Biltemas kedjor

Gammelknutte

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Honda750
Biltemakedja

OT: Nyfiken fråga bara, är det någon som vet vem som tillverkar biltemas kedjor ?

Det var hittills ingen som ville ens försöka svara på din fråga Rundik, kan det kanske bero på att vi alla är lurade att tro på myten om att Biltemas grejor är skit?

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Det var hittills ingen som ville ens försöka svara på din fråga Rundik, kan det kanske bero på att vi alla är lurade att tro på myten om att Biltemas grejor är skit?

Ja förmodligen, personligen skulle det inte förvåna mig alls om det regina/did/rk som står för tillverkningen:D

sigge nr1

Dragracing nörd
Gick med
22 Dec 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1100 -91
Ja förmodligen, personligen skulle det inte förvåna mig alls om det regina/did/rk som står för tillverkningen:D

Jag har åkt med min biltema kedja i ett år nu och i början sträcke den sig väldigt mycket,men nu funkar den bara bra och ser bra ut guldfärgad. Går även bra att köra race med även på klistrad bana med bra grepp utan att gå sönder...:tummenupp

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jag har åkt med min biltema kedja i ett år nu och i början sträcke den sig väldigt mycket,men nu funkar den bara bra och ser bra ut guldfärgad. Går även bra att köra race med även på klistrad bana med bra grepp utan att gå sönder...:tummenupp

Körde med en för ~2 år sedan. Funkade bra ända tills jag körde sisådär 30 dargracingstarter på en Stunt&Street kväll. den blev till ett hopprep. Kedjan gick att lyfta upp från drevet så att kuggarna blev helt synliga. Biltema löste in den utan knot:tummenupp. Vid vanlig landsvägskörning sträckte den sig inte alls.

En bild nedan, kolla kedjeslacket:yoparty

/Ingvar

Bifogat

• DSC_0041_mini.jpg
    DSC_0041_mini.jpg
    207.4 KB · Visningar: 391

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Som någon sa tidigare, biltemas kedjor är inte särskilt billiga. Ska man ändå byta drivpaket så köper jag hellre komplett märkes paket från tyskland/engkland för samma/billigare peng.

Jag kör dock med biltemas nitlås på min kedja för tillfället då det gammla clipslåset sa upp sig. Det verkar fungera prima.:tummenupp

basehead

Cazper
Gick med
27 Dec 2009
Hoj
KTM 250 EXC 2005
Hej. Jag testade biltemaskedja på min 4-hjuling, en Yamaha raptor 350 och det funkade väldigt bra!! Men sen så köptw jag samma till min enduro och efter mycket lera och annat mys som blir från skogen började den "kärva" och slets fort vilket lede till att dreven tog stryck! Men för vinter och crossbane körning tycker jag den är godkänd!!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Som någon sa tidigare, biltemas kedjor är inte särskilt billiga. Ska man ändå byta drivpaket så köper jag hellre komplett märkes paket från tyskland/engkland för samma/billigare peng.

Jag kör dock med biltemas nitlås på min kedja för tillfället då det gammla clipslåset sa upp sig. Det verkar fungera prima.:tummenupp

Fattar inte heller varför det snackas om att biltemas kedjor är så billiga. Ofta blir det billligare när man köper ett helt paket från andra kanaler än ockerdrivande Duells än biltemas drevlösa alternativ.

Ungefär som motoroljan som höjs till skyarna som ofta blir dyrare än "märkesolja" vid lite större kvantiteter. Många har ju kommit fram till att dagens biltemaolja är statoils, men varifrån kommer den efter nästa upphandling?

Som jag sa innan, inget ont om biltemas kedjor, vet inte mycket om dom förutom att de inte är speciellt billiga. Biltema har mycket bra produkter som man kan spara pengar på men inte kedjor enligt mig. Eller olja heller för den delen.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jaha, då har man varit på biltema och shoppat, då. Det blev en 520 oringare, en avgasfjäderkrok, 4 liter halvsyntet, 2 oljefilter och lite smörja till båten. Klart billigare än hos fina affärn. Man får väl se hur grejorna funkar.
Ha de, Per :squid

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
skulle tippa på did.. då det faktiskt är så att biltemas kedjelås passas som handen i handesken på DID kedjor.

De passar klockrent på EK också förutom att färgen skiljer sig. Är det i rätt dimension ska det passa oavsett.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kört 1000+ med biltema kedja på min 750 nu.
Inga som helst problem.

Det är ju faktiskt inte så att man alltid måste byta dreven också.

Mina gammal kedjan va inte ut sliten utan gick sönder pga av dålig skötsel.
(Vissa länkar kärvade.)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
I Biltemas fabrik så tillverkar man oljor, filter, kedjor m.m. av undermålig kvalitet?

Nähä, det gör man inte alls det. Biltema har ingen fabrik! De köper in från olika tillverkare. I de fall som tillverkaren avslöjats så har det varit tillverkare som varit väl ansedda och bland annat tillverkat delar som sålts som originaldelar. T.ex Girling stötdämpare som sålts som Volvo originaldel.

Jag kommer aldrig att ha problem med att köpa delar från Biltema vare sig till bil eller MC

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
I Biltemas fabrik så tillverkar man oljor, filter, kedjor m.m. av undermålig kvalitet?

Nähä, det gör man inte alls det. Biltema har ingen fabrik! De köper in från olika tillverkare. I de fall som tillverkaren avslöjats så har det varit tillverkare som varit väl ansedda och bland annat tillverkat delar som sålts som originaldelar. T.ex Girling stötdämpare som sålts som Volvo originaldel.

Jag kommer aldrig att ha problem med att köpa delar från Biltema vare sig till bil eller MC

Jo, du har rätt. Jag tror dock tveksamheten i Biltems produkter ligger i att det kan komma från skitfabriker ibland, och braskitfabriker ibland.

Jag gillar Biltema, handlar där ofta. Dock fattar jag inte varför just MC-kedjor ska vara så heta därifrån. De ÄR ju inte speciellt billiga.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.

Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.

The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Det, eller att det sketna bakdrevet var gjort av ost.

kojen

What if this is as good as it gets ??
Gick med
13 Dec 2005
Hoj
Ducce 750 / KTM LC4
KMC kedja

Läste på något forum att biltemas kedjor var tillverkade av KMC.
Någon som vet något om dem?

När jag kollat runt verkar de användas på rätt många chinamaskiner...

Kvalitet...?

Har en Biltema 520 FB liggandes hemma och väntar på ett beslut från mig att hänga på den...

Synd att sabba nya drev om den sträcker sig direkt...

//M

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...