Biltemas bromsbelägg?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Spelar ingen roll om du köper biltema, carbone lorraine, galfer, braking, goldfren mm... så länge det är det deras (billigaste)belägg för gata så kör man slut på dom på något pass på bana...

Använd rätt pryl på rätt plats så funkar det...

Precis....

Denna man till riksdagen.....:tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag kör så sakta så det blir som gatåkning... :hihi

Men om de är som ersättning till originalbeläggen borde de hålla för mitt tempo tillräckligt bra eftersom jag kör med originalbelägg nu och det funkar schysst och om inte annat så var det inte så många kronor som gick åt. Sen hade det vart kul och se vad de går för. 300 kr för en uppsättning eller vad de nu kostar, det är ju skitbra. Håller det en träning vet man ju det till nästa gång hursomhelst. Kul att prova. :)

Orginal brukar va bättre än dom flesta billiga eftermarknadsbelägg...
Men dock mycket dyrare...

Jag provade mycket olika belägg förra året med varierande resultat... vissa belägg höll inte längre än något pass på bana.
Att biltema skulle hålla för aktiv bankörning ser jag som helt otroligt. Jag skulle aldrig offra träningstid på det.

Kör med biltema när du åker till söderköping och äter glass och racebelägg på bana så blir du en lyckligare människa... Fan va livet är enkelt efter ett par öl!:tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bilar

Ang. Skoda/VW/Audi, Volvo/Ford, Cadillac/GM etc.

Det du betalar 60.000 mer för är vad du ser interiört samt lite ljuddämpning. Det är precis vad kunden märker. Motor, chassi etc. är ofta helt identiskt, kallas för plattform på fackspråk. Den som tror att man får en helt annan bil ser i och för sig till att jag får ut någon lön men bör nog anmäla sig till Nix-registret för du lär vara varje telefonförsäljares dröm...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ang. Skoda/VW/Audi, Volvo/Ford, Cadillac/GM etc.

Det du betalar 60.000 mer för är vad du ser interiört samt lite ljuddämpning. Det är precis vad kunden märker. Motor, chassi etc. är ofta helt identiskt, kallas för plattform på fackspråk. Den som tror att man får en helt annan bil ser i och för sig till att jag får ut någon lön men bör nog anmäla sig till Nix-registret för du lär vara varje telefonförsäljares dröm...

Det skiljer faktiskt en hel del i hur mycket produkterna testas och vad för prylar som hamnar i bilarna även fast som är samma plattform.
Billigare/tyngre/sämre material används i vissa fall för att få ned kostnader i billigare modeller.
Men visst, ofta kan man få en snarlik bil för mycket mindre pengar om man köper en bil från den billigare tillverkaren i en koncern.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bilar

Ozto: inte för att vara spydig men det gör det INTE! I Volvo/Fords fall så har de ansvar för var sin plattform samt fördelning av drivlinor. Det den ena utvecklar får den andra använda. Sedan finns det en hel del personer på vägen som gärna vill ändra för att få det unikt (ingen är så bra på XXX som just min avdelning...). Saabs stora tapp av egen utveckling låg just i att de vägrade att inse att GM-lösningar var något man helt enkelt fick acceptera, istället utvecklade de egna bränsletankar vars huvudsyfte vara att ha en SAAB-logga.

När det gäller VW/AUDI/Skoda/Seat så finns det fler spelare men principen är helt densamma. Ingen har idag råd i bilindustrin att utveckla för nöjes skull. Ett exempel är VW Golf som i alla år utvecklats av Karmann (externt bolag), den plockar nu VW hem för att kunna ha mer synergier med övriga märken. Förutom det kunden ser så är i princip inget unikt längre. En "miss" Volvo gjort är att om du tittar in i bakre hjulhuset på hjulupphängningen (vilket kunden ibland gör, när de byter däck t.ex) så kan du ju gissa vilket märke som syns på detaljerna...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ozto: inte för att vara spydig men det gör det INTE!

hmmm ok... Jag orkar inte bråka men jag vet bilar med samma platta där det ser identiskt ut så när som att stora delar av hjulupphängningen är i alu på den ena bilen och stål i denandra osv.. även mjukvara och testning brukar va helt åtskilt iaf inom audi/vw.
Dock inget jag tänker sitta här och skriva mer om nu.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Bromsklotsar för SUZUKI 1000 GSXR K7
Allround-bromsbelägg med sintrat friktionsmaterial, vilket ger lång livslängd. Hög friktionskoefficient, med mycket god bromsförmåga oavsett väderlek, ex. vid våta vägbanor. Dessutom extremt värmetåliga, tack vare användandet av carbon. Ger minimalt slitage på bromsskivorna. Asbestfria, samt TÜV-godkända.



Jag ska ta med ett par till banan och testa själv
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
biltemas bromsbelägg

Hej hopp,

Jag kör på deras bromsbelägg på min Honda VTR och jag märker då ingen skillnad mot dom "orginal" som jag hade tidigare.Jag har nu kört ca 200 mil och jag var nyfiken på hur slitna dom skulle vara efter ca 200 mil.Det är ingen skillnad!
260 kr för ett set bromsbelägg fram är renas fyndet!! Bara att köpa :tummenupp

//Roller1
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ang. Skoda/VW/Audi, Volvo/Ford, Cadillac/GM etc.

Det du betalar 60.000 mer för är vad du ser interiört samt lite ljuddämpning. Det är precis vad kunden märker. Motor, chassi etc. är ofta helt identiskt, kallas för plattform på fackspråk. Den som tror att man får en helt annan bil ser i och för sig till att jag får ut någon lön men bör nog anmäla sig till Nix-registret för du lär vara varje telefonförsäljares dröm...

jo jag tackar..

när det gäller VW/skoda/seat /audi kan jag säga att det inte bara är "platformen" som skiljer

Under många år använde skoda en massa brickor när man skruvade ihop bilen medans vw hade skruvar som hade stora "skallar" köper du en skoda kan du säker på att du får en 2-3 år gammal motor typ ( ska vi kalla det DET SOM BLEV ÖVER")

Skoderna är betydligt sämre isolerade och vissa säten känns som telefonkataloger.

med detta är det inte sagt att skoda är dåliga bilar ,

men säg snälla ni inte att det är samma .. jag har dagligen kunder på jobb som tror att de köpt en Audi A8 för 90000kr när de igenteligen har köpt en skoda fabia.
 

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Köp biltema

Jag har jobbat på KOnsum med diverse inköp, konsum säljer billiga batterier för mindre än halva priset jämfört med duracell och energizer, dessa batterier är ju helt klart dåliga för de är nåt Noname-shit som heter Tero som tillverkar dem. MEN! vi köper in dem från välkända Braun, skulle det dock stå Braun på batterierna så skulle de nog kosta lika mycket som energizer och duracell.
Samma sak är det när man köper Kullager och liknande, det står ford eller honda på förpackningen, men på båda lagren står det SKF eller KOYO. Köper man dock direkt från SKF så kostar lagret 2-300 kr mindre. Sant!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
OFFTOPIC...
Bara i ren nyfikenhet nu... men hur funkar det egentligen?

Vi har tillverkande företag X.
Försäljande företag A kontaktar företag X och köper in produkten därifrån. Till ett pris.
Försäljande företag B kontaktar företag X och köper in precis samma produkt på samma spec som företag A köper in.. men säljer denna produkten grymt mycket billigare.

Vem står för test- och utvecklingskostnaden.. är det företag X eller företag A? Går företag A med på att exakt samma produkt säljs mycket billigare av företag B?

Det är ju skitenkelt.

Både tillverkare, grossist, och alla detaljister vet att det finns en marknad för produkten i olika prissegment men för att inte kanibalisera så säljs produkten under olika varumärken.

På detta sätt kan tillverkaren höja sin volym och slå ut sin utvecklingskostnad på det större antalet = sänka kost.

Kan tillverkaren dessutom med samma process tillverka producten i lite olika form till små tilläggskostnader blir volymen ännu högre = ännu lägre kost

Detaljisterna får en ok till toppen marginal beroende på vilket prissegment dom jobbar i.

Alla kunder kan köpa till det pris dom vill.

alla nöjda och glada :tummenupp
 
Last edited:

Riders

Guest
Jag skulle inte tumma på bromsarna!
Det är som att köpa bagagnade däck! Däck och bromsar får kosta vad det kosta vill då det är en billig livförsäkring! Och är 450 kr mer för org inte värt sitt pris den dagen du måste stå på bromsarna? Vi lägger ut ca 5-7000 bara för skivorna i fram just pga säkerheten i bättre bromsar! Så för din egen skull, kör bra grejer på dom viktiga delarna! :yoparty
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har inte provat biltemabelägg själv men har bekanta som provat dem på endurocykel.

Tydligen slets de ner oerhört fort (typ ett 45-minuters träningspass) om man körde på sandig bana om det var lite fuktigt, alla belägg slits fort under de förhållandena men BT-beläggen var tydligen exeptionellt dåliga.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har inte provat biltemabelägg själv men har bekanta som provat dem på endurocykel.

Tydligen slets de ner oerhört fort (typ ett 45-minuters träningspass) om man körde på sandig bana om det var lite fuktigt, alla belägg slits fort under de förhållandena men BT-beläggen var tydligen exeptionellt dåliga.

kört goldfren som biltema jämförs med innan biltema nu och goldfren håller betydligt längre och skivorna slits mindre med goldfren .
fick byta skiva fram efter två uppsättningar biltemabelägg och då var skivan en ny honda orginal från start med helt ok bromsok ,bromsverkan är helt ok men köpa skivor efter varannan uppsättning belägg blir för dyrt i längden
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Biltema är precis som svenska banker...... En välgörenhetsorganisation.
Biltema är så himla hyggliga att dom köper in samma bromsbelägg som alla andra tillverkare till samma pris. Men de har inga avsikter att tjäna några pengar så de säljer dom till förlust.... Bara för att just du ska få kvalitetsbelägg (och andra produkter) till ett mycket lägre pris, ja lägre än vad det kostar att köpa in dom.

Biltema är våran sanna jultomte.

Dessutom är ju bromsar det sista man vill lägga pengar på. När du ändå är där, passa på att köpa en ny hjälm......

Ja sen du när du ändå håller på att skaffa top of the line produkter. Köp en dunk olja. Den är ju lika bra som Mobile 1, ELF, MOTUL osv. Att den sen kommer ut som bromsvätska ur motorn är bara rent förtal.

Som jag hörde: "jag köpte offeranoder till båten på biltema och dom håller mycket längre än orginal"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dessutom är ju bromsar det sista man vill lägga pengar på. När du ändå är där, passa på att köpa en ny hjälm......

Du menar hjälmen som klarade testet som Nolan hjälmen failade på?

Eller oljan som rekomenderas av alla här på forumet som defacto kan något om olja?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top