Biltemas hjälmar bra lr skit?

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Har man en "hobby" som kostar skjortan är det bara så dumt att spara några få tusingar på en utrustning man kan ha lätt 10 år utan att byta ut.

Känns som att stå riva sönder tusenlappar i kallduschen(för varmvatten kostar så mkt)

En hjälm ska bytas ut efter cirka 5 år. Då den förlorat sin passform.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Har man en "hobby" som kostar skjortan är det bara så dumt att spara några få tusingar på en utrustning man kan ha lätt 10 år utan att byta ut.

Känns som att stå riva sönder tusenlappar i kallduschen(för varmvatten kostar så mkt)

jag brakade i backen med en sk billig ( 1400:- ) " plasthjälm " och mitt huvud gick som en studsboll i asfalten vid nerslaget har jag fått berättat för mig..

Jag kommer aldrig att förstå varför folk e villiga att satsa sitt huvud bara för att dom e snåla..

Visst, ingen 8000:- hjälm skyddar dig bättre än en för 3000 men det e en djävla skillnad på en kruka för 600 och en för 3000 i kvalitet och material.

En hjälm ska bytas ut efter cirka 5 år. Då den förlorat sin passform.

:klappar
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är Biltema smarta bör de skicka sin hjälm till Statens Provningsanstalt (eller vem det nu är som testar hjälmar) och få den testad. Kanske de redan gjort iofs. Klarade den testet MVG så borde de väl ha basunerat ut det redan?
 

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Ort
I garaget enligt sambon
Hoj
CBR 900RR / XR600
Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 standarden är även godkända för tävlingsbruk arrangerade av AMA, CCS, FIM, Formula-USA och WERA. Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 används i princip av alla förare inom roadracing, motorcross och Moto GP. Totalt sett kan sägas att väljer man en hjälm godkänd enligt ECE 22.05 får man i princip bästa möjliga säkerhet i förhållande till vikt.

Det finns inte en enskild hjälm designad för att uppfylla en viss standard eller standarder som ger dig maximalt med skydd i alla typer av olyckor. Vissa hjälmar är bättre för vissa typer av kollisioner och vice versa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag brakade i backen med en sk billig ( 1400:- ) " plasthjälm " och mitt huvud gick som en studsboll i asfalten vid nerslaget har jag fått berättat för mig..

Vad bra, nu måste du bara göra om exakt samma krach två gånger till med en biltemahjälm och en värsting Arai Hayden-edition för 10000:- så vet vi snart vilken hjälm som är bäst.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Vad jag har förstått ska en hjälm helst bytas vart annat-vart tredje år, för att den bryts ner av uv-strålning och mekanisk påverkan plus passformen. Hellre för tidigt än för sent för hjälmen iaf.
En annan sak, Arai-hjälmar är handbyggda va? Vad är det som säger att handbyggt är bättre? Får du betala mindre för en hjälm tillverkad på måndag morgon eller fredag eftermiddag? Borde det inte finnas fler felkällor, den mänskliga faktorn tex?
Vill inte starta nå't krig här. För peace of mind är det självklart bättre att köpa en bra modell av hjälm från ett välkänt märke. Alla måste ta det beslutet själva. Jag har köpt en BT-hjälm och det är en chansning. Jag grundade beslutet på att den har godkänts i samma test som Arai-hjälmar, den är lätt och smidig, den känns inte speciellt billig vid hantering, den sitter som en smäck på min skalle och jag kommer förmodligen att byta hjälm om ett eller ett par år.
 

Kneedrag

Guest
Jag vill se lite seriösa tester på de här billiga hjälmarna faktiskt. Bara för de är billiga betyder inte alltid att det är skit ( bara att hjälmtillverkaren lägger 0 kr på reklam i någon flashig hojtidning )
:fakta

Och vi faller för reklamen för 8000 krs hjälmen måste vara bättre säkerhetsmässigt än 2000 krs hjälmen. vinsten på 6000 kr lägger hjälmtillverkaren på mer reklam fiiffigt va


Jag har köpt Lidls ryggskydd 349 kr det är C2 godkänt (inte många ryggskydd klarar C2 ) för det är något bättre skydd och tål slag bättre än ryggskydd med märkning C1 Kolla ditt ryggskydd står det C1 eller C2.


Jag skrattar ända bort till banken och inte tvärtom där säljare /tillverkare skrattar åt mig för att jag faller för reklamen.......




Jag skulle inte köpt hjälmen vill se lite tester först
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rätta mig om jag har fel, men studsar inte hjärnan innanför skallbenet som en studsboll när skallen bromsar från 200-0 på en tusendelssekund oavsett om man har en biltemahjälm för 600:- eller en arai-blitzkrieg-tiger-tank på skallen med rosa rosetter på?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad jag har förstått ska en hjälm helst bytas vart annat-vart tredje år, för att den bryts ner av uv-strålning och mekanisk påverkan plus passformen.

Stämmer. Det är främst insidan (cellplasten) som "ruttnar" av svett/fukt/smuts etc.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 standarden är även godkända för tävlingsbruk arrangerade av AMA, CCS, FIM, Formula-USA och WERA. Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 används i princip av alla förare inom roadracing, motorcross och Moto GP. Totalt sett kan sägas att väljer man en hjälm godkänd enligt ECE 22.05 får man i princip bästa möjliga säkerhet i förhållande till vikt.

Det finns inte en enskild hjälm designad för att uppfylla en viss standard eller standarder som ger dig maximalt med skydd i alla typer av olyckor. Vissa hjälmar är bättre för vissa typer av kollisioner och vice versa.

Tack. Ska kolla ECE 22.05 märkning när jag köper ny hjälm.
 

Kneedrag

Guest
Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 standarden är även godkända för tävlingsbruk arrangerade av AMA, CCS, FIM, Formula-USA och WERA. Hjälmar godkända enligt ECE 22.05 används i princip av alla förare inom roadracing, motorcross och Moto GP. Totalt sett kan sägas att väljer man en hjälm godkänd enligt ECE 22.05 får man i princip bästa möjliga säkerhet i förhållande till vikt.

Det finns inte en enskild hjälm designad för att uppfylla en viss standard eller standarder som ger dig maximalt med skydd i alla typer av olyckor. Vissa hjälmar är bättre för vissa typer av kollisioner och vice versa.

WORD:tummenupp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Det beror helt på hur mycket du använder hjälmen, läs artikeln du hittade om det så står det säkert hur mkt de utgår ifrån att man använder hjälmen.

Precis som klättergrejer, beror helt på hur mkt du använder dem ett 10 år gammalt rep kan va okej om det legat förvarat rätt men ett 5 år som fått smuts i sig och blivit lite blött kanske titt som tätt och legat ute i solen är helt slut.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Rätta mig om jag har fel, men studsar inte hjärnan innanför skallbenet som en studsboll när skallen bromsar från 200-0 på en tusendelssekund oavsett om man har en biltemahjälm för 600:- eller en arai-blitzkrieg-tiger-tank på skallen med rosa rosetter på?

Det är nog korrekt uppfattat, close enough åtminstone. Grejen är att i många olyckor behöver hjälmen bara ta upp smällen av att du landar på asfalten. Kraschar du in i ett träd i, säg, 100 knyck, så spelar det nog mindre roll vad du har betalat för hjälmen. Jag gissar att du har flera krossade inre organ förutom hjärnan.
 

Nicotin

Guest
Rätta mig om jag har fel, men studsar inte hjärnan innanför skallbenet som en studsboll när skallen bromsar från 200-0 på en tusendelssekund oavsett om man har en biltemahjälm för 600:- eller en arai-blitzkrieg-tiger-tank på skallen med rosa rosetter på?

fast en bra sk komposit/glasfiber hightech hjälm är gjord så att den ska lindra och absorbera smällen så ditt kotte till hjärna inte ska absorbera energin som skapas i en smäll.

EN mindre bra hjäm ( läs min gamla plasthjälm ) gjorde inte det trots dot blablabla märkning.
När jag gick i backen studsade mitt huvud ett flertalet gånger ( likt en studsboll ) vilket en hjälm inte ska göra..

visst, jag har ingen som helst koll på att en för 3k inte gör det men jag e inte så dum att jag chansar igen..

andra får gärna göra det..:D
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
vill du då verkligen chansa på att en 600 kronors hjälm är bättre än en säg t.ex arai rx-7 för 8000
men men.. det är helt upp till dig.
Det påstod han aldrig.
du behöver inte köpa allt dyrt..

men säg såhär..

det du ska lägga pengar på är skor , ryggskydd och hjälm.. där skall du faktiskt lägga ut lite pengar.. men om du inte vill det så skiter jag i det.. försök bara inte övertyga andra om att dom skall slarva med sina grejor
Skinnställ=Inte så noga:confused:
tjejen har samma utrustning eller värre än vad jag har .
What,kör du inte med det värsta dyraste? Chansar du?

Btw,jag kör själv med dyr beprövad utrustning,tyckte bara att du snackar emot dig själv lite i tråden.
Angående biltemas mc-prylar har jag ingen uppfattning mer än att batteriet jag köpte där funkar kanoners.
Att tänka innan man skriver är som att inte torka sig i röven innan man springer hundra meter
Jag skulle aldrig torka mig i röven innan jag springer 100 meter om det inte vore för att jag har bajsat innan.Då torkar jag mig oavsett vad jag ska göra sen. ;) Nu tänkte jag innan jag skrev
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vänta tills Biltema sakerna är testade av nån oberoende innan man antingen dömer ut eller prisar dem.

Lidls snorbilliga ryggskydd var ju "skit" ända tills det fick toppbetyg i nån test...

Måndagsex...det är ett fenomen som bara drabbar biltema? För shoei, arai eller övriga kan inte göra måndagsex? Nånsin?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Utan tester är pris, märke och rykte helt obetydliga.

Pris - Vart ligger kostnaderna? Vad är vinstmarginalen?
Märke - Vågar säga lite bättre i regel men vann inte Lidls ryggskydd medan en del märkes låg långt efter?
Rykte - En krasch är inte lik den andra. Helheten syns inte.

Testet? Tja, resultatet beror ju också på VEM och HUR det har utförts.

En sak kan man väl säga - lita aldrig på utrustningen.
 

Kneedrag

Guest
för om man på fullaste allvar tror att alla pengar som en dyrare hjälm kostar mer är reklampengar så är man lite ute och cyklar. utvecklingskostnader kostar peng..

Jämförelsen kanske var dålig men hur förklarar du LIDl ryggskydd? Det slog Dainese , Ufo mfl bara Halvarsson hade ett som klara C2. Det här teste läste jag i Mc-folket btw.

Utveckling kan kopieras och tillverkas i samma fabrik som din dyra hjälm fast under annat namn. Bra va? Du vet HD nördar och Ducati ägare köper en livsstil inte bara hojen. Det brukar vara bra bromsar på kromslädar med tanke på priset eller hur????

Förstår du nu vad jag menar? eller är det för svårt ??? :) :pannkyss

Ett fläskigt pris betyder inte automatiskt bäst





Jag tycker bara att man inte ska dra för snabba slutsatser bara för något är billgare. Nä fram med seriösa tester , sen om tester visar att hjälmarna är skit ja då vet vi det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
självklart chansar jag inte..

att jag inte kör med det dyraste har inget att göra med att chansa eller inte.
kör med shoeis xr-1000 shoeis näst värsta varför, jo därför att den är riktigt bra för touringåka och jag litar på den till hundra procent vid en crash .

vad jag vill komma fram till som man faktiskt förstår om man läser lite är att om man överhuvudtaget är rädd om sig själv så bekymrar man sig inte ens om ifall lidls eller biltemas hjälmar är bra , utan man köper saker som förvisso kostar lite mer.

för om man på fullaste allvar tror att alla pengar som en dyrare hjälm kostar mer är reklampengar så är man lite ute och cyklar. utvecklingskostnader kostar peng..

men som sagt folk gör sina egna val..

du undrade om mitt uttalande angående de tre viktiga grejorna..
och jag är allvarlig.. det viktigaste du har att tänka på och som skall få kosta pengar är SKOR , fråga vem som helst som har kraschat med ett par billiga pjuks utan rätt skydd i och förstört fötterna, .. RYGGSKYDD fråga vem som helst som har kraschat i ett billigt ryggskydd som inte håller måttet om dom nu inte är grönsaker förståss, HJÄLM ja jag har sagt vad jag vill säga..

För att klargöra så skrev jag dom utan inbördes ordning då det är lika viktigt.

MEN skinnstället behövder du inte lägga lika mycket pengar på . ett skrubbsår gör inte lika ont som femtielva titanskruv i foten.



Jag kan tyckas härjig och totallt omedgörlig i denna tråd , om jag uppfattas som sådan så ber jag om ursäkt.

Men jag vill inte denna sommar läsa om folk som omkommit eller blivit grönsaker p.g.a av att dom sparade in på det viktigaste av allt.

Jag bryr mig om er , Så snälla innan ni tar den enkla vägen fråga er vad som är viktigast ett par 1000-lappar nu eller resten av livet i rullstol

ha en bra Mc-sommar .

nu är jag färdig i denna tråd

Du är väl inte så naiv att du tror att hjälmtillverkarna bara satsar forskningsbudget på säkerhet och ingenting på komfort, ljudnivå och annat.

Dom pengar en hjälmtillverkare lägger ner på forskning används i väldigt stor omfattning till att utveckla strukturer som gör hjälmen lättare med bibehållen styrka, få ner vindbrus och ta fram ventilationskonstruktioner som medför effektiv ventilation utan att vara dragig.

Med andra ord. Pengarna dom lägger ner på att utveckla starkare konstruktioner gör inte att hjälmen blir starkare. Det gör den lättare.

Självklart finns det en viss sanning i att man får vad man betalar för.
En dyrare hjälm är säkert något säkrare än en billigare men skillnaden torde inte vara så stor under förutsättning att båda är godkända hjälmar enligt de säkerhetsstandarder som finns.
Den dyrare hjälmen har troligen bättre konstruktion för att lätt kunna byta ut visir.
Den dyrare hjälmen kanske har urtagbart/tvättbart foder.
Den dyrare hjälmen har antagligen ett bättre ventilationssystem som motverkar imma. Kanske också Pinlock.
den dyrare hjälmen är antagligen lättare.
Den dyrare hjälmen har antagligen bättre aerodynamik och ljudisolering så att vindbruset blir mindre påfrestande.

Med andra ord. Står du ut med att det kanske är ett halvtaskigt ventilationssystem, fippliga fästen till visiret, lite mer vindbrus och högre vikt så funkar en billigare hjälm.

Ska man köra mycket landsväg så är det nog dock att föredra en tystare hjälm då brus och buller från fartvinden kan bli nog så påfrestande och uttröttande i en dyrare hjälm och det kan påverka koncentrationsförmågan och följdaktligen förmågan som förare.

Det finns faktiskt lägen då en billigare men också godkänd produkt uppfyller sitt syfte. Det gäller att veta vad dom lägger pengarna på.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top