Biltemas bromsbelägg?

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Vill inte försvara biltema men kan påpeka att jag råkat ut för precis samma sak med dyra "märkes"-prylar. Belaget smulades sönder och gjorde fina spår samt svetsloppor i skivorna.

Minns inte märket på skivorna men det var Corbone Lorraine belägg (A3+?). Fick utan problem nya grejer av handlaren.

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Vill inte försvara biltema men kan påpeka att jag råkat ut för precis samma sak med dyra "märkes"-prylar. Belaget smulades sönder och gjorde fina spår samt svetsloppor i skivorna.

Minns inte märket på skivorna men det var Corbone Lorraine belägg (A3+?). Fick utan problem nya grejer av handlaren.

Där ser man skillnaden, kvalitets klossar & en seriös handlares ansvar, efter köpet
Biltema har som affärs ide att vräka ut en stor kvantitet klossar ( & annat ) av skiftande kvalitet & sedan ta ev. reklamationer med i beräkningen av vinsten.
Reklamations avd är helt underbart vidrig, kön dit är längre än till kassorna. Personalen så otrevliga så de är komiska Du blir ifrågasatt i allt Du säger som t.ex. - Du är den första som reklamerar just denna varan, - Är du säker på att du inte orsakat skadan själv mm.
Detta gör att om 1 på 10 är missnöjd ger hälften upp i först försöket att reklamera varan. resten trillar bort vid andra eller tredje försöket. En anledning är att varorna är så pass billiga så man orkar inte tjafsa. Om inte som i mitt fall andra & betydligt dyrare delar förstörs av Biltemas skit.
Jag ser fram emot vilket bud Biltema ger mig, för att tysta mig & min kritik. Jag menar de försöker ju etablera sig som en "Hoj-butik" de utökar sitt sortiment av MC-prylar varje vår sedan 3-4 år (tror Jag)
Fortsättning följer...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Där ser man skillnaden, kvalitets klossar & en seriös handlares ansvar, efter köpet
Biltema har som affärs ide att vräka ut en stor kvantitet klossar ( & annat ) av skiftande kvalitet & sedan ta ev. reklamationer med i beräkningen av vinsten.
Reklamations avd är helt underbart vidrig, kön dit är längre än till kassorna. Personalen så otrevliga så de är komiska Du blir ifrågasatt i allt Du säger som t.ex. - Du är den första som reklamerar just denna varan, - Är du säker på att du inte orsakat skadan själv mm.
Detta gör att om 1 på 10 är missnöjd ger hälften upp i först försöket att reklamera varan. resten trillar bort vid andra eller tredje försöket. En anledning är att varorna är så pass billiga så man orkar inte tjafsa. Om inte som i mitt fall andra & betydligt dyrare delar förstörs av Biltemas skit.
Jag ser fram emot vilket bud Biltema ger mig, för att tysta mig & min kritik. Jag menar de försöker ju etablera sig som en "Hoj-butik" de utökar sitt sortiment av MC-prylar varje vår sedan 3-4 år (tror Jag)
Fortsättning följer...

Du har en poäng helt klart, man ska aldrig acceptera dåliga produkter bara för att "de var ju billiga".
Köpt mycket grejjer på biltema genom åren men klarat mig från de värsta fallgroparna. Man får ha i åtanke att man får vad man betalar för.

Stå på dig!

PS. Ta med en kopplad Ozzi annars till "gnälldisken" nästa gång. Är de motvalls kan du alltid hota med att släppa lös honom. Legenden säger att han kan äta upp all personal och jämna varuhuset med marken inom 30 minuter... DS ;)

iXi

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag har biltema belägg på min cb500, bromsar lika bra som min gamla Saito beläggen (som visserligen också är halvbudget), men dom verkar tuggas ner snabbare, så frågan är om man tjänar något på de lägre priset.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Jag har biltema belägg på min cb500, bromsar lika bra som min gamla Saito beläggen (som visserligen också är halvbudget), men dom verkar tuggas ner snabbare, så frågan är om man tjänar något på de lägre priset.

Tveksamt att man sparar pengar i det långa loppet på billigare belägg. Sen är ju inte ett märke en garanti för kvalitét. Köpte Newfrenklossar till min DR i fjol och undrade varför i hela friden bromsen tjöt så efter 20 mil. Ena belägget hade tappat "slitytan" så det var metall mot metall... :gnissla

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Kan uppdatera lite angående biltemas bromsbelägg.

Plockade ut min DR 800 i veckan och min fru, som kör upp snart roade sig med att göra säkerhetskontoll på den. Hon upptäckte att beläggen (Biltema) var helt slut på frambromsen. Ena belägget hade tom börjat tugga metall lite smått. Tror inte ens de höll 300 mil, en norgetripp och ytterst lite extra körning.

Tycker jag är ganska kasst faktiskt. Jag köper dom inte igen. Till beläggens försvar ska kanske tilläggas att det är singelskiva och de flesta milen är körda med passagerare, men jag tycker ändå det är på tok för lite.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Reklamations avd är helt underbart vidrig, kön dit är längre än till kassorna. Personalen så otrevliga så de är komiska Du blir ifrågasatt i allt Du säger som t.ex. - Du är den första som reklamerar just denna varan.

Tycker det låter som bullshit, är det något biltema är kända för så är det att det är smidigt att byta ut defekta varor.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Tycker det låter som bullshit, är det något biltema är kända för så är det att det är smidigt att byta ut defekta varor.

Kan ju variera från varuhus till varuhus också.

Edit: Sen kan det ju också vara skillnad på att byta hylsnyckeln som sprack än att få ersättning för bromsskivor på hojen.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Håller med här, jag har aldrig haft problem med att byta något.
Det brukar vara.

Hej, denna är trasig/funkar inte/passade inte.

-Okej, har du kvitto:)

-Japp.

-Skriv på här så får du pengar i kassan :)

Varje gång!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Håller med här, jag har aldrig haft problem med att byta något.
Det brukar vara.

Hej, denna är trasig/funkar inte/passade inte.

-Okej, har du kvitto:)

-Japp.

-Skriv på här så får du pengar i kassan :)

Varje gång!

Samma erfarenhet här.

Enda undantaget är verktygssatsen jag fick efter min far. Det var en 135-delars Biltemasats som nu är runt tio år gammal, inga kvitton kvar förstås. I vilket fall så är jag inne på min andra spräckta hylsa nu, på ort tid. Båda smulades sönder under slutet av förra säsongen, utan att jag tog i speciellt mycket. Misstänker fabrikationsfel, men det är ju inte så mycket att göra åt utan kvitto. Biltema är inte speciella på något sätt sett ur den synvinkeln.

Fö gillar jag deras oljefläcksrengöring baserat på oljekäkande bakterier skarpt. Den rockar fett. :tungan

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Samma erfarenhet här.

Enda undantaget är verktygssatsen jag fick efter min far. Det var en 135-delars Biltemasats som nu är runt tio år gammal, inga kvitton kvar förstås. I vilket fall så är jag inne på min andra spräckta hylsa nu, på ort tid. Båda smulades sönder under slutet av förra säsongen, utan att jag tog i speciellt mycket. Misstänker fabrikationsfel, men det är ju inte så mycket att göra åt utan kvitto. Biltema är inte speciella på något sätt sett ur den synvinkeln.

Fö gillar jag deras oljefläcksrengöring baserat på oljekäkande bakterier skarpt. Den rockar fett. :tungan

Farsan var inne med sin satts, säkert 5 år gammal och utan kvitto.
Anledningen var att den blå lådan som allt ligger i gått sönder och han undrade om han kunde köpa en ny.

Visst sa dom och sa att han skulle ta med alla delar imorgon.

Sagt och gjort så kom han med lådan och verktygen dagen efter.

Killen i kassan tog den, skrev en lapp om reklamation och gav farsan en helt ny satts.

Vatsågod.:Bugar

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Farsan var inne med sin satts, säkert 5 år gammal och utan kvitto.
Anledningen var att den blå lådan som allt ligger i gått sönder och han undrade om han kunde köpa en ny.

Visst sa dom och sa att han skulle ta med alla delar imorgon.

Sagt och gjort så kom han med lådan och verktygen dagen efter.

Killen i kassan tog den, skrev en lapp om reklamation och gav farsan en helt ny satts.

Vatsågod.:Bugar

Ibland kan dom ändå personalen på biltema vara ganska dryga!
Stod o lyssnade på samtalet mellan en pensionär och säljare. Pensionären hade köpt en laddare till telefonen som inte passade. Han fick dock inte lämna tillbaka laddaren då förpackningen var skadad. Man måste tydligen klippa upp plasten då den ligger i en gjuten förpackning. Pensionären påpekade då att det var biltemas personal som hade hjälpt honom för att hitta rätt laddare (vilket tydligen inte lyckades). Slutade med att pensionären inte fick byta laddaren.

Jävligt dåligt tycker jag då det var biltema personal som sagt att laddaren skulle passa hans telefon.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Kan uppdatera lite angående biltemas bromsbelägg.

Tror inte ens de höll 300 mil, en norgetripp och ytterst lite extra körning.

Norgetripp betyder väl konstant broms?

Har nu ungefär 500mil med biltemabeläggen och funkar prima, ibörjan tyckte jag dom gnissla satan, men det har släppt :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Kanon:tummenupp

Men ha koll på dem då vi haft ett FLERTAL motorcyklar inne för däcksbyte där just biltemas bromsbelägg/slitytan släppt i från beläggens metalplatta i samband med att vi lossar bromsoken vilket inte lär vara så bra om det sker under färd: eller vad tror du om metal mot metal när du måste bromsa för att en bil kör ut i en korsning eller för ett barn som springer ut framför dig!!??:krama

Med mytbildningen mot Biltema så tar jag det med en hink salt.

Att det vid en situation när ett barn hoppar hopprep framför mig på E4an samtidigt som biltemas undermåliga bromsbelägg släpper (vem gör dom förresten? ;) ) så kommer jag ångra att jag inte köpte märket (som inte tillverkar biltemas belägg).

:banana

Edit:

Hur fan byter ni däck?
Om nu bromsbelägget släppt från metallen så borde det gjort det innan däckbytet?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Hur vi byter däck?? Som alla andra genom att ta bort bromsoken på det främre hjulet när vi skall ta bort det!! ;)

Sen att du inte förstår att det då ges en möjlighet för ett löst belägg att lossna då är en helt annan sak!!:krama

Ps!
Tror vi kan våran sak då vi byter ca 1500 hjul per år!!:D
Ds!

Det jag syftar på är givetvis varför det lossnar just när ni byter? :arsele

Metallen sitter där för att hålla belägget på plats, om det nu lossnat från belägget så borde det dragit direkt? ;)

Men ni kanske säljer märkesbelägg med dom nya däcken? ;)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Självklart, i dubbla förpackningar till dubbelt pris!!:krama

Vet inte ens vad Biltema belägg kostar fram till tex en GSX-R1000 varför det skulle vara kul att få veta det för att förstå varför man chansar med deras belägg kontra orginal eller mer känt märke!!:tummenupp

Många bromsoks konstruktion gör att det inte blir så förräns man tar av oken: :tummenupp

Sen att inga andra belägg - förutom ca 5st Biltema - lossnat under snart 6 år/ca 6000 motorcyklar kanske säger mer om kvaliten på orginal/mer kända märken kontra Biltema!!:krama

Den här tråden tycker jag bevisar att det sker med alla märken.

Sen är biltema förbannat stora så händer nog oftare med biltemabelägg.

Själv köpte jag biltemabelägg inte för priset, utan för att den enda Suzukiåterförsäljaren kånkat, och linköpings Bikestop suger, så jag kan istället åka till biltema och hämta (ja ni hörde rätt, hämta inte beställa med 3veckors leveranstid) grejjerna jag behöver.

:)

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Aldrig mer Biltemabelägg på min hoj....äter upp sig själv på 500mil bak (kombibromsar). Samt gör repor i skivan som inte fanns där innan. Nu har jag original.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ibland kan dom ändå personalen på biltema vara ganska dryga!
Stod o lyssnade på samtalet mellan en pensionär och säljare. Pensionären hade köpt en laddare till telefonen som inte passade. Han fick dock inte lämna tillbaka laddaren då förpackningen var skadad. Man måste tydligen klippa upp plasten då den ligger i en gjuten förpackning. Pensionären påpekade då att det var biltemas personal som hade hjälpt honom för att hitta rätt laddare (vilket tydligen inte lyckades). Slutade med att pensionären inte fick byta laddaren.

Jävligt dåligt tycker jag då det var biltema personal som sagt att laddaren skulle passa hans telefon.

Så tråkigt.
Här i Uddevalla har jag lämnat brutna förpackningar massa gånger, sålänge de går att återställa med tejp eller häftklammer.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Norgetripp betyder väl konstant broms?

Har nu ungefär 500mil med biltemabeläggen och funkar prima, ibörjan tyckte jag dom gnissla satan, men det har släppt :tummenupp

Jo, man kanske bromsar lite mer på norska vägar, men kom igen, 300 mil är inte godkänt! Hur billiga beläggen än må vara.

Det nämndes också om biltemabelägg som tappade slitytan, det gjorde dock inte mina innan de försvann pga nötning. Däremot tappade mina Newfrenbelägg ibak slitytan efter ganska så få mil. (Kanske redan skrivit detta i tråden, har fått en släng demens).

Edit: Hade visst nämnt Newfrenbeläggen tidigare, nåväl, repetition är källan till kunskap... :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka