Jo, till och med jag hade lyckats modifiera min Jofa -77 så att den klarade ece...kravet. Det hade kostat ungefär 7,50. Vill någon köpa en billig hjälm som klarar kraven? Ni kan få den för 249,99
Ja. Eller hur. Jag tror nog inte det. Har du verkligen läst på vilka kraven är och har du insikt i hur pass hårda kraven är?
En hjälm förväntas klara att släppas från nära 2 meters höjd med en 5 kilos vikt i ner på en hård slät eller kupad yta och fortfarande klara av att ta upp och dämpa smällen så att G-kraften blir tillräckligt låg.
Be någon polare släppa ett bowlingklot från 2 meters höjd rätt i magen på dig så börjar du få något slags aning om vilka krafter det egentligen är som man kräver att en MC-hjälm ska klara av att ta upp.
Tro inte för ett ögonblick att tillverkarna lägger sig särskilt högt över gränsen för att klara kraven. Om dom ligger skyhögt över kraven eller inte vet ju ingen så det skulle helt enkelt inte löna sig. Om dom däremot gör hjälmen så lätt som möjligt så kan dom ange det och vips så har man ett utmärkt säljargument. För det är många som vill ha en så lätt hjälm som möjligt. Och för att åstadkomma det så lägger dom sig så nära gränsen som dom kan utan att riskera att misslyckas i testerna.
Kanske är det såhär enkelt:
Hellre Biltema glasfiber än fina gatans termoplast? För de som inte har obegränsad budget för sitt åkande...
Jag tror absolut att biltemas hjälm är lika bra som någon annan hjälm ur skyddshänseende. Den uppfyller ju samma säkerhetskrav. Den är säkert sämre med avseende på ventilation och en del andra detaljer än en hjälm som kostar mångdubbelt mer men det vore ju faktiskt konstigt annars.
Den saknar exempelvis fäste för pinloc. Men det kan man ju montera dit i efterhand om man vill.
Personligen så har jag visserligen gjort som många andra och köpt en av dom dyrare hjälmarna. En tjohej. Men det gjorde jag enbart av den anledningen att det bor en liten posör i mig med även om jag inte alltid erkänner det. Jag ville ha en snygg hjälm med bra ventilation och med pinloc och jag är lat så jag köpte en som hade färdigmonterat fäste för pinloc.
Jag tror inte att min shoei är ett dugg bättre som huvudskydd betraktat än biltemahjälmen (eller hjälmen på jula) som kostar en femtedel av min hjälm. Jag betalade för utseendet.