Biltemas Nya ryggskydd

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Temperaturområdet för Biltemaskyddet är +5C till +30C och kroppstemperaturen är +37C. Problem? Inte alls faktiskt. Skyddet ska ju sitta utanpå kroppen, inte inuti, och hudtemperaturen på en människa är omkring +30C.
Dessutom har skyddet en ca 5mm tjock vadderad textilstomme närmast kroppen som isolerar plastplattorna mot kroppsvärmen så som jag ser det, vid utomhustemperaturer mellan +5C och +30C inga problem.
Ryggskydd har blivit vanligt i sportbutiker som Stadium osv. De säljs för att användas i samband med skidåkning. Förmodligen kom de till sportbutikerna efter en olycka för några år sedan när en utförsåkare i svenska landslaget skadade ryggen mot en stubbe i backen under träning vid en "normalt ofarlig vurpa" och numera sitter i rullstol. Jag var inne i en sportbutik igår och tittade på ryggskydd. På ett fanns en som jag tyckte bra förklaring av funktionen. Ryggskyddet ska hindra att ryggen böjs bakåt. När man vurpar och träffas av något hårt i ryggen (sten stubbe träd osv).
Däremot ska ryggskyddet vara böjligt när man böjer sig framåt. (Min kommentar: För det är en naturlig kroppsrörelse.)
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag funderade på att såga av gångjärnen mellan plastplattorna i den tidigare varianten av Biltemas skydd med i stort jämnbreda plattor som jag har. För att kunna böja ryggen lättare framåt. För skyddet känns nästan som en planka idag. När jag böjer mig framåt. Tyvärr innebär detta att jag förstör det som skyddet ska hindra: Böjning bakåt av ryggen. Så jag kommer nog skaffa mig ett nytt ryggskydd i år. Som både är flexibelt framåt och hindrar böjning bakåt. Jag ska kolla Biltemas nya skydd. Men är det inte mer flexibelt vid böjning framåt än det Biltema ryggskydd jag har idag. Så blir det en annan smidigare model.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
England har en momssats på 20% (VAT) men deras övriga kostnader är lägre totalt.. Så är det mer folk också så de köper helt enkelt mer grejer.

Finns ingen som har en Janne att konkurrera med Biltema då de köper direkt av tillverkarna i långtbortistan och de har även lite volym .. Jämnför du deras egna grejer med det som de riktigt stora tillverkarna så är det inte riktigt samma då de måste tumma lite. Omsätter du några tusen ex mot 3 miljoner ex så...

Handlaren har inga megamarginaler och har ofta dessutom en verkstad som ska hållas igång sedan så ska folk ha betalt med. Kostar flis i slutändan. MC är som många andra saker en säsongsgrej med medans de stora drakarna säljer allt från jetefrecka combatvantar till blomjord.

Ni får handla var ni vill men läser man många inlägg här på SH så får man intrycket av att handlare täljer guld med täljkniv men det är inte rikigt så det ligger till.. Men drömma kan man ju.

Tänk om man kunde hålla på med det man tycker är roligt och sedan ha samma marginal som klädhandeln.. Oooooh. 75% rea på grejerna och fortfarande göra bra med flis :)

Nej nej.. Tillbaks till Ams.se och se om man hittar ett riktigt jobb ist :huvet

Skulle aldrig få för mig att påstå att handlarna täljer guld med täljkniv inte... däremot kan man undra om inte Duells gör det som sätter priserna klart högre än de behöver vara och den handlare som går emot dem får inte handla av dem nå mer och då är man borta ur leken då de verkar ha näst intill monopol på mctillbehörsmarknaden.

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Äger själv biltemas skydd. Har inte kört med det så mycket än, men jag tycker att när man väl sitter på hojen så känns det knappt. Tycker det följer skapligt när man böjer sig framåt (ostbåge) men sitter man och svankar på hojen kanske det inte är att rekommendera. :tuttar:D

Nu är detta lite off topic, men hade en diskussion med en återförsäljare (nämner ingen butik, men den ligger i Uppsala :tungan) om skilldnaden mellan mjuka honeycomb skydd och stela skydd liknande biltemas. Testade att slänga på mig ett mjukt L2 skydd av ledande märke och så drog han till mig i ryggen, det gjorde ont. Tog på mig ett stelt L1 skydd så drog han till mig hårdare, kändes inte alls...
Vill absolut inte påstå att mjuka skydd inte skulle vara bra, men jag tror att det är mycket hysteri om att man ska ha just det dyraste, senaste mjuka skyddet, när ett stelt biltema L2 skydd kan skydda lika bra. Båda skyddar ju uppenbarligen, annars skulle de inte fått CE L2 standard. :tummenupp

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Äger själv biltemas skydd. Har inte kört med det så mycket än, men jag tycker att när man väl sitter på hojen så känns det knappt. Tycker det följer skapligt när man böjer sig framåt (ostbåge) men sitter man och svankar på hojen kanske det inte är att rekommendera. :tuttar:D

Nu är detta lite off topic, men hade en diskussion med en återförsäljare (nämner ingen butik, men den ligger i Uppsala :tungan) om skilldnaden mellan mjuka honeycomb skydd och stela skydd liknande biltemas. Testade att slänga på mig ett mjukt L2 skydd av ledande märke och så drog han till mig i ryggen, det gjorde ont. Tog på mig ett stelt L1 skydd så drog han till mig hårdare, kändes inte alls...
Vill absolut inte påstå att mjuka skydd inte skulle vara bra, men jag tror att det är mycket hysteri om att man ska ha just det dyraste, senaste mjuka skyddet, när ett stelt biltema L2 skydd kan skydda lika bra. Båda skyddar ju uppenbarligen, annars skulle de inte fått CE L2 standard. :tummenupp
Har själv det mjuka halvarssonsskyddet men köpte det mest för att det kändes bekvämmast o ha på sej och hadde varit bra i nåt test,Fanns dyrare i butiken men de var inte så bekvämma.Nackdelen med det är att det blir varmt o svettigt

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
England har en momssats på 20% (VAT) men deras övriga kostnader är lägre totalt.. Så är det mer folk också så de köper helt enkelt mer grejer.

Oki, 20% moms istället för 25%. M a o helt OK och rimligt att det som kostar 125 spänn i Sverige kostar 120 spänn i England. Återstår bara resten av skillnaden att förklara.

Volymvinsterna är ju uppenbara, för det är alltid så att alla svenska handlare lagerhåller en massa. Engelska småhandlare håller ju också svenska priser, vilket visar att den teorin stämmer.

Eller, nej, så är det ju inte. Hmm... fattar fortfarande inte den biten. Du får nog förtydliga mer.

Sedan har givetvis engelsmännen lägre kostnader totalt. Jamen, då så. För Kostnader, de uppstår ju av sig själva om man håller till i Sverige, men i England har de infört en lag som förbjuder Kostnader.

Nej du. I Sverige har vi generalagenter som gör sig en jävla hacka. Skyddad marknad.

Finns ingen som har en Janne att konkurrera med Biltema då de köper direkt av tillverkarna i långtbortistan och de har även lite volym .. Jämnför du deras egna grejer med det som de riktigt stora tillverkarna så är det inte riktigt samma då de måste tumma lite. Omsätter du några tusen ex mot 3 miljoner ex så...

Så Biltema säljer en jävla massa ryggplattor jämfört med de stora tillverkarna? Är du helt säker på det? Skall vi göra en koll vid vilket MC-fik som helst och räkna Dainese jmf med Biltema? :)

Handlaren har inga megamarginaler och har ofta dessutom en verkstad som ska hållas igång sedan så ska folk ha betalt med.

Så mitt ryggskydd är dyrt eftersom handlaren har en verkstad? Borde inte verkstaden bära sig själv? Annars är ju den uppenbara lösningen för att vara konkurrenskraftig på tillbehörsmarknaden att lägga ner verkstaden som bara suger i sig pengar.

I England får folk inte betalt. Och skitväder har de också. Suger att bo där, tydligen. :(

Ni får handla var ni vill men läser man många inlägg här på SH så får man intrycket av att handlare täljer guld med täljkniv men det är inte rikigt så det ligger till..

Handlare skall man inte vara. De har det nog rätt kämpigt. Man skall ro hem en generalagentur. Sedan kan man köpa villa på Värmdö.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nåt som sjunkit i pris rejält senaste åren är däck.Nu kan man få däck till hyffsat pris även från mc-butik i Sverige

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Oki, 20% moms istället för 25%. M a o helt OK och rimligt att det som kostar 125 spänn i Sverige kostar 120 spänn i England. Återstår bara resten av skillnaden att förklara.

I England så är skattetrycket totalt sett lättare. I Sverige är det ju tämligen hårdbeskattat.. Så när du lägger ihop allt så skiljer det sig en hel del.

Volymvinsterna är ju uppenbara, för det är alltid så att alla svenska handlare lagerhåller en massa. Engelska småhandlare håller ju också svenska priser, vilket visar att den teorin stämmer.

Eller, nej, så är det ju inte. Hmm... fattar fortfarande inte den biten. Du får nog förtydliga mer.

Sedan har givetvis engelsmännen lägre kostnader totalt. Jamen, då så. För Kostnader, de uppstår ju av sig själva om man håller till i Sverige, men i England har de infört en lag som förbjuder Kostnader.

Nej du. I Sverige har vi generalagenter som gör sig en jävla hacka. Skyddad marknad.

Ja det är till gagn för dig som konsument. Någon som roddar saker inom marknaden för lilla Sverige är en piss i Nilen hos många tillverkare.
Vet många småhandlare inom min gamla bransch som importerade själva. De finns inte kvar.. För mkt bängel och för stora risker samt det är långt ifrån gratis. 10 gröna och 10 blåa? Nej grabben. Antingen fyller du en 40 fotare eller så kan du kamma luggen. Visst en importör lägger på några procent men det är även oftast en förutsättning för attkunna ha åteförsäljare runt om i landet.

Så Biltema säljer en jävla massa ryggplattor jämfört med de stora tillverkarna? Är du helt säker på det? Skall vi göra en koll vid vilket MC-fik som helst och räkna Dainese jmf med Biltema? :)

Vänd på det. Det jag menade att eftersom Biltemas Volymer är en fis i globen jämnfört med de "Ritktiga" tillverkarna så behöver de bege sig österut för att då ned pengarna. Betänk också att det är en 50% straffskatt på Kinatillverkat in till EU. Om det inte myglas in förståss.

Så mitt ryggskydd är dyrt eftersom handlaren har en verkstad? Borde inte verkstaden bära sig själv? Annars är ju den uppenbara lösningen för att vara konkurrenskraftig på tillbehörsmarknaden att lägga ner verkstaden som bara suger i sig pengar.

En verkstad har större omkostnader än ett gäng handelsanställda som packar upp varor och sitter i kassan. Det är verktyg, energi, löner osv osv osv. Du måste tjäna pengar vettu. Tjänar du för lite så droppar banken dig och då är det ridå. Verkstad måste du ha för att kunna sälja några bågar. Sedan så hoppas du att du kan sälja några MCvantar och goa bandanas åsså vidare så du kanske tom gör lite vinst med =)

I England får folk inte betalt. Och skitväder har de också. Suger att bo där, tydligen. :(

Svenska modellen.. Din lön + 33 skatt + lika mycket till i arbetsgivaravgift. Samt lite till.

Handlare skall man inte vara. De har det nog rätt kämpigt. Man skall ro hem en generalagentur. Sedan kan man köpa villa på Värmdö.

Jadå.. Du får jobba som fan ett par år sedan så kan du sälja eller dra dig tillbaks. Vem fan vill bo på Värmdö?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...