Kul inlägg från er båda!
Apropå Biltemabelägg: Som jag skrev tidigare, är ju (såklart) inte Biltemas Mc-Belägg tillverkade av B-tema själva (de har öht ingen produktion av något) utan av någon annan.
I detta fallet Gold-Fren.
Innan jag själv dissar dem, så tänkte jag iaf prova, och nu har jag dammat i en uppsättning av dem i min Blackbird.
Intryck hittills: Inte helt övertygat nöjd.
Sämre bromsverkan och sämre känsla.
Man får ta i betydligt hårdare, och bromsarna är okänsligare runt låsning.
Men! Nu hör det till saken att jag oxå slipade om skivorna fram då de var väldigt spåriga, och djupt nerslitna. (föregående ägare kan knappt gjort annat än åkt och bromsat och bromsat och bromsat...
*hehe*)
Så det man nu kan ana, innan jag sågar B-temas belägg, är följande två saker (som jag ska kolla upp):
- nya klossarna har kanske ännu inte format sig efter skivorna som är allt annat än plana. D.v.s anliggningsytan på beläggen kanske bara är 50%
- jag kan ha fuskat med inkörningen och böjat hårdköra för tidigt, med blåanlöpta/glasade belägg som följd. D.v.s beläggen tar inte som de ska.
(detta kan ju förståss oxå bli resultatet om anliggningsytan är för liten och beläggen blir fläckvis toköverbelastade).
SÅ jag ska spana in dessa grejer, fösöka optimera anliggningsytan (dvs slita in dem lite långsammare så att de ligger an med 100% och heller inte är helt stekta) sen ska jag bestämma mig för vad jag tycker.
Men hittills har de inte varit i närhten av originalbelägg.
Vare sig i den sugande hondabromskänslan, eller finkänslighet.