Hej
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Ditt ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådana som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekter & där efter sålts till icke märkeshandlare utan garanti.
Ett exempel på detta är tillverkningen av LCD/LED TV skärmar där det finns säg 3 stora tillverkare som säljer till alla TV tillverkare. Vid slut kontrollen räknar man döda pixlar & klassar skärmen efter det; minst fel ger klass A osv. Klass A finns i premium märken som Sony t.ex. & klass D i lågprismärken från t.ex. Kina.
Slutsats samma tillverkare betyder ej hög kvalitet hos alla underleverantörer.
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Dit ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådanna som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekterer inte samma kvalitet om du inte köper av återförsäljaren.
Biltema erkänner brister på deras belägg & i dagsläget är de mer än villiga att byta eller återköpa beläggen om Du kan visa upp beläggen, kvitto & ev förpackning.
Problem tillstöter då du vill ha ersättning för skador som beläggen orsak på din hoj t.ex. repiga skivor ( vg. se tidigare inlägg) mina belägg smulades sönder så att delar lossnade & de kvarvarande repade skivan. Biltema sa att man aldrig stött på detta tidigare & använde sig av omvänd bevisföring där Jag måste bevisa att Jag inte uppsåtligt orsakat skadan med t.ex. slägga & huggmejsel bara för att jävlas med dem.......!
En sak kan Jag försäkra er Bröder & systrar Jag skulle aldrig reklamera en vara för ett par hundralappar & lägga ned så mycket jobb & få så mycket skit om Jag inte hade fog för det. Nya skivor är dyra.
Erkännas ska dock att ju mer motstånd Jag mött av dryga & oförskämda handläggare på Biltema kontoret desto mer förbannad blir Jag & kan Jag rädda en av er från detta elände så har Jag uppnått det Jag vill.
Köp ej Biltemas broms belägg satsa på kvalitet & säkerhet.
Martin
Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt inte för ett ögonblick att Mann filter som säger sig vara en premiumtillverkare av filter skulle kränga skit under eget namn. Då skulle dom i så fall kränga dom "sekunda" filtren under ett annat lågprismärke"
Vad gäller din liknelse med LCD paneler där det ju bara finns två stora tillverkare i världen så anser jag inte att det är en riktigt relevant jämförelse. DIN klass A eller B anger antalet tillåtna pixelfel men panelerna är tillverkade i samma process på samma lina. Däremot skiljer det sig i garantierna mot slutkund. Där inträffar scenariot att ett visst antal felaktiga pixlar gör att du får TV:n utbytt av ett fabrikat men inte av ett annat. Men dom är inte heller köpta med samma specifikation då den ena tillverkaren ju definierat att ett större antal felaktiga pixlar är tillåtet.
Vad gäller Biltemas bromsbelägg så är det säkerligen så att dom är tillverkade i Kina liksom många andra billiga saker. Men jag är fullständigt övertygad om att det är en hyfsad chans att du får samma bromsbelägg om du köper noname bromsbelägg på valfri MC-handlare för ett högre pris. Jag säger inte att du garanterat får samma belägg men det finns en stor sannolikhet.
Visserligen är det säkert så att det är hårdare specar om jag köper originalbelägg som är stämplade Yamaha och dom därigenom går i god för att beläggen är OK till min hoj men då snackar vi inte längre om dubbla priset heller. Snarare fyrdubbla.
Piratdelar finns det ju en del som är samma delar som dom som man köper med märkesstämpeln på och då är jag övertygad om att man får Likvärdiga bromsbelägg etc.
Köper man billiga piratdelar så är det säkert så att det ibland kanske är sämre och där gäller det att veta vad man köper.
Köper man budgetbelägg hos MC-handlaren så kan man lika gärna köpa belägg på biltema för dom är säkerligen likvärdiga och för dom allra flesta så funkar dom utmärkt.
För vissa funkar dom inte men då handlar det inte om att det stod Biltema på förpackningen. Då handlar det om att man köper budgetbelägg men använder dom på ett sätt som dom inte är avsedda för. Exempelvis om man kör mycket bana eller kör väldigt hårt på gata. Då är budgetbelägg för gata ett dåligt val oavsett om det står Biltema, Goldfren eller något annat på förpackningen.
Att vissa är väldigt nöjda med biltemabelägg och andra (bla jag) missnöjda verkar tyda på en rejäl variation i kvalitét från gång till gång iaf. Är det kanske så att billigaste fabriken alltid vinner när det är dags för upphandling?
En sådan sak får mig att bli lite mer skeptisk. Guld ibland och skit ibland gör ingen bra produkt...
Nja. Jag tror snarare att det handlar om att det är frågan om budgetbelägg.
Kör man hårt eller mycket gata så räcker dom inte till riktigt för en del och då kan man få problem. Sen tror jag i ärlighetens namn att några av fallen är frågan om fall där man haft lite otur och beläggen inte blivit riktigt rätt monterade. Exempelvis att man fått dit beläggen så dom kärvar lite eller liknande. Då är det lätt att skylla på Biltema eller liknande. Nu är nog inte alla fallen sådan fall men några av dom i alla fall.
Jag har exempelvis kört med billigare belägg hela tiden och jag har aldrig haft några problem. Dom har räckt till för mig hela tiden för jag är ändå sämre än beläggen är. Nu kör jag iofs inte på Biltema men det är mest av den anledningen att dom inte har belägg både fram och bak till min och dessutom så har dom inte haft i lager av mina frambelägg. Så då har jag handlat på annat ställe istället.