Vad gäller risk för motorskador pga oljeval så finns det i stort sett inga oljor att köpa i sverige som inte är skyhögt över kraven som MC tillverkarna specar för hojarna så den risken är obefintlig.
Det är i stort sett endast kopplingen som är den kinkiga biten.
Enda undantaget är väl gamla motorer som är designade för en högre halt ZDDP än vad som finns i moderna motorer. Läst en del om extra slitage på glidytor i det fallet, men hur väl det stämmer vet jag inte.
Förvisso kan det vara så.
Hög halt ZDDP har väl som jag förstått det i stort sett bara någon funktion när man inte längre har en bärande oljefilm. Dvs ZDDP ger ett litet extra skydd vid dom tillfällen där oljefilmen pga bristande tryck eller flöde eller för hög belastning brister. Då förhindras att ytorna skär.
Men då pratar man ju om mer eller mindre felkonstruerade saker.
Med det sagt så finns det ju motorer som har delvis bristfälliga konstruktioner.
Men det säljs väl enormt få oljor idag som har hög halt ZDDP så har man en motor som kräver det så misstänker jag att det kan vara lite problematiskt att få tag på rätt olja.
Om moppen slirar på lamellerna med Biltemas olja är det bara att byta. Byta till friska lameller alltså.
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.När jag körde med Biltemas oljor 2010 - 2012 hade jag aldrig kopplingsslir. De oljor jag använde var Turbodiesel 15W-40, Biltema 5W-50 och Biltema MC-olja 10W-40. Och med den takt Biltema byter leverantör så borde det väl motsvara ett 10-tal olika oljor sålda under tre Biltema namn.
Om du bytt olja under säsongen och fått kopplingsslir så är ju oljan en möjlig orsak.
Är det så att du inte bytt olja under säsongen utan haft samma olja i motorn och kopplingen börjat slira i slutet säsongen så hade jag misstänkt kopplingen.
T.ex. att fjädrarna till slut blivit för korta. Fjädrarna sätter ju sig med tiden.
Gick 2012 över till OKQ8 SBK Racing 10W-50. Som jag fortfarande använder. Finns hos SWEDOL för ca 1400kr/20 liter. SWEDOL har också i 4 liters dunk.
Med högre pris/liter.
Och på OKQ8 macken för 189kr/liter. Förpackningar kostar !
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.
Jupp. Vet inte vad jag tänkte men inte alls förmodligen????Det är en utmärkt olja om hojen drivs av en turbodiesel med torrkoppling. Annars är det att be om problem med kopplingen.
Jag fick tokslir på kopplingen med shell turbodiesel 15-40. Och då toppade jag bara upp med nån halvliter. Sen dess enbart okq8 sbk. Kopplingen klarade sig fint.
Kan tipsa om att Netto säljer 4 liter Shell Helix HX7 10w-40 för 199 just nu. Billigare än Biltema.
Kan tipsa om att Netto säljer 4 liter Shell Helix HX7 10w-40 för 199 just nu. Billigare än Biltema.
Var det inte helix oljan som ställde till ett gäng motorras som shell fick stå för?? Kanske 15 år sedan..
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |