Biltemas hjälmar bra lr skit?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ni tror alltså på fullt allvar att Biltemas hjälmar lever upp till detta: http://www.araihelmet-europe.com/php/araitecs/AraiTecsIII.pdf

Eller är detta bara skitsnack för att folk skall köpa dyra hjälmar med fräck lack för att "sponsra någon heftig GP-förare"?

Du läste nog inte länken om hur man resonerar kring tester och krav...
Om du gjorde det noga skulle du hänga med i varför vissa av oss tvekar till "de gamla sanningarna".

Förutom att dom anger att dom har typet enligt SNELL så hittar man inte så mycket matnyttigt i dokumentet du hänvisar till. Återigen så är det tveksamt om det är positivt att hjälmen byggs för SNELL, inte alla anser det.
Det som får anses vara obestridligt bra är dubbel-D spännet.

Svaret är, ja hjämarna klarar troligtvis motsvarande standard, bortsett från att dom inte mig veterligen är byggda för att bli SNELL-godkända.
Är detaljkvaliteén lika bra? Nej, men det är i sig inget säkerhetsbetyg.

Men det är en allvarligt problem att företagen själva får skicka in hjälmar och material. Man borde testa från hyllan på affärer oxå, låt företagen betala även dessa tester.
 
Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag tycker att utseendet är viktigt. Jag har en Shoei d-zone och jag är snyggare än min hjälm, hur fan skall jag då göra?:mad:
JAg vaccinerrar mig inte vid utlandssemestrar, jag knullar utan gummi, kanske dags att lägga hjälmen på hyllan?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker att utseendet är viktigt. Jag har en Shoei d-zone och jag är snyggare än min hjälm, hur fan skall jag då göra?:mad:
JAg vaccinerrar mig inte vid utlandssemestrar, jag knullar utan gummi, kanske dags att lägga hjälmen på hyllan?

Kanske fler saker du skulle lägga på hyllan i mänsklighetens intresse....

Henrik
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nu har jag läst och tagit till mig den här artikeln:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Den var ganska upplysande om billiga och dyra hjälmar och Snell, ECE 22:05 och DOT märkning.
Om man ska fortsätta diskutera det här ämnet på en nivå något över sandlådan så bör man läsa artikeln sen kan man ventilera vad man tycker.

Tjo! mye att läsa.
Kan du inte ge oss en kort beskrivning :va
Skillnad billiga vs dyra hjälmar?
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
köpte en hjälm från biltema för att testa kavliteten.. hade min två växlade dam cykel... full fart in i en stenmur.. visst kände jag lite men skallen sprack ju inte.. men viss skillnad på 140 å kanske 40.. men de var kul..:yoparty

haha sicken hobby :D
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tjo! mye att läsa.
Kan du inte ge oss en kort beskrivning :va
Skillnad billiga vs dyra hjälmar?

Enligt dom så var dom flesta hjälmar väl styva, dom var gjorda så för att klara högenergi krockar, när det går riktigt fort. Problemet var att dom hjälmarna var då sämre på att fördela kraften i lägre hastighet där 95 % av alla olyckor inträffar. Problemet var också att i dom högre hastigheterna där hjälmarna med bla Snell märkning var bättre så stryker föraren med av andra skador ändå.

När jag säger för styva så menar jag det inre lagret i hjälmen som ska komprimeras och ta upp kraften, väldigt sällan komprimerades det helt (man måste få en stålbalk i huvet med extrem kraft) vilket gör att vid vurpor när man trillar av hojen och smaskar i asfalten utan att träffa en sten så skulle en mjukare hjälm hjälpa väsentligt mycket bättre än en styv.
Dom tar också upp faktumet att nästan ingen dör av enbart en skallskada utan det är komplicerande skador på resten av kroppen tillsammans med skallskadan som gör att man avlider.

När dom testar för Snellmärkning så släpper dom hjälmen från ett par meters höjd med en 5 kg vikt ner på en "apelsin" av stål, sen upprepar dom testet och träffar exakt samma ställe på hjälmen och då får inte kraften som överförs till huvudet överstiga ett visst antal G. Problemet är att i verkligheten så slår man nästan aldrig i hjälmen på exakt samma ställe och väldigt sällan mot en stålkula, det leder till att hjälmen är för styv (det måste den vara för att klara den andra smällen) för att ta upp första krocken ordentligt. Det leder till att man med en mjukare hjälm skulle få mindre kraft överfört till hjärnan i 80-90 % av alla olyckor och alltså klara sig bättre.

Kontentan är att testerna som utfördes vid Snellmärkning inte är så bra, jag skulle undvika hjälmar som är märkta av Snell.
Dom tar också upp faktumet att dom inte ser nån större skillnad generellt mellan dyra och billiga hjälmar, ett par DOT märkta hjälmar (som är det lägsta kravet för att få säljas i USA) som kostade 60-70 dollar i USA (integralhjälmar förstås) var MYCKET bra på att fördela kraften och var väsentligt bättre än en del dyra hjälmar. Man kan notera att dom var plasthjälmar och inte komposit.

Men det här säger ju inte så mycket om vad som är säkrast av billiga biltema hjälmar och dyra, man kan bara konstatera att man måste se realistiska tester på hjälmar innan man kan säga om dom är bra eller dåliga.
Klarar en hjälm ECE 22:05 så är det inte en skithjälm.

I olyckor där man går ikull i hög fart och slår huvudet i stenar upprepade gånger så är en Snellmärkt hjälm bättre, dock dör man nog ändå av skador på andra delar av kroppen. Tyvärr är en Snellmärkt hjälm sämre om man "bara" landar på asfalten vilket man gör i 80-90 % av alla olyckor, därför försämrar en snellmärkt hjälm ens odds i dom vanligaste olyckorna.
Nu är ju Snell och DOT märkningar som bara(?) finns i USA, men principen gäller nog även här.

Man kan inte bedöma om säkerheten på priset, en hjälm som räddar dig i en väldigt otäck olycka i hög fart där du får många andra skador kanske skadar dig onödigt i de vanligaste olyckorna.

Dom konstaterade dock att överlag är hjälmar bra idag, i en krasch som är våldsam att hjälmen inte klarar att skydda huvudet så får man så otäcka skador på resten av kroppen att det är kört ändå.

Vidare kan man konstatera att om man kör i 100 km och trillar av hojen och slår huvudet i asfalten blir inte kraften mot huvudet mycket högre än om du hade kört i 50 km. Anledningen är att det är höjden från asfalten till huvudet som avgör hur stor kraften blir, hastigheten längsmed asfalten gör inte så stor skillnad. En high-sider där man kastas upp är farligt med andra ord. Det här gäller då man inte krockar med något naturligtvis typ ett träd, men då får man andra dödliga skador ändå.


Jag reserverar mig mot eventuella fel men jag tror jag fick det mesta rätt, artikeln är väldigt läsvärt och man behöver ju inte göra det i ett sträck.

/Karl
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Har letat hjälm ett bra tag nu, och måste säga att Biltemas crosshjälm sitter som ett smäck, den väger hyffsat lite och priset är ju gudomligt det med jämfört med en 3500kr´s kruka.

Åker troligtvis iväg och köper den idag om ingen vill hejda mig, tycker inte tråden kommit fram till att dom är direkt dåliga så ser inga tecken på att akta mig för dom.

Gör jag rätt?
Nu köper jag skiten!
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Har letat hjälm ett bra tag nu, och måste säga att Biltemas crosshjälm sitter som ett smäck, den väger hyffsat lite och priset är ju gudomligt det med jämfört med en 3500kr´s kruka.

Åker troligtvis iväg och köper den idag om ingen vill hejda mig, tycker inte tråden kommit fram till att dom är direkt dåliga så ser inga tecken på att akta mig för dom.

Gör jag rätt?
Nu köper jag skiten!

Jag tror du gör rätt i det,känns den rätt och sitter skönt som ett smäck så varför inte :tummenupp
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Biltema prylar är enligt min erfarenhet ungefär som en trisslott. Köper knappt något från dom för man vet aldrig vad man riktigt får. Däremot är det bra att det börjar dyka upp företag som tar upp kampen med dom stora drakarna. För jag vete fan vad som är sjukare, att köpa en hjälm för 500 eller en för 8500....

Grattis till er som fått prylar från Biltema som håller dock.
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Dyrt / Mindre dyrt.

Man måste ju även förstå att biltema är en OEM tillverkare, dom har ju egna fabriker i Kina, och deras kontaktnät gör ju att dom kan få tillverkare att stå på kö hos dom. Att dom sedan utan mellanhänder skeppar ut en bra produkt till rätt pris är ju inte fel. När det gäller andra märken så finns det en tillverkare som säkert får samma peng för sin hjälm men här är det generalagenter som ska ha en kaka, och sen ska ÅF-ledet ha sin kaka. Så priset påverkas ju till stor del på att det är många som ska äta av samma kaka, biltema levererar kakan utan mellanhänder.
Så vi konsumenter kan ånjuta "Rätt kvalitet, till rätt pris".

/G
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Statistik

Hade ju även varit intressant att se statistik över olika skador.
Hur många har dött i trafiken pga av trauma mot huvudet, där inte resten av kroppen redan varit helt sönderslagen? I Halmstad för en många herrans år sedan var det en kille som hyrde en båge och körde rakt in i en skylt, summan av det hela var att den olyckliga föraren föraren fick ett avsletet ben, och dog av det. Eller olyckan utanför Holm där en ung förare körde rakt in i baken på en pickup, det var ju inte huvet som var orsaken till dödsolyckan. Oavsett olycka så tror jag att alla hjälmar skyddar skallen precis lika bra, det är nog resten av kroppen som tar den smällen. Jag tror en stor anledning är att folk tycker det är "pinsamt" att köra runt med en biltema hjämt. Det verkar som biltema hajat det med, och kollar man på deras mcprylar så står det bra mycket mindre BILTEMA än på allt annat, för generellt så är det ju namnet BILTEMA som syns först.

Detta är ju inte vetenskap utan mina högst personliga tankar och funderingar runt detta ämne.

Mvh
G
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
så snygga och tillförlitliga ... ja kör bara med biltema delar, olja filter handskar =) o det gäller allt även deras kådisar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
så snygga och tillförlitliga ... ja kör bara med biltema delar, olja filter handskar =) o det gäller allt även deras kådisar

fan va coolt med kådisar de står biltema på. :D
 

moddlaren

Guest
fan va coolt med kådisar de står biltema på. :D


Jo visst är det och det viktigaste av allt med kådisar är att dom sitter perfa annars trillar dom av, Det gäller ju hjälmar med hjälmen skall sitta perfekt annars fungerar den inte som det är tänkt.

Hur många har hjälmar som sitter så tight att du/ni endast får upp 2 fingar mellan kinden och hjälmens stoppning?.

o sedan alla som kör med hjälmen o knäppt:arsele

tja biltema duger för mej o jag har dunkat i skallen på cross banan
många gånger o ännu fungerar den skapligt.:rolleyes:

mvh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top