Nja. Jag håller inte med.
Om jag går in på OKQ8 och köper kupéluftfilter till min bil så kostar det 150-200 kr och det är av märket Mann.
Åker jag till Audi och köper kupéluftfilter så får jag betala 400 kr och det är ett filter av samma märke (Mann alltså) som dom dessutom stämplat på 4 ringar på.
Att det skulle kosta 400 kr och generera bättre kvalitet att dom stämplar på 4 ringar har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att jag betalar dubbla priset för att Audi ska tjäna några kronor mer på eftermarknaden.
Detsamma gäller för alla delar till bilen eller motorcykeln. Visst finns det en viss sannolikhet att piratdelen du köper faktiskt är tillverkad med sämre kvalitet men jag tror sällan att så är fallet.
För det händer ju att även dom som köpt dyrare belägg till hojen får problem med att själva belägget lossnar från stålplattan och liknande.
Hej
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Ditt ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådana som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekter & där efter sålts till icke märkeshandlare utan garanti.
Ett exempel på detta är tillverkningen av LCD/LED TV skärmar där det finns säg 3 stora tillverkare som säljer till alla TV tillverkare. Vid slut kontrollen räknar man döda pixlar & klassar skärmen efter det; minst fel ger klass A osv. Klass A finns i premium märken som Sony t.ex. & klass D i lågprismärken från t.ex. Kina.
Slutsats samma tillverkare betyder ej hög kvalitet hos alla underleverantörer.
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Dit ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådanna som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekterer inte samma kvalitet om du inte köper av återförsäljaren.
Biltema erkänner brister på deras belägg & i dagsläget är de mer än villiga att byta eller återköpa beläggen om Du kan visa upp beläggen, kvitto & ev förpackning.
Problem tillstöter då du vill ha ersättning för skador som beläggen orsak på din hoj t.ex. repiga skivor ( vg. se tidigare inlägg) mina belägg smulades sönder så att delar lossnade & de kvarvarande repade skivan. Biltema sa att man aldrig stött på detta tidigare & använde sig av omvänd bevisföring där Jag måste bevisa att Jag inte uppsåtligt orsakat skadan med t.ex. slägga & huggmejsel bara för att jävlas med dem.......!
En sak kan Jag försäkra er Bröder & systrar Jag skulle aldrig reklamera en vara för ett par hundralappar & lägga ned så mycket jobb & få så mycket skit om Jag inte hade fog för det. Nya skivor är dyra.
Erkännas ska dock att ju mer motstånd Jag mött av dryga & oförskämda handläggare på Biltema kontoret desto mer förbannad blir Jag & kan Jag rädda en av er från detta elände så har Jag uppnått det Jag vill.
Köp ej Biltemas broms belägg satsa på kvalitet & säkerhet.
Martin