Plus: Försök förutse när du kör när kastvindar kan uppkomma.
(vet inte hur länge du kört, så ursäkta om det blir på för låg nivå)
Till exempel. Du kör om en lastbil, när den tar slut. Kommer en sidvind från ett eller annat håll, och du kommer att vingla till. Och applicera Ulvhane's teknik, är det ingen fara, håller du stumt blir det obehagligare.
Skogsdungar (början och slutet) är annat bra tillfälle när vindstyrka och vindriktning ändras.
Och, övrigt träng som liknar detta. Man får helt enkelt ha lite koll på sin omgivning.
Var också noggrannare med att hålla avstånd i sidled när det blåser, för man kommer ofrånkomligt att vingla lite mer i filen.
Jag brukar säga att man ska köra med "pondus" och "äga" sin plats i filen, med det menar jag att man ska var väldigt tydlig till bilisterna att här är JAG, och DU ska inte ens fundera på om du kan får plats här med din plåtlåda, för det kan du inte. Jag ligger alltid i en fil så att inget annat fordon kan lägga sig bredvid mig inte ens andra hojen såvida jag inte parkör (eller gruppkörning) med en polare, då ger jag plats vi rödljus och liknande, men aldrig annars.
Visa att du är medveten om deras existens, och visa att du inte kommer att ge dem plats. Var tydligt, ge inte ett tveksamt intryck, det är det som gör att folk chansar och då händer olyckor.
Och viktigast av allt, riskera aldrig!! fysisk kontakt med en bil, de är hårda, vi är mjuka.
Jaja, nog med pladder...
Kör säkert och njut!