Med en skillnad bara. Har du investerat i hus har du iaf ett hus. Har du investerat i en bil har du iaf en bil.
Har du investerat i bitcoin har du bara en fil på datorn
Själv ska jag investera i kebab tror jag. Kebab har man alltid nytta av.
Two stroke mans fina grafer kommer förövrigt från bostadbubblan:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/bostadsrattspriserna-utveckling-1970.html
[h=3]Bostadsrättspriserna utveckling 1970 - 2014 med BNP, KPI och disponibel inkomst[/h]
Eventuellt är jag med i Rapport och Aktuellt på Public Service/SVT ikväll, vilket kan föranleda ett och annat nytt bloggbesök. Jag skriver
eventuellt, då man aldrig kan vara säker på vad som får utgå ur planeringen när sändningen faktiskt genomförs.
Intervjun skedde förra veckan, och
inspelningsplatsen hittar ni här om ni gillar utsikten och vill ha en av de kvarvarande tomterna.
Kort TV-inslag från tidigare idag nedan, komplett med vridande av händer. Saknas bara tandagnisslan och varnagel.
För er som vägrar tro att vi har något bostadsbubbla slänger jag in en graf nedan. Den visar prisutvecklingen på klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar, sk
bostadsrätter, under åren 1970 - 2013 och preliminärt för 2014. Jämförelser finns med utvecklingen för BNP, KPI och disponibel inkomst, som jag nämner i intervjun ovan.
För 2014 har jag tagit aktuell prisutveckling de senaste tolv månaderna enligt Mäklarstatistik och utgått från att prisökningen om 6% håller i sig året ut. KPI-inflation för 2014 är satt till aktuell takt i augusti, dvs -0.2%. För
nominell BNP 2014 har jag tagit aktuell
real BNP -ökningstakt om 2.6% och justerat med deflationen på 0.2% för 2.4% i nominell ökning. Nominella priser måste förstås jämföras med nominell BNP och inte den reala BNP man brukar prata om.
Disponibla inkomster går bara tillbaka till 1975, och var i 2012 års priser. Det handlar om
mediandisponibel inkomst per familjeenhet och den har korrigerats för KPI-inflationen för att vara i
löpande priser (nominell). Löpande saknas för 1976 - 1979, men är normerat från 1975, som markerats för syns skull.
|
Nominella bostadsrättspriser 1970 - 2014p, KPI, BNP och Disponibel inkomst.
Allt är normerat så 1970 = 100. Disponibel inkomst utgår från 1975 och 140.99 som start. |
Notera att ovanstående bostadsrättsprisindex är
ett medel för hela Sverige. I heta området, speciellt storstäderna, kan man se en ännu extremare utveckling.
|
Detalj 1970 - 1990. Notera likheterna
med 1970 - 2014, inklusive den
lilla puckeln före den stora uppgången.
Se även graf nedan. |
Som man ser avvek bostadsrättspriserna från såväl värdet av allt som producerades i Sverige (BNP), disponibla inkomster och KPI-inflationen under den lilla bostadsbubblan som vi hade 1987 - 1990. Priserna justerades ner någorlunda till botten 1996, men kan 1999 - 2000 sägas ha gått in i en ny bubbelfas, även om man använder BNP som måttstock.
Ska bostadsrättspriserna
i hela landet åter tas ner till BNP-nivå pratar vi om ett ras på 68% under ett antal år. Vän av ordning noterade dock att man till 1996 befann sig rejält under BNP, så ett större ras än så är inte omöjligt. Där priserna kraschade som värst under 90-talet såg man inte ovanstående grafs nedgång med 24%, utan nedgångar upp till 90 - 99%. På en del håll gav man rent av bort bostadsrätter gratis, bara för att kunna fly(tta). Och då var som vi ser den bubblan minimal jämfört med idag.
Man kan konstatera att kraschen på 90-talet nästan tog tillbaka priserna till KPI, vilket idag skulle innebära en krasch på 88%.
Som bekant överkompenserar kraschade bubblor under fundamentalt värde. Se
marknadsbubblans anatomi nedan.
|
Marknadsbubblans anatomi enligt Dr Jean-Paul Rodrigue |
Faktiskt värde i denna förenklade graf kan t ex sättas till utvecklingen för KPI, disponibel inkomst eller BNP.
Och nej, det är inte
annorlunda nu. Vi har inte en
ny paradigm. Det råder absolut inte någon
superkonjunktur och vi har inte någon
ny ekonomi. Återställningen kommer. Bostadspriskrascher tar dock sin lilla tid och från de tysta vittnenas kyrkogård får man idag sällan höra om de personliga ekonomiska tragedier som den blygsamma 90-talskraschen orsakade. Då handlade det om 100 000-tals kronor för ett klubbmedlemskap. Idag handlar det om miljontals kronor.
Kom igen nu:
Jag är inte orolig, det finns ingen bubbla, jag är inte orolig, det finns ingen bubbla, jag är inte orolig, det finns ingen bubbla...