Biltemas olja?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som i tidigare inlägg så klagar jag på att biltemas olja var väldigt svart/smutsig med en hel del metallspån. Jag körde dock för kort tid för att kunna se slitage med blotta ögat när motorn var nerplockad. Så visst, slitage är väl fel ord.

Men SBK oljan var renare vid samma körförhållanden före och efter jag provade biltema oljan.

Att oljan blir svart/smutsig är inte ett bevis på att den inte fungerar. Snarare är det ett bevis på att den faktiskt fungerar då den förutom att smörja också har i uppgift att ta med avlagringar och smuts och hålla dom flytande så dom inte sätter sig och ger avlagringar i smörjkanaler mm.
Så att SBK oljan såg renare ut kan betyda att den gjorde ett sämre jobb om man hårddrar det. Nu tror jag dock inte att så är fallet.
Personligen tror jag inte att det är någon större skillnad i kvalitet på oljorna. Du kan köra med vilken du vill under förutsättning att din hoj inte kräver en högre klassning än API SM.

Oljan är testat i enlighet med fastställda normer och befunnits uppfylla klass SM och det är egentligen inte så mycket att diskutera om det. Även om dom fuskat lite och den egentligen bara är SL så spelar det ingen roll för dom flesta. Kräver hojen SH eller SG så är det i alla fall skyhögt över vad hojen kräver för att må bra.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Helt riktigt Steffo.
Det finns oftast bättre saker, men är det nödvändigt, och till vilket pris?
 

Nicotin

Guest
jan kan tilllägga utan att ha " hard facts " ( kalibratorerna vi hade var bara upp till 105 grader ) att ju varmare biltema oljan blev..desto sämre viskositet fick vi jämfört med Motul 300.
Motulen var stabil genom hela testet,diffade som mest 7% på alla mätområden.

Om detta nu är en avgörande faktor.

Det får en oljespecialist avgöra.


Men i september ska jag göra ett stortest på alla förekommande mc oljor och göra oljefilm test,visko m.m mer utförligt bara för att jag e så djäkla nyfiken.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
jan kan tilllägga utan att ha " hard facts " ( kalibratorerna vi hade var bara upp till 105 grader ) att ju varmare biltema oljan blev..desto sämre viskositet fick vi jämfört med Motul 300.
Motulen var stabil genom hela testet,diffade som mest 7% på alla mätområden.

Om detta nu är en avgörande faktor.

Det får en oljespecialist avgöra.


Men i september ska jag göra ett stortest på alla förekommande mc oljor och göra oljefilm test,visko m.m mer utförligt bara för att jag e så djäkla nyfiken.

:tummenupp ska bli mycket intressant!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Don efter person, Biltema borde satsa på att ha den miljövänligaste oljan. Eventuellt utvinner dom oljan från sina egna parkeringar :rofl
 

Bifogat

  • biltema.JPG
    biltema.JPG
    46.4 KB · Visningar: 289

Riders

Guest
Jag körde min cbr 900 på biltemas 10-40 och min åsikt är att den är minst lika bra om inte bättre än tex statoils svindyra olja! Så tuta och kör! :tummenupp
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Visst är biltemas motolja billig ( ca 75 kr eller ? ), men det finns billigare.
De som bor i Göteborgs trakten kan handla mc olja för ca 50 kr litern på Svenssons livs i Alvhem.
Det gjorde jag och jag kör på den oljan. Funkar kanon.
 

Bifogat

  • Prislista Svenssons Livs_1 olja.jpg
    Prislista Svenssons Livs_1 olja.jpg
    210.1 KB · Visningar: 194
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har man inte råd att lägga nån krona extra för riktig olja så har man knappast råd att lägga ner pengar på en bra bil. :tungan

Kan vara så.. eller så åker man till Biltema och åker därifrån med en sämre, ser iaf ut som att det mekas en del på den där parkeringen ;)

Säger varken eller men resonemanget är ofta ganska kul ändå. Bla bla och motorn rasa minsann inte och det kosta bara bla bla bla. För att göra det lite OT så kan man titta på biltillverkare och hur dom kan vrida till det:

En bil ska ha lång serviceintervall, det är bra och ett argument som säljer fler bilar. Oljan bör dock bytas en gång om året lägger man till någonstans i det finstilta.

Taget ur luften snittar en Svensson 2000 mil per år med sin bruksbil, serviceintervallen är dock på 3000 mil och ingen vet riktigt vad som gäller för att inte bli nekad garanti. För att vara på det säkra låter Svensson en sk mellanservice bli gjord på sin bil - Olja&filter byte, byte kupéfilter, fylla på spolarvätska, släcka servicelampan för den nätta summan av 2300:- inkl moms. Några månader senare är 3000 mil uppnåt för att det är den delen på året då Svensson kör mest med bilen och bilen ska in på sk fullservice - Olja&filter byte, byte kupéfilter, fylla på spolarvätska, kontrollera kylvätskans nivå samt köldbeständighet, kontrollera bromsarna okulärt, mäta däcksdjupet, byta ut luften i däcken och släcka servicelampan. Tillverkaren har även en återkallese på askoppen som kan åka ut vid acc så ny sådan monteras utan extra kostnad och slutnotan landar på 3300 inkl moms. Detta trots att bilen med största sannolikhet är i ett mindre behov av service än vid föregåene.

Sen har vi även biltillverkare som integrerat fiffiga färddatorer i sin bilar, den kan minsann visa oljetemp, tryck, känna av kvaliteten och när den byttes senast. Här är även serviceindikatorn lite flexibel och någon riktigt given serviceintervall är inte att ge sig på. Iom att bilen även håller reda på bromsarnas livslängd och serviceboken uppmanar till att faktiskt fylla på olja istället för byte så kan den första servicen inträffa efter 4000 mil, kanske så sent som 5000 mil. Första ägaren är säkert jättenöjd men ska bli intressant när detta system får några år till på nacken och hur det blir med statistik på motorhaveri. Mer än ett bilmärke har redan misslyckats med 3000 mil intervall och sk long life olja.

Ett av de största "taximärket" har policyn "filled for life" eller byte vid behov för sina växellådor, även automat. Merparten med någon fordonkunskap tycker nog att vid behov så är det lite sent påtänkt kanske, man vill ju ha fräscha bitar i bilen och helst byta innan det märks att den inte mår så bra. Fast denna policy gäller bara för privatkunder dock, taxibilarna har en bytesintervall av oljan i automatlådan var 6000 mil. Kan ju ha att göra med att de är nästintill de enda som möjligen lyckas köra sönder en växellåda pga dålig olja innan garantitiden/serviceavtalet har gått ut.

Garantireglerna för mc är många ggr inte bättre dem tyvärr, exempelvis så kan dom neka garanti om inte hojen har servats en gång per år oavsett miltal. Den kan alltså stå i garage i två år och inte rulla en meter, tar inte ägaren ut den en gång per år och åker för att serva den så kan det som sagt leda till att garantin upphör.

Men lång serviceintervall ska det minsann vara! :va
 

Dr.Bike

Guest
jan kan tilllägga utan att ha " hard facts " ( kalibratorerna vi hade var bara upp till 105 grader ) att ju varmare biltema oljan blev..desto sämre viskositet fick vi jämfört med Motul 300.
Motulen var stabil genom hela testet,diffade som mest 7% på alla mätområden.

Om detta nu är en avgörande faktor.

Det får en oljespecialist avgöra.


Men i september ska jag göra ett stortest på alla förekommande mc oljor och göra oljefilm test,visko m.m mer utförligt bara för att jag e så djäkla nyfiken.

Vad menar du med "sämre" viskositet? (en olja blir ju helt naturligt tunnare med ökad temp, och tappar i vikositet enligt ett givet mönster).
Så att biltema oljan %-uelltt sett flexade mer i viskositetsspannet, samt var tunnare vid en given temp är ju inget att hia upp sig för.
Allt ANNAT hade däremot varit en sensation :D

Definiera alltså ordet sämre tack.

För att en icke ester kan tappa mer i viskositet (men ändå vara inom helt ok och specade värden) är solklart.
Men man ska ju gärna jämföra mot samma TYP av olja, vilket alltså INTE gjorts här.
Biltemaoljan har ju SIN kinematiska viskositet, och jag är HELT säker på att den höll sig inom SINA tilåtna intervall i specarna. I klartext: Den sjönk i vikositet så mycket (eller lite) som den får göra. Jag tror inte den störtdök och hamnade ute i "dödszonen"

Att jämföra denna konventionella syntetolja med en esterbaserad olja, som du dessutom inte ens nämner vilken viskositet den har.... Det är att jämföra äpplen och päron det! :)
 
Last edited:

wawawiwa

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-01 2005, Honda cbr 1000rr - 08 ,Triumph TT 600 - 01
står i min handbok att det ska vara helsyntetisk olja som uppfyller kraven enligt API SH, t.ex. Mobil 1 racing 4T 15W/50...

Går det minst lika bra med biltemas racing 10W/40 olja?

Har inte biltema 15W/50?

:)
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
står i min handbok att det ska vara helsyntetisk olja som uppfyller kraven enligt API SH, t.ex. Mobil 1 racing 4T 15W/50...

Går det minst lika bra med biltemas racing 10W/40 olja?

Har inte biltema 15W/50?

:)

Japp, det går som du sa minst lika bra med biltemas olja, då den har en mycket högre/bättre klassning än det din handbok anger.

Nej, dom har inte 15w-50 till mc.
 

wawawiwa

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-01 2005, Honda cbr 1000rr - 08 ,Triumph TT 600 - 01
Japp, det går som du sa minst lika bra med biltemas olja, då den har en mycket högre/bättre klassning än det din handbok anger.

Nej, dom har inte 15w-50 till mc.

Vad bra då, tack för ett raket snabbt svar :D
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Visste inte vilken av alla gamla Biltema-olja-trådarna jag skulle lyfta men fick bli denna. Få saker har väl delat mänskligheten så mycket som Biltema och framförallt om deras oljor är Guds gåva till mänskligheten eller bara skit!
Sitter just och ska beställa lite ny olja och reflekterade över att jag i slutet av förra säsongen fick kopplingsslir på gammel-Kawan. Oljan jag använde var Biltemas 10w-40 helsynt Racing för MC. Aldrig upplevt sliret innan men har föregående säsonger kört på Mobil1 i den här hojen. Blev aldrig tid/väder att byta oljan och provköra igen. Ska bli intressant att se om den fortfarande strular med ny olja om några veckor.

Kan ju givetvis bara vara en slump att den slirade med den här oljan, kopplingen kanske gjort sitt. Märkte inte heller problemet förrän i slutet av säsongen. Vet att det gick rykten om slirande kopplingar och Biltema för många år sedan men B har säkert bytt oljeleverantör många gånger sen dess.

Någon annan som upplevt kopplingsslir med Biltema olja i modern tid?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visste inte vilken av alla gamla Biltema-olja-trådarna jag skulle lyfta men fick bli denna. Få saker har väl delat mänskligheten så mycket som Biltema och framförallt om deras oljor är Guds gåva till mänskligheten eller bara skit!
Sitter just och ska beställa lite ny olja och reflekterade över att jag i slutet av förra säsongen fick kopplingsslir på gammel-Kawan. Oljan jag använde var Biltemas 10w-40 helsynt Racing för MC. Aldrig upplevt sliret innan men har föregående säsonger kört på Mobil1 i den här hojen. Blev aldrig tid/väder att byta oljan och provköra igen. Ska bli intressant att se om den fortfarande strular med ny olja om några veckor.

Kan ju givetvis bara vara en slump att den slirade med den här oljan, kopplingen kanske gjort sitt. Märkte inte heller problemet förrän i slutet av säsongen. Vet att det gick rykten om slirande kopplingar och Biltema för många år sedan men B har säkert bytt oljeleverantör många gånger sen dess.

Någon annan som upplevt kopplingsslir med Biltema olja i modern tid?!

Det kan mycket väl vara oljan, har själv aldrig upplevt kopplingsslir pga olja men det händer ju folk vid byten mellan betydligt mer namnkunniga märken också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Visste inte vilken av alla gamla Biltema-olja-trådarna jag skulle lyfta men fick bli denna. Få saker har väl delat mänskligheten så mycket som Biltema och framförallt om deras oljor är Guds gåva till mänskligheten eller bara skit!
Sitter just och ska beställa lite ny olja och reflekterade över att jag i slutet av förra säsongen fick kopplingsslir på gammel-Kawan. Oljan jag använde var Biltemas 10w-40 helsynt Racing för MC. Aldrig upplevt sliret innan men har föregående säsonger kört på Mobil1 i den här hojen. Blev aldrig tid/väder att byta oljan och provköra igen. Ska bli intressant att se om den fortfarande strular med ny olja oom några veckor.

Kan ju givetvis bara vara en slump att den slirade med den här oljan, kopplingen kanske gjort sitt. Märkte inte heller problemet förrän i slutet av säsongen. Vet att det gick rykten om slirande kopplingar och Biltema för många år sedan men B har säkert bytt oljeleverantör många gånger sen dess.

Någon annan som upplevt kopplingsslir med Biltema olja i modern tid?!

Jag har tyvärr upplevt detta med biltema syntet på min 768cc yamaha TT STÅNKA. Detta kan bero på att den är borrad o strokad
Dock försvann sliret med motul 300.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Någon annan som upplevt kopplingsslir med Biltema olja i modern tid?!

Ja, eller halvmodern tid kanske, typ 2011 på en R1 -98. Dock bara när man vred på ordentligt med kanske inte helt varm motor, så jag tyckte man kunde leva med det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visste inte vilken av alla gamla Biltema-olja-trådarna jag skulle lyfta men fick bli denna. Få saker har väl delat mänskligheten så mycket som Biltema och framförallt om deras oljor är Guds gåva till mänskligheten eller bara skit!
Sitter just och ska beställa lite ny olja och reflekterade över att jag i slutet av förra säsongen fick kopplingsslir på gammel-Kawan. Oljan jag använde var Biltemas 10w-40 helsynt Racing för MC. Aldrig upplevt sliret innan men har föregående säsonger kört på Mobil1 i den här hojen. Blev aldrig tid/väder att byta oljan och provköra igen. Ska bli intressant att se om den fortfarande strular med ny olja om några veckor.

Kan ju givetvis bara vara en slump att den slirade med den här oljan, kopplingen kanske gjort sitt. Märkte inte heller problemet förrän i slutet av säsongen. Vet att det gick rykten om slirande kopplingar och Biltema för många år sedan men B har säkert bytt oljeleverantör många gånger sen dess.

Någon annan som upplevt kopplingsslir med Biltema olja i modern tid?!

Det kan nog vara oljan. Exakt vilken olja som ger vilka problem i en viss motorcykel är lite av ett lotteri.
Min förra hoj (en TDM) provade jag vid något tillfälle den Castrol olja som Yamaha rekommenderade och jag upplevde att kopplingen blev klibbig. Dvs att den inte riktigt ville släppa.
Q8 SBK racing och Biltemas olja funkade utmärkt. så den fick dom oljorna hela tiden.
I min nuvarande VFR så har jag inte brytt mig utan MC varuhuset häller i oljan vid servicen och den funkar utmärkt med det.

Men det kan vara sådana saker som exakt hur kopplingen är dimensionerad och konfigurerad, motoreffekt, exakta materialsammansättningar i lameller mm som påverkar så att en viss hoj får problem med en viss olja där andra hojar inte får problem.

Får du problem med kopplingsslir efter oljebyte så är väl rekommendationen att testa med en annan olja nästa gång. För det kan mycket väl vara så att just den oljan medför kopplingsproblem i just din hoj.

Vad gäller risk för motorskador pga oljeval så finns det i stort sett inga oljor att köpa i sverige som inte är skyhögt över kraven som MC tillverkarna specar för hojarna så den risken är obefintlig.
Det är i stort sett endast kopplingen som är den kinkiga biten.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top