Biltemas hjälmar bra lr skit?

Kneedrag

Guest
Utan tester är pris, märke och rykte helt obetydliga.

Pris - Vart ligger kostnaderna? Vad är vinstmarginalen?
Märke - Vågar säga lite bättre i regel men vann inte Lidls ryggskydd medan en del märkes låg långt efter?
Rykte - En krasch är inte lik den andra. Helheten syns inte.

Testet? Tja, resultatet beror ju också på VEM och HUR det har utförts.

En sak kan man väl säga - lita aldrig på utrustningen.

Japp helt rätt om ryggskyddet.

Hjälmarna Lidl säljer vågar jag dock inte köpa vill se lite seriösa tester på dem först.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
jag brakade i backen med en sk billig ( 1400:- ) " plasthjälm " och mitt huvud gick som en studsboll i asfalten vid nerslaget har jag fått berättat för mig..

Jag kommer aldrig att förstå varför folk e villiga att satsa sitt huvud bara för att dom e snåla..

Visst, ingen 8000:- hjälm skyddar dig bättre än en för 3000 men det e en djävla skillnad på en kruka för 600 och en för 3000 i kvalitet och material.

Fråga ett. Dog du eller blev hjärnskadad eller gjorde din "billiga" hjälm sitt jobb?
Vet du med säkerhet att en dyrare hjälm hade betett sig på ett radikalt annorlunda sätt?

Det finns ingen hjälm som klarar alla typer av olyckor på ett optimalt sätt. Frågan är om det ens finns någon.

Har du gått omkull och bankat huvudet i asfalten utan att få några allvarliga bestående men tycker jag att du kan säga att hjälmen faktiskt fyllde sitt syfte.

Japp helt rätt om ryggskyddet.

Hjälmarna Lidl säljer vågar jag dock inte köpa vill se lite seriösa tester på dem först.

Frågan är väl om dom hjälmarna är godkända enligt dom standarder som finns. är dom det så ska dom väl vara Ok. Sen är det ju upp till var och en att välja prisnivå. Det bor ju en liten aning posör i dom flesta.
Personligen tror jag att dom flesta hjälmar ger ett ungefär likvärdigt skydd om dom bara är godkända. En tyngre hjälm medför ett något större våld mot nacken vid olycka men för själva slaget/smällen så ska det inte vara några större skillnader.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är det till en leksak tex Fiddy eller minimoto eller fyrhjuling (alltså LEKSAK) och leka med kanske biltema grejer duger men ska du köra på riktigt, köp riktiga grejer.

.

Om man "leker" med en Honda 250 då?

Vad är det för skillnad om du leker med en kina ATV eller en Yamaha då?

Hur kör man på riktigt? En kinacross går lika fort som en japansk.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
självklart chansar jag inte..

att jag inte kör med det dyraste har inget att göra med att chansa eller inte.
kör med shoeis xr-1000 shoeis näst värsta varför, jo därför att den är riktigt bra för touringåka och jag litar på den till hundra procent vid en crash .

vad jag vill komma fram till som man faktiskt förstår om man läser lite är att om man överhuvudtaget är rädd om sig själv så bekymrar man sig inte ens om ifall lidls eller biltemas hjälmar är bra , utan man köper saker som förvisso kostar lite mer.

för om man på fullaste allvar tror att alla pengar som en dyrare hjälm kostar mer är reklampengar så är man lite ute och cyklar. utvecklingskostnader kostar peng..

men som sagt folk gör sina egna val..

du undrade om mitt uttalande angående de tre viktiga grejorna..
och jag är allvarlig.. det viktigaste du har att tänka på och som skall få kosta pengar är SKOR , fråga vem som helst som har kraschat med ett par billiga pjuks utan rätt skydd i och förstört fötterna, .. RYGGSKYDD fråga vem som helst som har kraschat i ett billigt ryggskydd som inte håller måttet om dom nu inte är grönsaker förståss, HJÄLM ja jag har sagt vad jag vill säga..

För att klargöra så skrev jag dom utan inbördes ordning då det är lika viktigt.

MEN skinnstället behövder du inte lägga lika mycket pengar på . ett skrubbsår gör inte lika ont som femtielva titanskruv i foten.

Jag kan tyckas härjig och totallt omedgörlig i denna tråd , om jag uppfattas som sådan så ber jag om ursäkt.

Men jag vill inte denna sommar läsa om folk som omkommit eller blivit grönsaker p.g.a av att dom sparade in på det viktigaste av allt.

Jag bryr mig om er , Så snälla innan ni tar den enkla vägen fråga er vad som är viktigast ett par 1000-lappar nu eller resten av livet i rullstol

ha en bra Mc-sommar .

nu är jag färdig i denna tråd
Logiken flödar.
Ha en bra sommar

Speedmaster

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
-03, Bandit
600? Man får vad man betalar för. I en vanlig affär hade den kostat kanske 995:- - 1195:-.....Fortfarande skit....

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
För mig så får hjälmen kosta ifall den passar mitt huvud, är relativt tyst, har ett bra visirsystem och ventilation.

Har bara kollat som hastigast på biltemas integral och på den jag såg hade silverluft-intaget på framsidan lossnat. Klåfingriga kunder? :va

Sen kanske man får köpa en sprayburk med färg, för snygga är de inte.

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
600? Man får vad man betalar för. I en vanlig affär hade den kostat kanske 995:- - 1195:-.....Fortfarande skit....

Varför hade den gjort det? Pga lite fräck lack o ett klistermärke med ett "fräckt" märke? Hur vet DU att den är skit när de som testat den uppenbarligen tyckte den var tillräckligt bra för att få märkningen? Hjälmen är en glasfiberhjälm och uppfyller uppenbarligen en hyfsat tuff standard.

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Testade Biltemas hjälmar verkar helt okej faktiskt! Sitter bra och verkar vara just kvalle! :0) Köpte dessutom deras ryggskydd som är super kanonkvalitet som det känns och verkar! Gå på magkänslan!!!
Känns det just är det förmodligen det också!

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
fast en bra sk komposit/glasfiber hightech hjälm är gjord så att den ska lindra och absorbera smällen så ditt kotte till hjärna inte ska absorbera energin som skapas i en smäll.

EN mindre bra hjäm ( läs min gamla plasthjälm ) gjorde inte det trots dot blablabla märkning.
När jag gick i backen studsade mitt huvud ett flertalet gånger ( likt en studsboll ) vilket en hjälm inte ska göra..

Enligt tester gjorda i USA så hade plasthjälmar inte sämre stötupptagning jämfört med komposithjälmar. Orsaken var att pga plasthjälmarnas hårdare skal kunde man använda en mjukare stötupptagande material inne i hjälmen som kompensation..

Så enkelt är inte svaret även om jag själv kör med komposit hjälm.... mer att läsa finns här http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Skyddsffekten behöver inte vara mindre för att den är billigare. Faktum är att om den är godkänd, vilket den är, så måste den uppfylla ganska hårda krav. Däremot kanske detaljarbetet skiljer liksom komfort, vindbrus och en del andra saker. Men fullgott skydd ska den nog ge.

För mig så får hjälmen kosta ifall den passar mitt huvud, är relativt tyst, har ett bra visirsystem och ventilation.

Har bara kollat som hastigast på biltemas integral och på den jag såg hade silverluft-intaget på framsidan hade lossnat. Klåfingriga kunder? :va

Sen kanske kan får köpa en sprayburk med färg, för snygga är de inte.

Det är nog där som det skiljer sig mest mellan olika prisklasser. Visst kan det säkert vara klåfingriga kunder men dom billigare men fortfarande godkända hjälmar som jag sett har haft lite enklare och sämre konstruktioner på visirsystem, ventilation och detaljer. Men jag är ganska övertygad om att en godkänd hjälm ska ge ett fullgott skydd oavsett vad den kostat.

Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Hur många hjälmtester innehåller flera stötar per test?
I realiteten kan man ju slå huvudet i, flera gånger från vurpa tills man stannat.
Det känns som en komposithjälm skulle vara lite tveksam vid såna tillfällen eftersom den spricker i första smällen....

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
i ett ovetenskapligt försök att bilda mig en egen uppfattning i denna fråga har jag klämt och känt på Biltema, Lidl och Lelles sortiment i veckan.

Hjälmar:
B-tema satt bra men innerfodret kändes väldigt mjukt och jag ifrågasätter om det är tillräckligt stötupptagande ifall man dimper i backen. Inget snabbfäste på remmen. Full logga bakpå hjälmen

Lidl - samma som biltema (kommer inte ihåg remmen)

Lelles - olika hjälmar, allt från plast till Arai. De dyrare kändes tightare mot huvudet, mer upptagande material. de billiga hade inte heller snabbfäste i remmen

Handskar
B-tema Tummen nästan lika lång som pekfingret och knogskyddet på fel ställe för mina händer

Lidl - skidvantar duger lika bra

Lelles - även här olika märken och känslan är att de passar på handen lite bättre.

Stövlar

Biltema - tunna....JÄTTE tunna, skulle inte vilja ha min fot i den dojjan om cykeln ligger på och glider mot asfalten

Lidl - körskolan har ett par av dessa fodret har släppt i bak kappan (vet inte hur många av och på detta ex har utsatts för) De känns ganska klena men mer allround än Biltemas

Lelles sortiment - Här fanns allt från posörracerdojjan Allan Ballan med extra allt till goretex allvädersjobbarskon....de sista var väl jämförbara med Lidl i ytterskiktet.

Han inte med att kolla på allt på Lelles (fy fan för att göra inventering i den butiken)

Slutsats för min personliga del

Hjälm - inte billig före säker
Handskar - bara de sitter bra och skönt med hjälpligt skydd
Stövlar - smidiga och säkra inte billiga bara för att snåla.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
det e säkert lika bra som deras mc batteri köpte 2 inget av dom funka sen köpte jag laddare som inte kunde ladda upp batteriet.....
så inget mer biltema för min del...:arsele

Jag har haft biltemas batteri på alla mina hojar och aldrig haft problem, Så det kanske är du som kopplar fel, Minus ska till minus och plus till plus inte tvärtom. :tummenupp Sätt den röda kabelen på den sidan som har denna symbol -----> + och den svarta på denna ----> - Hoppas du lyckas.

Har man en "hobby" som kostar skjortan är det bara så dumt att spara några få tusingar på en utrustning man kan ha lätt 10 år utan att byta ut.

Känns som att stå riva sönder tusenlappar i kallduschen(för varmvatten kostar så mkt)

10år??? Har du samma hjälm i tio år? :va

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
hjälmar e skit.. Biltema eller ej ..Hyrde en hoj en gång tidigt 80tal på mallis:D En fin spretans ny yamaha offrodare. Fick me något plastikt som liknade en jofa hjälm av killen som hyrde ut hojen:D Gick ju inte att ha på sej..Passa ju inte alls till badtofflerna linnet.shortsen som jag hade på mej när jag körde in till Palma:D Knöt fast plastelendet på pakethållaren. På landsvägen in till palma när jag pressa den stackars lilla 125cc till max:D hastighetsmätaren närma sej 120 precis under en omkörning av en lastbil..Då tvärlåste sej bakhjulet.. kasa fram med häcken Svängande på hojen bra långt fick stopp fortfarande stående på två hjul..Va fan va det som hände? Joo hjälmen jag knöt fast på pakethållaren hade glidit ner o lagt sej mellan bakhjul o hållare o låste upp hjulet:D När jag väl ftt stopp på hojen hade hjälmen smällt itu i två delar.. Va säger man:D bakdäcket va så platt att hojen hoppa fram resten av veckan o killen jag hyrde hojen av såg ganska skeptisk ut när jag sa att hjälmen måste blivit stulen när jag lämnat den på styret:D Iofs tog han betalt 200 för hjälmen när han inte fick tillbaks den..mycket pengar tidigt 80tal va tp en dags hyra av hojen:gnissla :D

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det bara jag som tycker att snabbfäste på remmen är skit?
Har handskador som gör mig klumpig.
Tycker att det går lättare (och blir bättre) med D-ringar.

BTW-Har ganska dyr hjälm, med fantastisk kvalitet.
Handgjord i glasfiber.
Men säker?

Älskar min Davida Speedster, men skall jag åka fort så tar jag integralen.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är det bara jag som tycker att snabbfäste på remmen är skit?
Har handskador som gör mig klumpig.
Tycker att det går lättare (och blir bättre) med D-ringar.

BTW-Har ganska dyr hjälm, med fantastisk kvalitet.
Handgjord i glasfiber.
Men säker?

Älskar min Davida Speedster, men skall jag åka fort så tar jag integralen.

Skruttneils hur fan kan d-ringar göra det lättare en snabbfäste om man har problem med handskador?? E ganska omständigt o fästa d-ring gämfört med ett snabbfäste som e bara att klicka i??

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Skruttneils hur fan kan d-ringar göra det lättare en snabbfäste om man har problem med handskador?? E ganska omständigt o fästa d-ring gämfört med ett snabbfäste som e bara att klicka i??

vissa snabbfästen har krånglig öppning så man måste ha båda händer.. de går med en på d-ringar,, vad jag upplevt iaf..

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
vissa snabbfästen har krånglig öppning så man måste ha båda händer.. de går med en på d-ringar,, vad jag upplevt iaf..

Eru säker mannen? Dom snabbfästen jag stött på har vanlig klick från två sidor med en hand?? Men va fan vet jag:rolleyes: :D :tuttar :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år