Biltemas bromsbelägg?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag har på min racebajk förra året testat biltemas belägg. Körde så pass lite på dem så något större slitage på skivor kan jag inte skönja. Däremot upplevde jag att beläggen bara efter ca 20 min körning glasades och tappade ganska ordentligt av sin kapacitet i bromsverkan, detta trots nogrann inkörning. '
Ska man bara smyga omkring på söndagstur eller ner till korvmojen och burna runt duger dessa belägg säkert alldeleles utmärkt till.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Slits både beläggen och skivorna fortare med biltema :va

så har det varit nu i sommar dom två set biltemabelägg som jag kört har slitits mycket fortare än första jag provade plus att skivan höll två uppsättningar innan den var totalskrot.
kör ioförsig inte snällt på sommarn med grus/myr /lerhål varvat med lite högre farter men har aldrig slitit ut skivan på två uppdsättningar belägg förr,oket är helt ok det var det första jag misstänkte att det kärvat ihop.

är fortfarande en biltemaedition jag kör på men vissa produkter undviker jag(filter olja däck styre styrmuffar kedja plus div verktyg typ däckjärn och ventilverktyg är jag helnöjd med och vissa produkter typ belägg ratar jag efter resultaten jag sett)
däcken är äckligt bra för sitt pris ska mycket till om jag ska handla nåt annat där
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Har biltema fram på min busa och dom bromsar stenhårt när jag vill det och jag har kört mycket bana med dom sen jag satt dit den.. inga probbs alls.

BILTEMA ROCKS!!!!! =)=)=)=)
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Det enda en originaldel garanterar är att delen duger för att uppfylla de specifikationerna tillverkaren satte då hojen producerades. När det gäller originaldelar så är det dessutom vanligt att de säljs ompacketerade dyrare än vad märkesdelen kostar.
Exempel på detta är tändstift där Honda original kostar 450kr/st hos din märkeshandlare, samma NGK stift köpes för 180kr i MC fackhandeln och köper man stiftet i 4 pack från en bildelshandlare kostar det 50kr/st.

Vilket NGK stift är bäst det för 450 eller 50kr?

youre the man.....fan va skönt med nån som har kan det här:tummenupp

ett exempel. 205 gti för många år sen, hjullagerbyte,,lokal handlare finspång tog ca 900 spänn skf lager,,, fick ett tips köp på b-tema, samma produkt 299 spänn,,,,gissa vad, lagren kom båda från skf, samt samma pr. nr
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Inte bara det, det är alltid samma tjafs så fort produkten kommer från BILTEMA.

Tror inte reaktionen skulle vara det samma om det var något annat företag som sålde produkter till ett nice price, men BILTEMA ska vi tydligen misstro i hela vårat liv :tungan.

/ A:B
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Har läst tråden lite av och till men har avstått från att skrivigt något då jag inte har någon erfarenhet av Biltemas bromsbelägg till MC.Däremot har jag inte köpt deras klossar/backar till bil sen en negativ erfarenhet för ca 5-6 år sedan...

Jag hade renoverat bromsarna runt om på en 142a och var ut och provbromsade och bilen drog kraftigt åt höger, eftersom jag hade dragit av luftnippeln i höger framok och borrat ur den och gängat om hålet och ersatt luftnippeln med en vanlig bult som jag spetsat till för att täta mot sätet antog jag att problemet var att jag ej fått ur all luft, så jag luftade och luftade som en besatt.Men jag var tvungen att dra bulten himmla hårt för att den skulle täta, så då och då blev det gängpaj så jag fick gänga i en större bult...hur som hälst så fortsatte det dra åt höger och tillslut fick jag inte i nån större bult (har för mej att jag var uppe på M12 eller M14 på slutet, snacka om överdimentionerat för en luftnippel:D) så jag fick sticka på skroten och skaffa ett annat ok som jag renoverade och satte dit.Ut och provkörde och bilen drog precis lika kraftigt åt höger.Var nästan redo att ge upp, men fick en brainstorm och bytte sida på klossarna, och naturligtvis drog bilen åt vänster...Åkte till macken (som inte bara sålde varmkorv för 5 år sedan...) och köpte nya klossar och bilen gick spikrakt!

Vill med detta absolut inte skriva ner Biltema, antar att dom råkat fått i klossar från olika batcher/tillverkare i samma paket och ett mistag kan ju hända alla, desutom har jag fått upfattningen att kvaliteten på vissa grejjer på Biltema blivit bättre dom senaste åren.

När jag ska byta bromsar på MCn blir det nog Biltema faktiskt (om dom har till min hoj) kan jo omöjligt bli samma fel som på 142an i varge fall!:yoparty

Olja har jag absolut inget emot att köpa på biltema då det fins klasiferingar på olja, och mycket av mina värktyg kommer från Biltema.

Ekymstiften (felstavat...) ratar jag pga. en annan negativ erfarenhet...:arsele

Sen tycker jag det är lite roligt när folk påstår att man alltid får vad man betalar för.Den största kostnaden för dom flästa produkter är inte tillvärkningskostnader/utväcklingskostnader utan lager och transportkostnader.Ju större och tyngre en pryl är desto dyrare borde den bli, så en tjockteve borde vara bra mycket dyrare än en platt tv...Fast butikerna tar ju självklart så bra betalt dom kan.Hälst tar dom i i överkant så kan dom ju altid sänka priset sen till nåt superlågt megarebjudande (och endå göra en skaplig förtjänst...)

Blev ett långt inlägg men jag har tråkigt...:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Kul inlägg från er båda! :tummenupp

Apropå Biltemabelägg: Som jag skrev tidigare, är ju (såklart) inte Biltemas Mc-Belägg tillverkade av B-tema själva (de har öht ingen produktion av något) utan av någon annan.
I detta fallet Gold-Fren.

Innan jag själv dissar dem, så tänkte jag iaf prova, och nu har jag dammat i en uppsättning av dem i min Blackbird.

Intryck hittills: Inte helt övertygat nöjd.
Sämre bromsverkan och sämre känsla.
Man får ta i betydligt hårdare, och bromsarna är okänsligare runt låsning.

Men! Nu hör det till saken att jag oxå slipade om skivorna fram då de var väldigt spåriga, och djupt nerslitna. (föregående ägare kan knappt gjort annat än åkt och bromsat och bromsat och bromsat... ;) *hehe*)

Så det man nu kan ana, innan jag sågar B-temas belägg, är följande två saker (som jag ska kolla upp):

- nya klossarna har kanske ännu inte format sig efter skivorna som är allt annat än plana. D.v.s anliggningsytan på beläggen kanske bara är 50%

- jag kan ha fuskat med inkörningen och böjat hårdköra för tidigt, med blåanlöpta/glasade belägg som följd. D.v.s beläggen tar inte som de ska.
(detta kan ju förståss oxå bli resultatet om anliggningsytan är för liten och beläggen blir fläckvis toköverbelastade).


SÅ jag ska spana in dessa grejer, fösöka optimera anliggningsytan (dvs slita in dem lite långsammare så att de ligger an med 100% och heller inte är helt stekta) sen ska jag bestämma mig för vad jag tycker.
Men hittills har de inte varit i närhten av originalbelägg.
Vare sig i den sugande hondabromskänslan, eller finkänslighet.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
- jag kan ha fuskat med inkörningen och böjat hårdköra för tidigt, med blåanlöpta/glasade belägg som följd. D.v.s beläggen tar inte som de ska.
(detta kan ju förståss oxå bli resultatet om anliggningsytan är för liten och beläggen blir fläckvis toköverbelastade).

Som jag förstått det så är det bara vissa belägg som behöver köras in. Det har stått på förpackningen då. Tänker då på SBS där tillverkaren specar inkörning på en sort men på sin andra modell står no break in. Vet ej hur det e på temas...
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Som jag förstått det så är det bara vissa belägg som behöver köras in. Det har stått på förpackningen då. Tänker då på SBS där tillverkaren specar inkörning på en sort men på sin andra modell står no break in. Vet ej hur det e på temas...

Kan inte tänka mej att det fins belägg som inte behöver köras in oavsätt vad som står på kartongen, i varje fall inte om skivan är spårig...Kanse kan gå olika fort möjligen.På Lastbilarna jag meckar med till vardags ligger det en sorts slipbeläggning ytterst på klossarna som ska slipa till skivorna lite vid första inbromsningarna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har för mig att jag körde med SBS sintrade belägg på BBn som satt på när du köpte den Dr. Bike. Ja hojen blev ju så djäkla snabb efter din portning att man fick bromsa så gott som hela tiden för att inte ramma framförvarande :)
 

Dr.Bike

Guest
Har för mig att jag körde med SBS sintrade belägg på BBn som satt på när du köpte den Dr. Bike. Ja hojen blev ju så djäkla snabb efter din portning att man fick bromsa så gott som hela tiden för att inte ramma framförvarande :)

;) haha - got you!

Som jag förstått det så är det bara vissa belägg som behöver köras in. Det har stått på förpackningen då. Tänker då på SBS där tillverkaren specar inkörning på en sort men på sin andra modell står no break in. Vet ej hur det e på temas...

Det kanske stod: "No braking" ? :D


Skojaba... Men jag håller nog med Lokander, attman nog gör klokt i att köra in belägg. Särskilt på spåriga skivor...annars går det som för mig med punktvis glasade belägg. (jag har lipat bort dessa fläckar, men ännu inte kört sen dess och testat).
Har aldrig under mina år sett en förpackning med orden "no break in"
Å andra sidan har jag väl aldrig läst på förpackningen heller :hihi
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Sätt på biltemas belägg.. Rengör bromskivorna med biltemas 36-4509, ut och åk.. bromsa... om det inte funkar bromsa hårdare.. funkare inte det bromsa ännu hårdare.. ;)

skulle det vara så att man har fjoll styrka i handen får man ta till dessa:

http://www.strongmangrips.com/index.htm

;)
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag kan också hålla med om att man får vad man betalar för...men hos mig är det mer att jag vill betala för den typ av körning som jag gör, och ingenting mer. Just därav vill jag kolla om det finns billiga och bra alternativ, sen ger det ena oftast det andra. Osäker skulle jag väl inte direkt säga att jag är, mer nyfiken på vad mer marknaden kan erbjuda utifrån originalen.

Som jag kan utläsa verkar det som att Biltemas belägg håller minst lika bra som de andra, och kan jag då få det till ett väsentligen lägre pris, blir det nog ett inköp därifrån

Bytte till Biltemabelägg fram på min VFR. På senare tid har det börjat krasa när jag bromsar, så jag tvättade av och kollade skivorna. Visade sig att det bara grus mellan belägg och skiva.

Mer oroande är att det bara är knappt hälften kvar av beläggen. Jag bytte i våras... Ska prova märkesbelägg också och se om jag får lite bättre känsla i handtaget. Har kört mycket BKK på kortbana i år så det kan ju förklara en del.

Så här i efterhand var det kanske inte så konstigt att det gick så bra att köra in Biltemabeläggen, de är ju så mjuka och slits snabbt! Men ändå, på ett set märkesbelägg får jag två till tre Biltemabelägg.

Belägg som belägg, de är till för att slitas ut!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag blev ombedd av Dr.Bike att skriva här om mina intryck av Biltemabeläggen. Jag bytte till dem eftersom jag upptäckte att de som satt på var helt slut och jag hade inget annat. Jag hade köpt dem ett år tidigare men inte vågat testa dem. Det här är vad jag skrev i kanontematråden.

Jag kör med ett annat fabrikat på bromsklossar som dessutom är slut men värmeavledningen är fortfarande så bra att bromshandtaget känns stumt när jag bromsar. Jag byter till ett par nya Biltemaklossar, kör in dem under några varv och går i depå.

Åker ut igen och ligger på lite hårdare, dvs bromsar hårdare och senare, efter 4-5 varv känner jag i inbromsningen på långa rakan plötsligt att handtaget känns svampigt och betydligt närmare styret. Åker varvet lugnt och går i depå.

Väntar ett tag och kör ut igen. När jag börjar köra så känns bromsen ok och bromshandtaget stumt. Åker 4-5 varv och samma sak händer igen. Jag åker i depå.

Åker ut en tredje gång och kör denna gång betydligt lugnare med mjukare inbromsningar och kan då köra lite fler varv innan det ger med sig.

Naturligtvis har faktorer som bromsvätska och slangar betydelse speciellt om man har vatten i bromsvätskan. Jag kör bara bana vilket gör att jag jämför inte med andra klossar på gatan utan andra klossar på banan. Övriga faktorer var oförändrade med veckan innan då jag körde med det andra fabrikatet på klossar. Minus den åldring som skett under veckan såklart.

Min tolkning är att värmeavledningsförmågan hos Biltemaklossarna är för dålig vilket leder till att bromsarna överhettas.

Jag har köpt nya klossar av annat fabrikat som skall monteras inför kvällens körning. Övriga faktorer kommer även idag att vara oförändrade eftersom jag tänkte göra en större service efter säsongen. Jag återkommer imorgon med information om hur bromsarna har fungerat med de nya beläggen.


Sedan bytte jag belägg till den senaste körningen och detta är resultatet av vad jag kom fram till då.

Nu har jag bytt och kört med de belägg jag köpte för att byta ut Biltemabeläggen. Jag köpte Carbone Lorraine SBK5 belägg för gata/bana. Kortfattat resultat: Jag körde hela kvällen med full bromsverkan utan några tecken på mattning av bromsarna. Samma bromsvätska i systemet.

Vi hade dessutom startträning med 5 varvs race så det gick ändå lite mer inspirerat än vanligt för att försöka hänga med de snabba förarna.

Vad jag dessutom såg var att beläggen hade som "smetat" ut sig till en viss grad, lite som om dom hade smält. Dessutom hade som glasat sig så pass att jag såg min egna, inte så vackra, suddiga spegelbild i dem. Då hade jag ändå försökt köra in dem lite.

Dessutom så hade beläggen börjat krackelera på ytan med klara spricktendenser. Jag har sparat beläggen och kan ta kort på dem vid tillfälle när jag har jättemycket tid.

Jag har även påtalat detta för Biltema men har inte hunnit ringa och få svaret på vad de har för uppfattning om detta. Till saken hör att det på baksidan av paketen står att beläggen har väldigt god värmetålighet pga användningen av carbon i beläggen.

Nu kör man betydligt hårdare på bana än gata men vad jag har upplevt när jag har kört med andra gatbelägg som SBS eller nu senast Carbone Lorraine är att de tar slut snabbare men att de ändå håller bra bromsverkan i princip tills de är helslut. Det kan även tilläggas att jag är inte speciellt snabb på bana.

Jag återkommer när jag hunnit ringa Biltema för mer info.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu har jag bytt och kört med de belägg jag köpte för att byta ut Biltemabeläggen. Jag köpte Carbone Lorraine SBK5 belägg för gata/bana. Kortfattat resultat: Jag körde hela kvällen med full bromsverkan utan några tecken på mattning av bromsarna. Samma bromsvätska i systemet.

Vi hade dessutom startträning med 5 varvs race så det gick ändå lite mer inspirerat än vanligt för att försöka hänga med de snabba förarna.

Vad jag dessutom såg var att beläggen hade som "smetat" ut sig till en viss grad, lite som om dom hade smält. Dessutom hade som glasat sig så pass att jag såg min egna, inte så vackra, suddiga spegelbild i dem. Då hade jag ändå försökt köra in dem lite.

Carbone Lorraine SBK5 är ju CL näst mest raceanpassade pads efter C55 som är rena racepads....

Jag har också testat biltemas pads på bana och compounden är på tok för mesig för banåka och överhettar redan vid måttligt bantempo. När padet överhettar kommer sintringen att återgå till sitt naturliga stadium och padet riskerar att bla spricka/glasa sig/smetas ut på skivan....

Fast för gatåka fungerar de utmärkt och jag har ännu inte sett några verifierade fall av att de skulle slita skivor/bete sig konstigt i en frisk bromsanläggning. De är inga värstingpads men det är inte Goldfren/Lucas/EBC/whatever noname billighetspads som säljs i MC-handeln för dubbla Biltema-priset heller.

Är du snål/kör normalt på gata kör Biltema. Har du råd kör original då de är bäst på allt utom race. Kör du race kör original eller Carbone Lorraine C55/C65.....
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top