Biltemas bromsbelägg?

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag har också testat biltemas pads på bana och compounden är på tok för mesig för banåka och överhettar redan vid måttligt bantempo. När padet överhettar kommer sintringen att återgå till sitt naturliga stadium och padet riskerar att bla spricka/glasa sig/smetas ut på skivan....

Såg nåt smetliknande på skivan runt hålen i färdriktningen, typ en skuggning - inget smet typ kola edyl. Vet emellertid inte om det beror på beläggen eller nåt annat. Ska ta bild så fort jag kan. Återkommer.

Kör som sagt 90% gata och 10% kortbana. Överhettningen känner jag igen. Visste inte att det antagligen berodde på dålig värmeavledning. Ska byta belägg snart till nåt SBS edyl och se om det blir samma sak.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Har testat många olika belägg Ferodo SBS Goldfren Brembo Original m.fl de flesta i ska racebeläggning för bana, har kommit fram till att både bäst bett känsla och hållbarhet har utan tvekan Brembo HH belägg.
Kör dem både på originalskivor och ISR.
Har köpt en uppsättning Biltema för mina 34/34 Brembook men ej testat dem ännu.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Biltemas bromsbelägg till bil duger för för till/från affären och morsans körstil, dvs de flestas normalkörningsbeteende, tuff bromsning så luktar det bara utan att det händer nåt (förutom i kallingarna), har en uppsättning nästan oanvända Biltema belägg på hyllan :D
Så jag förmodar att hojbeläggen inte heller ska användas för inspirerad körning. :glömdet
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Liten uppdatering: Efter min omslipning av skivorna, då jag oxå monterade nya belägg (Biltema) så har följande hänt:

- Jag har slipat om även beläggen, som hade glasat på ett fåtal punkter (de hade haft pissig anliggningsyta på de inte helt släta skivorna, varför vissa fläckar oxå överbelastades).

- Nu har jag "kört in" beläggen försiktigare, och låtit dem försiktigt bädda in sig mot skivan, med resultatet att hela belägget nu ligger an.

Observationer:

- Bra mycket bättre bromsverkan än innan, dock INTE lika bra som originalbeläggen. (eller rättare: känslan är inte densamma, och gränslandet runt låsning är diffusare)

- Otrevligt skrapande ljud av dessa belägg när de ligger an lite...låter som man kör över en påse grillkol då man leder runt hojen i garaget t.ex...

Biltemas bromsbelägg till bil duger för för till/från affären och morsans körstil, dvs de flestas normalkörningsbeteende, tuff bromsning så luktar det bara utan att det händer nåt (förutom i kallingarna), har en uppsättning nästan oanvända Biltema belägg på hyllan :D
Så jag förmodar att hojbeläggen inte heller ska användas för inspirerad körning. :glömdet

Det är nog en bra sammanfatting.
Och Goldfren-beläggen som B-tema säljer som mc-belägg ÄR ju oxå standardbelägg. Inte räjjsing-grajjor.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
- Otrevligt skrapande ljud av dessa belägg när de ligger an lite...låter som man kör över en påse grillkol då man leder runt hojen i garaget t.ex...

Är det inte mest en kosmetisk estetisk sak?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Carbone Lorraine SBK5 är ju CL näst mest raceanpassade pads efter C55 som är rena racepads....

Jag har också testat biltemas pads på bana och compounden är på tok för mesig för banåka och överhettar redan vid måttligt bantempo. När padet överhettar kommer sintringen att återgå till sitt naturliga stadium och padet riskerar att bla spricka/glasa sig/smetas ut på skivan....

Fast för gatåka fungerar de utmärkt och jag har ännu inte sett några verifierade fall av att de skulle slita skivor/bete sig konstigt i en frisk bromsanläggning. De är inga värstingpads men det är inte Goldfren/Lucas/EBC/whatever noname billighetspads som säljs i MC-handeln för dubbla Biltema-priset heller.

Är du snål/kör normalt på gata kör Biltema. Har du råd kör original då de är bäst på allt utom race. Kör du race kör original eller Carbone Lorraine C55/C65.....

Finns det tester med skivslitage där biltemas belägg är med?
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Carbone Lorraine SBK5 är ju CL näst mest raceanpassade pads efter C55 som är rena racepads....

Jag har också testat biltemas pads på bana och compounden är på tok för mesig för banåka och överhettar redan vid måttligt bantempo. När padet överhettar kommer sintringen att återgå till sitt naturliga stadium och padet riskerar att bla spricka/glasa sig/smetas ut på skivan....

Fast för gatåka fungerar de utmärkt och jag har ännu inte sett några verifierade fall av att de skulle slita skivor/bete sig konstigt i en frisk bromsanläggning. De är inga värstingpads men det är inte Goldfren/Lucas/EBC/whatever noname billighetspads som säljs i MC-handeln för dubbla Biltema-priset heller.

Är du snål/kör normalt på gata kör Biltema. Har du råd kör original då de är bäst på allt utom race. Kör du race kör original eller Carbone Lorraine C55/C65.....
Ja ärligt talat så förväntade jag mig inte att det skulle fungera att köra med dem på bana. Jag köpte dem på kul för att testa förra sommaren men kände inte att det var läge. Nu när jag upptäckte att mina 1500 kronors superklossar från Performance Friction Brakes som skulle hålla jättelänge var helslut (kanske pga ojämn bromsverkan i oken) så hade jag inget val.

Det jag hakade upp mig på egentligen var att jag läste texten på baksidan paketet där det står att beläggen har en mycket bra värmeavledningsförmåga. Hade det inte stått så utan att det är gott gatbelägg som inte bör överhettas så hade jag inte kommenterat det. Min åsikt är att man ska inte skriva något bara för att det ser bra ut och alla konkurrenter skriver det utan för att det stämmer.

Orsaken till mitt utförliga svar i kanontema-tråden var att jag blev ifrågasatt av någon om det verkligen var beläggen det var fel på och inte andra faktorer som gammal bromsvätska med hög fuktnivå. Därför väntade jag med att ge min syn på saken tills jag hade bytt belägg igen.

PFB-klossarna hade bättre känsla och fadade inte alls körningen innan trots att beläggen var helslut. På ena oket hade som gått ner till metallen. Jag har väl slarvat en del när jag bytt belägg och misstänker att det ena oket kärvar en hel del och då har det ok som gått lättast tagit mesta av bromsverkan också.

Jag tycker dock att de belägg jag har nu har bättre känsla än PFB-beläggen där jag upplevde ett visst chatter eller vibrationer i bromsen när jag lättade av efter full inbromsning. Inget som påverkade själva funktionen men som var rätt oskönt.

Jag läste även vad Dr.Bike har skrivit om anliggning och jag upplevde att Biltemaklossarna låg an mot skivorna hela tiden. Det var ett visst ljud även när jag inte bromsade och det märktes även i depå när man flyttade runt cykeln. Det hjälper inte precis för värmeavledning och avkylning av beläggen att de ligger an lite. Jag inbillar mig att beläggen är lite för tjocka men det kan ju även bero på att oken inte går riktigt lätt. Å andra sidan upplevde jag inga ljud från de nya beläggen.

Vad det gäller SBK5 beläggen så var det informationen jag fick att de funkade för gata/bana och jag har förstått att dem är den näst högsta nivån av belägg hos CB.

Avslutningsvis så tror jag också att Biltemabeläggen funkar ok för moderat gatkörning där bromsintervallen och hårdheten på inbromsningarna är relativt lugna. Jag skulle dock inte rekommendera dem till en hårdkörande gatåkare som skall ut på en bombarrepa. Jag har provat dem och de funkar inte för det ändamål som jag behöver dem till.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Jag har på min racebajk förra året testat biltemas belägg. Körde så pass lite på dem så något större slitage på skivor kan jag inte skönja. Däremot upplevde jag att beläggen bara efter ca 20 min körning glasades och tappade ganska ordentligt av sin kapacitet i bromsverkan, detta trots nogrann inkörning. '
Ska man bara smyga omkring på söndagstur eller ner till korvmojen och burna runt duger dessa belägg säkert alldeleles utmärkt till.

jag monterade biltemas fram, på busan i sommras, det gnisslar när jag bromsar
löst, har demonterat och aplicerat kopparpasta på baksidan som jag hört man
kan göra, men gnisslet är kvar.

har en ganska kraftig kant baktill på beläggen, kandet hjälpa å ta vinkelslipen å
putsa av denna?

Har haft gnisselproblem förut men en annan hoj, men då var det inte biltema-belägg
 
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nu har jag inte testat Biltemas bromsbelägg, men flera andra andra förutom original. Min erfarenhet är att original inte är bättre, än ex Ferodo el SBS. En del belägg dammar mer än andra vilket i sin tur ger skitigare bromsok mm..
Personligen tycker jag inte att bromsbeläggen är någon punkt att spara pengar på. Varken de eller skivorna, schyssta bromsar är väl kanske det viktigaste av allt på en hoj.

/J
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
jag monterade biltemas fram, på busan i sommras, det gnisslar när jag bromsar
löst, har demonterat och aplicerat kopparpasta på baksidan som jag hört man
kan göra, men gnisslet är kvar.

har en ganska kraftig kant baktill på beläggen, kandet hjälpa å ta vinkelslipen å
putsa av denna?

Har haft gnisselproblem förut men en annan hoj, men då var det inte biltema-belägg

Min Biltemabelägg har börjat gnissla också nu, i beläggens livslängdsslut...
 

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Det verker som "biltemas" bromsbelägg ha en tendens att gnissla.
Jag ha haft min nu snart 3 veckor o dem gnissla fortfarande ganska högt vid inbromsningen.
Idag tog jag bort "skrikplattan" bakom beläggen,(Ha hört att vissa belägga funkar bättare utan den) vi få se om det bli tystare, ska ut o köra ikväll. Uppdateringen kommer sen...:)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det verker som "biltemas" bromsbelägg ha en tendens att gnissla.
Jag ha haft min nu snart 3 veckor o dem gnissla fortfarande ganska högt vid inbromsningen.
Idag tog jag bort "skrikplattan" bakom beläggen,(Ha hört att vissa belägga funkar bättare utan den) vi få se om det bli tystare, ska ut o köra ikväll. Uppdateringen kommer sen...:)

Har kört ca 400 mil på mina biltemabelägg och de gnisslar ingenting.
har inte använt skrikplattor, bara kopparpasta.

Biter bra, fadar inte vid gatkörning (ingen stenhård körning), ger ett kosmetiskt skrapljud mot skivan när man rullar hojjen. Hörs inte alls när man kör.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Det verker som "biltemas" bromsbelägg ha en tendens att gnissla.
Jag ha haft min nu snart 3 veckor o dem gnissla fortfarande ganska högt vid inbromsningen.
Idag tog jag bort "skrikplattan" bakom beläggen,(Ha hört att vissa belägga funkar bättare utan den) vi få se om det bli tystare, ska ut o köra ikväll. Uppdateringen kommer sen...:)

jag flyttade över plåtbiten från de gamla orginalbeläggen (skrikplåten)
men min tjuter ändå, dock bara vid lösare inbromsning.

Ska jag prova att ta bort dessa å bara använda kopparpasta alltså?

känns som att det bromsar mer med biltemas belägg dock

sen undrar jag om du vet vad det maximalt tillåtna boggietrycket för en BK1 väg
är om du har tvillingmontage och luftfrädring på alla hjul i boggin? hehe...
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mina biltema belägg gnisslar också vid väldig låg hastighet, jävligt irriterande vid vid rödljus. Och gör man en stoppie hörs det ett jävligt konstigt ljud precis när den ska låsa, låter lite som en tuta eller liknande. Sånt kan man leva med.
Men däremot har det dykt upp en grej som inte hände förut och det är att det vibrerar som satan i styret vid hårda inbromsningar, ja beror på vilken fart men vibrera gör det och detta problem har jag inte haft förut.

Bytte däck i samma veva och framdäcket är inte balancerat, har inte balancerat mina däck på senaste byterna och det har inte varit nå problem, men denna gång kanske jag hade otur. Men upplevde detta också på förra hojen jag hade då jag byte till biltema belägg.

Men satan vilket jävla bett de har :D
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Lyckas inte hitta tråden där någon skulle postat bilder på skivor som vad skadade av biltemabelägg, någon som har den?

Har nu 500 mil på mina belägg och med absolut nya orginalskivor monterade sammtidigt så det skulle vara kul att jämföra.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Lyckas inte hitta tråden där någon skulle postat bilder på skivor som vad skadade av biltemabelägg, någon som har den?

Har nu 500 mil på mina belägg och med absolut nya orginalskivor monterade sammtidigt så det skulle vara kul att jämföra.

Menar du inlägg 122 i denna tråd? Om ja, skuggorna jag nämner försvann i samband med tvätten; det var bara bromsdamm.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top