Bimota KB3

Eltiwa

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2015
Hoj
Bimota KB3 1983
Hallå

Är det någon som har haft en känner någon som haft en eller på något annat vis kommit i kontakt med en Bimota KB3? Är själv ägare till en -83:a och skulle vara kul om någon sett eller ägt en någon gång i sitt liv. Berätta gärna om hur och när. Det finns ju inte så många, kanske bara min i Sverige. Det byggdes 112 st totalt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har kört en i alla fall, lånade den av Olle på Rickmanagenten, riktigt trevlig.
Visst är det den som har en Kawa 550-maskin?

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
KB2 har Kawa 550. Jag var inne på Rickmanagenten och dreglade på den.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det såldes en KB3 i västra Sverige för ett par månader sedan, ett objekt. jag handlade lite på den men det var budgivning och jag tappade sugen. Kanske är den du har nu fast jag fick uppfattningen om att den var på väg utomlands

Eltiwa

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2015
Hoj
Bimota KB3 1983
Jag köpte min utanför Tidaholm för några månader sen på budgivning. Den har stått avställd sen 1991. Såldes av kronofogden 1994. Den gick ett tag i mitten av 80-talet i Enköping. Den ser ut att ha haft ett tufft liv på 80-talet.

Hur som helst så håller jag på att återuppliva den. Det är ett jävligt kul projekt. Jag har fått tag i de flesta Bimota unika delarna, dock ej ett nytt avgassystem som jag gärna skulle vilja ha. Jag kommer att sätta på ett tidstypiskt Kerker Race 4-1 istället. Lacken är inte rolig. Den är sliten och har blivit lackad på 80-talet i en rosa/lila kulör. Säkert fränt då. Lacken kommer att återställas till original efter provkörning och tekniskt bra skick. Motorn (Kawa Z1000J) får sig en genomgång. Nya Wisecokolvar samt 1160 cc borrning, nya Mikuni RS38:eek:r samt GPZ kammar. Räknar med en 130 hk.

En fantastisk hoj. Full fart till våren!

Om någon vet nåt om hojen eller andra upplevelser med KB3 så vore det kul om ni svarade.

Den är svensksåld och skulle tro att den såldes av Rickmanagenten som Kitbike. Jag har aldrig sett någon i Sverige. Däremot såg jag en som 21-åring i Italien 1984 när jag och en polare var där med våra hojar (GSX1100 och GPZ1100). Det var en snubbe utan hjälm och iklädd vit kostym som gled omkring på strandpromenaden. Ingen hade hjälm i Italien på den tiden. Tyckte då att han var döfrän och att våra hojar vär jävligt B. KB3:an kostade 3 gånger mot våra hojar (ca 100 kSEK) på den tiden. Satte väl sina spår i mig. Vilka tider!

När det gäller bilder så återkommer jag.

Blir nog lite bandagar och classic racing senare.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
J... Jag har fått tag i de flesta Bimota unika delarna, dock ej ett nytt avgassystem som jag gärna skulle vilja ha. ...

Du har säkert redan kollat Bimota Classic Parts (http://www.bimotaclassicparts.com), men för säkerhets skull lägger jag in länken här. Just nu verkar de endast ha vänster ljuddämpare och rör, men det skadar aldrig att höra med dem.

Eltiwa

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2015
Hoj
Bimota KB3 1983
Jag har kollat med dom. Dom har inga ljuddämpare kvar men ville gärna sälja ett rött Bimota överdrag samt ett depåställ istället.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati