa pengar.

Högst personlig åsikt = jag är skeptisk. :rolleyes:

//KaliZ

Sen när hade högt pris och kvalité någon hygglig korrelation?

Biltema bromspads säljs i märkesförpackning för ganska exakt det dubbla priset. Det är inga värstingpads för racebruk ala 1200kr Carbone Lorraine men de är precis lika bra som alla andra budgetbelägg som säljs. Och i budgetsegmentet är de billigast.....

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Honda CBR 600
Tack för svaren och åsikterna. Jag kör ju inte på bana eller nåt sånt, utan tar mig bara från plats A till B och nöjesåker, så det borde egentligen funka tror jag. det enda som jag tänker på om effekten när jag bromsar påverkas eller inte.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!

Biltema bromspads säljs i märkesförpackning för ganska exakt det dubbla priset. Det är inga värstingpads för racebruk ala 1200kr Carbone Lorraine men de är precis lika bra som alla andra budgetbelägg som säljs. Och i budgetsegmentet är de billigast.....

Ja visst är det säkert så att dem är lika bra som alla andra budgetbelägg. Vill bara att trådskaparen ska byta inställning. Är man det minsta osäker så tvivlar jag att det är rätt väg att gå på det billigaste alternativet på en sån viktig detalj som bromsarna! Men det är väl upp till var och en vad man har för referens ramar.

Det är underlaget (ritningar, kravspec etc) som styr priset på produkten. Dvs reklam osv ger en försumbar liten effekt på ett par bromsklossar. Jag vågar påstå att man kan göra dessa bromsbelägg så billiga... tack vare att man släppt på toleranser, kravspec vad det gäller tillsatsmaterial osv... det jag egentligen säger är att räkna med att få större variation på produkterna. Dvs var 6:e gång du köper bromsbelägg så får du ett par halvbra (eller halvkassa).

Varför chansa liksom? Kör man sporthoj så borde man göra allt för att minimera sannolikheten att stoppsträckan blir förlängd. Misstolka mig inte nu, allt hänger givetvis inte på materialet. Finns folk här inne som skulle med lätthet bromsa sig förbi mig med trumbroms. Vill bara höja ett varningens finger. Inom min bransch, tung fordonsindustri, så har vi väldigt dålig erfarenhet av "billiga komponenter".

//KaliZ

Tack för svaren och åsikterna. Jag kör ju inte på bana eller nåt sånt, utan tar mig bara från plats A till B och nöjesåker, så det borde egentligen funka tror jag. det enda som jag tänker på om effekten när jag bromsar påverkas eller inte.

Svar NEJ, du behöver inte vara orolig för din typ av körning, som det låter på dig iaf! :tummenupp

//KaliZ

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm

Får man fråga vilken fakta du grundar det på? Jag skulle av ren nyfikenhet gärna ta del av dessa då jag själ satt på biltema belägg på min gixxer...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är underlaget (ritningar, kravspec etc) som styr priset på produkten. Dvs reklam osv ger en försumbar liten effekt på ett par bromsklossar. Jag vågar påstå att man kan göra dessa bromsbelägg så billiga... tack vare att man släppt på toleranser, kravspec vad det gäller tillsatsmaterial osv... det jag egentligen säger är att räkna med att få större variation på produkterna. Dvs var 6:e gång du köper bromsbelägg så får du ett par halvbra (eller halvkassa).

//KaliZ

Man skulle maila biltema och be dem rota reda på materialspecen på beläggen. Man ska inte l

När det gäller många komponenter inom MC branchen så är det knappast produktionskostnaden som avgör priset, visst kostar ett par 1200kr pads några kronor mer att tillverka men den stora delen av priset är avans och försäljningskostnader.

Jag känner en av inköparna på Biltema och jag VET vad det är för spec på en del av deras grejer, just bromspadsen är av precis samma spec som Goxxxxen(som för övrigt är de som tillverkar dem, säljs under en del andra piratnamn också).

Fast placebo och tro är en stor faktor i denna branch. Samma kille jobbade innan för en annan stor bildelsgrossist och då förhandlade han fram en deal med Brembo på bromsskivor till bilar. Även om det var precis samma spec så fanns där alltid folk som minsann hört att de bara slog sig/höll hälften så länge/var skit...

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Honda CBR 600
Jag kan också hålla med om att man får vad man betalar för...men hos mig är det mer att jag vill betala för den typ av körning som jag gör, och ingenting mer. Just därav vill jag kolla om det finns billiga och bra alternativ, sen ger det ena oftast det andra. Osäker skulle jag väl inte direkt säga att jag är, mer nyfiken på vad mer marknaden kan erbjuda utifrån originalen.

Som jag kan utläsa verkar det som att Biltemas belägg håller minst lika bra som de andra, och kan jag då få det till ett väsentligen lägre pris, blir det nog ett inköp därifrån

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, det är väldigt sällan täckningsbidraget styr priset hos slutkund :fakta Titta på VAG-koncernen, Skoda Fabia och VW Polo är samma bil, men det skiljer uppåt 60 000kr i pris, för att folk "vet" att VW är bättre, och glatt köper en Skoda med VW-dekaler för nästan 50% högre pris.
Det sades en gång i tiden att Ericsson T28 kostade 150 kr att tillverka, trots att den kostade 5-6000kr i affären. Just enbart för att folk var villiga att betala det för den.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
När det gäller många komponenter inom MC branchen så är det knappast produktionskostnaden som avgör priset, visst kostar ett par 1200kr pads några kronor mer att tillverka men den stora delen av priset är avans och försäljningskostnader.

Jag känner en av inköparna på Biltema och jag VET vad det är för spec på en del av deras grejer, just bromspadsen är av precis samma spec som Goxxxxen(som för övrigt är de som tillverkar dem, säljs under en del andra piratnamn också).

Fast placebo och tro är en stor faktor i denna branch. Samma kille jobbade innan för en annan stor bildelsgrossist och då förhandlade han fram en deal med Brembo på bromsskivor till bilar. Även om det var precis samma spec så fanns där alltid folk som minsann hört att de bara slog sig/höll hälften så länge/var skit...

OFFTOPIC...
Bara i ren nyfikenhet nu... men hur funkar det egentligen?

Vi har tillverkande företag X.
Försäljande företag A kontaktar företag X och köper in produkten därifrån. Till ett pris.
Försäljande företag B kontaktar företag X och köper in precis samma produkt på samma spec som företag A köper in.. men säljer denna produkten grymt mycket billigare.

Vem står för test- och utvecklingskostnaden.. är det företag X eller företag A? Går företag A med på att exakt samma produkt säljs mycket billigare av företag B?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Bromsarna är den viktigaste livförsäkring du har, varför chansa och köpa belägg som du inte vet är bra eller dåligt.
Biltemas belägg är kanse skitbra, men jag skulle lägga till några hundringar för att vara helt på den säkra sida att bromsarna är perfekta.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Bromsarna är den viktigaste livförsäkring du har, varför chansa och köpa belägg som du inte vet är bra eller dåligt.
Biltemas belägg är kanse skitbra, men jag skulle lägga till några hundringar för att vara helt på den säkra sida att bromsarna är perfekta.

Vad är det som säger att dina bromsar är helt perfekta för att du betalt några hundra extra för dom? Som resonemanget går här inne så skulle man kunna tjäna en förmögenhet på att packa om biltemabelägg och sälja dom för 1500kr paret. För visst är det priset på varan som avgör kvaliten?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
OFFTOPIC...
Bara i ren nyfikenhet nu... men hur funkar det egentligen?

Vi har tillverkande företag X.
Försäljande företag A kontaktar företag X och köper in produkten därifrån. Till ett pris.
Försäljande företag B kontaktar företag X och köper in precis samma produkt på samma spec som företag A köper in.. men säljer denna produkten grymt mycket billigare.

Vem står för test- och utvecklingskostnaden.. är det företag X eller företag A? Går företag A med på att exakt samma produkt säljs mycket billigare av företag B?

Tillverkare X säljer padsen under eget varumärkesnamn och tar ut 500 för dem. Då den stora kostnaden för padsen inte ligger i produktionen utan utvecklingen vill man sälja mer pads och därmed släpper man dem förpackade i anonym förpackning till Biltema. På så vis täcker man in både kundkrets "jag vill köpa märkespads och är beredd att betala för det" samt "jag vill ha billiga pads".

Jag kan försäkra dig om att MC handlaren gör mer vinst per pads än Biltema och så länge konsumenterna inte får veta att Biltemas är samma som xxxx är en stor del av dem beredda att betala för märket.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024