Om någon nu mot förmodan sitter på en större procent av det totala antalet bitcoins lär de sakta men säkert sälja av i mindre volymer för att inte driva kursen nedåt och hoppas på att de har lyckats lämna skeppet innan allt brakar samman. Med tanke på att det totala antalet motsvarar 80 miljarder idag har jag svårt att föreställa mig att de kostade ca 1000 dollar från början. Det känns som det är något som inte stämmer i den här ekvationen. Hur stora volymer bitcoin handlar man med dagligen av de där 12 miljonerna? Rör det sig om små volymer är det ju lättare att hålla uppe kursen om det nu finns köpare och säljare som är beredda att mötas på dagens nivåer.
Säger mig inte ett skit ärligt talat. Vad kan man handla på intr marknet i Kina och Silk Road i USA?
Med tanke på hur stora rörelser det är i valutan kan det ju inte kännas tryggt att sälja en vara och ta betalt i bitcoins. De som köper och säljer måste ju också tillhöra skaran spekulativa personer på hög nivå. Det finns som jag förstått det en tröghet i systemet när man växlar från bitcoin till sin egen valuta. Risken är ju att kursen dyker innan växlingen är genomförd. Som köpare kan det ju heller inte kännas särskilt tryggt. Fördelen köparen har är att han vet vilken kurs han köpt sina bitcoins på och kan värdera köpkraften i den valutan och jämföra den med traditionella valutor. Har kursen gått upp får man mer för pengarna, men det kan ju lika gärna gå omvänt.
Man gör nog bäst i att hålla sig borta från bitcoins. Det lär bara sluta i tårar för väldigt många utom ett fåtal som gav sig in tidigt i leken och drog sig ur i tid.
Kanske runt hundra tusen per dygn som det ser ut nu, sannolikt är det många av dom som åker in med korta intervall.