Biltullsmitartråden,

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bilder på plåten tas både framifrån och bakifrån.

betalstation_stor.jpg

http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=125

Följande fordon är undantagna trängselskatt:

Utryckningsfordon*

Bussar med totalvikt av minst 14 ton*

Diplomatregistrerade bilar*

Taxibilar*

Motorcyklar*

Utlandsregistrerade fordon*

Militära fordon*

Färdtjänstbil med totalvikt under 14 ton (efter ansökan från ägare hos Skatteverket)

Bil som undantagits från skatteplikt efter ansökan hos Skatteverket från den som beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrad.

Undantaget gäller inte om bilen används i yrkestrafik

Bil som är utrustad med teknik för drift helt eller delvis med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol, och som är registrerad som sådan hos Vägverket*

Det finns även undantag från skattskyldigheten om en bil vid passage till eller från Lidingö kommun passerar två skilda betalstationer, varav den ena utgörs av någon av betalstationerna vid Ropsten, och tiden mellan passagerna inte överstiger 30 minuter. För resor mellan Lidingö och Stockholms innerstad tas trängselskatt ut.

*Som bilägare behöver man inte ansöka om undantag från trängselskatt för dessa fordon eftersom undantaget sker automatiskt.
 

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha R1 09
Zana skrev:
Sitter å vill beställa denna: http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=93494&FR_dabus=true&hbx_CMP=AFC-02,AFC-01

blir ju ca 30 cm brett... Det täcker ju inte hela skylten, men halva? Kan dom spåra mig med enbart siffrorna? Fan kör ju en knall-lila vw polo... Jaja..... får se hur jag gör... Jävligt smidigt dock, om det inte hade varit så dyrt hade jag köpt på direkten!

:(

Nån som har billigare tips?

Eller så kan vi väl aptera lite sprängladdningar på dom förbaskade kamerornas kontroll-skåp?
vad jag förstår så låter inte filtret fota regnr?hur hade du tänkt sätta fast den?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Montera skyltarna in under bilen så de syns bakifrån men inte för kamrorna...

R1-benji skrev:
vad jag förstår så låter inte filtret fota regnr?hur hade du tänkt sätta fast den?

lim, tjep, silicon, hållare i trå, hållare i plast, hållare i metal :brinnerup
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
roban_2002 skrev:
ni vet att hoj är skattebefriat i stockholms försöket va??
(om det är det ni pratar om)
så d e bara å köra fram å tillbaka som ni vill :tummenupp

Det var det som var hela poängen med tråden... :rolleyes:
 

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
observera att det här med straffskatterna inte är pga eller till fördel för miljön, det är bara ett sätt att få in extra cash, ganska bra uttänkt också, 1. låt folket betala för skit dom inte vill ha. 2. sen betala igen varje dag = några får jättehög lön ett tag fram över. om man inte ville ha bilar i stan så hade man anlagt gräsmattor där vägarna va med snygga matchande betongpelare lite här o var och byggt ut tåg/busstrafik

skulle ju va kul om pengarna faktiskt hade gått till nåt som spelar roll, kanske konvertera alla bilar i sverige till etanol (det lär ju gå med dom summorna det där lilla påhittet lär generera) + muta/övertala trafikpoliser att göra nytta som tja t ex våldsbrottsutredare eller nåt annat där det behövs (efter att dom med bågfil sågat ner alla fartkameror dock).

fortkörning/fyllekörning/diverse tullavgifter ska istället betalas genom att man lägger pengar i ett kuvert, ungefär vad man tycker man kan avvara för den gärning man begått o sen en lapp också, där man kryssar i. om man känner att: ja fan jag körde lite väl fort idag. ja då postar man in lite cash, lite som att bikta sej.
jag körde väldigt långt/lät skiten stå på tomgång i stan 3 timmar ja då kryssar du i miljörutan.. jag lovar att statistiken för rattfylla och fortkörning skulle gå ner drastiskt på en kort tid + fler mindre triviala brott lösta, allt ser skitbra ut på politikernas papper, alla nöjda och glada :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag tror på iden med "privacy filter". Det bör även vara effektivt mot fartkameror (ett störande inslag på många vägar), möjligen med en liten lutning av skylten nedåt. Man slipper då bekymmer med rörliga delar och sånt som kan strula (eller att man glömmer skyltvipparen nerfälld).

Kanske köpa in till jobbet och testa... :)
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
TomK skrev:
Jag tror på iden med "privacy filter". Det bör även vara effektivt mot fartkameror (ett störande inslag på många vägar), möjligen med en liten lutning av skylten nedåt. Man slipper då bekymmer med rörliga delar och sånt som kan strula (eller att man glömmer skyltvipparen nerfälld).

Kanske köpa in till jobbet och testa... :)

Problemet som jag ser det är priset... :(

Gruppköp?? :D :yoparty
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
EisernPferd skrev:
observera att det här med straffskatterna inte är pga eller till fördel för miljön, det är bara ett sätt att få in extra cash, ganska bra uttänkt också, 1. låt folket betala för skit dom inte vill ha. 2. sen betala igen varje dag = några får jättehög lön ett tag fram över. om man inte ville ha bilar i stan så hade man anlagt gräsmattor där vägarna va med snygga matchande betongpelare lite här o var och byggt ut tåg/busstrafik

skulle ju va kul om pengarna faktiskt hade gått till nåt som spelar roll, kanske konvertera alla bilar i sverige till etanol (det lär ju gå med dom summorna det där lilla påhittet lär generera) + muta/övertala trafikpoliser att göra nytta som tja t ex våldsbrottsutredare eller nåt annat där det behövs (efter att dom med bågfil sågat ner alla fartkameror dock).

fortkörning/fyllekörning/diverse tullavgifter ska istället betalas genom att man lägger pengar i ett kuvert, ungefär vad man tycker man kan avvara för den gärning man begått o sen en lapp också, där man kryssar i. om man känner att: ja fan jag körde lite väl fort idag. ja då postar man in lite cash, lite som att bikta sej.
jag körde väldigt långt/lät skiten stå på tomgång i stan 3 timmar ja då kryssar du i miljörutan.. jag lovar att statistiken för rattfylla och fortkörning skulle gå ner drastiskt på en kort tid + fler mindre triviala brott lösta, allt ser skitbra ut på politikernas papper, alla nöjda och glada :tummenupp

Du tänkte inte särkilt långt innan du la in detta inlägg,eller?
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Undra om det fungerar med RefexSpray?
Jag vet iaf att bilderna tas med en IR kamera.
Då borde det väl vara en IR blixt, eller är det ett konstant ljus?

Eller om det finns något IR filter man kan sätta framför skylten, då syns det som vanlig för ögat men inte med IR kamera.
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Det jobbiga är att snuten lätt ser det där.
Med ett IR block filter så kan man inte se någon skilnad med vanliga ögat.

Raid72 skrev:
Tillverkarna hävdar att Photoblocker ska fungera även för IR kameror.

De rekommenderar PhotoBlocker i kombination med Photoshield:
http://www.photoblocker.com/lo_photoshieldeurope.htm

Jag har beställt och får återkomma med resultat efter 3:e januari... ;)


/R
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Ex3mX skrev:
Det jobbiga är att snuten lätt ser det där.
Med ett IR block filter så kan man inte se någon skilnad med vanliga ögat.

Hur har du tänkt att fästa filtret? Kommer inte infästningen att synas?

Visst syns det, men tänk på hur många bilar de ser under ett pass? Har åkt runt med obesiktigad bil ett bra tag nu, utan skattekvitto dessutom, utan att någon sagt något. (Den är både skattad och försäkrad bara besiktning som saknas)


Jag tvivlar att det blir ett stort problem. Däremot fungerar det mot både tullkameror och fartkameror...


/R
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top