Biltemas bromsbelägg?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
OFFTOPIC...
Bara i ren nyfikenhet nu... men hur funkar det egentligen?

Vi har tillverkande företag X.
Försäljande företag A kontaktar företag X och köper in produkten därifrån. Till ett pris.
Försäljande företag B kontaktar företag X och köper in precis samma produkt på samma spec som företag A köper in.. men säljer denna produkten grymt mycket billigare.

Vem står för test- och utvecklingskostnaden.. är det företag X eller företag A? Går företag A med på att exakt samma produkt säljs mycket billigare av företag B?
Genom att sälja samma produkt, dels genom sitt eget dyra namn, och genom ett annat, billigare, når man båda marknaderna, och gör en större vinst, eftersom man både når dom som gärna betalar dyrt och dom som vill köpa billigt men bra. Ganska smart faktiskt.

Bromsarna är den viktigaste livförsäkring du har, varför chansa och köpa belägg som du inte vet är bra eller dåligt.
Biltemas belägg är kanse skitbra, men jag skulle lägga till några hundringar för att vara helt på den säkra sida att bromsarna är perfekta.
Så om jag köper Biltema-belägg, lägger i en Brembo-låda och tar 1000kr/paret så är dom automatiskt skitbra menar du? Eller har du själv gjort empiriska studier och jämfört belägg ur olika prisklasser för att se vilka som verkligen är bäst?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Vad är det som säger att dina bromsar är helt perfekta för att du betalt några hundra extra för dom? Som resonemanget går här inne så skulle man kunna tjäna en förmögenhet på att packa om biltemabelägg och sälja dom för 1500kr paret. För visst är det priset på varan som avgör kvaliten?

Nä! Det är inte priset som avgör om kvaliten är den bästa, om du köper orginaldelar så garanterar generalagenten att det är det bästa du kan köpa till hojen om sen dom köpt in belägg från samma tillverkare av Biltemas belägg så förmodar jag att dom har testat och kan garantera säkerheten på beläggen innan dom kränger vidare till slutkund.

HÅKAN BRÅKAN

NU MED LUFFARTURBO
Gick med
29 May 2006
Hoj
Honda xr650r, zx10r niiinja
om man jämför belägg till bil som man köper på biltema eller märkesgrejer så är kvaliten avsevärt sämre enligt min erfarenhet i alla fall.slits mer och har sämre bromsverkan. kanske dom har lyckats få tag i bättre kvalitet till mc. grym skillnad i pris är det ju i alla fall...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nä! Det är inte priset som avgör om kvaliten är den bästa, om du köper orginaldelar så garanterar generalagenten att det är det bästa du kan köpa till hojen om sen dom köpt in belägg från samma tillverkare av Biltemas belägg så förmodar jag att dom har testat och kan garantera säkerheten på beläggen innan dom kränger vidare till slutkund.

Det enda en originaldel garanterar är att delen duger för att uppfylla de specifikationerna tillverkaren satte då hojen producerades. När det gäller originaldelar så är det dessutom vanligt att de säljs ompacketerade dyrare än vad märkesdelen kostar.
Exempel på detta är tändstift där Honda original kostar 450kr/st hos din märkeshandlare, samma NGK stift köpes för 180kr i MC fackhandeln och köper man stiftet i 4 pack från en bildelshandlare kostar det 50kr/st.

Vilket NGK stift är bäst det för 450 eller 50kr?

Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Bromsar känns som en ganska viktig detalj i hojåkandet (ibland behövs dom) och då skulle jag nog med glädje lägga ut några hundra extra istället för att titta närmare på bussen som tvärbromsa framför!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du menar att en orginaldämpare är mycket bättre än en Yoshi eller Akra-dämpare? Eller att en orginalgaffel är mycket bättre än en WP eller Öhlins-gaffel?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Så om jag köper Biltema-belägg, lägger i en Brembo-låda och tar 1000kr/paret så är dom automatiskt skitbra menar du? Eller har du själv gjort empiriska studier och jämfört belägg ur olika prisklasser för att se vilka som verkligen är bäst?[/QUOTE]

Läs om läs rätt, vad jag ville säga är om man inte vet om det är bra grejer till bra pris så finns det 2 sätt att göra.
Köp billiga prylar och hoppas att dom funkar hela vägen ut när du bäst behöver dom.
Eller lägg till några kronor och var säker på att det funkar i alla väder.
Biltemas belägg är säkert skitbra, men vill någon testa det och återkomma med testresultatet? Om dom inte var bra så är det bara att köpa en enrummare med lock 6 fot under backen.

Det enda en originaldel garanterar är att delen duger för att uppfylla de specifikationerna tillverkaren satte då hojen producerades. När det gäller originaldelar så är det dessutom vanligt att de säljs ompacketerade dyrare än vad märkesdelen kostar.
Exempel på detta är tändstift där Honda original kostar 450kr/st hos din märkeshandlare, samma NGK stift köpes för 180kr i MC fackhandeln och köper man stiftet i 4 pack från en bildelshandlare kostar det 50kr/st.

Vilket NGK stift är bäst det för 450 eller 50kr?

Jomen här har du 2 identiska prudukter att välja mellan, beläggen på Biltema har inte samma stämpel som orginal.

Last edited:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
för helvete, så fort det kommer någon billig produkt så är den ju tydligen sämst i världen bara för tillverkare "xxx" har ett par racingprylar för 5gr så mkt mer pengar.

Köp o testa? tänk om dom knäpper de andra på näsan.. :tungan

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
för helvete, så fort det kommer någon billig produkt så är den ju tydligen sämst i världen bara för tillverkare "xxx" har ett par racingprylar för 5gr så mkt mer pengar.

Det är ingen som har sagt att dom är sämst, trådskaparen frågade om det var nåt han kunde lita på och eftersom ingen här har någon erfarenhet av produkten så har svaren varit väldigt varierande.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC

dom behöver verkligen inte vara sämre men när det gäller en så pass viktig del som bromsar så verkar det ju dumt att chansa för det gör man kanske bara en gång?

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
OFFTOPIC...
Bara i ren nyfikenhet nu... men hur funkar det egentligen?

Vi har tillverkande företag X.
Försäljande företag A kontaktar företag X och köper in produkten därifrån. Till ett pris.
Försäljande företag B kontaktar företag X och köper in precis samma produkt på samma spec som företag A köper in.. men säljer denna produkten grymt mycket billigare.

Vem står för test- och utvecklingskostnaden.. är det företag X eller företag A? Går företag A med på att exakt samma produkt säljs mycket billigare av företag B?

Är en flaska öl sämre om du köper den under happy hour än om du köper den när happy hour är slut?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Skulle själv provat att åka bana med Biltema belägg men de finns ju inte till mina 4 pads Brembo ok ännu.
Har provat många olika belägg men hittills har Brembo HH belägg varit bäst tillsammans med ISR skivorna.

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
dom behöver verkligen inte vara sämre men när det gäller en så pass viktig del som bromsar så verkar det ju dumt att chansa för det gör man kanske bara en gång?

Då är det väl bara o köpa o montera på o köra på en stor parkering o testa dom ORDENTLIGT.

Var det inte goldfren som tillverkade beläggen?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skulle själv provat att åka bana med Biltema belägg men de finns ju inte till mina 4 pads Brembo ok ännu.
Har provat många olika belägg men hittills har Brembo HH belägg varit bäst tillsammans med ISR skivorna.

De kommer inte till 4pads Brembo då originaltillverkaren inte har dessa i sitt sortiment...

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
???????????????????????????????????????????????????????
Under happy hour på krogen så säljs vanligen exempelvis öl för låt säga halva priset. Om teorin att produktens pris står i direkt proportion till kvaliteten så borde det innebära att ölen är sämre under de timmar som happy hour varar eftersom den bara kostar hälften så mycket?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Under happy hour på krogen så säljs vanligen exempelvis öl för låt säga halva priset. Om teorin att produktens pris står i direkt proportion till kvaliteten så borde det innebära att ölen är sämre under de timmar som happy hour varar eftersom den bara kostar hälften så mycket?

Du utgår tydligen självsäkert att Biltemas belägg är desamma som går att köpa på alla affärer inklusive märkeshandlare.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Du utgår tydligen självsäkert att Biltemas belägg är desamma som går att köpa på alla affärer inklusive märkeshandlare.

Nej, var i mina inlägg skriver jag det?
Det enda jag "tydligen självsäkert" menar är att pris och kvalitet inte nödvändligtvis behöver hänga ihop likt många tycks tro.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024