Carbone Lorraine SBK5 är ju CL näst mest raceanpassade pads efter C55 som är rena racepads....
Jag har också testat biltemas pads på bana och compounden är på tok för mesig för banåka och överhettar redan vid måttligt bantempo. När padet överhettar kommer sintringen att återgå till sitt naturliga stadium och padet riskerar att bla spricka/glasa sig/smetas ut på skivan....
Fast för gatåka fungerar de utmärkt och jag har ännu inte sett några verifierade fall av att de skulle slita skivor/bete sig konstigt i en frisk bromsanläggning. De är inga värstingpads men det är inte Goldfren/Lucas/EBC/whatever noname billighetspads som säljs i MC-handeln för dubbla Biltema-priset heller.
Är du snål/kör normalt på gata kör Biltema. Har du råd kör original då de är bäst på allt utom race. Kör du race kör original eller Carbone Lorraine C55/C65.....
Ja ärligt talat så förväntade jag mig inte att det skulle fungera att köra med dem på bana. Jag köpte dem på kul för att testa förra sommaren men kände inte att det var läge. Nu när jag upptäckte att mina 1500 kronors superklossar från Performance Friction Brakes som skulle hålla jättelänge var helslut (kanske pga ojämn bromsverkan i oken) så hade jag inget val.
Det jag hakade upp mig på egentligen var att jag läste texten på baksidan paketet där det står att beläggen har en mycket bra värmeavledningsförmåga. Hade det inte stått så utan att det är gott gatbelägg som inte bör överhettas så hade jag inte kommenterat det. Min åsikt är att man ska inte skriva något bara för att det ser bra ut och alla konkurrenter skriver det utan för att det stämmer.
Orsaken till mitt utförliga svar i kanontema-tråden var att jag blev ifrågasatt av någon om det verkligen var beläggen det var fel på och inte andra faktorer som gammal bromsvätska med hög fuktnivå. Därför väntade jag med att ge min syn på saken tills jag hade bytt belägg igen.
PFB-klossarna hade bättre känsla och fadade inte alls körningen innan trots att beläggen var helslut. På ena oket hade som gått ner till metallen. Jag har väl slarvat en del när jag bytt belägg och misstänker att det ena oket kärvar en hel del och då har det ok som gått lättast tagit mesta av bromsverkan också.
Jag tycker dock att de belägg jag har nu har bättre känsla än PFB-beläggen där jag upplevde ett visst chatter eller vibrationer i bromsen när jag lättade av efter full inbromsning. Inget som påverkade själva funktionen men som var rätt oskönt.
Jag läste även vad Dr.Bike har skrivit om anliggning och jag upplevde att Biltemaklossarna låg an mot skivorna hela tiden. Det var ett visst ljud även när jag inte bromsade och det märktes även i depå när man flyttade runt cykeln. Det hjälper inte precis för värmeavledning och avkylning av beläggen att de ligger an lite. Jag inbillar mig att beläggen är lite för tjocka men det kan ju även bero på att oken inte går riktigt lätt. Å andra sidan upplevde jag inga ljud från de nya beläggen.
Vad det gäller SBK5 beläggen så var det informationen jag fick att de funkade för gata/bana och jag har förstått att dem är den näst högsta nivån av belägg hos CB.
Avslutningsvis så tror jag också att Biltemabeläggen funkar ok för moderat gatkörning där bromsintervallen och hårdheten på inbromsningarna är relativt lugna. Jag skulle dock inte rekommendera dem till en hårdkörande gatåkare som skall ut på en bombarrepa. Jag har provat dem och de funkar inte för det ändamål som jag behöver dem till.