Skruttneils hur fan kan d-ringar göra det lättare en snabbfäste om man har problem med handskador?? E ganska omständigt o fästa d-ring gämfört med ett snabbfäste som e bara att klicka i??
Man behöver ju inte dra remmen ur ringarna när man tar på och av, eller? (Inte jag, eller nån av dem jag kör med i vart fall). Då är det bara att dra lite i remmen, så stramar det till, som flickan sa. Kan nämligen tappa tålamodet med kluriga snabbspännen. Mer än en gång har jag dessutom kommit fram med hakremmen dinglande fullt övertygad om att den varit knäppt! (Förra hjälmen, också en Tjohei)
Trådämnet;
Sen tror jag att de som hävdar att säkerheten är så kapitalt mycket högre i en flashig hjälm, är de främsta PR-makarna för Arai, Shoei mfl. Snacka om att höjdarna där kan garva hela vägen till valfritt skatteparadis, vi måste älska att bli blåsta här. Fyller hjälmen/ryggskyddet/stället/handsken/stöveln vissa säkerhetsnormer är det väl bara att acceptera då man inte är tvungen att köpa dessa produkter. Passformen är väl det i allt avgörande för att produkten skall göra sitt jobb.
Dessutom tror jag biltemahjälmen är säkrare än valfri överbliven gammal relik i fel storlek, som folk brukar hänga på ungarna när det är dags för en liten tur. Tycker det är inte sällsynt med hjälmar från Barry Sheenes glansdagar på ungarna, gärna kombinerat med höga gympadojjor och vindtygsjacka, (fladdrar ju så fräckt).
Arais så fina hjälmar, satt ungefär lika bra som om jag gaffatejpade fast mitt förnämliga durkslag på skallamentet. Förmodligen ungefärligen samma skydd vid en eventuell vurpa pga den för mitt huvud bedrövliga passformen. Är då Arai en dålig hjälm? Knappast. Är Biltemas hjälm en bättre hjälm? Tvivelsförutan, om den nu passar mitt möjligtvis vanskapta huvud. Kör Shoei och har haft ett par, då jag är nöjd med passform, brusnivå och vad det nu kan vara, (Läs; känslan av att ha en märkeshjälm).
Dottern åker i en AGV, men efter tester blir det nog en Shoei till henne också nästa gång och ja, jag tror mer på glasfiber.