Har man inte råd att lägga nån krona extra för riktig olja så har man knappast råd att lägga ner pengar på en bra bil.
Kan vara så.. eller så åker man till Biltema och åker därifrån med en sämre, ser iaf ut som att det mekas en del på den där parkeringen
Säger varken eller men resonemanget är ofta ganska kul ändå. Bla bla och motorn rasa minsann inte och det kosta bara bla bla bla. För att göra det lite OT så kan man titta på biltillverkare och hur dom kan vrida till det:
En bil ska ha lång serviceintervall, det är bra och ett argument som säljer fler bilar. Oljan bör dock bytas en gång om året lägger man till någonstans i det finstilta.
Taget ur luften snittar en Svensson 2000 mil per år med sin bruksbil, serviceintervallen är dock på 3000 mil och ingen vet riktigt vad som gäller för att inte bli nekad garanti. För att vara på det säkra låter Svensson en sk mellanservice bli gjord på sin bil - Olja&filter byte, byte kupéfilter, fylla på spolarvätska, släcka servicelampan för den nätta summan av 2300:- inkl moms. Några månader senare är 3000 mil uppnåt för att det är den delen på året då Svensson kör mest med bilen och bilen ska in på sk fullservice - Olja&filter byte, byte kupéfilter, fylla på spolarvätska, kontrollera kylvätskans nivå samt köldbeständighet, kontrollera bromsarna okulärt, mäta däcksdjupet, byta ut luften i däcken och släcka servicelampan. Tillverkaren har även en återkallese på askoppen som kan åka ut vid acc så ny sådan monteras utan extra kostnad och slutnotan landar på 3300 inkl moms. Detta trots att bilen med största sannolikhet är i ett mindre behov av service än vid föregåene.
Sen har vi även biltillverkare som integrerat fiffiga färddatorer i sin bilar, den kan minsann visa oljetemp, tryck, känna av kvaliteten och när den byttes senast. Här är även serviceindikatorn lite flexibel och någon riktigt given serviceintervall är inte att ge sig på. Iom att bilen även håller reda på bromsarnas livslängd och serviceboken uppmanar till att faktiskt fylla på olja istället för byte så kan den första servicen inträffa efter 4000 mil, kanske så sent som 5000 mil. Första ägaren är säkert jättenöjd men ska bli intressant när detta system får några år till på nacken och hur det blir med statistik på motorhaveri. Mer än ett bilmärke har redan misslyckats med 3000 mil intervall och sk long life olja.
Ett av de största "taximärket" har policyn "filled for life" eller byte vid behov för sina växellådor, även automat. Merparten med någon fordonkunskap tycker nog att vid behov så är det lite sent påtänkt kanske, man vill ju ha fräscha bitar i bilen och helst byta innan det märks att den inte mår så bra. Fast denna policy gäller bara för privatkunder dock, taxibilarna har en bytesintervall av oljan i automatlådan var 6000 mil. Kan ju ha att göra med att de är nästintill de enda som möjligen lyckas köra sönder en växellåda pga dålig olja innan garantitiden/serviceavtalet har gått ut.
Garantireglerna för mc är många ggr inte bättre dem tyvärr, exempelvis så kan dom neka garanti om inte hojen har servats en gång per år oavsett miltal. Den kan alltså stå i garage i två år och inte rulla en meter, tar inte ägaren ut den en gång per år och åker för att serva den så kan det som sagt leda till att garantin upphör.
Men lång serviceintervall ska det minsann vara!