Biltemas hjälmar bra lr skit?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hela diskussionen är skit..Hur ofta vurpar vi att vi vill spara in på hjälmen ? Hjälmen är ingen jävla förbrukningsartikel...den dagen man måste förlita sig på hjälmen är kostnaden för denna helt jävla försumbar. Varför i hela världen skulle man vilja spara in ett par tusen kr på något som skyddar vår bästa del av bromsarna, chassiet, motorn, ECU´n....dvs HJÄRNAN..??? Jag skulle förstå om man druttade omkull var och varannan vecka och hjälmarna gick åt 13 på ett dussin, men..inte det här alltså.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hela diskussionen är skit..Hur ofta vurpar vi att vi vill spara in på hjälmen ? Hjälmen är ingen jävla förbrukningsartikel...den dagen man måste förlita sig på hjälmen är kostnaden för denna helt jävla försumbar. Varför i hela världen skulle man vilja spara in ett par tusen kr på något som skyddar vår bästa del av bromsarna, chassiet, motorn, ECU´n....dvs HJÄRNAN..??? Jag skulle förstå om man druttade omkull var och varannan vecka och hjälmarna gick åt 13 på ett dussin, men..inte det här alltså.

Har ännu inte sett några som helst fakta i den här tråden för att Arai och SHoei skulle vara säkrare, bara argumentet att givetvis är en 6000kr hjälm säkrare pga att allt över 1000kr i pris går till hjärnforskning och utveckling. (Bevisa gärna, men källfakta)

Om Shoei släpper en 15.000kr hjälm, är alla 6000kr hjälmar bajs då?

Det luktar som att vissa gått på ren PR från firmor när de hänvisar likt en stolle att säkerhet snålar man inte på, detta utan källor eller tester.

Och till dig jag citerar, jo hjälm är väl en förbrukningsvara om den räcker max 5 år (enligt SH) utan att användas?:va

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har ännu inte sett några som helst fakta i den här tråden för att Arai och SHoei skulle vara säkrare, bara argumentet att givetvis är en 6000kr hjälm säkrare pga att allt över 1000kr i pris går till hjärnforskning och utveckling. (Bevisa gärna, men källfakta)

Om Shoei släpper en 15.000kr hjälm, är alla 6000kr hjälmar bajs då?

Det luktar som att vissa gått på ren PR från firmor när de hänvisar likt en stolle att säkerhet snålar man inte på, detta utan källor eller tester.

Och till dig jag citerar, jo hjälm är väl en förbrukningsvara om den räcker max 5 år (enligt SH) utan att användas?:va

För det första så nej, hjälm är inte en förbrukningsvara. Det är inget du slitner ner som ett däck och kör du sakta så behöver du inte lägga ner några pengar på det. Jag kör inte så fort - jag behöver inte så bra hjälm.

Japp..som jag skrev går åtm JAG på PR grejen därför köper jag de dyraste och snyggaste hjälmarna som jag kan finna. Just för att de fina ...och dyra och snygga och tillverkade av företag som testar ordentligt. Säljer Shoei enb 15000 kr hjälm..kanske köper jag den, men av helt andra skäl...Jag vet dock att den där hjälmen från Shoei för 6000 är lika bra men inte lika cool...Jag vet också ..att Shoei har ingenjörskunnande, tradition, hantverk och känsla för att bygga hjälmar..det är VAD DE GÖR...inga kastruller, eller moped pottor. Jag pissar på källfakta och skiter på idiot rön...det är ju min skalle det handlar om ..så då tar jag det som jag vet funkat i årtionden och det som är beprövat. Vem har deg att lägga på R&D ? Biltemas leverantörer ?

Bara för att Biltemas hjälmar inte är bevisat kassa betyder det INTE att de är bevisat bra. Så jag har inga problem med att du eller någon anna chansar genom att soppa in skallen i en billig (och kanske...kanske..bra) och rätt ful hjälm men JAG har ingen lust att göra det. Så ser jag på det

Last edited:

Nicotin

Guest
Du skrev lite fel där käre Nicotin - DUMSNÅLA - skulle det vara!!

/Fürstenhoff.

så sant :tummenupp

jag fattar inte hur folk kan tumma på ngt som e så viktigt...

fa faan dra ner på ett slipon el hojpriset och köp vettiga grejer el ge fan i att gå ut på krogen en el två helger..

men men det kanske e viktigare att spänna sig runt korvkiosken el macken än att ha vettiga skydd..:confused: :gnissla

jag vet hur jag kör..jag försöker skydda mig så gott det går..:tummenupp

: patrik..ISR pump..? försökte ringa i onsdags..:tummenupp

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Fast å andra sidan...kör man en custom i 120-140 spelar hjälmvalet ingen roll.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
120-140 på en kromsläde? låter lite för bra tycker jag :D

Hur ser hjälmvalet ut hos custom folket ut ?? Kolla på idioterna ....De kör skrothögar på 300 kg med skämt till bromsar..och hjälmar som ser ...Jag kör en hoj som har hälften volym...väger inget ändå...ändå har jag monoblock bromsar och de andra ??

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Tror inte den här tråden handlar om att spara in några tusen. Det man vill veta är ju hur säkerheten är i olika hjälmar. Skulle biltemas hjälm vara lika säker som en "snyggare" hjälm som kostade 3000:- hade jag ändå köpt den snygga. Men alla kanske inte vill lägga dom pengarna och då är det ju bra med ett billigt och säkert alternativ. Än så länge har vi ju bara dom märkningar som står i hjälmen att gå efter, och då får man väl anta att dom håller likvärdig skyddsgrad. När jag får se några bra test då ska jag i alla fall köpa en ny hjälm.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Summa: För att inte reta sig på NÅT när det smäller måste man handla den dyraste utrustningen oavsett vad. Gäller alltså alla grejjor då eftersom ryker ett lillfinger o man inte hade bästa handsken så...

Sen att ni vid en ev olycka KANSKE överlever pga av användandet av dessa überbra hjälmar/ryggskydd är en helt annan historia - och allt detta bara för att tjäna ett par extra kronor - grattis eller nått!! :arsele
/Fürstenhoff.

Du menar att det är garanti för överlevnad med dyrare utrustning? Ska genast springa o köpa isf...

Ännu en tråd med lekstugenivå och småbarnslogik...

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Men köp för helvete det billigaste ! Vad är problemet ? Jag köper det kända och det beprövade och du kan köpa biltema och garva åt mig som blir lurad och blåst av marknadsföringern...när jag sitter där med min extreme och du med din bajshälm som ser ut som en jävla vattenmelon...he he ;)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
A: att ställa en sådan här fråga på ett forum likt SH är i mina ögon ganska ointressant då jag INTE tror att det finns någon överhuvudtaget här på SH som kan svara på om Biltemas hjälmar/ryggskydd är bra eller dåliga till trotts dessa patetiska CE märkningar, en märkning som inte är en übersvår uppgift att få då spelrummet mellan en "godkänd" hjälm och den bästa på marknaden är precis hur stor som hellst!!

B: Det finns självklart ingen sk garanti, men att chansa rörande det viktigaste skyddet vi har när vi åker mc - hjälmen - är det mest korkade man kan göra då det räcker med ett felval för att det skall ta slut på denna jord och detta för att tjäna ett par kronor!! :rolleyes:

C: Näe, känns en sk "riktig" 3000kr hjälm (eller dyrare för den delen) för mycket för att skydda knoppen så byt hobby/intresse innan det ev är försent!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

a) Vad rekommenderar du för märkning? det är ju inte alla hjälmar (inte ens märkeshjälmar) som fått ovan nämnda märkning.
b) agree men hur väljer man? baserat på vad?
c) varför är en 3000kr hjälm med samma märkning bättre? motivera? du e väl inte så naiv att du tror de 2400 mer enbart gått till säkerhetsutveckling?

Men köp för helvete det billigaste ! Vad är problemet ? Jag köper det kända och det beprövade och du kan köpa biltema och garva åt mig som blir lurad och blåst av marknadsföringern...när jag sitter där med min extreme och du med din bajshälm som ser ut som en jävla vattenmelon...he he ;)

Jag har en Shoei Z-one om det nu e relevant? Men du verkar inte ens fatta vad tråden handlar om...trots din "extreme" hjälm... :rolleyes:

Last edited:

Hillclimb

Member
Gick med
20 May 2005
Hoj
Sidovagnsracer
Näe, JAG fattar inte vad alla dessa patetiska trådar likt denna handlar om då jag varje dag i veckan skulle söka denna info på nätet och då ibland seriösa tidningars tester av produkter likt hjälmar, ryggskydd, oljor, däck mm i stället för att leka leken "jag gissar/tror bäst på SH"... :pannkyss

/Fürstenhoff.

Åfan....inte visste jag att du använder Lidl´s ryggskydd:D

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Varför vill man ens köra omkring me en billig hjälm?
De kan vara precis hur jättesäkra de vill o uppfylla precis samma krav som alla andra hjälmar men faktum kvarstår ändå att skillnaden på att ha på sig hjälmarna är som att sätta på sig ett packe sandpapper mot att vira lite kashmir runt huvet...

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Varför vill man ens köra omkring me en billig hjälm?
De kan vara precis hur jättesäkra de vill o uppfylla precis samma krav som alla andra hjälmar men faktum kvarstår ändå att skillnaden på att ha på sig hjälmarna är som att sätta på sig ett packe sandpapper mot att vira lite kashmir runt huvet...

Spelar det nån egentlig roll vad du har på dig när du skall till Uppsala från Stockholm på under 15 minuter och har oturen att krascha in i en långtradare :va
Döden lär vara oundviklig.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Spelar det nån egentlig roll vad du har på dig när du skall till Uppsala från Stockholm på under 15 minuter och har oturen att krascha in i en långtradare :va
Döden lär vara oundviklig.

Ja, men jag vill fortfarande ha en skön hjälm.

Jag lägger mig ju inte o sover på en tunn skumgummimadrass på golvet istället för o köpa en skön säng direkt för o spara pengar.

Men det kanske bara är jag som vill ha lite sköna bekväma saker?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har en dyr hjälm och köpte den för jag tyckte den var så snygg och är för feg för att prova en billig. Men tror ändå dessa billigare hjälmar inte är så kassa som vissa försöker få dem som, genom PR eller liknande. Om det låg i hjälmtillverkarnas intresse eller återförsäljarna att göra ett test som bevisade hur det verkligen ligger till hade de kunnat göra det lätt. men de gör inte det för då får man det svart på vitt att dessa dyra hjälmar är inte så mycket bättre marginelt, och eftersom pengar det handlar om en massa pengar som de kan gå förlorade så blir det som det blir, ett mysterium.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Ja, men jag vill fortfarande ha en skön hjälm.

Jag lägger mig ju inte o sover på en tunn skumgummimadrass på golvet istället för o köpa en skön säng direkt för o spara pengar.

Men det kanske bara är jag som vill ha lite sköna bekväma saker?

Helt rätt inställning, själv kör jag med Shoei för att näsan inte får plats i en Arai. Men jag nådde avsedd effekt med inlägget. Se inlägg 102....

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jaså är den här gamla härliga frågan uppe igen?
Det fanns en länk i en av de tidigare trådarna i det här ämnet (orkar inte leta) där några jänkare gick till botten med tester av "plasthjälmar" kontra dyra hjälmar. De testerna utfördes oberoenda av nån "klass" och var extremt hårda. Det visade sig att alla av de testade hjälmarna klarade sig långt över "klass"-nivåerna, och den hjälm som fick bäst resultat var en plasthjälm.
Testerna baserade sig på åratal av undersökningar av faktiska MC olyckor, och inte bara av att klara ett visst antal "g" rakt uppifrån som många av "klass"-testerna går ut på.
En sak de kom fram till var att om skallen får en så hård smäll att hjälmen går åt helvete oavsett "klass" så dör man iaf. Kroppen klarar helt enkelt inte så mycket stryk.

Sen kanske man vill ha en hjälm som sitter bra och är så lätt som möjligt...eller bara snyggast helt enkelt, ja då äre ju bra att tjöpa.
Personligen vill jag inte ha nån Biltema hjälm.

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Min första MC-hjälm var en Lazer för ca 2200:-. Jag tyckte den passade bra och eftersom jag skulle köpa cykel och komplett utrustning på samma gång så kändes det ok att komma undan med några lappar mindre. Efter 6 mån så hade inredningen gett efter så att den inte alls satt så bra och framför allt så hade den flyttat sig bakåt så att näsan tog i.

Köpte då en Shoei XR-900 och den har jag haft i över 4,5 år och den passar fortfarande lika bra som när den var ny.

Min Lazer har jag kvar som minne av vad det kostade att spara.... :huvet

Ska jag handla nåt från Biltema så blir det Sidostödsplatta MC för 9:90 och tvättplugg för 29:90.

Jag stoppar inte mitt huvud var som helst längre. :fakta :rodnar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...