självklart chansar jag inte..
att jag inte kör med det dyraste har inget att göra med att chansa eller inte.
kör med shoeis xr-1000 shoeis näst värsta varför, jo därför att den är riktigt bra för touringåka och jag litar på den till hundra procent vid en crash .
vad jag vill komma fram till som man faktiskt förstår om man läser lite är att om man överhuvudtaget är rädd om sig själv så bekymrar man sig inte ens om ifall lidls eller biltemas hjälmar är bra , utan man köper saker som förvisso kostar lite mer.
för om man på fullaste allvar tror att alla pengar som en dyrare hjälm kostar mer är reklampengar så är man lite ute och cyklar. utvecklingskostnader kostar peng..
men som sagt folk gör sina egna val..
du undrade om mitt uttalande angående de tre viktiga grejorna..
och jag är allvarlig.. det viktigaste du har att tänka på och som skall få kosta pengar är SKOR , fråga vem som helst som har kraschat med ett par billiga pjuks utan rätt skydd i och förstört fötterna, .. RYGGSKYDD fråga vem som helst som har kraschat i ett billigt ryggskydd som inte håller måttet om dom nu inte är grönsaker förståss, HJÄLM ja jag har sagt vad jag vill säga..
För att klargöra så skrev jag dom utan inbördes ordning då det är lika viktigt.
MEN skinnstället behövder du inte lägga lika mycket pengar på . ett skrubbsår gör inte lika ont som femtielva titanskruv i foten.
Jag kan tyckas härjig och totallt omedgörlig i denna tråd , om jag uppfattas som sådan så ber jag om ursäkt.
Men jag vill inte denna sommar läsa om folk som omkommit eller blivit grönsaker p.g.a av att dom sparade in på det viktigaste av allt.
Jag bryr mig om er , Så snälla innan ni tar den enkla vägen fråga er vad som är viktigast ett par 1000-lappar nu eller resten av livet i rullstol
ha en bra Mc-sommar .
nu är jag färdig i denna tråd
Du är väl inte så naiv att du tror att hjälmtillverkarna bara satsar forskningsbudget på säkerhet och ingenting på komfort, ljudnivå och annat.
Dom pengar en hjälmtillverkare lägger ner på forskning används i väldigt stor omfattning till att utveckla strukturer som gör hjälmen lättare med bibehållen styrka, få ner vindbrus och ta fram ventilationskonstruktioner som medför effektiv ventilation utan att vara dragig.
Med andra ord. Pengarna dom lägger ner på att utveckla starkare konstruktioner gör inte att hjälmen blir starkare. Det gör den lättare.
Självklart finns det en viss sanning i att man får vad man betalar för.
En dyrare hjälm är säkert något säkrare än en billigare men skillnaden torde inte vara så stor under förutsättning att båda är godkända hjälmar enligt de säkerhetsstandarder som finns.
Den dyrare hjälmen har troligen bättre konstruktion för att lätt kunna byta ut visir.
Den dyrare hjälmen kanske har urtagbart/tvättbart foder.
Den dyrare hjälmen har antagligen ett bättre ventilationssystem som motverkar imma. Kanske också Pinlock.
den dyrare hjälmen är antagligen lättare.
Den dyrare hjälmen har antagligen bättre aerodynamik och ljudisolering så att vindbruset blir mindre påfrestande.
Med andra ord. Står du ut med att det kanske är ett halvtaskigt ventilationssystem, fippliga fästen till visiret, lite mer vindbrus och högre vikt så funkar en billigare hjälm.
Ska man köra mycket landsväg så är det nog dock att föredra en tystare hjälm då brus och buller från fartvinden kan bli nog så påfrestande och uttröttande i en dyrare hjälm och det kan påverka koncentrationsförmågan och följdaktligen förmågan som förare.
Det finns faktiskt lägen då en billigare men också godkänd produkt uppfyller sitt syfte. Det gäller att veta vad dom lägger pengarna på.