Biltemas hjälmar bra lr skit?

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Har en ganska ordentligt söndersågad hand.
Största problemet är brist på känsel.
Har hitils inte råkat på något snabbfäste som man inte måste justera i tid och otid.
Har lättare för att hålla ringarna med den dåliga handen och trä remmen med den bra än att skjuta ihop ett snabbfäste som måste hamna rakt.

Fy fan trist me din hand. Åker själv med en Shoei. har iofs aldrig behöft justera kopplingen till hakbandet klick in bara så e det bara o åka:) Får se om den sitter kvar den den dan man vurpar:D Det får tiden visa:tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Biltemas hjälmar är skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitbra varför alla ledande RR förare mm använder sig av just dessa hjälmar/ryggskydd då dom verkligen värnar om sin egna säkerhet varför just ni som också tror på dessa produkter borde göra det samma - END OF STORY!! :rolleyes:

Sen att ni vid en ev olycka KANSKE överlever pga av användandet av dessa überbra hjälmar/ryggskydd är en helt annan historia - och allt detta bara för att tjäna ett par extra kronor - grattis eller nått!! :arsele

/Fürstenhoff.

Hoppas att du skämtar, för du är väl knappast så naiv att du tror att RR-eliten själva får välja vad de ska ha på sig! Sponsoravtal kallas sånt och är en anledning till att dom fina tillverkarna måste ta mer betalt.

Jag påstår inte att den ena hjälmen är bättre än den andra för det är ingen av oss som vet, däremot vet jag att priset inte är någon garanti för krocksäkerheten.

Läs detta test, begrunda och återkom sedan http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
vet av egen erfarenhet, av krascher som tur var med riktigt bra hjälmar, och av ganska stor insikt i uppbyggnaden av en hjälm att du inte bör köra med biltemas hjälmar. Min allvarligaste (om man ser till skallskador:D ) vurpa skedde i 50 km/h så ovavsett vad du kör för hoj för bör du tänka efter ordentligt innan du köper din hjälm.

Från 3000 kr får du en bra Arai eller Shoei hjälm som håller mkt hög säkerhet, lägger du mer så får du givetvis en bättre hjälm, men då framförallt mer komfort och ventilation. Så lägg minst 3000 kr på din hjälm, det är säkert ditt huvud värt:tummenupp


MVH / en som synat backen alltför många gånger:rolleyes: och
mkt kritisk till säkerhetsprodukter från biltema...

Du vet ju fortfarande inte hur en "billig" hjälm skulle ha fungerat, jag anser snarare att en "allvarlig" skallskada i 50km/h visar att även "dyra" hjälmar kan vara dåliga!

Eftersom du har insikt i uppbyggnaden av en hjälm så kan du väl tala om vad som skiljer i uppbyggnad av ex en Shoei och en Biltema så även vi oupplysta kan se ljuset.
Vad är det som gör att den magiska gränsen för en bra hjälm går vid 3000kr, varför inte 6000kr eller 9000kr.

Jag har ingen erfarenhet från just hjälmtillverkning men väl från andra branscher och jag vet att prisskillnader på 500% inte är ovanligt enbart beroende på vilket namn vi stämplat på produkten.

Läs gärna länken i mitt föregående inlägg innan du förklarar skillnaderna mellan olika hjälmar.
 

Kneedrag

Guest
Har en dyr hjälm och köpte den för jag tyckte den var så snygg och är för feg för att prova en billig. Men tror ändå dessa billigare hjälmar inte är så kassa som vissa försöker få dem som, genom PR eller liknande. Om det låg i hjälmtillverkarnas intresse eller återförsäljarna att göra ett test som bevisade hur det verkligen ligger till hade de kunnat göra det lätt. men de gör inte det för då får man det svart på vitt att dessa dyra hjälmar är inte så mycket bättre marginelt, och eftersom pengar det handlar om en massa pengar som de kan gå förlorade så blir det som det blir, ett mysterium.[/QUOTE


Word:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Hoppas att du skämtar, för du är väl knappast så naiv att du tror att RR-eliten själva får välja vad de ska ha på sig! Sponsoravtal kallas sånt och är en anledning till att dom fina tillverkarna måste ta mer betalt.

Jag påstår inte att den ena hjälmen är bättre än den andra för det är ingen av oss som vet, däremot vet jag att priset inte är någon garanti för krocksäkerheten.

Läs detta test, begrunda och återkom sedan http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html


lång Intressant artikel :tummenupp :tummenupp

The DOT helmets we had were all plastic-shelled, and none cost more than $100. How did they do? They kicked butt. In what must be considered a head-impact Cinderella story, the DOT-only helmets from Z1R delivered less average G force to the headform through all the impacts than any others in the test.

så en hjälm för 1000 spänn slog värstingar.



Gixxertina fortsätter gå till banken......
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Om Biltema viftat med största checken skulle vi nog se deras hjälmar även på någon RR-förare...

Mycket subjektiva bedömningar i tråden. Skulle vara kul om det kom lite fakta också :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MVH / en som synat backen alltför många gånger:rolleyes: och
mkt kritisk till säkerhetsprodukter från biltema...

Vad tyckte du om Lidls säkerhetsprodukter för motorcyklister innan deras ryggskydd spöade märkesryggskydd som var fem gånger så dyra?

Och framförallt, vad tycker du om märkesryggskydd som kostar skjortan och inte ens kan mäta sig med billig kina tillverkad plast från Lidl?
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Passar på i en levande tråd

Sökte på "tysta hjälmar" och "hjälm" här på forumet, gissa om det dök upp många trådar om och i ämnet...:rolleyes:
Och denna tråda verkar vara vid fullt "välmående" så...
Vet någon var och om det finns återförsäljare för Schubert hjälmar här i Sverige?

Ang. ämnet för tråden så köpte jag en "halvbillig" MDS ifjol, satt superskönt och som den ska men är ett jäkla liv i den när man är ute och åker, så istället för slip on så satsar jag på en "tyst" och förhoppningsvis bra/skön hjälm i år.
Men måste försöka få prova först så att man får känna hur den känns på, orkar ej åka till tyskland för att prova hjälm:tungan

Så är det någon som vet???
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Någon som har koll på vad som händer med en glasfiberhjälm om man slår i huvudet flera ggr under en crash? Man ska ju i princip byta ut en hjälm som man tappat i marken. Men vad händer om man först slår i hjälmen i asfalten för att sedan glida in med huvudet i något hårt? Då borde ju hjälmen ha förlorat väldigt mycket av sin förmåga att absorbeta kraften.
 

Kneedrag

Guest
Någon som har koll på vad som händer med en glasfiberhjälm om man slår i huvudet flera ggr under en crash? Man ska ju i princip byta ut en hjälm som man tappat i marken. Men vad händer om man först slår i hjälmen i asfalten för att sedan glida in med huvudet i något hårt? Då borde ju hjälmen ha förlorat väldigt mycket av sin förmåga att absorbeta kraften.

Vad jag förstår, och någon får gärna rätta mig om jag har fel så klarar glasfiber och kolfiber hjälmar flera smällar sämre än en plasthjälm . Det dåliga med plasthjälmar är att de kan studsa (skriver kan för jag har alldrig läst i några hjälm tester att plasthjälmar studsar farligt när de slår i backen )
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Westfield, tack för att du ventlierar lite vettiga synpunkter, nivån har länge varit under sandlådenivå (...??) "min är bättre än din, nä min är bättre än din osv"

Subjektiva bedömningar med tillhörande egendomliga resonemang flödar i denna tråd. Fakta baserade på forskning eller avancerade tester är endast att lita på, innan dess ÄR ingenting egentligen bättre än något annat (inom rimliga gränser). Sen vilket pris man är beredd att betala i förhållande till viss uppnådd kvalitet, tekniska detaljer och avgörande/ointressanta egenskaper är upp till var och en. Min personliga filosofi angående produktköp är att jag vill betala så lite som möjligt i förhållande till en viss kvalitetsstandard, vilken i mitt fall varierar beroende på vilken produkt jag köper.

Det jag egentligen vill säga är att i denna tråd, och andra liknande prestigefyllda-trådar - lyssna inte på alla gaphalsar, utan gör en egen bedömning! :tummenupp

Ha nu alla en sjuhelvetes rolig säsong och låt oss slippa onödiga hjälmtest med iblandade sh-medlemmar..
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Jag har hädat, mitt liv är slut, kan aldrig mer visa mig ute igen!! :gråta :gråta :gråta

Jag har precis vart och handlat ett batteri på Biltema, ja ni hörde rätt - Biltema, på satans Biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiltema - och det värsta är att det fungerar så förbannat bra!! :rodnar

/Fürstenhoff.

Även blind höna hittar korn :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hoppas att du skämtar, för du är väl knappast så naiv att du tror att RR-eliten själva får välja vad de ska ha på sig! Sponsoravtal kallas sånt och är en anledning till att dom fina tillverkarna måste ta mer betalt.

Jag påstår inte att den ena hjälmen är bättre än den andra för det är ingen av oss som vet, däremot vet jag att priset inte är någon garanti för krocksäkerheten.

Läs detta test, begrunda och återkom sedan http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Vettigaste inlägget hittils. Plöjde igenom halva sidan du länkade till, får ta resten sen. Mycket intressant läsning. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top