Biltemas hjälmar bra lr skit?

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Rem.

D-ringar är mycket bättre, ni som har varit på Lelles och kollade såg ni inte vad de dyra hjälmarna hade.
Du spänner D-ringar olika(=perfekt) varje gång ich inget mekanism som kan strula, för mig är det simpelt som fan.:tummenupp
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ok.. Men perfa för någon som har problem o röra händerna som skrotnisse skrev?? Det va det som va frågan!! Jag hävdar fortfarande att om du har problem o styra händer/fingrar så e snabbfäste bättre. men det finns ju olika snabbfästen med korta klick in o långa som du skjuter in som en snabel!!?

V menar du??
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Snabel eller ej snabbfästen är skit, jag behöver inte förklara något se bara vad Rossi och grabbarna har även när de kör med brutna hanleder:rolleyes:



Ok.. Men perfa för någon som har problem o röra händerna som skrotnisse skrev?? Det va det som va frågan!! Jag hävdar fortfarande att om du har problem o styra händer/fingrar så e snabbfäste bättre. men det finns ju olika snabbfästen med korta klick in o långa som du skjuter in som en snabel!!?

V menar du??
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Men föffan varför åker ni japanskt, en HD är ju mycket dyrare så den måste va mycket snabbare o bättre o vilket utvecklingsarbete de måste lagt ner till det priset!
En Davida classic måste va en skitbra hjälm att vurpa i för den är ju dyr!
:rolleyes:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Eru säker mannen? Dom snabbfästen jag stött på har vanlig klick från två sidor med en hand?? Men va fan vet jag:rolleyes: :D :tuttar :huvet

jo jag vet men för att dom ska va säker så ska de inte va så lätt o öppna dom så vissa får man hugga taget med andra handen för o hjälpa till..
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vänta tills Biltema sakerna är testade av nån oberoende innan man antingen dömer ut eller prisar dem.
Det gissar jag att de är, eftersom man inte får sälja hjälmar som inte är det, i alla fall inte som skyddsutrustning. Skriver man leksakshjälm med stora bokstäver på den går det bra, men det antar jag att de inte gjort.

Sedan skulle jag inte köpa en hjälm för 600 spänn på biltema ändå, jag litar inte på Biltemas kvalitet tillräckligt för det, och godkända CE-tester ger bara en miniminivå. Vill tro att det finns hjälmar är bättre än miniminivån. Däremot är det förstås inte så att Arai och Shoeis toppmodeller är de enda som är bra, för närvarande finns 9 olika märken representerade i MotoGP, och de kör nog inte omkring med skräp...
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Vem är det som testar om hjälmen ska bli CE godkänd då ?
Vem är det som håller koll på att testarna inte tar emot mutor el. liknande ?
Jo, det är ju inte så svårt att få en produkt CE godkänd idag då de kan testa och märka sina egna produkter.

Känns som att utan vetskap om dessa frågor är CE märkning inte värd ett skit.
 

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Ort
I garaget enligt sambon
Hoj
CBR 900RR / XR600
Vem är det som testar om hjälmen ska bli CE godkänd då ?
Vem är det som håller koll på att testarna inte tar emot mutor el. liknande ?
Jo, det är ju inte så svårt att få en produkt CE godkänd idag då de kan testa och märka sina egna produkter.

Känns som att utan vetskap om dessa frågor är CE märkning inte värd ett skit.


Läs i trådet tex:rolleyes:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skruttneils hur fan kan d-ringar göra det lättare en snabbfäste om man har problem med handskador?? E ganska omständigt o fästa d-ring gämfört med ett snabbfäste som e bara att klicka i??

Man behöver ju inte dra remmen ur ringarna när man tar på och av, eller? (Inte jag, eller nån av dem jag kör med i vart fall). Då är det bara att dra lite i remmen, så stramar det till, som flickan sa. Kan nämligen tappa tålamodet med kluriga snabbspännen. Mer än en gång har jag dessutom kommit fram med hakremmen dinglande fullt övertygad om att den varit knäppt! (Förra hjälmen, också en Tjohei)

Trådämnet;

Sen tror jag att de som hävdar att säkerheten är så kapitalt mycket högre i en flashig hjälm, är de främsta PR-makarna för Arai, Shoei mfl. Snacka om att höjdarna där kan garva hela vägen till valfritt skatteparadis, vi måste älska att bli blåsta här. Fyller hjälmen/ryggskyddet/stället/handsken/stöveln vissa säkerhetsnormer är det väl bara att acceptera då man inte är tvungen att köpa dessa produkter. Passformen är väl det i allt avgörande för att produkten skall göra sitt jobb.

Dessutom tror jag biltemahjälmen är säkrare än valfri överbliven gammal relik i fel storlek, som folk brukar hänga på ungarna när det är dags för en liten tur. Tycker det är inte sällsynt med hjälmar från Barry Sheenes glansdagar på ungarna, gärna kombinerat med höga gympadojjor och vindtygsjacka, (fladdrar ju så fräckt).

Arais så fina hjälmar, satt ungefär lika bra som om jag gaffatejpade fast mitt förnämliga durkslag på skallamentet. Förmodligen ungefärligen samma skydd vid en eventuell vurpa pga den för mitt huvud bedrövliga passformen. Är då Arai en dålig hjälm? Knappast. Är Biltemas hjälm en bättre hjälm? Tvivelsförutan, om den nu passar mitt möjligtvis vanskapta huvud. Kör Shoei och har haft ett par, då jag är nöjd med passform, brusnivå och vad det nu kan vara, (Läs; känslan av att ha en märkeshjälm).

Dottern åker i en AGV, men efter tester blir det nog en Shoei till henne också nästa gång och ja, jag tror mer på glasfiber.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vem är det som testar om hjälmen ska bli CE godkänd då ?
Vem är det som håller koll på att testarna inte tar emot mutor el. liknande ?
Jo, det är ju inte så svårt att få en produkt CE godkänd idag då de kan testa och märka sina egna produkter.

Känns som att utan vetskap om dessa frågor är CE märkning inte värd ett skit.
I Sverige finns det ett företag som är ackrediterat att utföra certifiering av Head Protective Equipment, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB.

Fullständig lista över alla i Europa finns hos EU-kommisionen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok.. Men perfa för någon som har problem o röra händerna som skrotnisse skrev?? Det va det som va frågan!! Jag hävdar fortfarande att om du har problem o styra händer/fingrar så e snabbfäste bättre. men det finns ju olika snabbfästen med korta klick in o långa som du skjuter in som en snabel!!?

V menar du??
Har en ganska ordentligt söndersågad hand.
Största problemet är brist på känsel.
Har hitils inte råkat på något snabbfäste som man inte måste justera i tid och otid.
Har lättare för att hålla ringarna med den dåliga handen och trä remmen med den bra än att skjuta ihop ett snabbfäste som måste hamna rakt.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vem är det som testar om hjälmen ska bli CE godkänd då ?
Vem är det som håller koll på att testarna inte tar emot mutor el. liknande ?
Jo, det är ju inte så svårt att få en produkt CE godkänd idag då de kan testa och märka sina egna produkter.

Känns som att utan vetskap om dessa frågor är CE märkning inte värd ett skit.

Förmodligen samma som testar en superdyr märkeshjälm...?:rolleyes:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Men kom igen..de må vara riktigt bra...fast en hjälm är ju inte bara en hjälm. För mig är det lika mycket en statement som hoj och vem vill associeras med bildelar, kastruller, stekpannor, kylväskor och annat husgeråd ? Suomy Extreme, Schuberth i kålfajber...ni fattar vad jag menar ...och hur ofta vurpar man ändå egentligen så att man vill ha an billig ful hjälm ifall olyckan skulle vara framme ? Ryker 6000 kronors hjälmen ...då är man ganska fucked i alla fall och då är det minsta problemet känns det som. Snålheten bedrar visheten ? Man kan ha kul med en billig hjälm, men varför chansa ...osv
 
Last edited:

stealax

Road rage
Gick med
31 Jan 2008
Ort
mitten till höger
Hoj
MT-01 KTM 250r freeride -14
Men kom igen..de må vara riktigt bra...fast en hjälm är ju inte bara en hjälm. För mig är det lika mycket en statement som hoj och vem vill associeras med bildelar, kastruller, stekpannor, kylväskor och annat husgeråd ? Suomy Extreme, Schuberth i kålfajber...ni fattar vad jag menar ...

Nyfiken på vilken hjälm du har, med tanke på ditt blygsamma hojbestånd:)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nyfiken på vilken hjälm du har, med tanke på ditt blygsamma hojbestånd:)

Jag har två hjälmar jag köpte på Liddel och en som jag lagat....medelst plastic padding *asg*..


Seriously, jag gillar hjälmar så jag har 2 st från Suomys Extreme linjen, 2 Ducati brandade Suomy (en av de på presentationsbilden) och väntar nu på Ducatis Hypermotard hjälm. Lite prylbög, jag vet men livet är kort och man ska unna sig lite..så ser jag på saken. Skulle ALDRIG köpa hjälm på Biltema även om den var jävligt bra.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
En sak undrar jag!
När hjälmar blir lättare och lättare, vad tullar de på då?
Bygger de hjälmen så den precis klarar godkända gränser eller bygger de den så säker som möjligt?

?
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En sak undrar jag!
När hjälmar blir lättare och lättare vad tullar de på då?
Bygger de hjälmen så den pricis klarar godkända gränsener eller bygger de den så säker som möjligt?

?

JAg tror inte att "de" behöver tulla på något. Det är som med hojar tror jag. Kompositer och andra material utvecklas och man kan uppnå bättre hållfasthet än förut till typ hälften så mycket vikt.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Deras hjälmar känns mycket bra enligt mig, dock så såg jag att integral hjälmen hade ett stort Biltema märke i nacken och det är väll inte så värst tufft men bortsett från det så verkade dem helt ok:)

Köper allt från biltema som går att hitta så som olja 4t/2t,kedja,handskar etc och hittlis är jag mycket nöjd:)
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
vet av egen erfarenhet, av krascher som tur var med riktigt bra hjälmar, och av ganska stor insikt i uppbyggnaden av en hjälm att du inte bör köra med biltemas hjälmar. Min allvarligaste (om man ser till skallskador:D ) vurpa skedde i 50 km/h så ovavsett vad du kör för hoj för bör du tänka efter ordentligt innan du köper din hjälm.

Från 3000 kr får du en bra Arai eller Shoei hjälm som håller mkt hög säkerhet, lägger du mer så får du givetvis en bättre hjälm, men då framförallt mer komfort och ventilation. Så lägg minst 3000 kr på din hjälm, det är säkert ditt huvud värt:tummenupp


MVH / en som synat backen alltför många gånger:rolleyes: och
mkt kritisk till säkerhetsprodukter från biltema...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top