Biltemas bromsbelägg?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, man kanske bromsar lite mer på norska vägar, men kom igen, 300 mil är inte godkänt! Hur billiga beläggen än må vara.

Det nämndes också om biltemabelägg som tappade slitytan, det gjorde dock inte mina innan de försvann pga nötning. Däremot tappade mina Newfrenbelägg ibak slitytan efter ganska så få mil. (Kanske redan skrivit detta i tråden, har fått en släng demens).

Edit: Hade visst nämnt Newfrenbeläggen tidigare, nåväl, repetition är källan till kunskap... :)

300mil är lite, men hur många mil får man på banan ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
150 pix för belägg :eek:


Jag köpte Carbon Lorraine-belägg till Dukken, gick på 2 lax!

Men ärligt talat, så många mil som man får ut ur ett par belägg.. Är det ens värt att pruta på kvaliteten där om risken finns att slitytan släpper och allt vad det vittnas om i tråden? Om det så bara är 1% större risk med budgetbelägg så är de inte värda det.

Spara det på att köpa grossist-olja istället :tummenupp Det är åtminstone en kostnad varje säsong!
 

Löjtnant

Bannad
Gick med
23 May 2011
Ort
Enskede
Hoj
R1
Har åkt med dem i 3 år inga problem.

Aldrig mer Biltemabelägg på min hoj....äter upp sig själv på 500mil bak (kombibromsar). Samt gör repor i skivan som inte fanns där innan. Nu har jag original.

Vem bromsar med bak bromsen...när hjulet är i luften...
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Efter allt skriveri om Biltemas bromsklotsar så var jag bara tvungen att testa. MINA erfarenheter efter 1700:- mil

Inga missfärgade, slitna, repiga eller skeva skivor. Efter ca 6000 mil var mina skivor, speciellt bakskivan, inte i topskick men jag tycker faktiskt framskivorna ser fräschare ut nu.

Inte mer oljud än andra jag kört med.

Har inte märkt någon skillnad i bromsverkan eller känsla.

Bytte bakklotsar idag ca 1mm kvar på ena och 2mm på den andra. Blev Biltemas igen.

Kör sen höst och tidig vår så det blir en del fotbroms.

Om jag väljer något annat än Biltemas när det är dags fram skulle i så fall mest vara för att se om jag märker någon skillnad vid byte åt andra hållet.

Visst priset är ju en sak men i mitt fall var det mest för att kolla hur "illa" dom funkar och jag är positivt "överaskad".

OBS Mina erfarenheter vid mitt sätt att köra.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä! Det är inte priset som avgör om kvaliten är den bästa, om du köper orginaldelar så garanterar generalagenten att det är det bästa du kan köpa till hojen om sen dom köpt in belägg från samma tillverkare av Biltemas belägg så förmodar jag att dom har testat och kan garantera säkerheten på beläggen innan dom kränger vidare till slutkund.

Nja. Jag håller inte med.
Om jag går in på OKQ8 och köper kupéluftfilter till min bil så kostar det 150-200 kr och det är av märket Mann.
Åker jag till Audi och köper kupéluftfilter så får jag betala 400 kr och det är ett filter av samma märke (Mann alltså) som dom dessutom stämplat på 4 ringar på.
Att det skulle kosta 400 kr och generera bättre kvalitet att dom stämplar på 4 ringar har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att jag betalar dubbla priset för att Audi ska tjäna några kronor mer på eftermarknaden.

Detsamma gäller för alla delar till bilen eller motorcykeln. Visst finns det en viss sannolikhet att piratdelen du köper faktiskt är tillverkad med sämre kvalitet men jag tror sällan att så är fallet.
För det händer ju att även dom som köpt dyrare belägg till hojen får problem med att själva belägget lossnar från stålplattan och liknande.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Nja. Jag håller inte med.
Om jag går in på OKQ8 och köper kupéluftfilter till min bil så kostar det 150-200 kr och det är av märket Mann.
Åker jag till Audi och köper kupéluftfilter så får jag betala 400 kr och det är ett filter av samma märke (Mann alltså) som dom dessutom stämplat på 4 ringar på.
Att det skulle kosta 400 kr och generera bättre kvalitet att dom stämplar på 4 ringar har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att jag betalar dubbla priset för att Audi ska tjäna några kronor mer på eftermarknaden.

Detsamma gäller för alla delar till bilen eller motorcykeln. Visst finns det en viss sannolikhet att piratdelen du köper faktiskt är tillverkad med sämre kvalitet men jag tror sällan att så är fallet.
För det händer ju att även dom som köpt dyrare belägg till hojen får problem med att själva belägget lossnar från stålplattan och liknande.

Jag har en gång i tiden jobbat för ett företag i småland som sålde delar till Volvo, vi mätte upp delarna som producerades och dom som föll utanför toleransnivån kasserades inte utan dom såldes till en stor grossist som försörjer en stor del av sveriges återförsäljare av reservdelar till bilar.
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Nja. Jag håller inte med.
Om jag går in på OKQ8 och köper kupéluftfilter till min bil så kostar det 150-200 kr och det är av märket Mann.
Åker jag till Audi och köper kupéluftfilter så får jag betala 400 kr och det är ett filter av samma märke (Mann alltså) som dom dessutom stämplat på 4 ringar på.
Att det skulle kosta 400 kr och generera bättre kvalitet att dom stämplar på 4 ringar har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att jag betalar dubbla priset för att Audi ska tjäna några kronor mer på eftermarknaden.

Tror nog också att det är så men...... källa på det? :rolleyes:
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Angående bromsbelägg så kommer jag prova dom. Är inte det minsta rädd för att det ska vara bristande kvalite på dom om man jämför mot andra billigare varianter på marknaden.

( läste jimbos inlägg ovan och kom att tänka på ett test i en biltidning för massa år sedan där dom kollat vad växellådor kostade. Det var A4
mot motsvarande skoda. Samma låda drygt dubbla priset om du sa att det var till en ådi. )
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nja. Jag håller inte med.
Om jag går in på OKQ8 och köper kupéluftfilter till min bil så kostar det 150-200 kr och det är av märket Mann.
Åker jag till Audi och köper kupéluftfilter så får jag betala 400 kr och det är ett filter av samma märke (Mann alltså) som dom dessutom stämplat på 4 ringar på.
Att det skulle kosta 400 kr och generera bättre kvalitet att dom stämplar på 4 ringar har jag väldigt svårt att tro. Jag tror snarare att jag betalar dubbla priset för att Audi ska tjäna några kronor mer på eftermarknaden.

Detsamma gäller för alla delar till bilen eller motorcykeln. Visst finns det en viss sannolikhet att piratdelen du köper faktiskt är tillverkad med sämre kvalitet men jag tror sällan att så är fallet.
För det händer ju att även dom som köpt dyrare belägg till hojen får problem med att själva belägget lossnar från stålplattan och liknande.

Hej
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Ditt ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådana som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekter & där efter sålts till icke märkeshandlare utan garanti.
Ett exempel på detta är tillverkningen av LCD/LED TV skärmar där det finns säg 3 stora tillverkare som säljer till alla TV tillverkare. Vid slut kontrollen räknar man döda pixlar & klassar skärmen efter det; minst fel ger klass A osv. Klass A finns i premium märken som Sony t.ex. & klass D i lågprismärken från t.ex. Kina.
Slutsats samma tillverkare betyder ej hög kvalitet hos alla underleverantörer.
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.
Dit ex. med luftfilter/kupefilter tror Jag handlar om att du köpt 2-3 sorterings produkter dvs sådanna som sorterats bort under slut kontrollen i fabriken p.g.a. mindre defekterer inte samma kvalitet om du inte köper av återförsäljaren.
Biltema erkänner brister på deras belägg & i dagsläget är de mer än villiga att byta eller återköpa beläggen om Du kan visa upp beläggen, kvitto & ev förpackning.
Problem tillstöter då du vill ha ersättning för skador som beläggen orsak på din hoj t.ex. repiga skivor ( vg. se tidigare inlägg) mina belägg smulades sönder så att delar lossnade & de kvarvarande repade skivan. Biltema sa att man aldrig stött på detta tidigare & använde sig av omvänd bevisföring där Jag måste bevisa att Jag inte uppsåtligt orsakat skadan med t.ex. slägga & huggmejsel bara för att jävlas med dem.......!
En sak kan Jag försäkra er Bröder & systrar Jag skulle aldrig reklamera en vara för ett par hundralappar & lägga ned så mycket jobb & få så mycket skit om Jag inte hade fog för det. Nya skivor är dyra.
Erkännas ska dock att ju mer motstånd Jag mött av dryga & oförskämda handläggare på Biltema kontoret desto mer förbannad blir Jag & kan Jag rädda en av er från detta elände så har Jag uppnått det Jag vill.
Köp ej Biltemas broms belägg satsa på kvalitet & säkerhet.
Martin
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej
Bromsbeläggen på Biltema är piratdelar troligen tillverkade i Kina där man lägger mer möda på att exakt kopiera originalets utseende & mått än val av material & hållfasthet.............


Källa på det ?


Jag jobbar i ett företag som ställer ut på Automechanica varje gång och där finns det flera hallar var och en lika stor som Älvsjömässan där dom bara ställer ut reservdelar som brukar slitas ut. Nästan uteslutande från Kina, indien, ...

Min gissning är att nästan alla slitage reservdelar tillverkas på dessa ställen och en volym "brandas" och resten säljs som "pirat". Finns säkert undantag men det är nog en minoritet.

Jag har själv besökt en fabrik i sydkorea där dom tillverkade bilstereo. Dom hade olika band för varje välkänt märke. Dom gjorde allt nästan färdigt innan det skeppades. Märket företaget satte sedan på front och knappar samt klistrade märke och made in....

Detta var förvisso ett antal år sedan och det företaget är numera ett Märke men jag är övertygad om att det funkar på samma sätt nu om inte ännu mer.

Jag ser inga problem med det, snarare stora fördelar. Uppenbart är det en mycket bra anpassning till konsumenterna. Självklart finns det skillnader men det är nog inte var det tillverkats någonstans eller vilket märke det är.

Alla kan köpa "sitt" märke.
Alla kan välja att betala det dom vill.
Dessutom är det säker miljömässigt bra med en stor fabrik på ett ställe där man kan effektivisera än en massa småfabriker.


Detta gäller inte bara reservdelar. Det gäller nog dom flesta produkter.

Att snålheten bedrar visheten är ju ett kännt faktum sen länge............

Tron på att ett varumärke forfarande tillverkas helt av varumärket har reklambyråerna lyckats trumma in rejält.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Källa på det ?


Jag jobbar i ett företag som ställer ut på Automechanica varje gång och där finns det flera hallar var och en lika stor som Älvsjömässan där dom bara ställer ut reservdelar som brukar slitas ut. Nästan uteslutande från Kina, indien, ...

Min gissning är att nästan alla slitage reservdelar tillverkas på dessa ställen och en volym "brandas" och resten säljs som "pirat". Finns säkert undantag men det är nog en minoritet.

Jag har själv besökt en fabrik i sydkorea där dom tillverkade bilstereo. Dom hade olika band för varje välkänt märke. Dom gjorde allt nästan färdigt innan det skeppades. Märket företaget satte sedan på front och knappar samt klistrade märke och made in....

Detta var förvisso ett antal år sedan och det företaget är numera ett Märke men jag är övertygad om att det funkar på samma sätt nu om inte ännu mer.

Jag ser inga problem med det, snarare stora fördelar. Uppenbart är det en mycket bra anpassning till konsumenterna. Självklart finns det skillnader men det är nog inte var det tillverkats någonstans eller vilket märke det är.

Alla kan köpa "sitt" märke.
Alla kan välja att betala det dom vill.
Dessutom är det säker miljömässigt bra med en stor fabrik på ett ställe där man kan effektivisera än en massa småfabriker.


Detta gäller inte bara reservdelar. Det gäller nog dom flesta produkter.



Tron på att ett varumärke forfarande tillverkas helt av varumärket har reklambyråerna lyckats trumma in rejält.

Tack för den, orkade verkligen inte skriva en lång text om hur man med dagens produktionstekniska utveckling kan skriva att det sitter någon och mäter toleranserna på varje producerad artikel för att dela upp dessa i "klasser"!

By the way, vad är det för art.nr. på biltemabeläggen du köper för frambromsarna?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Givetvis styr väl behovet kvalitetskraven.
Jag som gubbkör har klarat mig bra på Biltemas i 4000 mil.
Skulle jag däremot köra med livet som insats som vissa gör, så kanske jag skulle köpa mer beprövade kvalitetsgrejer.
När det gäller att repa skivor så tror jag att Biltemas snarare repar mindre, då jag upplever dem som mjuka , slits fort.
Jag brukar byta 2ggr per år .
Jag har biltema runt hörnet, så det är mycket en bekvämlighetssak att det blir dom.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för den, orkade verkligen inte skriva en lång text om hur man med dagens produktionstekniska utveckling kan skriva att det sitter någon och mäter toleranserna på varje producerad artikel för att dela upp dessa i "klasser"!

By the way, vad är det för art.nr. på biltemabeläggen du köper för frambromsarna?

82-389

How to change Front brake pads :)

Part-2
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Allt tillverkas nästan nu mer i kina jag åkte på o byta Datorn som styr min automat växellåda i bilen PGA att det kommit in lite importerat salt genom kapslingen. Nåväl ett antal tusen lappar fattigare så sitter jag och pillar upp kapslingen på dator lådan.

När locket lossnar så ser jag en TEXT ""made in kina"" datorn är en bosch som det står ""MADE IN W GERMANY"" på utsidan.

så påståendet att man bygger nästan färdiga saker i kina och sedan kapslar och/eller bygger färdigt i europa är nog sant.

En liten koll i ELFA katalogen på komponenter så kostade datorn ca 300 kronor i delar och ca 4000 på märkes verkstaden.

surt sa räven
mvh
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Allt tillverkas nästan nu mer i kina jag åkte på o byta Datorn som styr min automat växellåda i bilen PGA att det kommit in lite importerat salt genom kapslingen. Nåväl ett antal tusen lappar fattigare så sitter jag och pillar upp kapslingen på dator lådan.

När locket lossnar så ser jag en TEXT ""made in kina"" datorn är en bosch som det står ""MADE IN W GERMANY"" på utsidan.

så påståendet att man bygger nästan färdiga saker i kina och sedan kapslar och/eller bygger färdigt i europa är nog sant.

En liten koll i ELFA katalogen på komponenter så kostade datorn ca 300 kronor i delar och ca 4000 på märkes verkstaden.

surt sa räven
mvh

Told you so :tummenupp

Jag har många mer exempel där jag har förstahandsinfo.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Källa på det ?


Jag jobbar i ett företag som ställer ut på Automechanica varje gång och där finns det flera hallar var och en lika stor som Älvsjömässan där dom bara ställer ut reservdelar som brukar slitas ut. Nästan uteslutande från Kina, indien, ...

Min gissning är att nästan alla slitage reservdelar tillverkas på dessa ställen och en volym "brandas" och resten säljs som "pirat". Finns säkert undantag men det är nog en minoritet.

Jag har själv besökt en fabrik i sydkorea där dom tillverkade bilstereo. Dom hade olika band för varje välkänt märke. Dom gjorde allt nästan färdigt innan det skeppades. Märket företaget satte sedan på front och knappar samt klistrade märke och made in....

Detta var förvisso ett antal år sedan och det företaget är numera ett Märke men jag är övertygad om att det funkar på samma sätt nu om inte ännu mer.

Jag ser inga problem med det, snarare stora fördelar. Uppenbart är det en mycket bra anpassning till konsumenterna. Självklart finns det skillnader men det är nog inte var det tillverkats någonstans eller vilket märke det är.

Alla kan köpa "sitt" märke.
Alla kan välja att betala det dom vill.
Dessutom är det säker miljömässigt bra med en stor fabrik på ett ställe där man kan effektivisera än en massa småfabriker.


Detta gäller inte bara reservdelar. Det gäller nog dom flesta produkter.


Hej
Som Jag ser det så finns det två sorters tillverkning i länder som t.ex. Kina dels sk. legotillverkning där märkesföretaget beställer en produkt & finns med i hela produktions kedjan, samt ren pirat produktion. Ett bra exempel på det senare hittar du på E-Bay, söker du på kylare till Suzuki där, finner Du nya kylare för 6-700 SEK. Vid första anblicken ser de identiska ut med originalet för 10 000 SEK; men synar du dem noga ser du skillnaden är stor t.ex. antalet kylflänsar mm.
Jag vill betona att Jag inte tycker att allt från Kina är skit, det är med all rätt världens 2´a största Ekonomi men de tillverkar mycket billiga kopior också.
Martin
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Efter allt skriveri om Biltemas bromsklotsar så var jag bara tvungen att testa. MINA erfarenheter efter 1700:- mil

Inga missfärgade, slitna, repiga eller skeva skivor. Efter ca 6000 mil var mina skivor, speciellt bakskivan, inte i topskick men jag tycker faktiskt framskivorna ser fräschare ut nu.

Inte mer oljud än andra jag kört med.

Har inte märkt någon skillnad i bromsverkan eller känsla.

Bytte bakklotsar idag ca 1mm kvar på ena och 2mm på den andra. Blev Biltemas igen.

Kör sen höst och tidig vår så det blir en del fotbroms.

Om jag väljer något annat än Biltemas när det är dags fram skulle i så fall mest vara för att se om jag märker någon skillnad vid byte åt andra hållet.

Visst priset är ju en sak men i mitt fall var det mest för att kolla hur "illa" dom funkar och jag är positivt "överaskad".

OBS Mina erfarenheter vid mitt sätt att köra.

Hej
Jag är glad för Din skull att Du är nöjd, skillnaden oss emellan är nog att Jag kör en tyngre motorstarkare hoj & ägnar mig åt lite mer "aktiv" körning.
Martin
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top