Biltemas hjälmar bra lr skit?

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jo, läser man artikeln så inser man att det uppmanade "mantrat":
- man får vad man betalar för...
inte alls verkar stämma på hjälmar.

Bortser vi från det grafiska utseendet så finns det möjlighet att en billig biltema/lidl hjälm kan vara bättre än mången dyrare märkes-hjälm. Eftersom ingen testat detta påstående så kan man inte ens säga att en dyrare hjälm är bättre/säkrare. Läs artikeln så förstår ni.
Artikeln slaktar en hel del gamla sanningar.

Inte bara billig vs. dyr-debatten som får sig en törn, även glasfiber vs. plastskal-frågan tar en helt ny vändning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan man förstås anta, men det är ju ett rätt orimligt antagande. Lite som att säga att alla som klarat körkortet är lika duktiga på att köra, eftersom alla klarat miniminivån. Sedan är det ju svårt att veta vilken som är bäst, men att det skiljer en hel del kan man nog vara rätt säker på. Det är upp till var och en att avgöra vilken man litar mest på, vilken som är snyggast, sitter bekvämast och är tystast, eller vad man nu vill väga in i sitt hjälmval.

Tyvärr så har du nog fel.
Kraven på hjälmar för att dom ska vara godkända är väldigt hårda så alla hjälmar är i princip likvärdiga. Dom små skillnader som är har inget samband alls med priset.
Det lilla jag har läst om jämförelser mellan hjälmar så verkar det som om plasthjälmarna är något bättre skydd mot slag än en glasfiber eller kolfiber. Detta uppvägs dock av att komposithjälmarna är något lättare och ger mindre våld på nacken genom sin lägre vikt.

du kan inte jämföra med att ta körkort. Ta körkort är lätt och klaras av nästan vem som helst. Konstruera en godkänd hjälm är svårt.
 

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Dom stora minustecknen som jag ser det är dels att detaljarbetet är sämre (dvs ventilationsgrejor som kan lossna och liknande) och att det står biltema på den (posörfaktorn är låg) Sen är det väl det med att den kanske är lite mer högljudd än en dyrare hjälm men det kan jag inte uttala mig om.

Va!! Står det biltema på krukan??? :va
Har ju inte varit inne på biltema och kollat, bara på hemsidan.
Hade uppskattas mycket om någon som har hjälmen tog några bilder så man ser hur den ser ut utöver vänstersidan på den.
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Biltema har satt sitt "B" med rutorna (asså vänstra delen av loggan) mitt på bakhuvvet. Jag åkte bakom en snubbe med sån hjälm alldeles nyss och fick tänka till innan jag insåg vilket märke det var... Det står ju i alla fall inte "Biltema"...
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Får nog ta och citera Seinfeld i denna frågan;
Om ni kommer farande i +100km/h (och många hastigheter därunder) - vilket jag inte tror är en ovanlighet på de här forumen direkt - och klotar/krockar så har jag nyheter för er: "the helmet is now wearing you for protection". I det läget är hjälmens enda uppgift att se till att ni inte spräcker skallen. Klarar den det - och iom att Biltemas hjälm har samma märkning som alla andra hjälmar så får man anta att den är likvärdig i detta avseende - så har den klarat av sin uppgift. Tro inte att en Arai-hjälm kommer att skydda din stackars skalle bättre än någon annan hjälm i det läget, för som sagt, den bär snarare dig som skydd än tvärtom. Det enda som räknas i det läget är passform och stöttålighet - om du hittar det i en 9000krs hjälm så köp den, men döm inte de som hittar det i Biltemas 600krs hjälm.

Estetiskt kan jag förstå att man väljer en Sohei eller Arai hjälm, men att påstå att de skulle ge bättre skydd är bara bullshit.


Värt att notera här är väl att jag också lär sluta upp med en Sohei hjälm el dyl. Det hör inte hit; jag försöker inte lura mig själv att jag är säkrare i den än i någon annan hjälm.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Va!! Står det biltema på krukan??? :va
Har ju inte varit inne på biltema och kollat, bara på hemsidan.
Hade uppskattas mycket om någon som har hjälmen tog några bilder så man ser hur den ser ut utöver vänstersidan på den.

Jag gjorde det antagandet. Allt annat dom säljer står det ju biltema på. Och någon i den här tråden skrev något om det. Men tydligen så är det bara det första B:et i rutan som står på hjälmen. Inte fullt så illa med andra ord. Och det går ju att måla över det om man vill.
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Tja
jag har funderat ett tag på att köpa biltemas hjälm. det är ju en kolfiber hjälm dessutom. idag så läste jag i Bike tidningen, senaste numret, att de hade testat en massa ryggskydd. och biltemas fick ju urusla betyg. det värsta är att jag har köpt ett :huvet . det går att läsa om det på bike.se :fakta nu vågar jag inte köpa nån biltema hjälm
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja vad säger man..
läs på om ece22-05 innan ni hävdar sanningar om diverse budgethjälmar.
nya mcnytt är en bra start.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker att jämförelsena i den här tråden är lite konstiga. Biltemas hjälmar jämförs med Arai och Shoei hjälmar som i sina billigaste utföranden kostar 3000 - 4000 kr. Jämför istället med lågprismärkan typ Grex och MDS m.fl. Då blir jämförelsen mer rättvis när gäller t.ex Visirfunktion och ventilation.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
....I det läget är hjälmens enda uppgift att se till att ni inte spräcker skallen. Klarar den det - och iom att Biltemas hjälm har samma märkning som alla andra hjälmar så får man anta att den är likvärdig i detta avseende - så har den klarat av sin uppgift. ...

Vet du vad det är som skiljer en bra hjälm från en dålig?

Det är hur många millisekunder det tar för hjärnan att nå skallbenet vid en smäll, samt hur hjälmen håller ihop tills dess att man stannat. Ingenting annat....
 

Nicotin

Guest
Vet du vad det är som skiljer en bra hjälm från en dålig?

Det är hur många millisekunder det tar för hjärnan att nå skallbenet vid en smäll, samt hur hjälmen håller ihop tills dess att man stannat. Ingenting annat....


:tummenupp :tummenupp
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
ja vad säger man..
läs på om ece22-05 innan ni hävdar sanningar om diverse budgethjälmar.
nya mcnytt är en bra start.

Jo, till och med jag hade lyckats modifiera min Jofa -77 så att den klarade ece...kravet. Det hade kostat ungefär 7,50. Vill någon köpa en billig hjälm som klarar kraven? Ni kan få den för 249,99:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kanske är det såhär enkelt:
Hellre Biltema glasfiber än fina gatans termoplast? För de som inte har obegränsad budget för sitt åkande...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet du vad det är som skiljer en bra hjälm från en dålig?

Det är hur många millisekunder det tar för hjärnan att nå skallbenet vid en smäll, samt hur hjälmen håller ihop tills dess att man stannat. Ingenting annat....

Jo. Visst är det så. En dålig hjälm skyddar inte huvudet. Men det är inte det tråden handlar om riktigt. Läs från början.

Det som diskuteras i tråden är huruvida en hjälm som klarat testerna för att uppfylla ECE R22/05 är bättre än en annan hjälm som också klarat samma tester med godkända resultat.

För det är just det som testerna syftar till. Att kontrollera så att hjälmen är tillräckligt bra på att ta upp smällar och därigenom skydda huvudet för att den ska kunna anses vara fullgott skydd.

Observera att CE märkning (vilket många pratar om) och godkänd enligt ECE R22/05 är inte alls samma sak. CE märkning kan tillverkaren själv fixa. Det krävs i princip bara att man gör en riskanalys och skriver ett intyg (kraftigt förenklat). För att kunna hävda att en hjälm är godkänd enligt ECE R22/05 så måste hjälmen testas fysiskt av oberoende provningsorgan.

Det enda som egentligen kunnat styrkas i den här tråden är väl möjligtvis att en plasthjälm för under 1000-lappen skåpar ut dom flesta tjohejsancoola glasfiber och kolfiberhjälmarna som är mångdubbelt dyrare i ett faktiskt test.
Med andra ord. När du köper hjälm så finns det ingen anledning att tro att du får vad du betalar får om det är huvudskydd du är ute efter.

Det man får betala för är design, pengar för att dom ska kunna sponsra någon heftig GP-förare, kvalitetskänsla på reglage mm och kanske funktion på ventilation, pinlockvisir och enkelhet vid byte av visir.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skrev samma sak i nån annan tråd:

Har testat alla hjälmar jag kunde komma över i Västerås och åkte även till Lelles i Uppsala men hittade ingen som satt riktigt bra. Sen när dom började sälja hjälmar på Biltema så åkte jag dit och provade och deras crosshjälm satt som en smäck. Så de blev köp direkt. Har åkt en hel del med den nu och är hur nöjd som helst, har inget att klaga på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, till och med jag hade lyckats modifiera min Jofa -77 så att den klarade ece...kravet. Det hade kostat ungefär 7,50. Vill någon köpa en billig hjälm som klarar kraven? Ni kan få den för 249,99:tummenupp

Ja. Eller hur. Jag tror nog inte det. Har du verkligen läst på vilka kraven är och har du insikt i hur pass hårda kraven är?
En hjälm förväntas klara att släppas från nära 2 meters höjd med en 5 kilos vikt i ner på en hård slät eller kupad yta och fortfarande klara av att ta upp och dämpa smällen så att G-kraften blir tillräckligt låg.
Be någon polare släppa ett bowlingklot från 2 meters höjd rätt i magen på dig så börjar du få något slags aning om vilka krafter det egentligen är som man kräver att en MC-hjälm ska klara av att ta upp.

Tro inte för ett ögonblick att tillverkarna lägger sig särskilt högt över gränsen för att klara kraven. Om dom ligger skyhögt över kraven eller inte vet ju ingen så det skulle helt enkelt inte löna sig. Om dom däremot gör hjälmen så lätt som möjligt så kan dom ange det och vips så har man ett utmärkt säljargument. För det är många som vill ha en så lätt hjälm som möjligt. Och för att åstadkomma det så lägger dom sig så nära gränsen som dom kan utan att riskera att misslyckas i testerna.

Kanske är det såhär enkelt:
Hellre Biltema glasfiber än fina gatans termoplast? För de som inte har obegränsad budget för sitt åkande...

Jag tror absolut att biltemas hjälm är lika bra som någon annan hjälm ur skyddshänseende. Den uppfyller ju samma säkerhetskrav. Den är säkert sämre med avseende på ventilation och en del andra detaljer än en hjälm som kostar mångdubbelt mer men det vore ju faktiskt konstigt annars.
Den saknar exempelvis fäste för pinloc. Men det kan man ju montera dit i efterhand om man vill.

Personligen så har jag visserligen gjort som många andra och köpt en av dom dyrare hjälmarna. En tjohej. Men det gjorde jag enbart av den anledningen att det bor en liten posör i mig med även om jag inte alltid erkänner det. Jag ville ha en snygg hjälm med bra ventilation och med pinloc och jag är lat så jag köpte en som hade färdigmonterat fäste för pinloc.
Jag tror inte att min shoei är ett dugg bättre som huvudskydd betraktat än biltemahjälmen (eller hjälmen på jula) som kostar en femtedel av min hjälm. Jag betalade för utseendet.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Kanske är det såhär enkelt:
Hellre Biltema glasfiber än fina gatans termoplast? För de som inte har obegränsad budget för sitt åkande...

Skulle snarare säga att det gäller att finna den hjälm med rätt märkning, perfekt passform och med bra resultat i oberoende tester. Pris och märke är irrelevant.

Det är det direkta säkerhetstänket. Sedan kan man titta på det indirekta såsom brus, ventilation, synbarhet, visir m.m.

Vidare får man inte glömma att bara för att en produkt klarar en nivå betyder det inte att den är bra( förutsatt att det finns andra som klarar det bättre ).

Förnuftet vill gärna säga att i dyra märkesprylar är det troligen högre säkerhet än i billiga. Tester har dock gång på gång sagt annat.

Mer från Biltema:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184457
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Ja. Eller hur. Jag tror nog inte det. Har du verkligen läst på vilka kraven är och har du insikt i hur pass hårda kraven är?
En hjälm förväntas klara att släppas från nära 2 meters höjd med en 5 kilos vikt i ner på en hård slät eller kupad yta och fortfarande klara av att ta upp och dämpa smällen så att G-kraften blir tillräckligt låg.
Be någon polare släppa ett bowlingklot från 2 meters höjd rätt i magen på dig så börjar du få något slags aning om vilka krafter det egentligen är som man kräver att en MC-hjälm ska klara av att ta upp.

Tro inte för ett ögonblick att tillverkarna lägger sig särskilt högt över gränsen för att klara kraven. Om dom ligger skyhögt över kraven eller inte vet ju ingen så det skulle helt enkelt inte löna sig. Om dom däremot gör hjälmen så lätt som möjligt så kan dom ange det och vips så har man ett utmärkt säljargument. För det är många som vill ha en så lätt hjälm som möjligt. Och för att åstadkomma det så lägger dom sig så nära gränsen som dom kan utan att riskera att misslyckas i testerna.

Tror nog inte att du skall ta vad jag skrev bokstavligt:rolleyes: Det jag vet är att hjälmarna testas på ett fåtal punkter. Dessa punkter är förutbestämda och exakt lika för alla hjälmar av samma typ, dvs för att klara testet så kan man förstärka testområdet och låta resten av hjälmen vara hur som helst. De hjälmar som testas väljs dessutom ut av den väldigt opartiske tillverkaren.

Får man förresten tävla med en hjälm som enbart är godkänd enligt ECE R22/05? Måste den inte vara godkänd av SNELL? Jag har för mig att jag hört det, vet inte om det stämmer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läst senase mcnytt,ece2205 klassningens krav är ju i förväg känd av tillverkarna så att de klarar den är väl inte förvånande då de själva skickar utvalda hjälmar för utprovning men det gäller ju alla tillverkare.

Henrik
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top