Biltemas kedjor

Sen är det ju så att de drabbade skulle aldrig erkänna att de hängt på en "kätting" från Biltema.:D:D

Jodå, jag är helt övertygad om att alla som har fått hälsenan avsliten och blocket sönderpiskat av en brusten kedja törs tala om vart den är köpt.

Jag tror faktiskt att den första tråden om vad det var som hade hänt skulle skrivas från ambulansen på en mobil...

Saken är den att det har aldrig hänt.

Visst har kedjor gått av, vist har någon hälsena gått av och visst har något motorblock piskats sönder.

Men alla tre sakerna har aldrig hänt på en gång och dessutom med en biltema kedja.

Säg vad du har för däck så lovar jag att på sporthoj finns det 5 personer som har fått punka med just det märket.
Någon har säkert gått omkull till följd av det också.
 
Har ett svagt minne av att Bike testade Biltemas kedjor och det kom väl fram till att det ej var färdig sträckta så dom sträcker lite på sig i början men annars var det inga konstigheter alls med dom..

Har haft en Biltema kedja en vanlig 520 slets ganska fort precis som alla andra vanliga kedjor...
Men tänkte faktist pröva på gixxern tror inte det är nåt fel på dom...
 
Som en märkesfantast i kläder sa till mig är det bara dyrt så är det snyggt:va
Lite som här, är det bara dyrt så är det bra kvalitet:rolleyes:

Har kört en del drivpaket och kan konstatera att skötseln är det viktiga:tummenupp
 
Jodå, jag är helt övertygad om att alla som har fått hälsenan avsliten och blocket sönderpiskat av en brusten kedja törs tala om vart den är köpt.

Jag tror faktiskt att den första tråden om vad det var som hade hänt skulle skrivas från ambulansen på en mobil...

Saken är den att det har aldrig hänt.

Visst har kedjor gått av, vist har någon hälsena gått av och visst har något motorblock piskats sönder.

Men alla tre sakerna har aldrig hänt på en gång och dessutom med en biltema kedja.

Säg vad du har för däck så lovar jag att på sporthoj finns det 5 personer som har fått punka med just det märket.
Någon har säkert gått omkull till följd av det också.


Håller helt med dig! :tummenupp
Och sen när kedjan "går av" dom gånger det faktist har hänt hur många gånger har inte det vart pga kedjelåset att det är det som har släpt tex pga att det är slitet brickan vänd åt fel håll eller dåligt nitat tex..
 
Har ett svagt minne av att Bike testade Biltemas kedjor och det kom väl fram till att det ej var färdig sträckta så dom sträcker lite på sig i början men annars var det inga konstigheter alls med dom..

Har haft en Biltema kedja en vanlig 520 slets ganska fort precis som alla andra vanliga kedjor...
Men tänkte faktist pröva på gixxern tror inte det är nåt fel på dom...

Är ingen fena på kedjor, färdigsträckta kedjor? Finns det sådana?
 
nån som kan förklara för en dum idiot som jag va alla dessa siffror ska vara bra till? tänker på 420 367 525 osv....
 
Den förklaring jag läst är att första siffran är längden mellan pinnarna och dom andra siffrorna är bredden mellan plattorna i 8-dels tum.

Ex:
420 = 4/8 (1/2)" mellan pinnarna, 2,0/8 (1/4)" mellan plattorna.
525 = 5/8", 2,5/8 (5/16)"
367 = Ingen aning :)

Jämför man med en kedjetabell verkar det stämma:
PHP:
Chain Size Chart

Chain Size Pitch Inner Width - roller 

415 1/2 3/16 
420 1/2 1/4 
520 5/8 1/4 
525 5/8 5/16 
530 5/8 3/8 
630 3/4 3/8
 
Som en märkesfantast i kläder sa till mig är det bara dyrt så är det snyggt:va
Lite som här, är det bara dyrt så är det bra kvalitet:rolleyes:

Har kört en del drivpaket och kan konstatera att skötseln är det viktiga:tummenupp

Eftersom Biltema knappast har en egen kedjefabrik känns det ganska (o-)sannolikt att just Biltemas kedjor skulle ha större kvalitetsskillnader mellan kedja 1 o 2 än nån annan kedja?
Det var nån i en annan kedjetråd som menade att orginalkedjorna (dvs dom som kostade några hundra till och hade tex en Honda-logo i hörnet på förpackningen) va dom bästa, eftersom dom skulle tåla högre krafter och tåla slitage bättre än "vanliga" kedjor. Varför i helvete skulle RK/DID/Regina mfl sälja dom bästa kedjorna under annat namn? Varför skulle Biltema be dom göra sämre kedjor till lägre pris? Fortfarande så är bara en liten del av priset vi betalar för en produkt själva tillverkningskostnaden. Resten är utvecklingskostnader, vinst till aktieägarna, betalning för märket osv. Men eftersom Biltemas kedjor redan är utvecklade, vi betalar "inget" för märket osv så kan man iaf sälja dom billigt och göra en bra vinst. Dvs kan man med samma kedja, samma utvecklingskostnader mm nå både dom som "vet" att dyra logos gör kedjan bättre, och vi andra som mest bara vill ha bra grejer till ett bra pris.
 
Man kan ju säga så här, kör med det du tror på och har råd med, så gör jag detsamma.:D
 
[OK , tack för alla mer eller mindre kloka inlägg. Hade ingen aning om att en så enkel fråga skulle kunna generera så många uppfattningar.
Summa summarum så ser det ut att bli en Biltema kedja då:tummenupp.
Tack och hej.............Per :squid
 
Har ett svagt minne av att Bike testade Biltemas kedjor och det kom väl fram till att det ej var färdig sträckta så dom sträcker lite på sig i början men annars var det inga konstigheter alls med dom..

Har haft en Biltema kedja en vanlig 520 slets ganska fort precis som alla andra vanliga kedjor...
Men tänkte faktist pröva på gixxern tror inte det är nåt fel på dom...

Min 530-kedja sträckte sig ingenting på en hel säsong, från monteringsdagen.
 
Jag har bara kört biltemakedjor sen dom började säljas och det har funkat prima hittills iaf.

En grej jag märkt är att det är lösare passning på bläcken till kedjelåsen. På andra kedjor brukar man få ta i så mkt man orkar med en polygrip för att få på ena sidan av kedjelåset på pinnarna. Men på biltemakedjorna så brukar oringarna trycka bort det så man får hålla i med en polygrip samtidigt som man sätter dit låsklippset.


men fan va nice! :tummenupp DÅ blir de biltema kedjor resten av livet. jag är så förbannat less på att få på kedjelås från "vanliga" kedjor.
 
Har inte en aning om biltemas kedja är bra. Jag köpte ingen för att de inte hade drev också. Blev EK:s drivpaket senast jag bytte på DR:en, dels för att jag kunde få hela paketet från samma ställe och dels för att det inte skillde något speciellt i pris om man räknade bort dreven.

Blev dock monterat med biltemas nitlås då jag fick med fel (clips, jag nitar helst) med EK:n. Det har hållt iaf, de hundra milen jag kört med det...

Ska byta drivpaket till duccen till våren där kostar drivpaketet 1370:- (EK) varav dreven kostar 600:-. Värt att köpa en biltemakedja jag dessutom måste kapa ner till rätt länkantal? Inte enligt mig.

Så jag har aldrig frågasatt biltemakedjans kvalitet utan bara brist på drev från företaget och priset som inte direkt (vad jag har upplevt) är lågt nog så det känns motiverat.
 
Håller helt med dig! :tummenupp
Och sen när kedjan "går av" dom gånger det faktist har hänt hur många gånger har inte det vart pga kedjelåset att det är det som har släpt tex pga att det är slitet brickan vänd åt fel håll eller dåligt nitat tex..

Även bristfällig(läs ingen)skötsel av kedjan av ägare, så kan du får vilken kedja som helst att gå av, ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk som i många fall är ägaren:fethajarfakta!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top