Biltemas bromsbelägg?

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Nej, var i mina inlägg skriver jag det?
Det enda jag "tydligen självsäkert" menar är att pris och kvalitet inte nödvändligtvis behöver hänga ihop likt många tycks tro.

Läs mitt tidigare inlägg, pris och kvalitet är inte nåt som hänger ihop.
Trådskaparen frågade om man kunde lita på Biltemas belägg och då svarade jag om man är tveksam om kvaliten på det viktigaste vi har på hojen så lägg till någon hundring och få nåt som generalagenten kan garantera funkar på hojen. Biltemas belägg är säkert bra, men vem här vill testa det i ett nödläge och rapportera in resultatet? Om någon här har positiv erfarenhet av Biltemas belägg till hoj vill vill vi alla höra det.

Min erfarenhet av Biltemas bromssortiment när det gäller bil så är det värsta skräpet som går att köpa på marknaden.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Biltemas bromsskivor är lika bra som originalmonterade enligt min erfarenhet på bilar, men visst ger beläggen upp vid upprepade 200+ men det gör även original på bil.....

Last edited:

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Läs mitt tidigare inlägg, pris och kvalitet är inte nåt som hänger ihop.
Trådskaparen frågade om man kunde lita på Biltemas belägg och då svarade jag om man är tveksam om kvaliten på det viktigaste vi har på hojen så lägg till någon hundring och få nåt som generalagenten kan garantera funkar på hojen. Biltemas belägg är säkert bra, men vem här vill testa det i ett nödläge och rapportera in resultatet? Om någon här har positiv erfarenhet av Biltemas belägg till hoj vill vill vi alla höra det.

Min erfarenhet av Biltemas bromssortiment när det gäller bil så är det värsta skräpet som går att köpa på marknaden.[/QUOTE

Jag förstår bara fortfarande inte var i mina inlägg som jag menar "tydligen självsäkert att Biltemas belägg är desamma som går att köpa på alla affärer inklusive märkeshandlare."?

Ne, nog om detta, jag hade förmodligen inte heller köpt biltemabelägg till min hoj heller. Åtminstone inte fram.

Slut på diskussionen

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag var där tjacka belägg och har provat dom och stressat dom idag.

Känns hur bra som helst - nyper hårt och distinkt som me original.
Desvärre åkte tummen ur led så jag kunde inte göra högfartsprov med mera från 200+ men dom känns bra.

390 spänn för belägg till tre ok känns rätt bra då man inte ens får "normala pirattbelägg" till ett ok.
Man kan ju anta att "pirattillverkarna" måste sänka sina priser nu för dom har inte en chans på marknaden om biltemas dito visar sig hålla måttet.

Så om dom chocksänker sina priser inom en snart framtid vet man att dom e bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
dom behöver verkligen inte vara sämre men när det gäller en så pass viktig del som bromsar så verkar det ju dumt att chansa för det gör man kanske bara en gång?

Ryggskydd är tydligen en jävligt viktig detalj också, härom året var Lidl's ryggskydd bäst i test!

Dom som chansade på det tycker nog inte att det var så dumt.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Då är det väl bara o köpa o montera på o köra på en stor parkering o testa dom ORDENTLIGT.

Var det inte goldfren som tillverkade beläggen?

tänkte du köra 100 mil på en parkering? för det är antagligen då det kan börja hända grejer....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ryggskydd är tydligen en jävligt viktig detalj också, härom året var Lidl's ryggskydd bäst i test!

Dom som chansade på det tycker nog inte att det var så dumt.

jag chansade:tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag kommer av ren nyfikenhet sätta Biltemas bromspads i banhojen för att tsta på en bandag.
Komer jämföra med motsvarande "original" pads av bra eftermaknads typ ex SBS.

Svar kommer fter första helgkörningen på Gotandring.

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
UNDRAR!? OM man kan ringa till Biltema och fråga vem som tillverkar deras belägg och samtidigt fråga vartifrån de köper sin sport-olja????????

Men JAG vågar inte....

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag kommer av ren nyfikenhet sätta Biltemas bromspads i banhojen för att tsta på en bandag.
Komer jämföra med motsvarande "original" pads av bra eftermaknads typ ex SBS.

Svar kommer fter första helgkörningen på Gotandring.

Det är redan gjort. Det finns en tråd om detta tidigare. De testades en heldag på anderstorp förra året av en superbikeförare. Ingen skillnad till andra belägg. Funkade utan anmärkning.

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag köpte ett en uppsättning belägg från biltema mest på skoj. Dessa har fram till förra helgen legat i verktygslådan och skräpat då det funnits andra belägg att byta till.
Men så tog bromsarna slut på Mittsverige och jag ville prova Biltemas.
De såg likadana ut som alla andra.
De passade lika bra som alla andra.
De bromsade oerhört bra.
De överhettade skivorna oerhört bra.
De gjorde bromskivorna j***ligt krokiga.
Så det kan konstateras att det inte var värt pengarna, då jag nu måste köpa två nya bromsskivor......:huvet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag köpte ett en uppsättning belägg från biltema mest på skoj. Dessa har fram till förra helgen legat i verktygslådan och skräpat då det funnits andra belägg att byta till.
Men så tog bromsarna slut på Mittsverige och jag ville prova Biltemas.
De såg likadana ut som alla andra.
De passade lika bra som alla andra.
De bromsade oerhört bra.
De överhettade skivorna oerhört bra.
De gjorde bromskivorna j***ligt krokiga.
Så det kan konstateras att det inte var värt pengarna, då jag nu måste köpa två nya bromsskivor......:huvet

Det där låter märkligt. Den utvecklade värmen i skivan är proportionell mot bromskraften.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tar ju en kvart att byta så varför inte prova, känns det skit så byt igen.

Köpte nyss o bytte orginal, men nästa gång kommer jag prova biltemabelägg om det bara finns till min hoj, då det ändå är en sak jag byter varje år.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det där låter märkligt. Den utvecklade värmen i skivan är proportionell mot bromskraften.

Stackarn, han var väl livrädd i slutet av varje raka och bromsade för kungen, fosterlandet och biltemas sopiga belägg:rolleyes:

Alltså, ur en annan synvinkel, hur många fabriker finns det som tillverkar bromsbelägg? Det funkar som fordonseftermarknaden, (läs:bil) samma grejer i olika kartonger. Jag vet att biltemas stora inköp och prisdumpning gjort det ointressant för en stor importör att sälja dessa belägg under deras ordinarie märke. Jag har själv pratat med deras handlarsupport och fått det bekräftat. Biltemas låga pris beror också på att de kapar några distributionsled ex.vis generalagent-grossist-handlare. Färre tjänar pengar på produkten, alltså kan man sälja den billigare med samma marginal.

Sammanfattningsvis kan jag iallafall säga att om man köper "piratbelägg" i budgetsegmentet och är ok med det kan man köpa biltemas belägg. Skillnaden är att det står biltema på, och inte något "märke".

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är jag dum men är det inte logiskt?

Beläggen bromsade bättre och då borde det väl generera mer värme, mao var det väl skivorna som inte höll måttet?

Jo det är ju det. Logiskt alltså. Jag fann därför trådstartaren resonemang märkligt eftersom en given bromskraft ger en given värmeutveckling i skivan.

Vill man ha krokiga skivor och skylla på beläggen är det bästa sättet att inte kolla att beläggen löper lätt i oken och i sådana fall skita i att fila sidorna på beläggens stålplattor om det kärvar. Kärvar beläggen så kan det bli byrålådseffekt på en sida av oket varmed den andra sidans kolv trycker skivan vind.

Jag får ofta fila även mina SBS jag sätter i mina ISR-OK. Det är ofta det är så tjockt med färg på sidan av stålplattan att beläggen kärvar i oken nämligen. Likaså ska man använda kopparpasta på baksidan samt sidor.

Många av oss förstör-det-självare tror att vi kan byta belägg men missar de mest fundamentala grejorna som 16-åringar får lära sig på fordonslinjen.

Detta var dock ingen spekulation om vad som hänt i trådstartarens fall. Jag vet bara att många inte ens vet att man ska testa att beläggen löper lätt.

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
biltema är kanske samma som andra märkesklossar men då i form av andra sorteringen skulle jag tro... Kanske sämre/ojämnare kvalitet...

Köpt verktyg,skruvstycken,bilstötdämpare,hjulsidor,stålborr och diverse andra saker som samtliga varit skit...

Kompisar har köpt tändstift,tändkablar,fördelarlock,framvagns-kulleder till bil och samtliga har varit skit eller allmänt rackligare än original...

Har liksom svårt att tro att just mc delar och oljor ska vara så bra och motsvara originalkvalitet...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024