Biltemas hjälmar bra lr skit?

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Tvätta...:confused:
Vem är det, köpte nåt som hette tvättmaskin i somras, hör dessa ihop:confused:


:rolleyes:
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det är ta mig f-n inte klokt!!!:mad: En säljare på ICA sa till mig att Ariel tvättar renast för de har eget labb o svindyra utvecklingskostnader mm mm.:va Det blir nog en hjälm eller två på Biltema:D

Den säljaren borde få sparken. ICAs och andra kedjors egna märken har vunnit dessa tester flera år i rad och dessutom är förtjänsten bättre på dessa "egna" varor bättre än på märkesvarorna, trots att de är så pass mycket billigare..
Skulle dock passa mig för att jämföra tvättmedel och hjälmar, råkar du på ett dåligt tvättmedel så blir dina redan risiga kallingar förstörda, råkar du på en kass hjälm så kan du dö. Undra om man inte skulle slå till på en indisk hoj? De har ju hjul och motor, kostar gratis...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Den säljaren borde få sparken. ICAs och andra kedjors egna märken har vunnit dessa tester flera år i rad och dessutom är förtjänsten bättre på dessa "egna" varor bättre än på märkesvarorna, trots att de är så pass mycket billigare..
Skulle dock passa mig för att jämföra tvättmedel och hjälmar, råkar du på ett dåligt tvättmedel så blir dina redan risiga kallingar förstörda, råkar du på en kass hjälm så kan du dö. Undra om man inte skulle slå till på en indisk hoj? De har ju hjul och motor, kostar gratis...

Jag har inte rekomenderat nån att tjöpa Biltema hjälmar, men nu diskuterade vi säkerhet och utifall billigare hjälmar måste vara sämre.
Vill man ha en hjälm som man kan posa i, som sitter som en formgjuten kondom, och får Jörgens sothora att spinna som en japansk enlitersmotor, ja då tjöper man inte hjälmen från Biltema ;)
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag har inte rekomenderat nån att tjöpa Biltema hjälmar, men nu diskuterade vi säkerhet och utifall billigare hjälmar måste vara sämre.
Vill man ha en hjälm som man kan posa i, som sitter som en formgjuten kondom, och får Jörgens sothora att spinna som en japansk enlitersmotor, ja då tjöper man inte hjälmen från Biltema ;)

Jo, måste erkänna att oavsett hur många tester biltemakrukorna skulle vinna, så inte hamnar den på min skalle...
 

stealax

Road rage
Gick med
31 Jan 2008
Ort
mitten till höger
Hoj
MT-01 KTM 250r freeride -14
Den säljaren borde få sparken. ICAs och andra kedjors egna märken har vunnit dessa tester flera år i rad och dessutom är förtjänsten bättre på dessa "egna" varor bättre än på märkesvarorna, trots att de är så pass mycket billigare..
Skulle dock passa mig för att jämföra tvättmedel och hjälmar, råkar du på ett dåligt tvättmedel så blir dina redan risiga kallingar förstörda, råkar du på en kass hjälm så kan du dö. Undra om man inte skulle slå till på en indisk hoj? De har ju hjul och motor, kostar gratis...

Du måste vara en chokladdryck från Semper:yoparty
 

Kneedrag

Guest
Hoppas att du skämtar, för du är väl knappast så naiv att du tror att RR-eliten själva får välja vad de ska ha på sig! Sponsoravtal kallas sånt och är en anledning till att dom fina tillverkarna måste ta mer betalt.

Jag påstår inte att den ena hjälmen är bättre än den andra för det är ingen av oss som vet, däremot vet jag att priset inte är någon garanti för krocksäkerheten.

Läs detta test, begrunda och återkom sedan http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html


WORD:tummenupp :tummenupp

Det är upp till var och en o sätte villken kruka man vill.
Kostar hjälmen mycket så är den säkert bra jag går på det själv.:D

Jag har hädat, mitt liv är slut, kan aldrig mer visa mig ute igen!! :gråta :gråta :gråta

Jag har precis vart och handlat ett batteri på Biltema, ja ni hörde rätt - Biltema, på satans Biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiltema - och det värsta är att det fungerar så förbannat bra!! :rodnar

/Fürstenhoff.


Fyfaan hädare:tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
hmm..är det bara jag som tycker att den här tråden påminner mycket om "vilken olja är bäst" tråden..
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
hmm..är det bara jag som tycker att den här tråden påminner mycket om "vilken olja är bäst" tråden..


Mjo, vi är helt indoktrinerade av reklam vilket ger detta resultatet...
Vilken reklambyrå som helst av klass skulle kunna få hela sporthoj att åka med jofa-hjälmar om det vore så. Bara priset på fakturan som styr hur många reklamköparen ska nå i sin målgrupp.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Allt jag har tjackat på Fultema funkar skitbra. Verktyg, batterier, oljor, partytält mm. Skulle inte tveka att köpa en hjälm där om den satt bra, var hyfsat lätt och kändes shysst kvallemässigt. Men nu har de ju hjälmar på Jula också och det ligger närmare så...

Allvarligt talat. Anledningen till att inte Rossi och pojkarna kör med Biltemagrejjer är för att de får sina grejjer gratis, eller snarare de får pröjs för att köra med AGV etc. Biltema har nog inget intresse av att sälja överprissatta hypade grejjor på trendkänsliga, jagsvaga stackares idolkomplex och hävdelsebehov. De kränger kvalitetsprodukter utan brand-name-värde i massor till folk som inte tycker att det är värt att betala genom näsan för att få se ut som sponsrade koreaner på banträffarna.
Tror ni att Shohejj é bättre bara för att de kostar mer så varågod. Men försök inte lura i nån annan att de är säkrare att ha på skallen vid en smäll än motsvarande produkt från Lidl, Biltema eller Jula. Kolla på specifikationerna för produkten, inte på bokstäverna på utsidan.
När det gäller olja tex så har vi ju redan fastslagit att Biltemas oljor är samma som de som Statoil säljer för mångdubbelt högre priser. Jag skulle tro att ungefär samma principer gäller för deras hjälmar.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!

Se där!
Dyra och "märkes" tvättmedel sämre än billiga.
Tror vi är lite väl märkes och kostnads fixerade av det som är dyrare är automatiskt bättre eller måste bara vara det.

Sett nån tidigare artiklar ang dyra och billiga ting där vi konsumenter gärna betalade dyrt för samma produkt men bara det att den dyrare var ett välkänt märke.

Vad gäller hjälmarna som diskuteras ofta,biltema,lidel's mc vecka med billiga hjälmar kan jag inte uttrycka mig om.
Skulle gärna vilja se några tester där de granskar och jämför billiga med dyra hjälmar som är uppbyggda med lika eller liknande material.

Men ärligt är jag själv lite misstänksam mot dessa hjälmar och tittar gärna åt arai och shoei för man inte vet något om de billigare.
Själv testat en arai hjälm,där blev en spricka i den och skallbasfraktur till följd,
lite omskakad i knoppen men idag är jag glad att jag valde just den hjälmen och tror den räddade livet på mig trots allt.

Ps. över till tvättmedel,jag kör på bla Lidl's och andra billiga medans tjejen tror på reklamen att ariel,via osv är bättre.Dock överbevisad nu med artikeln i bla aftonbladet :D
 

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
Lidls uppfällbara hjälm

Har i dagarna köpt en hjälm av Lidl, varianten med uppfällbar front. Anledningen är att jag erhållit ett x-jobb som innebär arbetstid 7-11 på söndagsmornar och innebär ca 6 mils körning ToR. Då jag i vanliga fall använder linser vid MC-körning så kände jag att det orkar jag inte krångla med så tidigt på morgonen så det fick bli deras hjälm så jag kan använda glasögon.
Använder annars en Shark ( har haft Caberg, Shoei etc etc) och kan säga att inredningen i Lidl hjälmen är klart enklare, dock urtagbar. Men hjälmen ger ett ganska stabilt intryck. Låsningen av fronten känns bra (klickar i lätt) och kan öppnas med en hand. Relativt tyst också. JAG tycker hjälmen funkar bra :tummenupp

o sen att man kunde handla mjölk samtidigt med hjälm e ju perfa :D

Ser att Lidl nu har golfklubbor. Har hört att de går av på mitten när man spelar med dom.....:rolleyes:
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
Hur ser hjälmvalet ut hos custom folket ut ?? Kolla på idioterna ....De kör skrothögar på 300 kg med skämt till bromsar..och hjälmar som ser ...Jag kör en hoj som har hälften volym...väger inget ändå...ändå har jag monoblock bromsar och de andra ??

ha ha! :D :D :D
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det viktigaste är till sist ändå inte att man har en Shoei eller Arai... utan att man har den DYRASTE Shoei eller Arai hjälmen!

Jag har en XSpirit... Varför inte en Biltema?

För att jag är otroligt fåfäng!

När man tar av hjälmen ser man ju ut som fan iallafall så man får hålla skenet uppe så länge som möjligt.:D :yoparty
Med Biltema är man ju ful hela tiden!
Har dock köpt olja, styre, stödplatta och tvättplugg på Biltema. Deras hjälmar är säkert okej med... men inte på mig.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Än så länge har vi ju bara dom märkningar som står i hjälmen att gå efter, och då får man väl anta att dom håller likvärdig skyddsgrad.
Det kan man förstås anta, men det är ju ett rätt orimligt antagande. Lite som att säga att alla som klarat körkortet är lika duktiga på att köra, eftersom alla klarat miniminivån. Sedan är det ju svårt att veta vilken som är bäst, men att det skiljer en hel del kan man nog vara rätt säker på. Det är upp till var och en att avgöra vilken man litar mest på, vilken som är snyggast, sitter bekvämast och är tystast, eller vad man nu vill väga in i sitt hjälmval.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Visst kan biltemas hjälmar vara jättebra, samtidigt kan de vara urusla! Arai och Shoei är så vitt jag vet erkänt bra hjälmar så varför chansa? Det är ju ditt liv som står på spel i värsta fall!

Men vafan! Köp en biltemahjälm och så kan du köpa ett par gamla spruckna däck från 80-talet när du ändå är igång. Det blir ju billigare så. Hjälmen ser ut som en hjälm och däcken ser ut som däck så det finns väl ingen anledning att oroa sig över funktion och säkerhet?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Visst kan biltemas hjälmar vara jättebra, samtidigt kan de vara urusla! Arai och Shoei är så vitt jag vet erkänt bra hjälmar så varför chansa? Det är ju ditt liv som står på spel i värsta fall!

Men vafan! Köp en biltemahjälm och så kan du köpa ett par gamla spruckna däck från 80-talet när du ändå är igång. Det blir ju billigare så. Hjälmen ser ut som en hjälm och däcken ser ut som däck så det finns väl ingen anledning att oroa sig över funktion och säkerhet?

fint, sådant skit fungerar inte längre. Idag måste du komma med bättre argumment än dessa billiga som alla kör med för att skrämma en att köpa en dyr hjälm

*OBS* har en dyr själv, är för feg för att testa en billig.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
fint, sådant skit fungerar inte längre. Idag måste du komma med bättre argumment än dessa billiga som alla kör med för att skrämma en att köpa en dyr hjälm

*OBS* har en dyr själv, är för feg för att testa en billig.

Jag har också en dyr hjälm. Jag anser inte att det är fegt att använda dyr hjälm. Snarare smart att lägga pengarna på säkerhet.

Aja, alla gör som de själva vill. Men personligen testar jag hellre en olja eller ett batteri från biltema. Det blir väl mest maskinella skador om något händer så länge det inte händer mitt i en kurva. Men en hjälm, i värsta fall har man bara en chans. Det är inte riktigt läge att tänka "jag skulle nog köpt mig en arai" när man är millisekunder från att slå i backen...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top