Biltemas olja?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om moppen slirar på lamellerna med Biltemas olja är det bara att byta. Byta till friska lameller alltså.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller risk för motorskador pga oljeval så finns det i stort sett inga oljor att köpa i sverige som inte är skyhögt över kraven som MC tillverkarna specar för hojarna så den risken är obefintlig.
Det är i stort sett endast kopplingen som är den kinkiga biten.

Enda undantaget är väl gamla motorer som är designade för en högre halt ZDDP än vad som finns i moderna motorer. Läst en del om extra slitage på glidytor i det fallet, men hur väl det stämmer vet jag inte.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag körde med Biltemas oljor 2010 - 2012 hade jag aldrig kopplingsslir. De oljor jag använde var Turbodiesel 15W-40, Biltema 5W-50 och Biltema MC-olja 10W-40. Och med den takt Biltema byter leverantör så borde det väl motsvara ett 10-tal olika oljor sålda under tre Biltema namn.

Om du bytt olja under säsongen och fått kopplingsslir så är ju oljan en möjlig orsak.
Är det så att du inte bytt olja under säsongen utan haft samma olja i motorn och kopplingen börjat slira i slutet säsongen så hade jag misstänkt kopplingen.
T.ex. att fjädrarna till slut blivit för korta. Fjädrarna sätter ju sig med tiden.

Gick 2012 över till OKQ8 SBK Racing 10W-50. Som jag fortfarande använder. Finns hos SWEDOL för ca 1400kr/20 liter. SWEDOL har också i 4 liters dunk.
Med högre pris/liter.
Och på OKQ8 macken för 189kr/liter. Förpackningar kostar !
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enda undantaget är väl gamla motorer som är designade för en högre halt ZDDP än vad som finns i moderna motorer. Läst en del om extra slitage på glidytor i det fallet, men hur väl det stämmer vet jag inte.

Förvisso kan det vara så.
Hög halt ZDDP har väl som jag förstått det i stort sett bara någon funktion när man inte längre har en bärande oljefilm. Dvs ZDDP ger ett litet extra skydd vid dom tillfällen där oljefilmen pga bristande tryck eller flöde eller för hög belastning brister. Då förhindras att ytorna skär.

Men då pratar man ju om mer eller mindre felkonstruerade saker.

Med det sagt så finns det ju motorer som har delvis bristfälliga konstruktioner.

Men det säljs väl enormt få oljor idag som har hög halt ZDDP så har man en motor som kräver det så misstänker jag att det kan vara lite problematiskt att få tag på rätt olja.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förvisso kan det vara så.
Hög halt ZDDP har väl som jag förstått det i stort sett bara någon funktion när man inte längre har en bärande oljefilm. Dvs ZDDP ger ett litet extra skydd vid dom tillfällen där oljefilmen pga bristande tryck eller flöde eller för hög belastning brister. Då förhindras att ytorna skär.

Men då pratar man ju om mer eller mindre felkonstruerade saker.

Med det sagt så finns det ju motorer som har delvis bristfälliga konstruktioner.

Men det säljs väl enormt få oljor idag som har hög halt ZDDP så har man en motor som kräver det så misstänker jag att det kan vara lite problematiskt att få tag på rätt olja.

Tja, det är väl inte helt ovanligt med olagrade utor som släpar metall mot metall i till exempel ventiler och kammar, och om materialet är valt för en operativ miljö med bättre friktionsskydd vid avsaknad av oljehinna än vad dagens motoroljor ger så kan det säkert ge ökat slitage på sådana ställen. Det behöver inte vara konstruktionsfel, utan kan helt enkelt vara designat för de förutsättningar som rådde innan katalysatorns intåg.
Men, hur väl det stämmer vet jag inte eftersom att jag aldrig orkat pyssla med det. Jag bara häller i en olja som ser ut att funka bra vad gäller klassning och ser glad ut. :hihi
Har aldrig kört två eller flera identiska motorer i tusentals driftstimmar med enda skillnaden oljans tillsatser för att verifiera något öht med oljor. Det lämnar jag över till motorkonstruktörer och oljetillverkare. :crash
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Om moppen slirar på lamellerna med Biltemas olja är det bara att byta. Byta till friska lameller alltså.

Kan så vara. Kommer dock börja med att byta oljan, eftersom det är betydligt enklare. Ska bli intressant om några veckor att se om problemet kvarstår!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag byter lameller ganska så omgående när jag har märker tendens till slir som först brukar märkas vid pådrag innan oljan är ordentligt uppvärmd och vid växlingar med helt genomvarm motor i höga farter när luftmotståndet är stort. När lamellerna börjar bli dåliga så kommer de att slira extra mycket även när motorn är helt genomvarm och kopplingen känns bra. Det finns ingen olja som kan reparera lameller som har börjat blivit brända och glaserade så det är bortkastade pengar att ens prova. Om det inte har gått för långt så slipper man också byta stålplattor om lamellerna byts i tid.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
När jag körde med Biltemas oljor 2010 - 2012 hade jag aldrig kopplingsslir. De oljor jag använde var Turbodiesel 15W-40, Biltema 5W-50 och Biltema MC-olja 10W-40. Och med den takt Biltema byter leverantör så borde det väl motsvara ett 10-tal olika oljor sålda under tre Biltema namn.

Om du bytt olja under säsongen och fått kopplingsslir så är ju oljan en möjlig orsak.
Är det så att du inte bytt olja under säsongen utan haft samma olja i motorn och kopplingen börjat slira i slutet säsongen så hade jag misstänkt kopplingen.
T.ex. att fjädrarna till slut blivit för korta. Fjädrarna sätter ju sig med tiden.

Gick 2012 över till OKQ8 SBK Racing 10W-50. Som jag fortfarande använder. Finns hos SWEDOL för ca 1400kr/20 liter. SWEDOL har också i 4 liters dunk.
Med högre pris/liter.
Och på OKQ8 macken för 189kr/liter. Förpackningar kostar !
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.

Det är en utmärkt olja om hojen drivs av en turbodiesel med torrkoppling. :) Annars är det att be om problem med kopplingen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Åt andra hållet går fint som t.ex. att toppa med Biltema helsyntet MC-olja i ett fordon med torrkoppling och turbodiesel:hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.

Ja det är ju några år sedan 2010-2011 som jag körde med Biltemas Turbodiesel 15W-40.
Inte SHELLs, som tur var. Tydligen.
Efter läst Biltemas dåvarande SDB (Säkerhetsdatablad) för Biltemas Turbodiesel 15W-40. Och konstaterat att dåvande tillsatser av tex ZDDP inte skulle vara nåt problem. Vilket det inte heller var. Sedan testade jag Biltemas 5W-50 som en vän körde sin BMW R90S med (torrkoppling). Och konstaterade inget kopplingsslir i vara sig SV650S eller Sprint RS: Men sedan upptäckte jag att Biltema bytte SDB (dvs leverantör) så där två gånger om året. Samma namn på oljan men nya tillsatser eller inga alls två gånger om året.
Och då blev det OKQ8 SBK Racing 10W-50, lite längre för mig till SWEDOL på Exportgatan, hpl Plastteknik än till Biltema, hpl Tingsstadsvass. För att köpa olja.
Och för att veta vad jag häller i motorn. Men det tar jag.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
D e nog ICAnders själv som står där och häller olja i 1-litersplastdunkar från 1983... :banana

/H
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Kan tipsa om att Netto säljer 4 liter Shell Helix HX7 10w-40 för 199 just nu. Billigare än Biltema.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Var det inte helix oljan som ställde till ett gäng motorras som shell fick stå för?? Kanske 15 år sedan..

jag har för mig oljan hette shell tmo å att det var mitten på 80 talet tror det var bland dom första helsyntet oljorna som fanns .hade den en gång i min rallybil med påföljande tmo sjuka oljan blev tunn som vatten när den var varm så oljetrycket försvann:huvet
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top